Gå till innehåll

Erfarenhet av Ultralifes Red Slime Remover


Lasse

Rekommenderade inlägg

  • Svar 170
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Crille - vart har du den informationen om att det skulle vara förbjudet i EU. Enligt amerikanska forum innehåller det medlet du nämner ingen antibiotika utan istället peroxider och möjligvis peppar. Dock vad gäller de antibiotikerna som nämns här så vet jag att alla påverkar nitrifikationen - att den slåss ut helt enkelt. Så var inte fallet här bevisligen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kommer ihåg när det släpptes på tyska webshopar, det togs bort ganska fort, med info att det innehöll antibiotika, och fick ej säljas i EU, tror det var TerraNova som distribuerade det! så om ultralifes prep innehåller antibiotika borde det inte få säljas, om det inte smitit in bakvägen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Iofs en väldigt förutsägbar effekt, men en sökning i ämnet ger följande resultat. Meningarna verkar gå isär när det gäller vilket inehåll som är aktuellt. Den här tråden är mest skrämmande. Mot slutet är det någon som per email varit i kontakt med Ultralife och gett dem möjligheten att förneka innehåll av antibiotika vilket de inte gjorde. Det är inte bevis i någon riktning, men det är trist för killen vars tråd det är...

I lasses fall verkar det lugnt, men det verkar värst för SPS'er, och Lasse har väll inga? Det skall även sägas att sökningen ger ett flertal trådar där inga negativa sidoeffekter utöver översvämmande skummare nämns.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Crille - vart har du den informationen om att det skulle vara förbjudet i EU. Enligt amerikanska forum innehåller det medlet du nämner ingen antibiotika utan istället peroxider och möjligvis peppar. Dock vad gäller de antibiotikerna som nämns här så vet jag att alla påverkar nitrifikationen - att den slåss ut helt enkelt. Så var inte fallet här bevisligen.

MVH Lasse

mkt av dina mätningar talar för att det inte är antibiotika..vilket gör medlet synnerligen intressant

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Crille - vart har du den informationen om att det skulle vara förbjudet i EU. Enligt amerikanska forum innehåller det medlet du nämner ingen antibiotika utan istället peroxider och möjligvis peppar. Dock vad gäller de antibiotikerna som nämns här så vet jag att alla påverkar nitrifikationen - att den slåss ut helt enkelt. Så var inte fallet här bevisligen.

MVH Lasse

huyr vet du att ALLA antibiotika påverkar nitrifikationen?...tex erytromycin, som är ett av de medel som nämns i vissa akvariebäcker som verksamt mot cyano...det är någorlunda smalt...hur vet du att de påverkar nitrifikationen. OBS: jag tror också de lasse..men bara tror..hur kan du veta?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skrev - alla de nämnda antibiotikerna - det är inte riktigt alla det. Orsaken till att jag vet är att jag varit i branchen länge och då hinner man med att prova lite utav varje. Iofs näms det i en av de amerikanska trådarna att just erytromycin inte påverkar nitrifikationen men där säger min erfarenhet något helt annat - den påverkas av det medlet.

Om man läser den "värsta" tråden undrar man om det är två olika preparat man talar om. Är det i något fall som det borde gått snett så är det i mitt fall, utan skummare och helt uppbyggt på biologisk nedbrytning. Helt klart är att man alltid måste ta hänsyn till att det kan gå snett när man skickar i en kemikalie, skillnaden mellan medicin och gift är bara dosen. Jag vet mer folk än Niklas med hårdkoraller som lyckats bra med just detta medlet men givetvis är det fråga om en kemikalie så det kan gå snett. Iofs är det väl inte konstigt att tillverkarna hänsyftar till affärshemligheter även om jag vill veta vad jag stoppar i karet. Dock tänker jag inte smaka på det här preparatet :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det verkar som om ultralife inte säljs ute i europa, så det ligger nära till hands att

det innehåller antibiotika!

