Gå till innehåll

Erfarenhet av Ultralifes Red Slime Remover


Lasse

Rekommenderade inlägg

Dagens uppdatering

Kan nog lämna spåret om att det medlet drabbar nitrifikationen speciellt hårt men lite kan det nog göra. Idag 0.012 ppm nitratkväve. Lite skämmigt :x så som jag tjatat om detta men hade glömt att metoden mäter i nitratkväve vilket innebär att alla värden skall multipliceras med 3,2 vilket gör att jag idag visar 0,038 och jag som mest hade ca 0,1. Skall mäta egenfärgningen också dels med RO vatten och nyblandat saltvatten för att se om det är verkliga värden när jag fått mina nya analyskemikalier. Alla värden är mätta med en HACH DR 2010.

Håralgerna fortsätter att försvinna men jag kan inte se samma blekning av dem som innan. Jag har en mitraxkrabba i karet och efter sin skalömsning senast är det skrikande grön! Det röda i sandbädden är kvar fläckvis men har minskat.

Vattnet är kraftigt gulfärgat och de foto jag tagit idag är inte helt rättvisa.

post-2331-14468915409051_thumb.jpg

Helbild

post-2331-14468915409292_thumb.jpg

Delbild med en stor Antheliakolloni

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 170
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

En vecka efter behandlingen och allt ser mycket bra ut. Det verkar som korallerna ser bättre ut än på länge. Fortfarande så minskar "håralgerna" så någon långtidsverkan har medlet - de ljusnar och släpper från underlaget.

Jag har fått mina tester och kan nu mäta relativt bra vad gäller ortofosfaten. Jag skall ta ner den nivån vad det lider - just nu ligger den högt - den vandrar mellan någonstan 0,7 till 0,6 mg/l som PO4. Vandringen i sig är intressant eftersom det finns en klar tendens att den är högre på morgonen även om skillnaderna ligger inom felmarginal. Jag skall upprepa mätningar på morgonen - innan ljuset tänds och på kvällen precis när det tänds. Just nu sätter jag också till ca 1 ppm nitrat per dag - mest för att veta att nitrat inte begränsar under tiden jag försöker fastställa dygnsvariationer i mitt kar. Dygnsvariationerna är intressanta för det kan på sikt tala om tillväxten. Jag sätter inte in något kalkvatten för närvarande - behövs inte - pH variarar mellan 7,9 och 8,3 och jag kan styra den lägre punkten med luftning under natten.

Mina erfarenheter av preparatet är hitillsdags väldigt positiva - jag tillhör absolut inte den som brukar förorda kemisk behandling men som en åtgärd att komma ner till gå och sedan kunna styra sina åtgärder för att förhindra nya utbrott så är det här medlet användbart i alla fall i min uppsättning. Det är iofs ingen garant för att det fungerar ofarligt i andra akvarium men jag har ingen skummare, mycket lägre djur typ eremiter, sniglar, borstmaskar. räkor, krabbor och andra kryp och inga har drabbats av dessa.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget sedan jag la i medlet. Jag luftar kraftigt i ett av bakfacken under natten för att driva CO2 och då skummar det där ordentligt. Det är ett skum som lägger sig direkt om man tar på det eller slänger i en liten korn torrfoder - jag har sett sådant skum på många odlingar och vet fortfarande inte vad som orsakar den typen av skum. Skumt är det dock :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En vecka efter behandlingen och allt ser mycket bra ut. Det verkar som korallerna ser bättre ut än på länge. Fortfarande så minskar "håralgerna" så någon långtidsverkan har medlet - de ljusnar och släpper från underlaget.

gratulerar!...det är inte utan att min skepticism mot medlet sakta viker. OBS, jag sa sakta;)

Jag har fått mina tester och kan nu mäta relativt bra vad gäller ortofosfaten. Jag skall ta ner den nivån vad det lider - just nu ligger den högt - den vandrar mellan någonstan 0,7 till 0,6 mg/l som PO4. Vandringen i sig är intressant eftersom det finns en klar tendens att den är högre på morgonen även om skillnaderna ligger inom felmarginal
.

Det skulle ju kunna förklaras med att de lägre morgonPH:t frisätter bundet oorganiskt fosfat, såväl calciumfosfat såsom fosfat bundet till kalciumkarbonat....??

pH variarar mellan 7,9 och 8,3

se där!...då trro jag de samband jag skrev ovan förklarar fosfatvariationen.

