Gå till innehåll

Framtidens Ljus är Här


thore kjellberg

Rekommenderade inlägg

  • Svar 578
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...

Enligt min erfarenhet gör du så här (gäller även urladdningslysrör):

bestäm dej för vilket vattendjup du vill att ditt akvarium skall föreställa.

0m 27273 lux 6500K

5m 16542 lux 10500K

10m 10033 lux 14500K

att räkna ut antal lysrör

använd följande formel:

lux(LxB)/lm

exempel i ditt fall

(5m) 16542(2x0.6)/2000=9.92<=>10st

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt min erfarenhet gör du så här(gäller även urladdningslysrör):

bestäm dej för vilket vattendjup du vill att ditt akvarium skall visa.

0m 27273 lux 6500K (white)

1m 24677 lux 6876K

2m 22329 lux 7604K

3m 20204 lux 8339K

4m 18281 lux 9175K

5m 16542 lux 10500K (sky blue)

6m 14968 lux 12841K

7m 13582 lux 11687K

8m 12254 lux 12495K

9m 11080 lux 13306K

10m 10033 lux 14500K (deep blue)

att räkna ut antal lysrör kan du använda följande formel:

lux(LxB)/lm

exempel i ditt fall

(5m) 16542(2x0.6)/2000=9.92<=>10st. Eftersom den mängd ljus som träffar vattenytan med urladdningslysrören är c:a 25% mindre än gemfört med led-lysrören bör du multiplicera 10st med faktor1.25=12.5 ger 13 urladdnings-lysrör.Glöm inte att led-lysrör inte använder varken drossel eller reflektor

* lägg märke till att Kelvinsiffrornas värde ökar med ökat vattendjup och att lux värdernas värde minskar med ökat vattendjup.

* fråga din akvarieaffär om dom kan ta hem led-lysrör med högra Kelvin värde än 6500K(de finns!)

* räkna med ett pris på c:a 800SEK (se första sidan).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag bumpar den här tråden för även jag är inne och väljer mellan T5 vs LED.

För att göra saken enklare refererar jag till min andra tråd om "belysning över 80cm kar" och försöker parera ihop med den här tråden.

I mitt räkneexempel kommer jag fram till att inköpspriset mellan följande alternativ ligger ungefär lika:

5st 24W T5-rör (K-Z), med socklar, bra reflektorer och HF-don: ~2800:-

8st 17W (600mm) LED-rör, med socklar: ~2300:-

Jag har räknat på 1000lm på LED-rören och 1600lm på T5-rören, vilket ger mig närmare 8000lm av T5-ljus och lika mycket för LED-rören. Fördelarna med LED ser jag främst livslängden och möjligtvis den lägre inköpskostnaden. Slår man ut kostnaden över tiden är LED hands-down vinnare.

Fördelen med T5 är... ja, färgmatchningen man kan göra, i mitt fall en blandning mellan Fiji Purple och Coral Light NG rören som ser väldigt spännande ut.

För att återskapa något liknande med LED vore ju att försöka blanda röda, blå och vita rör.

Min tanke är att försöka driva SPS:er ännu en gång och jag vill verkligen prova på LED, men samitidgt vill jag absolut inte göra bort mig. Belysningen är som vanligt en rätt stor utgift på ett korall-kar och här är inget undantag.

Vad tror ni? Är framtiden redan här?

Är det bättre att köra på ett säkert kort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har täta konversationer med Jörgen redan.

Det som ytterligare är till LEDs fördel är avsaknaden av reflektorer, man får med andra ord 100% neråt.

Jag är fortfarande inte övertygad (även fast jag läste Jörgens inlägg) om att dessa LED-rör är dåliga även för acros. Tittar man sig blind på antalet Lumen så är det ju hugget som stucket vilken av dom jag än väljer, förutom att i fallet T5 får man välja färgkombinationer på ett helt annat sätt.

T5 får väl ytterligare en skjuts i fördel om man skulle "anta" att K-Zs rör presterar mer än 1500lm? Fauna Marin hävdar t.ex 3300lm för deras Aquascience-rör på 39W.

Det är svårt att sia om något som varken kan mätas eller uppbringas data om. Kan K-Z uppbringa lite siffror så kanske man kan komma någon vart...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast...egentligen är väl siffrorna skit samma. Bara du trivs med ljuset och korallerna får de färger och tillväxt du är ute efter.

Kanske är ute och cyklar här, men fråga är om man inte kan få ungefär vilka värden man vill beroende på hur och var man mäter..?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har självklart rätt. Kanske gör jag just nu en höna av en fjäder - både alternativen ger så mycket ljus det bara går över karet och oavsett vilken av dom två det blir så kommer det att vara rätt bra med ljus!

(Enda sättet att få ner mer ljus i burken är med MH, med efterföljande problem)

Har tittat en del på LED just nu och det känns lite "sådär" med just färgspektrat på dom rör jag tittar på. Det lutar mer och mer mot T5 faktiskt, även om jag inte skulle bangat på att gå loss med att försöka driva LED+SPS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag säljer min enbart för att jag är uppsagd från jobbet och måste nedgradera till kuben. Jag hade stenkoraller under LED rampen men till acroporor så skulle jag nog behöva några rör till så då var jag tvungen att använda mig av mina 10st 24w T5 rör istället. Rätt ska vara rätt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag valde helt enkelt bort LED-rören för jag ser inte hur jag kan få till färgerna som jag vill ha dom. Att fixa 6500K är enkelt, det grejjar dom flesta LEDs om man bara ber om det. Men är det högre Kelvin, ja då blir det lite knivigare.

Som sagt, hade det varit enklare och rimligare krav på belysningen så hade jag definitivt kört LED - har en bra och lovande leverantör av dessa. Men nu är det som det är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...