Gå till innehåll

Erfarenhet av Ultralifes Red Slime Remover


Lasse

Rekommenderade inlägg

Hej

Som jag skrivit tidigare har jag till och från haft problem med lite grand av den röda cyanobakterien. Efter att ha slarvat med min nitrattillsats en längre tid så har problemet ökat och eftersom jag skall resa bort om några veckor så letade jag efter en annan lösning - mer direkt så att säga. Jag hade väl en idé att använda det mest antibakteriella medlet i akvatisk miljö jag känner till, nämligen Nifurpirinol (Aquafuran är ett märkesnamn för detta - det finns fler). Jag strök denna idée pga att använder man det så måste man behandla hela akvariet som ett nystartsobjekt - med bakterietillsats, lite matning osv. En ny produkt har kommit ut på den Svenska marknaden nämligen Ultralife Red Slime Remover som sägs vara revsäkert och allt om man tar hänsyn till syrebehov och pH dropp. Jag har också gjort ett annat avsteg från mina principer i det att jag placerat lite grand fosfatreducerare i karet eftersom jag nu satt igång min spektrofotometer och kan börja mäta ordentligt (Jag har också inom parantes gått igenom metodbeskrivningarna noggrant och funnit en väg att utveckla en metod att med precision mäta nitrathalter i området 0 till 4.5 ppm NO2-N -> motsvarar 0 - ca 18 ppm NO3. Detta kommer jag försöka mig på lite senare och kommer försöka beskriva metodiken här). Min målsättning är att försöka dra ner fosfaten till den nivå (i första hand) där jag får en god tillväxt av kalkalger och sedan se om det finns vägar att gå längre ner. Jag har också en målsättning att försöka se läckaget av fosfor från botten och inredning (har även där en idée som bör fungera om problemet är så stort som det sägs) Nog om det - ämnet gäller UltrLifes produkt. Jag packade upp det och borde fått första varningssignalen när jag såg att det var ett svagt gulfärgat pulver. Nåväl jag blandade det enligt bruksanvisningen och hällde det i vattnet - en svag men tydligt skönbar grönaktigt skimmer spred sig i karet. Den färgen har jag definitivt sett förut Stod där och funderade gult pulver - grönaktigt vatten - för fasen det hade varit billigare att göra som min första tanke var - för en av ingridienserna i denna produkt är med full säkerhet just nifopurinol (som just har dessa egenskaper) - frågan är om det inte är helt rent sådant! :censur: (Därmed inte sagt att alla skall iväg och köpa aquafuran för att bekämpa cyano - det kan finnas mer ämnen i Red Slime Removern - men nifopurinol är definitiv en av ingridienserna)

Nåväl - jag har ett nystartkar och det var bara ut och skaffa bakterier och annat och svälta fiska och andra djur ett tag (bra för fosfatnivåerna också!).

Detta gjorde jag igår och hur är då resultatet så här långt. Ja 24 timmar efteråt så är det bara några få ställen där man kan se någon röd cyano så visst hjälper det. I min sand (mot glasrutan) finns ett antal områden där det finns röd cyano och det kommer bli roligt att se om det även försvinner därifrån. Hur är det med korallerna då - Ja de ser lite "trötta" ut men inget som verkar vara livsfarligt för dem och de lägre djuren krigar på som vanligt. Jag har satt in kraftig luftning i ett av filterfacken och ett kraftigt pumphuvud kopplat till ett Hagens snabbfilter (tack Ove B för det tipset) Det är mycket partiklar i vattnet nu och det är med stor trolighet död bakteriefilm som släpper från underlaget.

Jag kommer också - när jag får ordning på min nitratmätning och är nöjd med nogrannheten - försöka att kontrollera nitratnivåer kontra fosfatnivåer och få ett mått på hur snabbt nitraten försvinner kontra fosfaten för att se denitrifikationstakten i karet.

