Gå till innehåll

Framtidens Ljus är Här


thore kjellberg

Rekommenderade inlägg

Jo, det finns stora variationer men men enda konstanten är att det är ineffektivt att omvandla 230 växelspänning till lågspännings likström, och lite extra förluster i elektroniken för att generera konstant ström. Man måste ju hela tiden se på hela kedjan, att jämföra en LED's likströms effektivitet med en annan källas växelströmseffektivitet är som att jämföra en bils effektivitet genom den effekt den generar på drivaxeln och jämföra med ett annat fordons faktiska bränsleförbrukning.

Har man solceller eller någon annan likströmskälla, då är LED väldigt mycket bättre än alla andra alternativ. Annars så är den ungefär likvärdig i effektivitet om man räknar med hela kedjan som HQI och T5.

Man måste skilja på marknadsföring och verklighet...

Själv är jag en stor förespråkare av LED men då för de andra egenskaperna där den är oomstritt överlägsen, livslängd och möjlighet till att skräddarsy spektrum och ljusfördelning över karet.. Förstår inte varför man måste försöka sälja dem på den egenskapen som är mer tveksamma om det är bättre...

Ändrat av Benighted
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 578
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det är ju en sak o säga det själva, som försäljningsargument, och en annan att påvisa det hela genom oberoende tester.

Det som visas i den senaste länken är ju ett problem, men i våra applikationer så borde det vara en fördel. Man får se till vad det ska användas så klart och se vad som passar en själv bäst.

Jag är oxså en lycklig akvarist utan några tillsatser! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjaa. Jag öppnade en 230v till 350mA konstantström jag har här hemma.

Primärswitchen är helt modern så där förväntar jag mig 1w grundförlust + 95% verkningsgrad i övrigt. Sekundärsidan har en gammaldags avalanchediod med gissat framspänningsfall på 1,5v + 0,52v för ett seriemotstånd som används för att styra primärswitchen. Ger ungefär 0,7w förlust till.

Med 8 dioder på 24,6v tillsammans blir den totala verkningsgraden nästan exakt 80%.

Ett helt modernt, litet kraftigare aggregat med synkron likriktare kan ha en verkningsgrad på 96% kanske litet mer.

Om vi lämnar teorierna och går till praktiken så rekommenderar jag Soundstreams tråd på Reef Central. http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&postid=14502630#post14502630 Om man är slö och vill gå direkt på PAR- mätningarna så finns de redan i inlägg 2. (Buckpucks är switchade och har verkningsgrad över 90%)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

(Buckpucks är switchade och har verkningsgrad över 90%)

Nja... Bara om man använder den till en (1) LED... Titta i databladet. Vill man använda den till 6st LED så rekomenderar dom enligt texten att använda 24V DC in. Tittar man sedan på effektivitetsdiagramet så visar det ca 87% verkningsgrad vid 24V in. Sedan ligger en typiskt 24V AC/DC omvandlare på ca 80-90% i effektivitet. Tillsammans gör detta att ca 75% av energin når LEDen i bästa fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En led-driver är en elektronisk trafo och det behövs ingen tändare eller trafo till leds om man väljer en är drift med 230VAC.

Det finns inga LED som går på 230VAC. De som kan kopplas direkt till eluttaget har helt enkelt inbyggd elektronik för AC/DC omvandling.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det finns stora variationer men men enda konstanten är att det är ineffektivt att omvandla 230 växelspänning till lågspännings likström, och lite extra förluster i elektroniken för att generera konstant ström.

Nu vet jag inte om jag är ute och cyklar, men visst har väl T5 drivdon en primär och en sekundär del och visst switchar man upp frekvensen till många gånger högre än vårt 50hz linjefrekvens?

Länge sedan jag gick i skolan nu så minnet falerar en aning...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gällande konstantströms LED-drivers så bygger dessa på en switchad step-down (buck) konverter som reglerar på konstantström. För att dessa ska vara så effektiva som möjligt så lägger man Vout så nära den totala framspänningen som LEDsen man kopplar in ligger på. Effektiveteten på nätdelen brukar pendla runt 80-90% beroende på diffen mellan Vout_nätdel och LED_vf. Självklart förlorar man en del effekt i bl.a på tex FETen som switchar samt graetzbryggan för AC/DC omvandlingen tappar en del...

Switchfrekvensen brukar ligga mellan ~100-800khz. Går man över 500khz och har aluburkar (elektrolyter) i designen tenderar dessa pga rippelström att själv-värmas och kan smälla. Högre frekvens innebär även att mer störningar kan gå ut via tex jord och påverka annan elektronik (högre switchhastighet = mer EMI i högre frekvensspetrumet). Snabbare switchhastighet försämrar även effektiviteten (nu pratar vi tex > 1mhz) - fördelen med detta dock är att komponenterna som används i designen kan göras mindre och därefter minskar produktionskostnader (tex drosseln och kondingar).

