Gå till innehåll

Erfarenhet av Ultralifes Red Slime Remover


Lasse

Rekommenderade inlägg

  • Svar 170
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Moderator's upplysning:
mod.gifVårda språket allesamman! Det finns yngre månniskor som läser här ochså som kan tro att det är ok att skriva vad som helst!
3 Vett & etikett

3.1 Uppträd vårdat & trevligt -

Ett vårdat språk och trevligt uppträdande ökar dina chanser att få svar och bli vänligt bemött. På grund av detta så tillåter vi generellt inga inlägg som innehåller svordomar, könsord och liknande eller som är allmänt otrevliga, spydiga eller sarkastiska i sin utformning.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Arcticreef: Pröva med Fauna Marins aluminiumbaserade fosfatreducering. Den knäckte min cyano.

3 dl i 1900 liter med mätt fosfat 0 (Salifert) innan. Rowa hamnar "bredvid" färgskalan hos mig så jag kan inte läsa av något värde. Det tar nog ett par veckor innan något händer.

(Ledsen för off topic Lasse.)

Har du någon teori varför det fungerade med den alubaserade fosfatreduceraren Stig? Var fanns Cyanon?

MVH Lasse

testredigering 22:51 080427

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cyanon täckte halva bottenytan på mitt korallkar och litet på ena gaveln som jag inte skrapar.. 120 x 140 cm. Utbrottet började där det hade fällt saltrester på botten efter det att jag blandade saltet. På nymonterade fraggstenar växte det också cyano men äldre stenar hade bara alger, framför allt kalkalger. Först hade jag järnbaserad fosfatremover i en pepparkaksburk under ett stativ för koraller. Ozon nattetid. När jag bytte ut den mot Fauna Marins Ultra phos hände först ingenting. Det började till och med växa cyano på fosfatreduceringsmediat i burken. Men efter två veckor såg jag att cyanon på botten började minska och efter en vecka till var allt borta. Det blev två tre liter svart sörja i skummaren. Jag märkte inget i karet av att det skulle blivit mer näring i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menar den gången det var någon som gjorde sig lustig över att du jobbar som vaktmästare. Men de andra va lika trist det. Hur som helst så måste vi lära oss av våra misstag och bygga diskussioner som leder någon vart. Favoriserande kan man väl få syssla med men man kan ju hålla det för sig själv om man inte klarar uttrycka det på ett vettigt sätt.

Ja och denna tråd har titeln Erfarenheter av Ultralifes Red Slime Remover om jag minns rätt. :ler:

MVH Lasse

Test 22:50 080427

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse,

Kul att du gör dig tid till att redovisa effekterna av detta relativt nya preparat. Låt oss fortsätta följa dina erfarenheter av detta.

Till er andra -

- notera trådstartarens notering om "Denna tråd är till för att redovisa effekterna vid användning av ett preparat i den typ av akvarie som jag har för att andra skall kunna dra erfarenheter av detta."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag går tillbaka till inlägg 57.

Det finns två aspekter (kanske fler) till varför cyano lättare växer på nya Fraggstenar.

Den ena är konkurrens om plats.

Den andra är att fraggstenarna "antagligen" innehåller silikat.

Det är vanligt att de som börjar med bakgrund av revkeramik får cyanoproblem i ett halvår ungefär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har provat produkten med god erfarenhet. Ca 6v sedan.

Efter en tid av skrubbning och sugning som störde hela akvariet såg jag produkten som en snabb utväg. Tyvär till priset av 300kr. I USA ligger priset på en tredjedel :(

De röda försvann innom 24t. Man fick mackla en del med skummaren som började tokskumma.

Har inte sett några större biefekter av produkten ev. någon sps som inte mådde så bra...

Ser i dagsläget inte några spår efter förövarna....i övrigt bra vattenvärden..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är också min uppfattning att det finns ett samband mellan cyano och kisel/silikat (och lågt kH) - speciellt i näringsfattiga system.

Tror inte att det är en tillfällighet att cyano är väldigt poppis på vårkanten (smältvatten)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har försökt hitta något om kisel och cyano men får bara fram studier som visar att cyano kan (under vissa förutsättningar) snabba på fällning av kisel - inte riktigt något som styrker det ni sett. Detta innebär inte att jag inte tror på era iaktagelser men det skulle vara roligt och veta mekanismerna.

Idag var nitriten på 0,013 och troligtvis kan jag sluta att oroa mig för att behandlingen slagit ut nitrifikationen. Jag har ju ingen skummare men för att hålla pH lite jämnare under natten så har jag en luftning som går igång när pH:t är för lågt (driver ut koldioxiden). Jag har slutat med kalkvattentillsättning eftersom pH börjat att stabilisera sig kring 8 - 8,3 - lite beroende på vart jag sätter punkten för att luftningen skall gå igång. Just nu sitter den lågt eftersom det faktiskt blir en del skum av luftningen och jag begriper att medlet får skummarna att löpa amok.

Jag funderar just nu på om jag skall göra ett vattenbyte eller gå in med en kvarts dos till för att se om jag också kan knäcka håralgerna totalt. Vi får se - jag väntar på nya analyskemikalier så att jag kan börja köra med lite fosfatborttagning.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som hänt är att ca hälften av "hår" algerna har vitnat och försvunnit. Det har funnits 4 små tuvor, en liten sten och en större med stjärnpolyper (där dessa "hår" alger vuxit bland stjärnorna). Den lilla stenen är helt fri, bland stjärnpolyperna är ca 75 % borta och en av hårtussarna har gått kraftigt tillbaka. Allt i samband med isättandet av preparatet. Är nog ingen tillfällighet och det är det jag vill testa.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte använt den sedan jag la in medicineringen - Drog ner till ca 0,2 men gick slut på kemikalier så jag vet inte vad det ligger på just nu - lite olyckligt eftersom jag hade tänkt se om medlet påverkade foafathalten åt något håll. Skall få nya kemikalier i veckan - skall kolla då. Kör med järnbaserad nu och kommer att göra det igen när jag kan mäta. Vill se om jag kan hitta på en metod för att mäta återläckage och även testa kalciumfällning.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hejsa

Spændende debat I har her...

Udover høje silikat- og fosfatværdier, trives cyano bedst i områder med stillestående vand.

Så min erfaring er at mere vandbevægelse sammen med RowaPhos, er en effektiv kur imod et cyano-angreb.

Håber I kan læse dansk:-)

Mvh Bo Engelquist

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...