Gå till innehåll

Erfarenhet av Ultralifes Red Slime Remover


Lasse

Rekommenderade inlägg

  • Svar 170
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

har suttit och skummat genom denna tråd,

bra jobb av lasse att försöka hålla tråden ren.

jag hade lite problem med cyano, har till en början sugit upp den med en spruta men tröttnade på detta efter ett par veckor.

så jag införskaffade mig red slime remover, doserade detta efter anvisning på paketet, skummaren började skummar som aldrig för, nu till mitt problem är att hela karet är fullt med luftbubblor som min skummare tillverkar, har varit så i ett dygn nu, kommer detta försvinna av sig själv?

har givetvis ställt ner lufttillförseln till skummaren.

mvh/ chrille & ida

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har suttit och skummat genom denna tråd,

bra jobb av lasse att försöka hålla tråden ren.

jag hade lite problem med cyano, har till en början sugit upp den med en spruta men tröttnade på detta efter ett par veckor.

så jag införskaffade mig red slime remover, doserade detta efter anvisning på paketet, skummaren började skummar som aldrig för, nu till mitt problem är att hela karet är fullt med luftbubblor som min skummare tillverkar, har varit så i ett dygn nu, kommer detta försvinna av sig själv?

har givetvis ställt ner lufttillförseln till skummaren.

mvh/ chrille & ida

jaha.

nu har det slutat med mikrobubblorna i karet, det tog 1,5 - 2 dagar,

och skummaren har återgått till det normala :ler:

mvh /chrille & ida

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liknande erfarenhet av detta.

Medlet är sjukt bra. Men nu slåss jag mot dinosar istället. Har väl någon obalans i P+N som inte riktigt är bra, för, mina gröna alger har slutat växa. - Har hellre dessa på rutan än dinos på sanden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
Drar upp denna gamla tråden då jag själv har köpt detta medlet! Hur länge ska pulvret blandas i ett annat kärl innan man kan hälla det i akvariet?!

Rör runt så det blir upplöst, sen kan du putta i det i karet.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rör runt så det blir upplöst, sen kan du putta i det i karet.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag har låtit det stå och blandas i en hink med en pump som gör 500l/h nu i en halvtimme. Vattnet är pissgult. Är det säkert att slänga i nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Nu tar jag upp en väldigt gammal tråd men kom man fram till om det var Nifurpirinol i red slime remover ? Och i så fall när törs jag stoppa i händerna i akvariet igen efter att jag använt det? Lasse sa att det var cancrogent därav min undran. Tacksam för svar eftersom jag för tillfället inte törs göra nått i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kom nog fram till att det inte var nifurpirinol som var aktivt. Jag kontrollerade nitritens utveckling under en behandling och såg inga tecken på att mina niotrifierare hade dödats - något som automatiskt sker om det är niuripirinol i preparatet. Eftersom vi inte vet vad det är så bör du nog ändå använda handskar :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har lite problem med cyano, När jag köpte karet fick jag med en burk med "red slime remover" som jag tänkte pröva. Vet dock inte hu mycket jag ska dosera i beskrivningen står det "1 spoonfull to 15 gallons of water", men hur mycket är 1 spoonfull?

Mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Drar upp den här tråden igen!

Har fått lite cyano i mitt lilla 30L nano. Saken är den att det är så jäkla trångt pga många koraller etc så jag kommer inte åt att suga upp så mycket så allt bara flyger omkring och sätter sig igen.

Jag har ingen skummare till det här akvariumet men finns till hands om det behövs. Men då tänkte jag ifall jag kör utan skummare. Hur mycket vatten bör jag byta och när bör jag byta det? Hur säkert är det att köra med det här medlet i ett såpass litet akvarium?

Bra tråd btw!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...