Vet inte om jag missat något men varför skulle man i Sverige kunna sälja preparat som innehåller antibiotika men inte i resten av Europa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man sammanfattningsvis skriva så här:

Ultralife Red Slime Remover verkar vara tämligen ofarlig både för fisk, en hel del mjuk- och stenkoraller, de flesta bakterier (förutom cyano förstås) och annat lägre liv i ett akvarium. Samtidigt är preparaten mycket effektiv mot cyanobakterier. Detta utifrån praktiska hands-on erfarenheter hos Lasse, Jenn och Nicklas.

Det vore nog av värde att lägga in en recension av produkten i produktdatabasen.

För övrigt borde någon öppna en särskild tråd om antibiotika m.m. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Patrik fullt ut i detta fall. Flytta över denna diskussion till en egen tråd så får de som är intresserade fortsätta disk där. Kan nämna att det finns ett antal grossister som har saltvattensartiklar i Sverige. En av dem tar in detta preparat vet jag - hurvida andra gör det eller inte vet jag inte. Jag har inga knytningar till någon grossist här i Sverige mer än att jag känner de flesta av dem.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[

QUOTE=Lasse;236626]Jag skrev - alla de nämnda antibiotikerna - det är inte riktigt alla det. Orsaken till att jag vet är att jag varit i branchen länge och då hinner man med att prova lite utav varje. Iofs näms det i en av de amerikanska trådarna att just erytromycin inte påverkar nitrifikationen men där säger min erfarenhet något helt annat - den påverkas av det medlet.

hallå där lasse...de klart jag fattar att du inte menar alla antibiotika i hela världen..jag förstår att du menar de som nämns i akvariesammanhang/här(som dessutom inte är särskilt många, en hundradel av de jag arbetar med dagligen)..så min fråga kvarstår faktiskt..hur kan du veta att "alla" dom påverkar nitrifikationen? Som du själv skrev så kanske inte erytromycin påverkar...varje antibiotika har sina grupper av bakterier...jag har också varit i branschen länge lasse...min erfarenhet är att du inte kan säga så utan att veta väldigt exakt vad du pratar om. Har du odlat dessa bakterier på agarplattor o dyl o sen tillsatt olika antibiotika..?? ..dina iaktagelser i ett akvarium o mätning av nitrit duger inte som bevis. De kan vara så..men som sagt...de faktum att din nitrit inte påverkas är inget bevis för att preparatet inte innehåller antibiotika. de du hittils visat talar inte emot att de skulle innehålla tex erytromycin, de står jag fast vid.

/J

skillnaden mellan medicin och gift är bara dosen
.

nej lasse..så är inte definitionen på ett toxin..

Iofs är det väl inte konstigt att tillverkarna hänsyftar till affärshemligheter

det är visst konstigt...varför är alla andra preparat då, med ngr få konstiga undantag, varudeklarerade?.

Dock tänker jag inte smaka på det här preparatet :)

de tror jag faktiskt inte är nån fara:)...klarar ett korallrev detta prep, så klarar nog en vetgirig akvarist de;)....skulle inte förvåna mej om de hjälpte mot din nästa gröngula snuva;)...

/Mvh

JOnas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags för läsförståelse igen. I denna tråd är tre antibiotika nanmgivna eller nämnda. Jag skrev i mitt inlägg 102 följande

Dock vad gäller de antibiotikerna som nämns här så vet jag att alla påverkar nitrifikationen
Det är dessa tre som jag har erfarenhet av och som jag hänvisar till.

Nä - det är definitionen på de flesta mediciner :)

Ja fråga inte mig - det finns nog andra som kan svara på det - har för mig att det varit uppe förut.

Jag avstår från straffsparken i sista meningen. :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags för läsförståelse igen. I denna tråd är tre antibiotika nanmgivna eller nämnda. Jag skrev i mitt inlägg 102 följande Det är dessa tre som jag har erfarenhet av och som jag hänvisar till.
Som sagt..hur va de med läsförståelsen:..som jag skrev:jag förstår att du inte menade alla som finns. (de va min straffspark;))

Vilka tre är de skulle vara intressant...vill du namnge dom igen vore jag mkt tacksam:)

Nä - det är definitionen på de flesta mediciner :)

mystisk replikväxling de här..;)...jag inbillar mej att jag vet vad en medicin är, tillika ett toxin, och skillnaden däremellan. Det tror jag mina patienter är tacksamma för:)

Jag avstår från straffsparken i sista meningen. :)

sen när avstod du från en straffspark?...;)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det någon som har dålig erfarenhet av detta medel, alltså någon som provat att använda UltraLifes Red Slim Remover och fått ett bakslag? Finns det fler som har använt det med gott resultat? Jag är nöjd med resultatet, det finns en sak som jag noterat men inte nämnt innan eftersom jag inte är säker på att det är medlet som orsakat det. Innan jag satte in det så hade jag pressat ner fosfaten till ca 0,3 men använde gamla analyskemikalier så resultatet går inte att direkt jämför med det runt 0,6 jag läser nu.

