acuario Postat 4 september 2008 Postat 4 september 2008 Skulle jag t.ex köra 15rör så kunde man kanske välja 5st 6500k och 5st 14000k och 5st blåa. Citera
ramq Postat 4 september 2008 Postat 4 september 2008 Jag vet ju att det är samma tillverkare vi pratar om, men några customiserade rör ville dom inte erbjuda mig.Hade jag haft plats för 15 rör hade jag nog gått på den linjen, men nu kunde jag i alla fall enligt mätningar bara få plats med 6st. 6st LED-rör kontra nu kommande 6st T5 avgjorde slaget för den här gången, men om det blir någon ny burk kommer jag absolut överväga detta igen. (otillräckligt med Lumen output/rör) Citera
-=Mr_B=- Postat 4 september 2008 Postat 4 september 2008 För oss som inte vet, vilken tillverkare, och vilken kostnad för att få specificera sina egna värden? Det har kanske framgått tidigare i tråden, men för tydlighetens skull? Jag är intresserad, om det är ett gångbart alternativ.B! Citera
wrang Postat 4 september 2008 Postat 4 september 2008 Jag hade stenkoraller under LED rampen men till acroporor så skulle jag nog behöva några rör till så då var jag tvungen att använda mig av mina 10st 24w T5 rör istället. Rätt ska vara rätt!Ja så som du skriver alltså är dessa rör inget för Stenkoraller som behöver mycket ljus Citera
acuario Postat 4 september 2008 Postat 4 september 2008 Stenkoraller är inte endast acroporor Christian Citera
acuario Postat 4 september 2008 Postat 4 september 2008 Förövrigt så har jag varit toknöjd med rampen. Citera
mano Postat 5 september 2008 Postat 5 september 2008 Jag vet ju att det är samma tillverkare vi pratar om, men några customiserade rör ville dom inte erbjuda mig.Hade jag haft plats för 15 rör hade jag nog gått på den linjen, men nu kunde jag i alla fall enligt mätningar bara få plats med 6st. 6st LED-rör kontra nu kommande 6st T5 avgjorde slaget för den här gången, men om det blir någon ny burk kommer jag absolut överväga detta igen. (otillräckligt med Lumen output/rör)Borde du inte få plats med fler LED-rör än T5 då LED-rören väl inte behöver någon reflektor? Citera
ramq Postat 5 september 2008 Postat 5 september 2008 Problemet ligger i att T8-rören (som LED-rören är lika stor som) är bredare än T5, plus att lysrörssocklarna med IP67-klassning breddar på ytterligare. Värmespalt är något som också kommer upp på tapeten, för även LED blir varm. Citera
acuario Postat 5 september 2008 Postat 5 september 2008 Jag nedgraderar så det är inte aktuellt att köpa mer rör då vitsen är att spara pengar annars så skulle jag kunna byggt en ny större ramp med dubbelt så många rör. Värmen är inte i närheten av T5 rören man kan ta på rören utan problem men med mer rör dessto mer värme. Citera
thore kjellberg Postat 6 september 2008 Författare Postat 6 september 2008 Så här så mitt kar ut för några månader.fotograf Jörgen Svärd Citera
thore kjellberg Postat 6 september 2008 Författare Postat 6 september 2008 Uppskatta lumens? Hur gör jag det?jag omvandlar en gissning lägger till 32 ås erfarenhet delat med tillv. uppgifter = kvalificerad gissning Citera
thore kjellberg Postat 6 september 2008 Författare Postat 6 september 2008 PSÄr det någon som sett/provat TM:s led-lysrör? Citera
oveb Postat 6 september 2008 Postat 6 september 2008 Jag tror man skall vara försiktig när man talar om livslängden på LED-lysrör. Inte för att livslängden är överdriven men däremot för hur utvecklingen ser ut. Om bara ett år eller möjligtvis två så kommer vi skratta oss fördärvade åt dom rör som nu säljs.Moores lag kommer inte ens i närheten då . Citera
stoffe Postat 6 september 2008 Postat 6 september 2008 Det finns LED som skall vara det man i Tyskland säger, den äggläggande ylle kon (dvs. kann allt).http://www.advancedaquarist.com/2007/10/review/viewMen de är rätt dyra./Stoffe Citera
defdac Postat 6 september 2008 Postat 6 september 2008 Uppskatta lumens? Hur gör jag det?jag omvandlar en gissning lägger till 32 ås erfarenhet delat med tillv. uppgifter = kvalificerad gissningHmmm... Citera
