Gå till innehåll

Framtidens Ljus är Här


thore kjellberg

Rekommenderade inlägg

  • Svar 578
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag vet ju att det är samma tillverkare vi pratar om, men några customiserade rör ville dom inte erbjuda mig.

Hade jag haft plats för 15 rör hade jag nog gått på den linjen, men nu kunde jag i alla fall enligt mätningar bara få plats med 6st. 6st LED-rör kontra nu kommande 6st T5 avgjorde slaget för den här gången, men om det blir någon ny burk kommer jag absolut överväga detta igen. (otillräckligt med Lumen output/rör)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade stenkoraller under LED rampen men till acroporor så skulle jag nog behöva några rör till så då var jag tvungen att använda mig av mina 10st 24w T5 rör istället. Rätt ska vara rätt!

Ja så som du skriver alltså är dessa rör inget för Stenkoraller som behöver mycket ljus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet ju att det är samma tillverkare vi pratar om, men några customiserade rör ville dom inte erbjuda mig.

Hade jag haft plats för 15 rör hade jag nog gått på den linjen, men nu kunde jag i alla fall enligt mätningar bara få plats med 6st. 6st LED-rör kontra nu kommande 6st T5 avgjorde slaget för den här gången, men om det blir någon ny burk kommer jag absolut överväga detta igen. (otillräckligt med Lumen output/rör)

Borde du inte få plats med fler LED-rör än T5 då LED-rören väl inte behöver någon reflektor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet ligger i att T8-rören (som LED-rören är lika stor som) är bredare än T5, plus att lysrörssocklarna med IP67-klassning breddar på ytterligare. Värmespalt är något som också kommer upp på tapeten, för även LED blir varm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag nedgraderar så det är inte aktuellt att köpa mer rör då vitsen är att spara pengar annars så skulle jag kunna byggt en ny större ramp med dubbelt så många rör. Värmen är inte i närheten av T5 rören man kan ta på rören utan problem men med mer rör dessto mer värme.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror man skall vara försiktig när man talar om livslängden på LED-lysrör.

Inte för att livslängden är överdriven men däremot för hur utvecklingen ser ut. Om bara ett år eller möjligtvis två så kommer vi skratta oss fördärvade åt dom rör som nu säljs.

Moores lag kommer inte ens i närheten då :)

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror man skall vara försiktig när man talar om livslängden på LED-lysrör.

Inte för att livslängden är överdriven men däremot för hur utvecklingen ser ut. Om bara ett år eller möjligtvis två så kommer vi skratta oss fördärvade åt dom rör som nu säljs.

Moores lag kommer inte ens i närheten då :)

Tror som dig att de LED-lösningar som finns idag mest är för de som vill vara först. Däremot är jag inte så övertygad att framtiden finns i rör se http://www.edison-opto.com.tw/products_detail.asp?category=1&cno=111, jag tror att framtiden är något liknande, fast med högre effekt, högre ljusutbyte och mer lämpade färgtemperaturer.

Det är fullt möjligt att det finns tillverkare som redan idag är närmare den visionen, dvs ett litet chip (bättre punktljuskälla än MH), högre effekt som direkt kan ersätta en MH på 150W-1000W, högre ljusutbyte (vet att det finns 3W's LED med dubbelt så många lumen/watt än MH) och färgtemperaturer som är +10.000K.

Slutsats; min vision innebär;

  • ännu bättre önskvärt "flimmer" än MH,
  • bättre energiekonomi (än både MH och T5) och
  • lägre värmeutveckling (än både MH och T5).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Bumpar tråden lite med lite godis...

BioTed har numera ett LED-system från italienska Limulus som verkar lova rätt fina armaturer med lite mer akvarieanpassade LEDs. En snabb titt på deras webbsida fick mig intresserad av följande:

http://www.limulus.it/cp/?cat=29〈=en

24W LED på endast 574mm låter lovande.

Vore kul att se hur detta utvecklar sig och vad PAR/PUR kommer förtälja i slutändan.

(Browsa gärna vidare och titta på 'Lyra', 'Vela' och 'Caelum' armaturerna)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Ny aktör på området, som bevisar att det är verkligen på gång med alternativ snart!

Xtremelight LeduX

Ledux-Becken.jpg

Websajten verkar nere och det verkar vara sparsamt med info. Sägs ha visats på ett gäng zoo-mässor och verkar hittils lovande.

Lite info finns på den här länken, även om det är på tyska.

EDIT: Deras websajt verkar vara uppe igen: http://www.xtremelight.de/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Thore, jag kan lugna dig att bilden ljuger en aning. Du kan ställa färgerna helt och hållet efter din egen fantasi med denna och funktioner finns för att t.ex börja soluppgång med 6500K och långsamt stegra uppåt i färgskalan för att avsluta med solnedgång. Att man ville visa ovan karet i allra härligaste högstadie-disco-rosa var väl kanske ett marknadstrick på zoo-mässan...

Står även i första länken, dock på tyska. En direkt översättning till engelska med Google Translate:

Seawater program

Night (Synod Moon)

Blue Morning

3 hours 6500 Kelvin

4 hours 12500 Kelvin

3 hours 16000 Kelvin

2 hours blue etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det ditt 6k-kar som syns på fotot?

Var har du köpt armaturen?

Vad kostade den?

Hur många emittrar(alternativt ljusdioder) finns det i armaturen?

Har du någon aning om mängden lumen?

Har du någon aning om mängden watt?

Har du gjort någon beräkning hur mycket lux du har över akvariet (över ett korallrev vid zenit är det max 126 000 lx enligt Alf-jakop Nielsen).

Har du tänkt att använda LED över det nya Juwelakvarium?

Är du nöjd?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågar du mig?

Nej, det är inte mitt kar och jag äger ingen sån armatur heller. Möjligtvis om den fanns att köpa någonstans och att man faktiskt hade fått ett pris att utgå ifrån, så hade jag mer än gärna provat ut detta.

Tycker Extremelights armatur verkar vara en lovande produkt, likväl som Limulus, som till skillnad faktiskt går att köpa i butik.

Jag ska försöka hålla koll på LeduX och se vad man kan få fram för info. Just nu verkar dom kämpa med att få ut dom första exemplaren på marknaden så det kan nog dröja ett tag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...