Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Inressant konstruktion!

En liten detalj; jag antar att du menar att dioderna skall ligga parallellkopplade då de var och en ska ha 220V över sig.

En möjlighet jag ser är att om jag inte är ute och cyklar helt så borde det vara möjligt att dimma denna konstruktion men en "vanlig" klassisk glödlampsdimmer.

Ser fram emot att följa detta!

  • Svar 578
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Postat

Jag tror inte att det sitter någon PWM-krets på dom där och därför kan man inte dimma dom. Tänk på att man strömbegränsar istället för spänningsbegränsar dioder.

Postat

Nej någon PWM finns inte där. En vanlig glödlampsdimmer arbetar ju genom att vid varje nollgenomgång för sinusvågen hålla kvar den på noll en viss tid innan den släpper igenom strömmen, dvs. den begränsar helt enkelt den tillförda effekten öven en sinusperiod. På sätt o viss blir det lite som en PWM med en väldigt låg frekvens, 50Hz och det är inte en fyrkantvåg i slutet utan där fortsätter den normal sinusvågen fram till nästa nollgenomgång då det upprepas.

Blev kanske lite väl tekniskt nu.

Men jag är ändå inte säker på att det kommer att fungera som man önskar, kan finnas andra saker som ställer till det.

Postat (ändrat)

Seriekoppling hade jag tänkt mej direkt in i "vägga" precis som nuvarande LED-setup.

5st profiler (7.5meter ) bör klara av att absorbera värmen. Någon kylplåt (huv) tycker jag inte behövs eftersom profilerna och de åttakantiga kylkropparna bör klara av att absorbera värmen och detta utan fläkt.Dimmning bryr jag mej inte om, av och på timer får räcka..!! De blå ljusen minskar ljusintensiteten för mkt.

Äe det någon som vet var man kan köpa ACRICHE dioder till billigaste pris?

post-1150-14468918029591_thumb.jpg

Ändrat av thore kjellberg
Postat

Tänk om Thore - de blå ljusen ger för lite ljusintensitet för oss men de ger mycket av rätt våglängd för korallerna. Om du har rätt kombination av blåa och royal blå så kommer kanske 10 watt av dem ge samma tillväxtfaktor som 30 watt av de vita där du slösar en del av watten på våglängder som korallerna och zooxanthellerna inte kan ta upp. Det blå ljuset är inte bara för syns skull.... Det vita behövs som komplement. Jag funderar just nu på en ljuslist som i första hand komplement till mina t5:or som har 4 royal blue, 2 blå, 3 vita och en röd. Varje enhet består av Cree 3*1 watt. De är förmonterade på en kylkropp som jag kommer att sänka in i en aluminiumstång och kan drivas separat eller med några drivrar. Det blir 30 watt men eftersom jag räknar med att de blå har tillväxkraften som är betydligt större än om jag bara hade tagit vita så vill jag först prova på en mindre ljuslist. Väntar just nu på priset bara.

MVH Lasse

Postat (ändrat)

Jag tror dej Lasse.

Det är bara det att jag hittar inga blåa på ACRICHE´s pdf därmed kan jag inte ta reda på de blåas lm.

Appropå priser:

-vad skulle 40 000lx kosta med T5:or och hur många rör,reflektorer och drosslar behövs?

Enligt Philips.se så ger dess 17000K rör runt 4200lm. är det någon som använder dessa rör?

Hur många lm ger deras blå lysrör?

Hvad menar du med sänka in i en aluminium-stång?

Jag har kollat runt i mina anteckningar och finner att Philips blue (58W) rör ger 1250lm. 4200/1250lm ger att 415nm röret ger 3.36 ggr mer ljus.

SSC AX3221_31.pdf

Ändrat av thore kjellberg
Postat

Dessa Acriche har inga i den serien med varken Royal Blue, Blue, Red eller Green i den LED-varianten du tänkte använda. Själva lysdioden tillverkas av Seoul Semiconductor (SSC) så vill du leta efter dom så sök efter "SSC" på nätet.

Jag vill minnas att jag förklarat detta med våglängder tidigare, men det kanske försvann i mängden. Tanken med dom blåa, och specifikt då Royal Blue som träffar 455nm, är precis som Lasse säger. Det är alltså inte specifikt för att det ska se "snyggt ut", utan för att träffa in på korallernas "sweet spot" på 455nm för klorofyll-A.

Räkna med c:a 1500-1600lm på ett 24W T5-rör och sedan brukar effekten ofta följa hyffsat linjärt med output.

Postat

Kylkropparna är runda med ca 25 mm diameter och ca 3 cm längd. Min tanke är att borra i en solid aluminiumstång och "försänka" kylkropparna i där. Eventuellt ha värmeledande pasta runt. De jag tänkt använda är givetvis avsedda för andra applikationer men varför gå över ån efter vatten om man kan få tag i lämpligt halvfabrikat men troligtvis är din och Björns lösningar billigare.