Ett vågat experiment som du skall ha all eloge för att du gav dej på. Det kan vara till stor nytta för oss andra fegisar;)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Jonas, men det var nog inte så vågat eftersom jag undersökt en del innan jag startade experimentet och var bered på svårigheter.

Jag tror inte att det handlar om bundet fosfat som släpps under natten pga av lågt pH. För att kontrollera detta så ställde jag igår om min lägsta pH så att det i morse var strax över 8 (och inte 7,9 som innan) Jag kan till en viss del styra mitt lägsta pH eftersom jag låter min luftare bak i facket gå igång vid ett inställt pH. pH sänkningen på natten beror på koldioxidproduktionen jag har framförallt från bakterierna i systemet. Att de maskeras under ljusperioden beror på primärproducenternas (alger, zooxanteller och liknande) behov och konsumtion av koldioxid. I och med att jag inte luftar dagtid så utjämnas heller inte koldioxiden från luften i samma utsträckning. Under natten så luftar jag och då förs överskottet av koldioxiden över till luften och pH droppet blir inte så kraftigt.

Om fosfaten så tror jag att något liknande sker. Jag vet sedan tidigare att den konstruktion jag valt på mitt filter (filtermattan) optimerar den heterotrofa nedbrytningen pga ordentlig fart och därmed optimal syresättning i filtermattan. Filter uppbyggda på detta sätt som jag gjort behöver ytterst sällan rengöras. Min filtermatta har exempelvis inte varit upp och blivit rengjord än (akvariet gått i drygt ett år!). Jag har kramat den någon gång då och då ut i akvariet men ingen ordentlig rengörning är gjord. Det fosfattillskott jag får under natten är nog inte bara bundet till natten utan också till dagen men maskeras av upptaget av fosfor från primärproducenterna under ljusperioden. Det jag tror orsakar fosfattillskottet är den bakteriella nedbrytningen i filtermattan den är så ordentlig att den levande massan av bakterier tar hand om alla döda bakterier också i sin jakt på organiskt kol och mineraliseringen blir ganska fullständig - ortofosfat frigörs.

Att jag har en ordentlig produktion visas av pH svägningarna - de är över 3 tiondelar. Lägsta värdet i morse var 8,05 och nu är det 8,4. Inga synliga "skit" alger. Bakterieaktiviteten visas av pH fallet när ljuset släcks. Inget kalkvatten används nu. KH på ca 7,5 och kalcium ca 500.

Matas med ett 30 tal korn torrfoder per dag just nu. Skall räkna ut det fosfortillskottet senare.

När jag började mina fosfatmätningar två gånger om dagen hoppades jag att kunna se några skillnader och i Onsdags mätte jag kl 18 (0,62) och klockan 20 (0,61). I torsdags mätte jag kl 14:35 (0,67), 15:35 (0,66) och kl 20:45 (0,64) och idag kl 07:30 (0,68) och 21:30 (0,61). Tendensen är ganska klar tycker jag men jag kommer att mäta på morgon och kväll nu i ett antal dagar för att se att beteendet med svägningarna är bestående. Men låt oss säga att jag med den tillväxt jag nu har i karet skulle ha legat på 0,03 - vart hade jag hamnat då. Min dagliga flux är ju kanske så stor som 0,1 ppm fosfat! (den under dagen upptagna fosfaten + den bakterieproduktion som den maskerar)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läser inläggen lite sporadiskt här på SG, men ikväll så läste jag den här tråden i brist på andra. Det var kul enda tills jag kom fram till akvariet har en fosfatnivå på 0,6 och då får du ursäkta mig Lasse att jag blir jag lite OT.

Det är ju ett gigantiskt värde och att vad man än gör så skulle det bara bli bättre, stoppa i fosfatremover, vodka eller något annat mot fosfaten.

Varför hålla på med URSR när man vet vad som är problemet, det känns lite som konstgjord andning?

Jag skulle fundera på omstart och någon fungerande metod.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse: jag tror orsakar fosfattillskottet är den bakteriella nedbrytningen i filtermattan den är så ordentlig att den levande massan av bakterier tar hand om alla döda bakterier också i sin jakt på organiskt kol och mineraliseringen blir ganska fullständig - ortofosfat frigörs.

