Lasse Postat 9 april 2010 Författare Dela Postat 9 april 2010 Som upplysning så använde jag inte skummare i det karet överhuvudtaget. gjorde dock ett stort vattenbyte (40 % tror jag det var) direkt efter,MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Chrille_B Postat 9 april 2010 Dela Postat 9 april 2010 har suttit och skummat genom denna tråd, bra jobb av lasse att försöka hålla tråden ren.jag hade lite problem med cyano, har till en början sugit upp den med en spruta men tröttnade på detta efter ett par veckor.så jag införskaffade mig red slime remover, doserade detta efter anvisning på paketet, skummaren började skummar som aldrig för, nu till mitt problem är att hela karet är fullt med luftbubblor som min skummare tillverkar, har varit så i ett dygn nu, kommer detta försvinna av sig själv? har givetvis ställt ner lufttillförseln till skummaren.mvh/ chrille & ida Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Chrille_B Postat 10 april 2010 Dela Postat 10 april 2010 har suttit och skummat genom denna tråd, bra jobb av lasse att försöka hålla tråden ren.jag hade lite problem med cyano, har till en början sugit upp den med en spruta men tröttnade på detta efter ett par veckor.så jag införskaffade mig red slime remover, doserade detta efter anvisning på paketet, skummaren började skummar som aldrig för, nu till mitt problem är att hela karet är fullt med luftbubblor som min skummare tillverkar, har varit så i ett dygn nu, kommer detta försvinna av sig själv? har givetvis ställt ner lufttillförseln till skummaren.mvh/ chrille & idajaha.nu har det slutat med mikrobubblorna i karet, det tog 1,5 - 2 dagar, och skummaren har återgått till det normala mvh /chrille & ida Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PeterGG Postat 11 april 2010 Dela Postat 11 april 2010 Liknande erfarenhet av detta. Medlet är sjukt bra. Men nu slåss jag mot dinosar istället. Har väl någon obalans i P+N som inte riktigt är bra, för, mina gröna alger har slutat växa. - Har hellre dessa på rutan än dinos på sanden Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tedd Postat 24 juni 2011 Dela Postat 24 juni 2011 Drar upp denna gamla tråden då jag själv har köpt detta medlet! Hur länge ska pulvret blandas i ett annat kärl innan man kan hälla det i akvariet?! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 24 juni 2011 Dela Postat 24 juni 2011 Drar upp denna gamla tråden då jag själv har köpt detta medlet! Hur länge ska pulvret blandas i ett annat kärl innan man kan hälla det i akvariet?!Rör runt så det blir upplöst, sen kan du putta i det i karet.Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tedd Postat 24 juni 2011 Dela Postat 24 juni 2011 Rör runt så det blir upplöst, sen kan du putta i det i karet.Mvh Manne Sent from my iPhone using TapatalkJag har låtit det stå och blandas i en hink med en pump som gör 500l/h nu i en halvtimme. Vattnet är pissgult. Är det säkert att slänga i nu? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 24 juni 2011 Dela Postat 24 juni 2011 Jag har låtit det stå och blandas i en hink med en pump som gör 500l/h nu i en halvtimme. Vattnet är pissgult. Är det säkert att slänga i nu?Japp , bara o putta i..Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
redrobjem Postat 7 mars 2012 Dela Postat 7 mars 2012 Nu tar jag upp en väldigt gammal tråd men kom man fram till om det var Nifurpirinol i red slime remover ? Och i så fall när törs jag stoppa i händerna i akvariet igen efter att jag använt det? Lasse sa att det var cancrogent därav min undran. Tacksam för svar eftersom jag för tillfället inte törs göra nått i karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 7 mars 2012 Författare Dela Postat 7 mars 2012 Jag kom nog fram till att det inte var nifurpirinol som var aktivt. Jag kontrollerade nitritens utveckling under en behandling och såg inga tecken på att mina niotrifierare hade dödats - något som automatiskt sker om det är niuripirinol i preparatet. Eftersom vi inte vet vad det är så bör du nog ändå använda handskar MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
redrobjem Postat 7 mars 2012 Dela Postat 7 mars 2012 Tack för snabbt svar. Jag behöver stoppa i hela armen då jag ska slanga upp gamla döda alger nu någon som vet vart man kan köpa armlånga diskhanskar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 7 mars 2012 Författare Dela Postat 7 mars 2012 Stick du ner armarna men se till att skölj ordentligt efteråt. Inte så mycket för preparatet men mer för att cyano kan vara nog så irriterande - inga nävar i ögonen!MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
redrobjem Postat 8 mars 2012 Dela Postat 8 mars 2012 Ok tack för det jag har haft i Coral Snow nu det kanske hjälper att ta bort lite av ohälsosamt skit som finns i Red Slime Remover just in case. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mac_artur Postat 11 mars 2012 Dela Postat 11 mars 2012 Har lite problem med cyano, När jag köpte karet fick jag med en burk med "red slime remover" som jag tänkte pröva. Vet dock inte hu mycket jag ska dosera i beskrivningen står det "1 spoonfull to 15 gallons of water", men hur mycket är 1 spoonfull? Mvh Mattias Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 11 mars 2012 Författare Dela Postat 11 mars 2012 Finns en doserings "spoon" med (en verklig liten)MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mac_artur Postat 11 mars 2012 Dela Postat 11 mars 2012 Fick tyvär inte med den, är det typ samma storlek som saliferts "pulver skedar" till Mg test (den nya röda)Mvh Mattias Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 11 mars 2012 Författare Dela Postat 11 mars 2012 usch - kommer inte ihåg - någon med bättre minne som kan hjälpa Mattias?MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Majki01 Postat 11 mars 2012 Dela Postat 11 mars 2012 Den är snarare i samma storlek som skeden med h2os foder Lite mindre än ett krydd mått... Kan dock ha fel, va ett tag sen jag slängde mitt Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kobbens Postat 12 mars 2012 Dela Postat 12 mars 2012 Sök på rektalhandskar! Tack för snabbt svar. Jag behöver stoppa i hela armen då jag ska slanga upp gamla döda alger nu någon som vet vart man kan köpa armlånga diskhanskar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mac_artur Postat 12 mars 2012 Dela Postat 12 mars 2012 Tack för ansträngningarna (Lasse och Mikael)Är det någon fara med att dosera för lite?Mvh Mattias Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hermanbrute Postat 15 november 2012 Dela Postat 15 november 2012 Drar upp den här tråden igen!Har fått lite cyano i mitt lilla 30L nano. Saken är den att det är så jäkla trångt pga många koraller etc så jag kommer inte åt att suga upp så mycket så allt bara flyger omkring och sätter sig igen.Jag har ingen skummare till det här akvariumet men finns till hands om det behövs. Men då tänkte jag ifall jag kör utan skummare. Hur mycket vatten bör jag byta och när bör jag byta det? Hur säkert är det att köra med det här medlet i ett såpass litet akvarium?Bra tråd btw! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.