Jag återkommer med erfareheter allt efter jag får dem.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 170
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Så länge du har det isolerat så tycker jag det är bättre att suga och rensa ut det varje dag så brukar det försvinna. I mitt fall hade det gått lite för långt och jag kommer inte vara hemma om några veckor. Att sätta i en kemikalie är alltid ett vågspel.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe Lasse ska du börja med färggranna stenkoraller eftersom du nu vill ha koll på näringsnivåerna;) Är det inte lite riskabelt att köra i sådana kemikalier när du inte har en skummare som kan få ur den döda cyanon? Måste passa på att nämna en sak. Köpte en flaska salifert Phosphate Eliminator och doserade after anvisning och efter en vecka körde jag en gång till. För några dagar sedan så upptäckte jag att 95% av den lilla cyanon som jag hade var borta. Sambandet är för tydligt att ignorera. Skummaren skummade också mer än vanligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Som jag skrivit tidigare har jag till och från haft problem med lite grand av den röda cyanobakterien. Efter att ha slarvat med min nitrattillsats en längre tid så har problemet ökat [...]

Så länge du har det isolerat så tycker jag det är bättre att suga och rensa ut det varje dag så brukar det försvinna. I mitt fall hade det gått lite för långt [...]

Jag har också gjort ett annat avsteg från mina principer i det att jag placerat lite grand fosfatreducerare i karet eftersom jag nu satt igång min spektrofotometer och kan börja mäta ordentligt [...]

Halloj!

Äntligen, Lasse. Så varken vitlök, nitrattillsatsen, utsugning eller fosfatabsorbering i sanden funkade? ;) Vad var det jag sa?

Jag tror inte på din förklaring att ditt cyanoproblem har något att göra med nitrattillsatserna. Hade det gjort det skulle du endast ha fortsatt med de där menlösa huskurerna ovan och inte "slarvat". Det är fosfatläckagen som är boven. Bättre väl att säga som det är.

Fosfaten har du nu säkert mätt också - därav fosfatremovern i karet. Vad blev resultatet? Har du mätt med syra och värme? Om du gjort det: vad blev total fosfat i vattenkolumnen och i porvattnet (i sanden)? Om du inte gjort det: vad blev PO4 med vanlig testmetod?

Är det inte lite riskabelt att köra i sådana kemikalier när du inte har en skummare som kan få ur den döda cyanon?

Det är min erfarenhet med AntiRed är att en skummare är ett måste under behandlingen, det framhävs också uttryckligen i bruksanvisningen. Min skummare skummade som tokigt med AntiRed. Hur det är med RedSlime vet jag inte, men det borde vara motsvarande logiskt att skumma ut det döende cyanot, som påstås vara giftigt, men även allt annat från behandlingen - medicinresterna, sönderfallande näring m.m. Jag tror att ett quickfilter är ett sämre substitut för skummningen.

Måste passa på att nämna en sak. Köpte en flaska salifert Phosphate Eliminator och doserade after anvisning och efter en vecka körde jag en gång till. För några dagar sedan så upptäckte jag att 95% av den lilla cyanon som jag hade var borta. Sambandet är för tydligt att ignorera. Skummaren skummade också mer än vanligt.

Bra erfarenhet och ganska naturligt. Cyano måste ha fosfat för att frodas. Det är för mycket fosfat som huvudsakligen orsakar cyano hos de flesta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om nu nu säger att cyanon beror på att du slarvat med nitrattillsatsen, och alltså fortfarande tror på nitrattillsatts mot cyano.

Varför inte blanda ner kno3 i påfyllningsvattnet så att det doseras automatiskt under tiden du är borta?

Själv tror jag precis som patrik att det är fosfaten som är problemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag i denna tråd kan slippa en massa påstående och tyckande så vore det ganska bra. Denna tråd är till för att redovisa effekterna vid användning av ett preparat i den typ av akvarie som jag har för att andra skall kunna dra erfarenheter av detta. Jag ämnar inte dra upp en nitrat/fosfatdiskussion i denna tråd och jag ber därför att andra inte gör det heller.

Vad gäller skummare eller inte så om man läser instruktionerna för medlet så skall man inte använda skummare den första tiden och jag är nu ganska klar över vad det innehåller och till det behöver man inte någon skummare. Visst har jag övervägt om jag skall testa detta medel i mitt kar eller inte så se mitt kar som ett experiment så slipper andra att göra de misstag som jag gör.

Vad gäller fosfaten så är jag fullständigt klar (och varit hela tiden) att jag har haft höga nivåer ända från första början och problemen har inte varit knutna till dessa nivåer. Ganska trött på inställningen att andra personer som aldrig sett mitt kar vet exakt vad det är för fel och hur det skall skötas och vet att jag gör felbedömningar. Anledningen till att jag drar ner nivåerna nu är helt andra och mest beroende på att jag har mätmöjligheter nu. Jag vill se vad för effekt fosfatnivåerna har på kalkalgerna och få siffror på det alla påstår. Jag vet också att stenkoraller inte har trivs i mitt kar och några arter av dem vill jag ha - typ Euphyllia.

