Gå till innehåll

Erfarenhet av Ultralifes Red Slime Remover


Lasse

Rekommenderade inlägg

  • Svar 170
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

72 timmar efter dosering. Hel karet dog.... äh skojade bara. Finns lite cyano kvar på ett par ställen men jag väntar ett par dagar till innan jag kör en dosering till. Frågade tillverkaren om man ska ha på skummare och det ska man p.g.a syrenivåerna kan bli skadligt låga samt för att skumma ut död cyano. Skummaren fick dock fnatt och det gick inte att ha skummar koppen på för den fylldes på några sekunder. Än så länge har inga djur tagit skada.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jörgen jag använder också Ultra life Red Slime Remover.

Så här står det i instruktionerna,

Directions:Thoroughly mix 1 level spoonful for each 15 gallons of aquarium water with a small amount of water from the aquarium to be treated. Pour dissolved solution into the aquarium. Repeat after 48 hours if necessary. Wait at least one week before additional treatments. Keep out of rech of children. For aquarium use only.

Note: May effect ph and oxygen levels.

De gånger jag har fått cyano är när jag höjer CA halten, vet inte varför men det har hänt tre gånger nu så man undrar om det har något samband.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

jag fick för mig att testa detta och beställde hem nu tog jag första dosen igår ca 550l vatten och tog 7st skopor och nu undrar jag om jag verkligen räknat rätt för jag 3 st stora acroporor är totalt färglösa lps'erna ihopdragna till max och någon mjukis plätt jag fick av ländström är totalt kollapsad. skummmaren fullständigt kokar över.

blandar 100l nytt vatten för byte nu hoppas det klarar sig!.

så frågan räknade jag fel på doseringen tro.

mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag kan se har du doserat rätt Peter, konstigt att det reagerar så för dig har själv använt detta vid flera tillfällen utan att upptäcka något negativt. Skummaren måste jag stänga av de närmaste timmarna efter dosering för det skummar något våldsamt.

En undran bara, hade du mycket cyano som dog när du doserade så kan det vara de som förpestat ditt vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag kan se har du doserat rätt Peter, konstigt att det reagerar så för dig har själv använt detta vid flera tillfällen utan att upptäcka något negativt. Skummaren måste jag stänga av de närmaste timmarna efter dosering för det skummar något våldsamt.

En undran bara, hade du mycket cyano som dog när du doserade så kan det vara de som förpestat ditt vatten.

hej.

jag slog av skummaren i går kväll kan iofs vara en orsak till korallerna ser bleka ut det med.

slog på den idag 24timmar efter och skummar koppen går inte ha på nu 2 timmar efter.

och jo jag hade nått fruktansvärt med cyanos och det har verkligen minskat nu.

Skulle ge ett tips om att slanga ur så mkt cyanos som möjligt innan man medicinerar så kan man troligen minska lite av detta problem.

mvh Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser inga negativa effekter alls, Jag doserade en gång till efter 3 dgar eftersom pyttelite av cyanon kämpade sig kvar. Visst så får skummare fnatt men att stänga av den kan vara förödande eftersom syrenivåen i vattnet kan få kritiskt låga nivåer samt att PH't kan droppa för vissa, Jag doserade manuellt lite kalkvatten då och då för att undvika ph fall. det låter som att det kan vara problemet för dem som ser negativa effekter av medlet samt att man inte har avläggnat så mycket man kan innan dosering. Jag passade på att suga upp så mycket jag kunde innan dosering. Karet är dock fullt av microbubblor. Efter första doseringen så började skummaren bli normal efter 3 dagar men jag doserade ytterligare en gång så skummaren är lika tokig igen. Har dcok stypt på lutflödet men lite microbubblor har jag. räknar med att allt ska vara tillbaka till normal snart, annars så slänger jag i lite kol till helgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser inga negativa effekter alls, Jag doserade en gång till efter 3 dgar eftersom pyttelite av cyanon kämpade sig kvar. Visst så får skummare fnatt men att stänga av den kan vara förödande eftersom syrenivåen i vattnet kan få kritiskt låga nivåer samt att PH't kan droppa för vissa, Jag doserade manuellt lite kalkvatten då och då för att undvika ph fall. det låter som att det kan vara problemet för dem som ser negativa effekter av medlet samt att man inte har avläggnat så mycket man kan innan dosering. Jag passade på att suga upp så mycket jag kunde innan dosering. Karet är dock fullt av microbubblor. Efter första doseringen så började skummaren bli normal efter 3 dagar men jag doserade ytterligare en gång så skummaren är lika tokig igen. Har dcok stypt på lutflödet men lite microbubblor har jag. räknar med att allt ska vara tillbaka till normal snart, annars så slänger jag i lite kol till helgen.