En sista kommentar om medlet eventuella olaglighet - det saluförs av Simontorp och finns med i deras lista men det visste du nog Crille :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det någon som har dålig erfarenhet av detta medel, alltså någon som provat att använda UltraLifes Red Slim Remover och fått ett bakslag? Finns det fler som har använt det med gott resultat? Jag är nöjd med resultatet, det finns en sak som jag noterat men inte nämnt innan eftersom jag inte är säker på att det är medlet som orsakat det. Innan jag satte in det så hade jag pressat ner fosfaten till ca 0,3 men använde gamla analyskemikalier så resultatet går inte att direkt jämför med det runt 0,6 jag läser nu.

En sista kommentar om medlet eventuella olaglighet - det saluförs av Simontorp och finns med i deras lista men det visste du nog Crille :)

MVH Lasse

Vi pratade om medlet idag i samband med träffen hos mej. Bengt berättade att han sålt de till 5 st, o alla hade positiva erfarenheter. Nån hade sett negativa effekter på nån montipora, o jag tror nån hade sett lite negativa effekyer på fiskarna. Men som sagt...jag skall erkänna att medlet imponerar lite grann så här långt. Jag har för den sakens skull inte uteslutit att de finns antibtiotika i den...de finns naturligtvis AB som inte slår på nitrifierarna Lasse...jag väntar fortfarande på namnen på de tre AB du menade...de vore intressant för mej at veta, eftersom jag skulle kunna tala om exakt vilka bakterier dom slår på o inte....för de vill du väl veta..?:)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det någon som har dålig erfarenhet av detta medel, alltså någon som provat att använda UltraLifes Red Slim Remover och fått ett bakslag? Finns det fler som har använt det med gott resultat? Jag är nöjd med resultatet, det finns en sak som jag noterat men inte nämnt innan eftersom jag inte är säker på att det är medlet som orsakat det. Innan jag satte in det så hade jag pressat ner fosfaten till ca 0,3 men använde gamla analyskemikalier så resultatet går inte att direkt jämför med det runt 0,6 jag läser nu.

En sista kommentar om medlet eventuella olaglighet - det saluförs av Simontorp och finns med i deras lista men det visste du nog Crille :)

MVH Lasse

nej, jag visste inte vem som tar in det, spelar ingen roll egentligen.

det jag är ute efter är om det finns antibiotika eller inte i medlet,

sen har vi ju ett tredje prep som heter antired,det säljs ju i europa

frågan är vad som finns i det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Nu har jag precis doserat i mitt kubkar och jag stängde av skummaren. Det fanns ingen direkt instruktion med mer än hur mycket man ska dosera på förpackningen. Skulle bli mycket tacksam om någon kunde lägga upp instruktionen här. Jag ska komma med ett påstående som inte kommer att passera obemärkt angående cyanon kontra näringsnivåer. i 600l karet så frodades de lika bra trots att jag fick näringsbrist så att en del korall dog. I kuben har jag en lite nitrat och jag kör ingen fosfatremover utan bara pyttelite vodka 3-4ggr i veckan. cyanon trivs lika bra ändå så just därför tröttnade jag och tog till detta medlet för korallerna tar enorm skada av en massa cyano, de färgar inte lika bra samt att de dödar framför allt sps'er genom att de får fäste på någon död gren. samt allmän förgiftning av hela karet. Jag tror inte längre att näringsnivåer påverkar cyanons trivsel alls. det har nog mer att göra med att man får in sporer genom Kran/osmosvatten och väl i karet så är de sedan extremt svåra att bli av med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...