I morse var i stort sett alla spår av cyano över sandnivån borta några andra alger som jag inte vetat vad det varit har också börjat försvinna. Just nu kör jag utan fosfatremover och jag kommer inte att köra den kontinuerligt - fosfaten skall ner under 0,1 och sedan skall jag köra en del mätserier på fosfaten. Tillväxten på korallerna är fortfarande väldigt god och jag har ändrat till natriumnitrat från kaliumnitrat. Perioden framåt blir typ nystart för denna behandling slår ut all mikrobiell aktivitet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey Lasse Jag ska inte posta något mer i den här tråden. Överlåter detta till dig. Sorry!

Du får gärna posta i tråden Jörgen men jag vill vara noga med att inte gå in i någon OT disk. Det var inte primärt ditt inlägg jag syftade på Jörgen. Vad gäller nitrat kontra cyano så finns två uppfattningar och jag viker inte från min vad gäller mitt kar som jag känner till ordentligt och kan göra iaktagelser på och som jag kommer att mäta upp noggrant också. Jag är inte intresserad av att gå in någon tjafsdisk. igen.

Vad gäller dina påpekande om skumning så var det mycket relevant och jag har noga övervägt detta - men vad f-n - någon måste ju våga, eller hur :)

Vad gäller Saliferts preparat så innehåller det någon typ av mystiskt ämne (metall tror jag) och det är absolut nödvändigt att skumma detta eftersom bindningen bara är temporär.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En uppdatering ikväll. Inga spår av röd Cyano ovanför sanden, möligtvis en liten prick inne i en knappkolloni. Nu återstår att se vad händer med den Cyano som finns nere i sanden. Bytte tio liter vatten idag. Skall hålla medicineringen en vecka. Skall försöka mäta nitrit och fosfat i kväll.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag har testat ultralifes redslime remover och för mig funkar det jättebra.Eremiter,koraller,fiskar, sniglar och räkor verkar har inte tagit någon skada alls. Hade inte så jättemycket cyano men tillräckligt för att det skulle vara irriterande. Men tyvärr konstigt nog kom de tillbaka efter ett tag men jag körde inte med något aktivt kol efter.Vet inte om jag kanske skulle ha gjort det. Nu är det dock inte alls lika mycket. Vet inte om du blev så mycket klokare men kanske lite. Ha det bra Hälsningar Jenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jennifer

Hur lång tid tog det innan det kom tillbaka och gjorde ni några andra ändringar i skötseln efteråt?

MVH Lasse

PS Patrik

Du är välkommen och skriva i min tråd men av olika anledningar försöker jag numera att hålla det jag skriver on topic. Om du är skadeglad och använder ändrade förutsättningar i mitt kar för att hävda att du har haft rätt hela tiden så är det upp till dig men jag accepterar numera inte att det blir off topic i en tråd där jag själv kan styra. Välkommen med erfarenheter av detta medel (även andra medel) eller frågor hur det verkar. Just nu verkar det fungera bra men Jennys erfarenheter ovan tyder på att det måste till en ändring. Pimos inlägg tidigare om att ha nitrat i "top off" vattnet är en bra idée men jag har tyvärr ingen automatisk påfyllning än - utrustningen finns men är inte installerad.

DS (och MVH gäller även dig Patrik)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du inte en skummare som kom med RSM karet ifall du skulle behöva den? Tycker att det här var en bra tråd och att du delar med dig av detta medel. Jag väntar med också med spänning på din redogörelse av din metod att mäta nitrat.

Jo nifurpirinol är väl antibiotika och det låter inte bra. Det fanns ett amerikanskt märke mot cyano som visade sig innehålla antibiotika som de drog in från marknade bara p.g.a detta. Det är inte bra för akvariet och inte heller naturen när man spolar ut det.