MVH Lasse

Postat

Stjärnan som lysdioderna är monterade på skall man nog inte räkna som kylkropp utan som värmeöverförare. Den är alldeles för liten för att ha någon nämnvärd kyleffekt. De skall monteras på en SLÄT yta för att värmen skall överföras. Kiselpasta och även arctic silver är många gånger sämre värmeöverförare än aluminium. I min barndom lärde jag mig att en stående 1,5 mm aluplåt kyler ungefär 12,5 grader per watt när man monterar en transistor vid kanten. Räknar vi med 30 grader omgivningstemperatur uppe i rampen får vi 80 grader där vi fäster lysdioden. I Databladet rekommenderas max 70 grader. Vid denna temperatur får man runt 80 - 85% av max verkningsgrad för lysdioden. Jag kulle tro att min kylplåtsiffra har så pass säkerhetsmarginal att plåten borde räcka.

För att gå tillbaka till Thores bygge: 90 dioder på 7,5 meter gör 8,3 cm profil till varje diod. Räknar vi med att din profil (20*20*3mm) kyler som en 6 cm bred plåt blir det för varmt. 6*8,3 cm gör 50 kvadratcentimeter. Jag skulle använda en minst dubbelt så grov profil.

Men i övrigt så ser det lovande ut.

Postat

Jag vet inte om det var mig du svarade men i mitt fall är stjärnan monterad på en aluminiumcylinder med en diameter på ca 25-30 mm och höjd ca 20 - 30 mm. Kör man de tre dioderna med bara denna så blir den inte varmare än max 45 grader efter 24 timmar (man håller lätt i den utan att brännas) men jag ville öka värmeavledningen ännu mer :)

MVH Lasse

Postat

Lasse, tänk på att om du ska göra något i still med det du beskriver är passformen attans viktig. Är passformen så "dålig" att du kan stoppa i, och dra ut pluggen ur dina borrade hål kommer du få dålig värmeledningsförmåga, oavsett vad du väljer för pasta. De flesta pastorna har ett visst minimi tryck som de ska monteras under innan de börjar prestera, och det ända rimliga sättet jag ser för att uppnå det är antingen pressa i alukroppen, gänga de båda delarna, och dra ihopa dem, och slutligen borra alupluggen invändigt och få den att expandera på plats med hjälp av en skruv.

Pressa är antagligen inte realistiskt med tanke på dioden som jag förväntar mig sitter på sidan man velat pressa på. Gänga pluggen och hålet är hyfsat enkelt, men ger bara god värmeöverföring på ena sidan av gängan. Bättre än inget misstänker jag, men inte optimalt.

Borra och gänga pluggen invändigt är antagligen den bästa lösningen. Kan man kombinera det med att skära ett kors i pluggen, och använda svagt koniska hål i staven man vill montera i kan man antagligen få ett riktigt bra resultat. Om man får rätt på alla dimmensioner, med god repeterbarhet.

Du kan inte använda en kopparstång istället för aluminium? Dess något bättre värmeledande egenskaper skulle teoretiskt ge en större temperaturdiff mellan pluggen och stången och göra "sämre" kontakt effektivare än motsvarande i aluminium. (Inte så attans säker på om temperaturskillnaderna blir så stora att det i slutändan märks. Teoretiskt är det ett bättre val. Tyngre, men mer lättbearbetat.)

Jag föjer tråden, jag med...

B!

Postat

I orginalmonteringen så går den här aluminiumkroppen (som i sig kyler) in i en stor kylfläns med någorlunda passform. Normalt är det alltså ett tunt luftskift mellan dem. Nu har jag gjort några försök med bara min hand som temperaturmätare och på 24 timmar. Först med bara kylkroppen. Varm men går med lätthet att hålla - uppskattad temp 45 - 50 grader. Monterad med kylflänsarna på (vita kylflänsar och vit innuti) Lägre temperatur efter 24 timmar - uppskattat någonstans mellan 40-45 grader. Och nu till en lustig sak - om, vilket jag gjorde av en tillfällighet (hittade inte den vita) använder en svartmålad klylfäns (svart innuti) - Känbar lägre temperatur än med vitmålad dito efter 24 timmar. Har upprepat detta med samma resultat. Kan bara tydas på ett sätt och det är att värmestrålning överförs via luftskiktet och är motagaren svart så absorberas denna bättre än om mottagaren är vit (reflekterande).

MVH Lasse

Postat

Lasse: Jag tittade på Thores dioder. De är på 4w med mycket mindre mått.

Professionella kylflänsar brukar vara svarteloxerade om de inte är avsedda att användas med fläkt. Svarteloxerad avger aluminium mer värmestrålning än om den är obehandlad.

Postat
I orginalmonteringen så går den här aluminiumkroppen (som i sig kyler) in i en stor kylfläns med någorlunda passform. Normalt är det alltså ett tunt luftskift mellan dem.

Hu. Låter som något jag hade köpt, tittat på, och sen börjat fundera på något sätt att göra bättre. Men fungerar det så fungerar det.

B!

Postat

Det är den absolut bästa lösningen jag har sett vad gäller spottar för kommersiell användning, dioderna blir knappt ljumna och ger en enorm kraft. När man visar dem för personer så uppskattar de watttalet till allt mellan 35 och 70 watt - de är på 3 watt!

MVH Lasse

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...