jag tillsätter tropic marins ca tillsats skulle det göra ph höjande effekt det med?

eller jag har egen tillverkad dubbelbuffert kh/ph höjande är det bättre mitt kh låg på 10 förra veckan och ph på 8,2 har inte kontrollerat idag då kan ju köra ett ph test så får jag se hur det verkar.

mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

idiotin att inte sugit ur det mesta utav cyanon före för jag hade massor av slemmig gegga.

Var inte för hård mot dig själv fel gör vi alla lite då och då, det är bra att du skrev vad som troligen är orsaken till problemet, så man vågar använda medlet igen.

Hoppas att dina koraller klarar sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

idiotin att inte sugit ur det mesta utav cyanon före för jag hade massor av slemmig gegga.

Var inte för hård mot dig själv fel gör vi alla lite då och då, det är bra att du skrev vad som troligen är orsaken till problemet, så man vågar använda medlet igen.

Hoppas att dina koraller klarar sig.

hej

tackar.

jo jag hoppas det jag med för mina acroporor va eller är får man kanske säga än så länge bra stora och dyrt att ersätta dom.

som du skrev så vad det som jag tänkte. att problemet inte låg i behandlingen utan hur man gör det konstigt dock att det inte fanns minsta lilla beskrivning och förklaring om medlet dock.

kanske en sammanställning på trådens erfarenheter kan vara nått för framtida brukare.

mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som du skrev så vad det som jag tänkte. att problemet inte låg i behandlingen utan hur man gör det konstigt dock att det inte fanns minsta lilla beskrivning och förklaring om medlet dock.

kanske en sammanställning på trådens erfarenheter kan vara nått för framtida brukare.

mvh Peter

Här har du så jäkla rätt. Ynkligt att det inte finns en vettig beskrivning med. Skickade mail till tillverkaren och då fick jag info om att skummaren ska vara ON. Vore ju trevligt om de kunde tala om att man kanske bör avlägsna cyano manuellt så mycket man kan t.ex de kanske inte anser det men en massa död cyano som förpestar vattnet är ju ingen hit och jag tror själv att det är en bidragande orsak till att en del kar får problem med ph och syrenivåer, de skriver ju bara KAN orsaka ph fall och låga syrenivåer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

idag på morgonen så ser det illa ut før 3st stora kollonier med acroporor det konstiga är att dom står på en revpelare i hörnet i akvariumet där jag faktiskt har lite sämre cirkulation än i övriga akvariet. har samma acroporor på andra ställen som faktiskt ser mkt friskare ut. dock så är ephyliorna ihop dragna men ljuset var ju inte på så det kan hända det blir bättre under dagen.

så tips 2 mkt god cirkulation är en tydlig fördel.

mvh Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom det inte har blivit bättre vill jag rekomendera 10% vattenbyte, skummaren på för fullt, öka cirkulationen, om du har något lämpligt fack i sumpen lägg lite filtervadd och byt så fort den ser smutsig ut kör med aktivt kol ca 1 dl per 100 lit byt efter 1 vecka(obs! kol för saltvatten) sen kan du låta ljuset vara släckt ett par dagar detta bör göra susen lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej.

idag på eftermiddan skummaren skummar över som en tok men jag tror att jag klarade det mesta i akvariet ändå.

fiskar och lägre djur är helt oberörda.

epyllior, gorgoniorna, sacropyton "stavningar?", mjukisar är bättre och ser ut att klara sig.

acroporor mitt i akvariet bytt färg men polyperna är ute och verkar klara sig ok än så länge.

3st acroporor 2st med 15cm kronor döda och en gren montipora död samt fraggar som satt på samma revpelare dött. märkligt att allt som dött sitter på samma plats i akvariet och har samma koraller i övriga karet som klarat sig.

just det ja, det fungerade iaf som det var tänkt med cyanon den är nästan obefintlig för tillfället.

bytte 15% vatten i dag med så nu tror jag iaf att det värsta är över.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

pest eller kolera? medicinera och riskera att något dör eller inte medicinera och låta cyanon sakta döda det mesta i karet. Jag valde medicin när jag inte vill att mina rosa hystrix skulle bli bara skelett, hälften av 2 kolonier var bara till knapp 50% kvar, samt att många andra koraller också påverkades negativt av cyanon. Nu har jag ingen cyano kvar och nu får jag hoppas att korallerna kan hämta sig men det kommer ta tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Tänkte bara kasta in detta då det är hyffsat relevant.