Här är en länk till medlet som jag nämde, de påstår att det inte är skadligt för bakterierna men det innehåller antibiotika trots att de hävdar motsatsen.

http://www.marvelousproducts.com/Chemiclean-Red-Slime-Algae-Remover-p/chemiclean.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja nifurpirinol har antibiotiska egenskaper men är inte samma typ som används på människor och är inte så kritiskt vad gäller immuna bakteriestammar för oss människor. Det togs fram för att användas i fiskodlingar men har förbjudits på matfisk på grund av att det är cancerogent. Man får vara väldigt försiktig när man hanterar det så att man inte får det på huden (handskar). Det är ett enormt bra medel mot inre bakteriella sjukdommar hos fisk i både söt och salt. Jag är ganska säker på att detta ämne finns med i denna Red Slime Remover - allt tyder på det. Eftersom det finns en massa död bakteriefilm i karet just nu så tror jag faktiskt att detta snabbfilter fungerar bättre än en skummare i det bakre facket på ett RSM. Det har också varnats för att skummaren går överstyr.

Vad gäller nitratmetoden så är det i korthet så att det finns en HACH-LANGE metod för 0 - 0,45 mg/l NO3-N. Den störs av kalcium i högre koncentrationer än 100 mg/l som CaCO3 (dvs 40 mg/l som Ca) samt av klorid i koncentrationer över 100 mg/l. Kloridstörningen kan man komma bort ifrån genom att göra egna kallibreringsprogram där man håller vissa salthalter och Kalciumstörningen kan man späda ut (1:10). Jag kommer att göra 4 saltlösningar (32, 33, 34 samt 35 promille) späda dessa 10 gånger och med hjälp av standardtillsättningar av nitrat göra en kallibreringskurva/program för varje salthalt. Skall sedan verifiera resultatet genom att testa med nitratstandard i olika mg/l. Testet kommer att vara specifikt för varje salthalt och troligtvis unikt för det saltmärke jag använder. Innan jag testar måste jag mäta kalciumet och salthalten och använda rätt kallibreringskurva. Jag kommer att få ett intervall mellan 0 och 19 mg/l ungefär. Fortfarande med lite osäkerhet men betydligt bättre än andra metoder. Någon därute med analyserfarenhet som kan avfärda/verifiera det jag kommit fram till?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PS Patrik

Du är välkommen och skriva i min tråd men av olika anledningar försöker jag numera att hålla det jag skriver on topic. Om du är skadeglad och använder ändrade förutsättningar i mitt kar för att hävda att du har haft rätt hela tiden så är det upp till dig men jag accepterar numera inte att det blir off topic i en tråd där jag själv kan styra. Välkommen med erfarenheter av detta medel (även andra medel) eller frågor hur det verkar. Just nu verkar det fungera bra men Jennys erfarenheter ovan tyder på att det måste till en ändring. Pimos inlägg tidigare om att ha nitrat i "top off" vattnet är en bra idée men jag har tyvärr ingen automatisk påfyllning än - utrustningen finns men är inte installerad.

DS (och MVH gäller även dig Patrik)

Okej, vad finns det då att diskutera, Lasse? Att jag skulle vara skadeglad? Eller att mina inlägg är lösa påstående och tyckanden?

Med risk för att du går till en moderator för att ta bort min post postar jag nu än en gång mot bättre vetande följande.

Själva din fösta post gick kortfattat ut på att du blev tvungen att behandla karet med ett medel som marknadsförs för att döda cyano. Du ville se om medlet verkligen gör det det påstår. I en senare post har du konstaterat att medlet verkligen dödat din cyano. Jenn har haft samma erfarenhet. Det är intressant och kul att höra att det nu finns ännu ett alternativ för effektiv cyanobekämpning. End of discussion?

Samtidigt anger Jenn att hennes cyano återkom så småningom.

Det är där min uppfattning - som uppenbarligen inte delas av dig - kommer in:

Cyanobortagandemedel är bra för att bli kvitt cyano som man dragit på sig av någon anledningar. Jag vet av egen erfarenhet att de där huskurerna inte fungerar lika effektivt. Cyano uppkommer - inte enbart enligt min uppfattning utan enligt många andras - pga för mycket fosfat, dvs. skitigt vatten. Att behandla med cyanoborttagare är därför enbart för att bli kvitt symtomen för stunden. Därför är det bättre att se över sitt fosfatexport för att slippa cyano i framtiden.

Och det är detta som är mitt råd till Jenn: se över din fosfatexport så slipper du cyano.