Detta köper jag helt klart:). Om man tittar på vodkametoden, så vet vi ju att de sker en omedelbar sänkning av fosfaten, men att nitratsänkningen kommer senare. Det finns en ganska intressant förklaringsmodell till de. När det råder brist på löst organiskt kol i själva vattnet för bakterierna, så använder dom icke lösta organiska föreningar..dvs dom blir tvungna att bryta ner biologisk substans, mineralisera, för att få sitt kol. På köpet fristätts då också den fosfat som var bundet till det organiska ämnet. Men detta är en bieffekt, för det är inte fosfaten bakterien är ute efter, utan kolet. Därför frisätts fosfaten. På så sätt kan man alltså få en fosfatstegring vid brist på organisk kolkälla(precis som du säger). Vid tillförsel av en kolkälla eliminerar man denna fosfatfrisättande mekanism, och detta kan vara en förklaring till kolkällans så snabba effekt på just fosfat.

I ditt fall Lasse..vittnar ju detta om att du har brist på organiskt kol, i synnerhet nu när du kör med ett biofilter så blir detta än mer märkbart. Varför börjar du inte med kolkälla??borde vara klockrent i ditt fall. Ditt kar skriker efter kol:smiley24:

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Janne - en fråga - fungerande metod för vad? Helt klart fungerar metoden för det som jag håller på med. Lugn - fosfaten skall nog ner skall du se. Jag trodde vi hade lämnat det här med den enda saliga vägen eller..... Läs vad jag håller på med och förstå vad det jag håller på att ta fram - låt mig sköta på det sätt jag vill så lovar jag dig att du får sköta ditt på det sätt som du gör.

MVH Lasse

Lasse: jag är inte orolig i alla fall....jag tror dej i att du skall få ner fosfaten. Men med vilken metod? I ditt fall tror jag mer på kolkälla än removers, eftersom du redan bäddat för kolkällemetoden med en sån fin heterotrof, aerob, bakteribädd. Varför inte utnyttja den o ge den det kol den vill ha, o samtidigt sätta på skummaren. Fosfaten kommer rasa. Vad har du i planerna?

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med de pH variationer jag har pga mörker eller ljus så tror inte jag det är så begränsande med kolet, bakterieverksamheten är ganska stor - detta är ett system som gått ett år nu utan annan export än vattenbyte - kanske en gång i månaden i snitt samt skördning av lite xenia och annat. Fosfatnivån har också varit större än den är nu. Enligt alla formler så skulle detta kar vara en algsoppa just nu - så är inte fallet fortfarande även om jag hade lite cyano tidigare och en del "håralger" av okänt ursprung. Jag höll dessa stången men eftersom jag kommer vara bortrest ett tag ville jag få bort det som krävde extra tillsatser och insatser för ett tag. Fosfatnivån går lätt att ordna - kraftiga vattenbyte två gånger i veckan och så får man koll på det men jag har lite andra planer, faktiskt innefattande fosfatremovrar om nödvändigt, men först skall jag kvantifierar näringsfluxen genom systemet. I de värdena jag nu har är det relativt lätt att mäta och jag skall också försöka kvantifiera fosfatfällning med kalkvatten senare. Det jag nu gör är att begränsa inflödet i systemet - drar ner på matningen och byter fodertyp från mjukfoder till torrfoder. Framåt kommer jag också att tillsätta lite nitrat för att vara säker på att det inte finns något tillväxthämmande när jag kör mätserierna - och observera jag säger inte till någon att köra på detta sätt utan jag redovisar bara de mätningar jag gör och de slutsatser jag gör på mitt kar och dess sätt att uppträda.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flyttar över diskussionen om mina mätningar av fosforupptaget till en nystartad tråd eftersom som det blir lite off-topic här. Skall dock fortsätta att rapportera om erfarenheterna av Red Slime Removern här.

Min luftning skummar upp ett väldigt tunnt skum som går ner så fort något med fet yta träffar det. Jag kan tänka mig att det ställer till besvär med skummare. Jag har nu lagt en liten träpinne med lite fett på ytan tvärs över facket - skall se om det håller tillbaka detta skum. Jag skulle väl iofs kunna byta vatten för att komma bort från problemet men väljer just nu att inte göra det eftersom mina "håralgs"-tussar fortsätter att ljusna och försvinna samt att jag får en liten test på långtidsverkan.

