Gå till innehåll

Erfarenhet av Ultralifes Red Slime Remover


Lasse

Rekommenderade inlägg

så länge de bara finns bredspektrumantibiotika att tillgå mot cyano är det i min värld mot all sunt förnuft och vettig akvariepraxis att tillämpa detta. naturligtvis verksamt men tar ju död på hela livlinan, mikrofloran, som sen kan ta månader att få tillbaka. cyanoutbrott beror just på att mikrofloran är störd, som dessa preparat förstör ytterligare. de e oansvarigt att dådana preparat säljs, där man skor sej på akvaristens oskyldiga okunnighet i kombination med iver att bli av med cyanoplågan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 170
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Mätte nitriten nu med en metod som jag användt mycket i min dag och litar på. Den är mycket känslig och ger resultat i tre decimaler. Jag vet att den alltid ger utslag kring 0,010 - 0,030 i alla saltvattenskar när andra metoder (akvarietester) ger 0. Den visade 0,025 mg/l och en kontrollmätning i ett icke behandlat kar (som varit i gång i 3 år) visade ett något högre värde (0,030 mg/l). Det verkar som om i alla fall nitrifierarna inte är helt utslagna - vi får se.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förändringar planeras framåt - framförallt att stärka de mot cyano konkurrerande organismerna eftersom jag tror att det är en av de viktigaste parametrarna. En väg är att stärka kalkalger - är det någon som har erfarenhet av vid vilka nivåer fosfat kalkalger slutar att växa?

MVH Lasse

?? menar du sekundärt så att calcium fäller ut eller hur tänker du?

Min erfarenhet är att kalkalger inte kan konkurrera med cyano, snarare att optimala levnadsbetingelser för kalkalger inte är det för cyano.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska bli intressant att följa effekterna du ser och mäter upp efter användandet av detta preparat. Särskilt intressant blir det att följa nitritens och därmed nitrifierarnas reaktioner.

I princip får jag ändå säga att jag håller med Jonas, det är mycket märkligt att det går att köpa bredspektrumantibiotika i akvarieaffärer. Antibiotikaresistens är en av den moderna sjukvårdens största utmaningar. I Sverige låter man bli att ge bredspektrumantibiotika till människor så långt det går. Men för att bli av med störande alger är det OK. Bisarrt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken är lite som den fullsatta bussen. Skapar jag bra förutsättningar för kalkalger att växa så är tänkbara områden för de mattbildande cyanon att sätta sig redan upptagna. Eftersom jag har sett mattbildande cyano både i högnäringssystem och lågnäringssystem, sett avsaknaden av cyano i både högnäringssystem och lågnäringssystem så är jag inte inne på något fosforspår utan istället på att skapa förutsättningar för andra organismer än mattbildande cyano att etablera sig och helt enkelt hindra dem att etablera sig. Det som gör de mattbildande Cyanon så starka är just att de kan spela under täcket och på detta sätt tillgodogöra sig dels luftkväve och dels bundet fosfor. De kan alltså, om plats finns, skapa sina egna levnadsbetingelser. Jag tror vi har lite av hönan och ägget här.

Jag förstår inte riktigt din ??. Vad jag menar med att fosfaten stoppar kalkalgerna är just att kalkalgerna använder en liknande mekanism som koralldjuret när de i en miljö där lösligheten av kalcium och karbonat är så hög att de behöver en energikrävande process för att kunna bilda sin kalciumkarbonat (kalkskal eller skelett). Enligt många studier så är just fosfatens påverkan på möjligheten att kalcifiera som gör att nivån måste ligga lågt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är att kalkalgerna avtar vid ett värde lägre än det gröna fältet på mitt Rowatest. (Testet står i vår lokal så jag kan inte kolla värdet här hemma...)

I min värd är det värdet högt!

Min efarenhet är att kalkalger inte konkurerar ut slemalgerna men det vore trevligt om jag hade fel...

Intressant att följa den här tråden, Lasse!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Daniel - jag vet inte om preparatet innehåller Nifurpirinol - jag har bara misstänkt det på färg och färgning av vattnet. Testen med nitriten får ge en hänvisning om detta är sant. Att jag inte fick högre på testen idag motsäger att så är fallet eftersom jag vet att Nifurpirinol slår ut nitrifierarna.

Det är det enda medel i sin typ som är godkänt att användas till akvariefisk och finns i flera preparat - det är dock svartlistat vad gäller matfisk. Det är från början framtaget av Japanska forskare just för att användas på fisk för att slippa använda den typ av antibiotika som är verksam på människor och djur och som normalt inte går att använda i vattenbad på sötvattensfisk eftersom de inte dricker. Syftet med framtagningen var också att undvika bakterier som är resistenta mot preparat som är nödvändiga för oss. Av den anledningen ser jag personligen hellre att man använder den typen på fisk istället för att experimentera med mediciner som är viktiga för däggdjur och människor. Det blev dock ingen höjdare för matfisk eftersom det visade sig vara cancerogent och är därför förbjudet på matfisk men finns för prydnadsfisk.