UltraLife Red Slime Remover is a revolutionary time tested product, that will effectively and safely remove Red Slime quickly from all Coral and Invertebrates. UltraLife RSR contains natural cellular matter, select biological accelerators and special supplements proven effective in removing Red Slime from Corals and Inverebrates and is Safe for reef tanks, corals, invertebrates, desirable macro-algae, nitrifying bacteria and fish.

UltraLife RSR will accelerate the solubilization and biological digestion of organic solids. In the process, the oxygen uptake rate in your aquarium will increase as a result of this increased biological activity. It is very important that your aquarium is able to support this increased oxygen demand along with your aquatic life`s need for oxygen. Therefore we recommend increasing your O2 levels by the addition of airstones prior to and during treatment.

For best results, DO NOT turn off UV Sterilizer or Ozonizer. Continuation of Protein Skimming is recommended but may require adjustment

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

hejs.

funderar på detta medel igen om man bara doserar en bråkdel av det som anges i instruktionerna men doserar det kanske varannan dag i en vecka eller så kan det ha effekt på cyanos då med? men med mindre risk för korall död som jag fick under min behandling.

tänkte det kanske gjorde sitt jobb men under längre tid så inte cyanosen förorenade akvariet med en topp utan att skummaren och ett mekansik filter kan transportera bort det i tid.

några id'er ?

mvh Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Bumpar Denna tråd.

Till att börja med, svinbra tråd, eloge given till Lasse som har startat den, till de som har bidragit och slutligen till de som hållit den ren från OT. Det sista är verkligen värt mycket för den som söker information i gamla trådar.

Ska nu, precis som lasse, resa bort om en vecka, och vill inte tappa kontrollen över ett cyanoproblem jag fått.

Jag har två funderingar jag vill ventilera efter att ha läst samtliga åtta sidor inlägg.

Cancerogent ämne - jag hoppas verkligen inte det finns något skit i ultralife red slime remover som är starkt cancerogen, för det står inget på förpackningen, inga varningar, jag har badat mina händer, som är såriga pga vinter+saltvatten, i karet, detta för att byta filtervadd i mitt mekaniska filter, fick även lite pulver på fingarnarna när jag grävde i burken med skeden. Skulle vara f-n om det var jättefarligt.

Skummare - Är med på tanken om att man ska skumma bort död cyano, men, frågan är om man inte ska stänga av den initialt en stund för bästa resultat. Detta eftersom skummaren ballar ur direkt när man doserar pulvret - dvs pulvret i sig kommer den första tiden att skummas bort.. . . och skummas ur vattnet och pss tappa effekt.

Vidare så, hittade detta också i tråden

Det är också min uppfattning att det finns ett samband mellan cyano och kisel/silikat (och lågt kH) - speciellt i näringsfattiga system.

Tror inte att det är en tillfällighet att cyano är väldigt poppis på vårkanten (smältvatten)

Det här är skit också, har brottats med ett jätteproblem av cyano och kiselalger, hade antagligen fyllt mitt kiselfilter i osmosen, och nu är det vår dessutom SKIT!.

Och jag tror att jag ligger i ett rätt så lågt näringssystem, har god utfärgning, bra tillväxt av kalkalger, kör både järn och alu baserad fosfat.

Slutligen så, jag doserade detta igår, innan jag läste denna tråden idag, vi får se hur det går, stängde av skummaren, men den är åter igång nu, fast med låg lufttillförsel. Vidare så slängde jag i en luftsten i sumpen nu för att lufta mer

Ser att en röd lobophyllia mår dåligt idag, och att mina montiporor slemmar.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog bättre att ha på skummaren från start. Vad jag förstått så dödar medlet cyanon fort... j-igt fort. Och cyanon är giftig för kryp när den dör, därför ska man rensa bort så mycket som möjligt innan man häller i medlet. Man får räkna med att tömma koppen med jämna mellanrum i några timmar.

Att korallerna slemmar är nog en ganska vanlig försvarsmekanism.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...