Nackdelen med ett skummarlöst system är att det har nästan obefintlig fosfatexport. Oavsett hur stenhårt man tror på sandens förmåga att absorbera fosfaten och korallernas förmåga att assimilera fosfat så räcker det inte. Nu när det finns ännu bättre möjligheter för dig att mäta har du förmodligen insett detta ännu tydligare, även om du skriver att du alltid vetat det...

Att bara tillsätta nitrat är varken något botemedel mot cyano eller något botemedel mot förhöjda fosfatnivåer. Och det är enligt min åsikt därför du valt att avstå från att fortsätta med nitrattillsättningen. Hade nitraten verkligen hjälp skulle du a) ha installerat autopåfyllning med nitrathaltigt vatten, B) bett den som kommer att mata fiskarna att hälla i en kapsyl utspädd nitrat då då i samband med matningen, eller c) doserat en lite högre nitrasdos som skulle räcka längre före avresan. Istället har du valt att gå emot dina "högbiologiska" principerna genom att tillämpa ett medel som uppenbarligen slår hårt på bakteriefaunan.

Därför tycker att att det vore ärligare - mot andra sådana som t ex Jenn - att verkligen föra fram den riktiga anledningen till cyanoborttagning: fosfatöverskottet. Istället börjar du linda in det hela i att ett nytt medel kommit ut på den svenska marknaden, att du slarvart med nitraten, att du kommer att vara bortrest osv. Sådana medel har a) funnits rätt länge, B) det är inte på något sätt styrkt att nitraten räddar mot cyano eller mot fosfatöverskottet utan skummare/vodka och c) det finns flera möjligheter att säkerställa hög nitrat under en längre period.

Dock är det naturligtvis roligt att höra även erfarenheter av just Red Slime Removers påverkan på karets övriga invånare. Jörgen rapporterade att exempelvis AntiRed irriterade vissa stenkoraller. Red Slime Remover är kanske mildare än t ex AntiRed.

Slutligen drar jag mig till minnes att du Lasse tyckte om när någon inte delar din uppfattning, du skrev något i stil med att om någon håller med dig så kommer du att fundera om du verkligen gör rätt. Du hade inget emot att någon tjafsar med dig. I den här tråden synes du dock enbart acceptera bekväma åsikter genom att allt annat betecknas som off-topic. Vad skall jag då skriva? - "Yeeppeee, den tyska versionen av cyanoborttagaren verkligen fungerar!!" - ? Är det så man skall hålla sig tillräckligt on-topic och passande?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag håller med Lasse här. Tycker det ska handla om medlet och fosfatexporten kan fortsätta i den gamla cyanotråden. När någon vill dela med sig om sina erfarenheter efter att ha testat olika produkter så tycker jag det är värdefullt. Trådarna spårar ut så himla lätt och jag är uppriktigt trött på fosfat och nitratdiskussioner, de slutar alltid med misssämja

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trådarna spårar ut så himla lätt och jag är uppriktigt trött på fosfat och nitratdiskussioner, de slutar alltid med misssämja
Ja, när inläggen tidigt i tråden börjar så här:
Äntligen, Lasse. Så varken vitlök, nitrattillsatsen, utsugning eller fosfatabsorbering i sanden funkade? ;) Vad var det jag sa?

Jag tror inte på din förklaring att ditt cyanoproblem har något att göra med nitrattillsatserna. Hade det gjort det skulle du endast ha fortsatt med de där menlösa huskurerna ovan och inte "slarvat". Det är fosfatläckagen som är boven. Bättre väl att säga som det är.

Då är det väll inte utan att det tolkas som skadeglädje, och brorduktig fasoner? Oavsett om det var syftet eller inte, är det ytterst olämpligt. Det tror jag tydliggjordes i tråden som behandlade just debatklimatet på SG.

Lasse, nu vill jag inte vara elak eller så, men om medlet lyckas döda cyano på djupet, torde det inte även döda den goda bakteriefloran i LS? Ren spekulation förstås, men om så är fallet, förstår jag varför man rekommenderas använda bakterietillsatser, men slutresultatet borde bli LS med klart sämre kapacitet och mångfald tillfälligt efter avslutad kur.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Björn, håller helt med dig, trådarna spårar ur, särskilt när du inte tillför någon substans i ärendet utan gnäller och häller mera olja på eld. FYI: Lasse har redan tidigare i tråden påpekat att bakteriepopulationen - se slutet av hans inlägg nr 7: "Perioden framåt blir typ nystart för denna behandling slår ut all mikrobiell aktivitet."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina cyano bakterier kom tillbaka cirka efter 2 mån kanske. Dom sitter bara på väggen och är betydligt mindre nu. Tipset jag fick efteråt var att "störa" dom när dom kom dvs att suga ut dom osv.