De vanligaste "djur och människo" antbiotika (typ terramycin) går dock att använda på saltvattensfisk eftersom de dricker men är ju av känd anledning inte försvarbart.

Så länge som jag är osäker på om medlet innehåller Nifurpirinol så använder inte jag det utan handskar och noggran tvättning.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är det enda medel i sin typ som är godkänt att användas till akvariefisk och finns i flera preparat - det är dock svartlistat vad gäller matfisk. Det är från början framtaget av Japanska forskare just för att användas på fisk för att slippa använda den typ av antibiotika som är verksam på människor och djur och som normalt inte går att använda i vattenbad på sötvattensfisk eftersom de inte dricker. Det blev dock ingen höjdare för matfisk eftersom det visade sig vara cancerogent och är därför förbjudet på matfisk men finns för prydnadsfisk.

OK, det sätter ju saken i ett annat ljus! Tack för klargörandet. Och ja, att använda handskar låter som en bra idé...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ger det den här speciella "grön"-färgningen av vattnet? Det borde ju också påverka nitrifierarna - eller hur. Ett bra uppslag annars för andra tester :)

MVH Lasse

Nej tyvärr, inte grönt ! Det blir brunt med silverkolloid.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att läkemedelssubstanser är grön-gulaktiga är så vanligt att det är svårt/omöjligt att på utseendet säga vilken aktiv substans som preparatet innehåller.

Rent tekniskt är det dock enkelt att göra antibiotika som klipper en bakterie och inte en annan. Att sedan ta fram något som tar cyanos men lämnar "vanliga" bakterier i fred borde vara ännu enklare då det är väldigt stora skillnader mellan dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Björn, håller helt med dig, trådarna spårar ur, särskilt när du inte tillför någon substans i ärendet utan gnäller och häller mera olja på eld.
Märkligt, jag som tyckte att jag hade mer i mitt inlägg...
FYI: Lasse har redan tidigare i tråden påpekat att bakteriepopulationen - se slutet av hans inlägg nr 7: "Perioden framåt blir typ nystart för denna behandling slår ut all mikrobiell aktivitet."
Ah, Det VAR mer i mitt inlägg. Skönt, då är jag inte dum i huvudet trots allt.

Vad jag ville få fram, som tydligen gick dig rakt över huvudet, är att om medlet dödar cyanon på djupet, torde det även döda bakteriefloran i den LS som är i karet, och inte bara kräva en nystart, utan att behandlad LS bör klassas som död LS. Lasse, var med på notorna och kommenterade att han mycket riktigt planerade att ympa in frisk LS för mikrobiologins skull.

Du är säkert duktig Patrik, men du kör på en stil med taggarna utåt som åtminstonde för mig är... avskräckande. Tagga ner lite?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus: instämmer helt. kalkalger konkurrerar tyvärr inte ut cyano. Jag önskar också att jag hade fel, men för en gång skull har jag inte de;)

Christer: Håller med dej också...att antibiotikabestämma ett pulver bara för att de liknar ett pulver man sett tidigare är en dans på hal is.

Däremot är jag inte lika säker som du på att de är enkelt att framställa smalspektrumantibiotika, i detta fall mot specifikt cyano. ..så selektiva antibiotika som vi måste ha i ett akvarium tror jag är tekniskt MKT svårt att framställa faktiskt. ska inte gå in på de närmare här, för jag vill inte bli utslängd för off topic igen. kan bara nämna att inte ens inom humanmedicinen har man ju lyckats med de.

Angående fosfor o kalkalger, så håller jag med Magnus igen med ett tillägg: för högt fosfat hindrar kalkager, precis som de hindrar all kalkbildning..men för lågt fosfat hindrar också kalkalger, för de behövs ju en liten mängd för allt liv o algväxt. optimalt värde ligger kanske på 0.03...(gissning!)

/

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Lasse på ett avgörande sätt. Använd handskar om det kanske är farligt utan.

Men jag håller med er andra om att färgen är ett svagt indicium.

Jag säger inte till någon att gå över gatan utan att se sig för: Det kommer ju bara hundra bilar om dagen här så du klarar dig nog.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas, nu får du nog läsa på lite....

...så kan du inte skriva utan att förklara dej christer. De ger inte så mkt.

AB slår på ngr ganska ospecifika mekanismer såsom cellväggen, RNA syntes mm. Dom sk smalspektrumsantibiotika är inte särskilt smala...slår på hel grupper, såsom gramnegativa stavar etc. de finns inga antibiotika idag som slår på en enskild art...o skulle man få för sej att framställa de skulle de va mkt svårt, då man skulle bli tvungen att tex koda den enskilde bakteriens genom o störa RNA syntesen just hos bara en bakterie. det finns ingen klinisk implikation för detta, så de finns inte med på kartan i dagsläget.