Jag vill inte heller byta vatten innan jag gjort några mer mätningar på den dagliga variationen av ortofosfat som tenderar att vara en tiondel av ett gigantiskt värde ;) vilket åtminstone för mig är väldigt intressant - men mera om detta i en egen tråd.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Påverkan på mina koraller - den här har det inte påverkat i alla fall. Jag har nu haft den levande sen början på december och det tycker jag inte är så dåligt faktiskt. Det är en icke symbios korall av samma typ som den i våra vatten kallas Död Mans Hand. Den har visat sig på sitt bästa humör efter det att jag medicinerar och har polyperna ute varje natt.

post-2331-14468915468944_thumb.jpg

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vacker den korallen, jag hade en sån i sumpen när jag hade DSB där, trivdes bland småkrypen, men gick aldrig i huvudkaret. tebaks till topic, då verkar ju medlet att verka ganska harmlöst för burken,och effektivt mot det de ska:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nä du. Jag kommer aldrig att använda det innan jag vet. jag har ingen cyano längrSalifert phosfate eliminator löste det problemet. Fick väl bort den lilla lilla fosfat jag hade trots omätbara resultat. cyanon försvann efter ca 1 1/2 vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta kan vara OT, men jag tycker faktiskt det kan vara på sin plats att nämna:

Lasse experiment är intressant och verkar i hans kar relativt framgångsrikt. Men jag vill hävda att grundregeln kvarstår för dom som nu kanske blir nyfikna på sådana här preparat. Tillsätt aldrig antibiotika för guds skull!...o tillsätt inget som du inte vet vad de innehåller, eller inte är väl beprövat. Som jörgen skriver: vi har ett ansvar får det liv vi lagt ner tusentals kronor på..min uppfattning är att cyano beror på en störd mikroflora, och det bästa sättet att motverka cyano är alltså att säkerställa en sund mixtur av mikroliv...i ett välskött akvarium råder oftast en sådan, och ett sådant akvarium får i alla fall inga stora problem med cyano.

I inledningsfasen är det normalt med cyano..gör inget panikartat åt de..de försvinner av sej självt..i ett inkört akvarium är cyano däremot ett större problem...men då handlar de om klassisk god akvarieskötsel i första hand och fosfatbegränsning. Lasses kar lider av höga fosfatvärden, där ett naturligt steg vore att korrigera detta först. Nu vet jag att lasse vet detta o valt att ändå experimentera, vilket han skall ha heder för.

/JR

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt problem uppstod när jag stått utan skummare ett par veckor. Men Saliferts test gav inget utslag om att något skulle vara fel. Cyano började ändå breda ut sig.

Följde ett par trådar i USA som inte hade några negativa effekter av medlet. Den enda kommentaren var någon mussla som gått åt. Skulle rekommendera att placera känsliga invånare i ett karantäns kar eller hos en polare. Rejäl skumning och syresättning verkar vara viktigt.

Jag har ett 60 tal sps, lps och mjukisar. Det enda offret jag såg var en av mina 10 st montoporer som dog bort, jag vet inte om det är självklart att det var medlet som gjorde det.

En vecka efter behandlingen var tillväxten återställd allt normalt igen.....

Rekomenderar produkten! frågan hur karet sett ut utan RS remover??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Nicklas - jo jag skummade också ett par trådar "over there" innan jag testade - jag tror att det fanns en som hade dåliga erfarenheter. Just att jag kör skummarlöst gjorde mig dock tveksam men som resultatet nu är så var det en obefogad rädsla priecis som rädslan för att det skulle vara ett bredbandsantibiotika eftersom jag inte fick någon utslagen nitrifikation. Vad det innehåller får vi nog aldrig veta eftersom det troligvis är som med många andra preparat att det tillhör affärshemligheterna och därför inte avslöjas. "Over there" verkar medlet i alla fall vara beprövat.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Nicklas - jo jag skummade också ett par trådar "over there" innan jag testade - jag tror att det fanns en som hade dåliga erfarenheter. Just att jag kör skummarlöst gjorde mig dock tveksam men som resultatet nu är så var det en obefogad rädsla priecis som rädslan för att det skulle vara ett bredbandsantibiotika eftersom jag inte fick någon utslagen nitrifikation. Vad det innehåller får vi nog aldrig veta eftersom det troligvis är som med många andra preparat att det tillhör affärshemligheterna och därför inte avslöjas. "Over there" verkar medlet i alla fall vara beprövat.

MVH Lasse

finns det nån som har en aning om vad det innehåller. Är det antibiotika överhuvudtaget??

erytromycin o tetracykliner är verksamma mot cyano, där erytromycin är inte sådär jättebrett. Kom docjk ihåg at alla dom antibiotika vi idag kallar smalspektrum är inte särskilt smala. det finns inga antibiotika som framställts för en enstaka bakterie. