Gå till innehåll

Framtidens Ljus är Här


thore kjellberg

Rekommenderade inlägg

  • Svar 578
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

http://www.aquariumled.eu/shop/index...&products_id=4

http://www.bsled.com/newEbiz1/EbizPortalFG/portal/html/index.html

Data specifikationer av armatur för akvarium med LED-ljus:

BS-56 90W : 400x213x70 76500lm 90pc 14000K 1W 936 504 500 486 2457kr/panel

BS-57 120W: 400x213x 70 10100lm 119pc 14000K 1W 1330 375 500 511 2840

BS-29 150W : 483x316x 90 12200lm 144pc 14000K 1W 1855 504 500 511 3520

BS-29 300W: 483x316x 90 24400lm 288pc 14000K 1W 3248 504 500 511 5330

BS-43 600W: 860x320x 90 48900lm 576pc 14000K 1W 6286 504 500 511 9282

Denna belysning finns nu över mitt akvarium sedan 2009-10-01. (Jag har försökt att bygga upp min biotop med parametrar som finns vid 10m djup(jag använder ingen sand på botten). Jag är mycket nöjd med det vit-vit-blåa ljuset. Dock är fläktljudet inte godkänt (9dba vid 1 meter). Det finns tre manuella steg av belysningsmöjligheter i (jag kallar det inte för dimmning). Skyddsglaset är gjort i härdat glas och godstjockleken är 3mm.Upphängningsvajrarna när gjorda i rosfritt stål med ögla och kan fås i valfri längd. Armaturen är tillverkad av ytbehandlad stålplåt och ugnslackeras i valfri färg.Man kan också bestämma vilka Kelvingrader man vill ha på dioderna;se mitt sortiment nedan. De ljuskrävande djuren tycks tycka om det starka ljuset, efter en ganska lång acklimatiseringstid från en ljusintensitet på 6000lm till 22000lm.

Detta sortiment finns:

BS-56 90W : 400x213x60 76500lm 90st 14000K 1W 2460kr/panel

BS-57 120W: 400x213x 60 10100 119 14000 1 2840

BS-29 150W : 483x316x 70 12200 144 14000 1 3520

BS-29 300W: 483x316x 70 24400 288 14000 1 5330

BS-43 600W: 860x320x 70 48900 576 14000 1 9280

BS-57. Detta sortiment har jag valt:

52pcs white diods 14 kK=52x90= 4680lm

58pcs blue diods 460nm=58x90= 5220lm

3pcs violet diods 690nm=3x50= 150lm

3pcs green diods 530nm=90x3= 270lm

3pcs UV diods 380nm=0000= 000lm

Z=10 170lm

attachment.php?attachmentid=22695&d=1209578826

ljuset påminner om detta ljuset vid 8m djup

foto: LarsS

120W LED (tkj) 480W T-5 (js)

50mm under ytan - 360 PAR.............495 PAR

300mm under ytan - 137 PAR...........280 PAR

600mm under ytan - 68 PAR.............160 PAR

Ljusintensiteten vid olika vattendjup:

0m 27273 lm 6500 K 335 PAR

0.1 27013 6876 334

0.2 26753 6913 333

0.3 26493 6951 333

0.4 26234 6988 333

0.5 25943 7026 332

0.6 25684 7064 332

0.7 25424 7101 332

0.8 25164 7139 332

0.9 24905 7176 332

1.0 24677 6876 331

2.0 22329 7604 279

3.0 20204 8339 246

4.0 18281 9175 223

5.0 16542 10500 2026.0 14968 12841 184

7.0 13582 11687 165

8.0 12254 12495 145

9.o 11080 13306 135

10 10033 lm 14500 K 122 PAR

Source:US-Navy

post-1150-14468918578508_thumb.jpg

post-1150-14468918578716_thumb.jpg

Ändrat av thore kjellberg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag pluggande in 27273 lumens i attenuationsformeln (intensitet*e^(-attenuationscoeffiecent*djup i meter) med olika attenuationskoefficienter och det var tydligen 0.1 dom använt:

0.1m: 27001.62911584106

0.2m: 26732.958417095135

0.3m: 26466.961036468463

0.4m: 26203.61037400131

0.5m: 25942.880094407974

0.6m: 25684.744124443216

0.7m: 25429.17665029493

0.8m: 25176.15211500272

0.9m: 24925.645215902205

1.0m: 24677.630902094723

Stämmer nästan exakt, men jag ser det mer som ett problem än att tex min kalkylator räknar rätt. 0.1 är extremt rent vatten, tror saltvatten egentligen ligger runt 0.2, men det största problemet är att det är beräknade värden. Redan när ljuset bryter vattenytan så försinner nästan 30% av PAR och försvinner *mycket* brantare än de siffror dom anger vilket tyder på att PAR-värdena också är teoretiskt beräknade.

Jag har runt 300 i PAR direkt under vattenytan och vid 0.25 meter är det nere på 90:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Min BS-armatur lyser nu på 2/3 effekt dvs 80W och stenisarna blommar ut som under HQI-belysningen jag hade före LED-lamporna. Tempen på stålarmaturen är c:a 35 grader. (troligen beror detta på att det inte finns någon trafo som behöver värmas upp till drifttemperatur) Men ljudnivån är inte godkänd för de som har akvariet i ett vardagsrum. Jag har mitt stående i ett särskillt rum så jag besväras inte av ljudet.

Ref:

BS-57 120W:

400x213x60mm

10100lm

119st dioder

14000K

2840 kr/armatur

137 PAR vid 300mm under ytan kan vara optimalt.

(mest har oftast inte rätt)

Ändrat av thore kjellberg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju en sak o säga det själva, som försäljningsargument, och en annan att påvisa det hela genom oberoende tester.

Det som visas i den senaste länken är ju ett problem, men i våra applikationer så borde det vara en fördel. Man får se till vad det ska användas så klart och se vad som passar en själv bäst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det Thore påstår är i allra högsta grad sant. Jag vill minnas att jag påpekat antalet lumens per förbrukad watt i någon annan tråd och där ligger samtliga belysningstekniker i lä. (Ja, T5 är nära, men det är fortfarande en bit kvar)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr är det endå inte samma mätvärden som redovisas. Problemet med LED är att de använder likspänning. Tar man med AC/DC-omvandlingen som är ännu ineffektivare än T5-rörens elektroniska ballaster så hamnar tyvärr LED fortfarande bakom både T5 och MH i effektivitet lumens per watt (MÄTT FRÅN VÄGGKONTAKTEN).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tvärtom Peter. De bästa Ledarna i dag har en verkningsgrad på över 100 lumen per watt.

Av det ljuset får du 80 till 88% genom en lins som kocentrerar ljuset inom 40, 60 eller 80 grader. Lysrörsreflektorn koncentrerar bara ljuset på bredden. Om infallsvinkeln mot vattnet är liten ökar reflektionen i vattenytan. Det innebär att vi får en större del av ljuset genom vattenytan också. Verkningsgraden på blå lysdioder (i effekt räknat) är ännu högre genom att ljuset inte behöver passera genom ett fluorescerande skikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du missförstod mig nog Stig. Verkningsgraden på LED anges för den drivning de behöver, dvs konstant ström (lågspänd likspänning). Man tappar massor med effekt i drivdonen i omvandlingen från 230V AC. Detta "glömmer" man oftast nämna när man haussar LEDs...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...