Du är välkommen med ett förtydligande, för jag förstår inte vad du menar.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christer

Jag hade två indicier som är skilda från varandra eftersom pulvret är gult och det ger en grönaktigt skimmer i vattnet och inte gulfärgning. Det har jag sett förut som jag sa - jag sa också att jag inte var säker på det men att misstankarna om det var så starka att jag tar till de försiktighetsmått som jag kan - uppföljningen av nitriten och handskar är två exempel. Tyvärr är det så att inom akvarieindustrin är det inte så mycket av egenutveckling - man abrovinchar gärna och tar medel och preparat från andra områden. (abrovinch = man tar en sak avsett för något och använder det i en annan applikation) så jag tror inte att man framställt en målsökande cyanoantibiotika om det inte funnits innan i någon annan applikation.

Jag har inte gjort någon nitritanalys idag än (den tar 20 minuter för att få fram färgen) så jag vet inte utfallet av den. De håralger som jag haft/har tynar ut alltmer, det finns dock fortfarande några mörkt djupgröna områden. De röda cyanon i djupt ner i sandbädden ljusnar ordentligt och är borta på vissa områden så medlet verkar än och djupare. På något sätt är detta lite för bra att vara sant och då säger min erfarenhet att det inte är sant! Jag väntar på haken.

Min test kommer dock att ge svar på om medlet är negativt för nitrifierarna - hur det är med de heterotrofa bakterierna vet jag inte. Hade jag kunnat kolla nitraten så hade det också givet en hänvisning.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer att göra det om min metod kommer att fungera (och om jag har låga värden :)) - har en liten plan på andra grejer också men som sagt var jag vet inte om jag får bra värden förrän jag börjat utveckla en metod och validerat den med standardspikar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering - nitrit i idag (utan att jag börjat sätta till nitrifierare) 1,012. Nu har jag iofs dragit ner ordentligt på maten de senaste dagarna men det verkar som mina värsta aningar inte besannas utan att nitrifierarna klarar sig.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christer

Jag hade två indicier som är skilda från varandra eftersom pulvret är gult och det ger en grönaktigt skimmer i vattnet och inte gulfärgning. Det har jag sett förut som jag sa - jag sa också att jag inte var säker på det men att misstankarna om det var så starka att jag tar till de försiktighetsmått som jag kan - uppföljningen av nitriten och handskar är två exempel. Tyvärr är det så att inom akvarieindustrin är det inte så mycket av egenutveckling - man abrovinchar gärna och tar medel och preparat från andra områden. (abrovinch = man tar en sak avsett för något och använder det i en annan applikation) så jag tror inte att man framställt en målsökande cyanoantibiotika om det inte funnits innan i någon annan applikation.

Jag har inte gjort någon nitritanalys idag än (den tar 20 minuter för att få fram färgen) så jag vet inte utfallet av den. De håralger som jag haft/har tynar ut alltmer, det finns dock fortfarande några mörkt djupgröna områden. De röda cyanon i djupt ner i sandbädden ljusnar ordentligt och är borta på vissa områden så medlet verkar än och djupare. På något sätt är detta lite för bra att vara sant och då säger min erfarenhet att det inte är sant! Jag väntar på haken.

Min test kommer dock att ge svar på om medlet är negativt för nitrifierarna - hur det är med de heterotrofa bakterierna vet jag inte. Hade jag kunnat kolla nitraten så hade det också givet en hänvisning.

MVH Lasse

Hej Lasse

Stämmer nog som du säger. Skulle tro att det som finns är avsedda för att andra saker (kommersiella fiskodlingar, reningsverk??). Men det viktiga är nog att det fungerar.

Fortsätt din uppdatering av vad du finner. Vore oerhört värdefullt att ha tillgång till en ofarlig "cyanodödare". Just nu skulle jag gett mycket för det. Mitt RSM står kvar i Sverige utan min tillsyn och har nu drabbats av ett rejält utbrott samtidigt som min fru försöker sälja bostaden. Hon menar att cyanon ser så äcklig ut att den skrämmer bort ev köpare. Men hon kanske överdriver lite...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Arcticreef: Pröva med Fauna Marins aluminiumbaserade fosfatreducering. Den knäckte min cyano.

3 dl i 1900 liter med mätt fosfat 0 (Salifert) innan. Rowa hamnar "bredvid" färgskalan hos mig så jag kan inte läsa av något värde. Det tar nog ett par veckor innan något händer.

(Ledsen för off topic Lasse.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill bara säga att nitriten idag är 0,018 mg/l och det verkar som rädslan för att medlet skulle slå ut nitrifikationen var ogrundat. Man kan säga att jag hitillsdags bara sett positiva iaktagelser av Ultralifes preparat. Cyanon är borta, finns lite kvar i sandbädden på ca 2-3 cm djup (där sanden går över bottenlisten så att ljuset kommer åt). Håralgerna tvinar bort fortfarande men verkar stabilisera sig nu. Funderar på att ge en knapp halv dos igen för att se hur de uppträder. pH har hållt sig rätt stabilt - pendlar mellan 8,1 och 8,3.

MVH Lasse

sista testen 22:51 080427

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...