mano Postat 7 september 2008 Postat 7 september 2008 Jag tror man skall vara försiktig när man talar om livslängden på LED-lysrör. Inte för att livslängden är överdriven men däremot för hur utvecklingen ser ut. Om bara ett år eller möjligtvis två så kommer vi skratta oss fördärvade åt dom rör som nu säljs.Moores lag kommer inte ens i närheten då Tror som dig att de LED-lösningar som finns idag mest är för de som vill vara först. Däremot är jag inte så övertygad att framtiden finns i rör se http://www.edison-opto.com.tw/products_detail.asp?category=1&cno=111, jag tror att framtiden är något liknande, fast med högre effekt, högre ljusutbyte och mer lämpade färgtemperaturer.Det är fullt möjligt att det finns tillverkare som redan idag är närmare den visionen, dvs ett litet chip (bättre punktljuskälla än MH), högre effekt som direkt kan ersätta en MH på 150W-1000W, högre ljusutbyte (vet att det finns 3W's LED med dubbelt så många lumen/watt än MH) och färgtemperaturer som är +10.000K.Slutsats; min vision innebär;ännu bättre önskvärt "flimmer" än MH,bättre energiekonomi (än både MH och T5) ochlägre värmeutveckling (än både MH och T5). Citera
thore kjellberg Postat 12 september 2008 Författare Postat 12 september 2008 Det finns 100w led-dioder men min pension räcker inte långt...... Citera
mano Postat 13 september 2008 Postat 13 september 2008 Det finns 100w led-dioder men min pension räcker inte långt......Glömde skriva sista punkten som saknas för att framtidens ljus verkligen ska vara här i min mening, att priset ska gå ner rätt kraftigt. Citera
ramq Postat 24 september 2008 Postat 24 september 2008 Bumpar tråden lite med lite godis...BioTed har numera ett LED-system från italienska Limulus som verkar lova rätt fina armaturer med lite mer akvarieanpassade LEDs. En snabb titt på deras webbsida fick mig intresserad av följande:http://www.limulus.it/cp/?cat=29〈=en24W LED på endast 574mm låter lovande.Vore kul att se hur detta utvecklar sig och vad PAR/PUR kommer förtälja i slutändan.(Browsa gärna vidare och titta på 'Lyra', 'Vela' och 'Caelum' armaturerna) Citera
Trollsvans Postat 24 september 2008 Postat 24 september 2008 Låter absolut lovande. Frågan är som du sa, hur mycket ljus man får för dessa 24W, och framför allt: vad det kostar. Citera
ramq Postat 29 oktober 2008 Postat 29 oktober 2008 Ny aktör på området, som bevisar att det är verkligen på gång med alternativ snart!Xtremelight LeduXWebsajten verkar nere och det verkar vara sparsamt med info. Sägs ha visats på ett gäng zoo-mässor och verkar hittils lovande.Lite info finns på den här länken, även om det är på tyska.EDIT: Deras websajt verkar vara uppe igen: http://www.xtremelight.de/ Citera
thore kjellberg Postat 29 oktober 2008 Författare Postat 29 oktober 2008 Låter lovande än så länge. Är det någon som frågat Tedb vad en Orion kostar och hur många lumen ett "helrör" ger?Björn:Själv gillar jag inte fantasi färgen rosa.Kan inte tänka mej att den färgen finns i havets djup.Jag är fortfarande nöjd med mina vita led-lysrör. Citera
ramq Postat 30 oktober 2008 Postat 30 oktober 2008 Thore, jag kan lugna dig att bilden ljuger en aning. Du kan ställa färgerna helt och hållet efter din egen fantasi med denna och funktioner finns för att t.ex börja soluppgång med 6500K och långsamt stegra uppåt i färgskalan för att avsluta med solnedgång. Att man ville visa ovan karet i allra härligaste högstadie-disco-rosa var väl kanske ett marknadstrick på zoo-mässan...Står även i första länken, dock på tyska. En direkt översättning till engelska med Google Translate:Seawater program Night (Synod Moon) Blue Morning 3 hours 6500 Kelvin4 hours 12500 Kelvin3 hours 16000 Kelvin 2 hours blue etc. Citera
thore kjellberg Postat 30 oktober 2008 Författare Postat 30 oktober 2008 Är det ditt 6k-kar som syns på fotot?Var har du köpt armaturen?Vad kostade den?Hur många emittrar(alternativt ljusdioder) finns det i armaturen?Har du någon aning om mängden lumen?Har du någon aning om mängden watt?Har du gjort någon beräkning hur mycket lux du har över akvariet (över ett korallrev vid zenit är det max 126 000 lx enligt Alf-jakop Nielsen).Har du tänkt att använda LED över det nya Juwelakvarium?Är du nöjd? Citera
ramq Postat 30 oktober 2008 Postat 30 oktober 2008 Frågar du mig?Nej, det är inte mitt kar och jag äger ingen sån armatur heller. Möjligtvis om den fanns att köpa någonstans och att man faktiskt hade fått ett pris att utgå ifrån, så hade jag mer än gärna provat ut detta.Tycker Extremelights armatur verkar vara en lovande produkt, likväl som Limulus, som till skillnad faktiskt går att köpa i butik.Jag ska försöka hålla koll på LeduX och se vad man kan få fram för info. Just nu verkar dom kämpa med att få ut dom första exemplaren på marknaden så det kan nog dröja ett tag... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.