Jag kan dock ingenting om T5-nätdelar, hur dessa är designade, så kan inte göra några jämförelser på den fronten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon på SG som kan upplysa mej om var det går att köpa tysta datorfläktar?

Vilken större välsorterad datorbutik som helst har en eller annan serie tysta fläktar. Frågan är storlek, och minsta luftflöde...

Och i en del fall lönar det sg att köpa en mer högpresterande fläkt, och köra den på lägre spänning istället.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter några veckors drift med mina två BS-lampor, är att pH:t har stigit från 7.9-8.2 till 8.1-8.3. Där är ett bra bevis på att led-belysningen fungerar.

Stenkorall kvistarna tar sej bra. Kalhalgerna trivs.

Är det någon på SG som kan upplysa mej om var det går att köpa tysta datorfläktar?

Grymt bra/tysta fläktar.. Noctua R8 Silent Case Fan 80mm, Noctua NF-P12 1300 Silent Case Fan 120mm

www.netonnet.se hittar du dem!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

NF-P12 kostar 178:- på Misco, och R8'an kostar 140 på pixmania...

Och visst. Det är inte dåliga fläktar.

17/19.8 dB(A) (R8/NF-P12) gör dem dock inte till tystast i klassen... Exempelvis papst 8412 N/2GLE är en 80mm fläkt (samma som R8) och producerar bara 12 dB(A). Dock värt att nämna. Papsten är försed med ett metall lager som slits ut fortare än Noctuans suspenderade oljelösning & Papsten har tendenser till pipljud och andra dummheter, om man försöker köra den via PWM styrning, något R8 är bättre på. Med en analog styrning förväntas dock Papsten hålla klaffen...

PWM = Pulse Width Modulation, man pulsar ut 12v för att ge samma effekt som om man matat lägre spänningar kontinuerligt.

Inga fläktar är 100% tysta under alla PWM förhållanden. De kan pipa, vissla, och bråka på andra sätt, något som går att reducera, och inom olika varvtal helt få bort, genom att styra med vilken frekvens man pulsar.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med dessa. Fractal Design Silent Series 80mm 11dBA från Indomo.

Intressant i sammanhanget är ju hur mycket de blåser (27m3/h) och också om de går att montera vågrätt (blås upp eller ned) eller om de har stomljud. Denna fläkt är ju nästan ljudlös när man håller den i handen men sätter man ett hörn mot skrivbordet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Cree gör det igen...

A new Cree prototype has already beat out their newest XP-G LED by achieving 186 lumens per watt in a white LED–making it the industry’s best R&D achievement to date. The LED put out 197 lumens total while driven at 350mA for the 186 l/w.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

Funderar på att byta till LED i samband med uppgradering av burken. Tanken är att använda endast LED. Den nya burken är 180x63x60. Antagligen väljer jag TMC 1000 Ultra HD armaturer men frågan lyder: Hur många behöver jag? 2st, 4st, 6st? Jag har då ingen aning. Ljuset skall motsvara 2x 250W (eller möjligtvis lite mera). Någon som vågar sig på en rekommendation?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på att byta till LED i samband med uppgradering av burken. Tanken är att använda endast LED. Den nya burken är 180x63x60. Antagligen väljer jag TMC 1000 Ultra HD armaturer men frågan lyder: Hur många behöver jag? 2st, 4st, 6st? Jag har då ingen aning. Ljuset skall motsvara 2x 250W (eller möjligtvis lite mera). Någon som vågar sig på en rekommendation?

Svarar på min egen fråga: Enligt Glassbox design är det fel att jämföra dessa mot metallhalogenarmaturer men om man måste göra det kan man säga att de motsvarar 150W.

Fråga mig inte varför de tycker det är fel.

Jag behöver mao 3st till min burk, 4 vore väl optimalt med tanke på SPS:er.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Johan,jag kan rekommendera 3st av mina fixturer(c:a 2000kr/st

http://www.bsled.com/newEbiz1/EbizPortalFG/portal/html/ProductInfoExhibit.html?ProductInfoExhibit_ProductID=c373e91faeceaa368feeb08e51ff9ef7&ProductInfoExhibit_isRefreshParent=false

Senaste nytt från BS är att deras dioder kommer att förses med multichipc-dioder

1W 1pc chip @ 90 lm/pc (10800lm)

1W 2pc chips @ 105lm/pc (12600lm)

1W 3pc chips @ 125lm/pc (15000lm)

happen@bsled.com

*TMC vet jag ingen som har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...