PatriksS och Lasse: Jag är ju som sagt nybörjare men visste inte riktigt med där med fosfater/ skitigt vatten. (Jaa, dum blondin ha ha)Jag ska testa och byta vatten lite oftare. Vart tillsagd att bara byta ca 1 gång i månaden för mina koraller är jättefina men växer i en väldig fart. Men nu ska jag prova byta lite oftare och se hur det blir om de tillslut försvinner helt. Annars fortsätter jag och suga ut dom.Jag blir så glad för alla tips och ideer jag kan få.Tack så mycket! Hälsningar Jenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Björn - jo du har rätt och jag vill se med spänning på vad som händer där. Cyanon på djupet är kvar fastän den verkar vara anfrätt på vissa platser. Helt klart är att jag måste betrakta karet som nystartat och har idag startat med att tillföra ett preparat från Tetra som heter Bactozym - det innehåller heterotrofa bakterier (alltså inga nitrifierare). Om några dagar skall jag börja med nitrifierare igen. Jag har hållit upp med fosfatremover sedan jag stoppade i medlet - fosfatnivåerna är kvar på den nivå som de var när jag tog ur den. Jag har skaffat ett litet filter som skall in i filterfacken bak i karet och där jag skall köra fosfatremover med jämna mellanrum. Grundorsaken till att jag sänker fosfaten är att jag vill ha igång kalkalgerna så att de kan ettablera sig på stenen. Jag tror nämligen att fosfaten gör samma sak för kalkalgerna som det gör för stenkorallerna - nämligen stoppar upp kalcifieringen. I det fallet så var mina nivåer mycket för höga beroende på slarv med vattenbyte vilket varit mitt främsta metod att exportera överskott.

Ja - det är klart att en medicinering av den typ som jag misstänker finns i medlet utarmar bakteriestammen men eftersom jag är av den åsikten att den kommer att återuppstå efter ett tag så ser jag det inte som så allvarligt. Kommer att lägga i lite ny levande sten i nästa vecka efter jag gjort ett vattenbyte. Nu är karet i en sådan situation där man faktiskt kan ympa in nya kulturer och att det finns levnadsutrymme för det.

Hur ser det ut idag. Ingen Cyano ovanför sanden och en intressant sak är att lite håralger (inte bryopsis) som jag haft på några stenar börja att dö. Ettdera så är de, som jag misstänkt tidigare, en variant av Cyano eller så innehåller medlet mer än vad jag tror. Det finns en annan Red Slime Remover (tror det var den Jörgen menade i ett tidigare inlägg) som verkar innehålla kraftiga oxidanter (läs olika peroxider) och därför verkar på olika typer av alger.

Medlet verkar inte ha påverkat mina koraller (mjukkoraller) eller andra lägre djur - min Mitrax ömsade mitt i behandlingen och ormstjärnan är normal.

Förändringar planeras framåt - framförallt att stärka de mot cyano konkurrerande organismerna eftersom jag tror att det är en av de viktigaste parametrarna. En väg är att stärka kalkalger - är det någon som har erfarenhet av vid vilka nivåer fosfat kalkalger slutar att växa?

Till Jörgen - Ja jag planerar att ha stenkoraller framåt men inte i första hand SPS utan LPS. För att få det behöver jag sänka fosfaten - ettdera via kraftiga vattenbyten eller med en absorber. Just nu testar jag med en järnbaserad eftersom jag räknar med bieffekter från en sådan.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är vi 100% säkra på att medlet slår ut all microbiell aktivitet?

Lasse jag har euphyllior som jag ska sälja av, intresserad? hör av dig

Nej - jag är inte säker på det. Jag tror att det är nifurpirinol men som sagt var det grundar jag på att det är ett gult pulver och ger den färgningen av vattnet som den gör - jag har inte analyserat det - fungerar gör det dock och hitillsdags har det fungerat i ett skummarlöst kar också.

Inga euphyllior än :) - I juni kanske.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...