Gå till innehåll

Framtidens Ljus är Här


thore kjellberg

Rekommenderade inlägg

  • Svar 578
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu börjar det här temat bli riktigt intressant. Även om jag är elektroingenjör har jag inte tid eller ork att sätta ihop något själv, utan jag är ute efter något kommersiellt färdigt. Om man söker på Youtube finns ju massor med fina videos på bra ljus med LED, se

.

Priserna är kanske fortfarande lite höga för att räkna hem besparingen på elräkningen. Men jag börjar få problem med fukt i huset pga hög avdunstning från tre kar, så jag skulle gärna göra investeringen för att få ned värmestrålningen och avdunstning/luftfuktighet.

Om jag börjar med att köpa en ramp till mitt Fish Only-kar så är det ju inte så petigt med färgspektrum för koralltillväxt. Vilken färdigtillverkad ramp skulle ni som är insatta rekommendera? (eller ska jag starta en ny tråd om denna fråga, kanske?)

Kanske denna skulle fungera, men detta pris hade jag inte riktigt tänkt mig ännu... Frågan är bara hur man översätter effekten på en LED-ramp för att jämföra med med en T5-ramp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Calle

Till ditt Fish Only kar skulle jag tänka lite bakvänt. Det finns ett sätt att få vitt ljus med LED som heter RGB. Röd, grön och blå. På de flesta av dessa är inte våglängden på dioderna i överenstämmelse med de fotosyntetiska våglängderna. Om du tog en sådan RGB (som man också kan blanda ljuset med en dmx så att man har övervägande blå på kvällen) så skulle du möjligtvis kunna få ett bra ljus men ingen algtillväxt (ingen korall heller men det är ju ett fish only)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.chm.bris.ac.uk/motm/chlorophyll/chlorophyll_h.htm

The different sidegroups in the 2 chlorophylls 'tune' the absorption spectrum to slightly different wavelengths, so that light that is not significantly absorbed by chlorophyll a, at, say, 460nm, will instead be captured by chlorophyll b, which absorbs strongly at that wavelength. Thus these two kinds of chlorophyll complement each other in absorbing sunlight. Plants can obtain all their energy requirements from the blue and red parts of the spectrum, however, there is still a large spectral region, between 500-600nm, where very little light is absorbed. This light is in the green region of the spectrum, and since it is reflected, this is the reason plants appear green. Chlorophyll absorbs so strongly that it can mask other less intense colours. Some of these more delicate colours (from molecules such as carotene and quercetin) are revealed when the chlorophyll molecule decays in the Autumn, and the woodlands turn red, orange, and golden brown. Chlorophyll can also be damaged when vegetation is cooked, since the central Mg atom is replaced by hydrogen ions. This affects the energy levels within the molecule, causing its absorbance spectrum to alter. Thus cooked leaves change colour - often becoming a paler, insipid yellowy green.

Ja man lär sig alltid något nytt :) mer intressant är att grönt 500-600nm absorberas i ytterst små mänder. så i en belysningskälla LED, lysrör kan man skippa det men jag antar att det finns där enbart för våra egna ögon skull. för fotosyntesen är det inte nödvändigt eller? någon som kan detta? Är jag ute och cyklar?

Spektrat på ett ATI blue spezial T5 rör. en hög peak på ca 540nm. Bara för att få röret att se vitt ut?

aquablue%20spezial.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den gröna peaken är sannolikt för att det ska se behagligt ut för ögat, då t.ex. gröna alger skulle knappt ha nån färg utan den, så det skulle se onaturligt ut. Ska man inte stirra sig helt blind på action-spektrat för klorofyll, då korallernas zooxer har många andra fotosyntetiska pigment som defdac lärde mig tidigare i denna tråden :)... Men klorofyllerna är fortfarande de viktigaste pigmenten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...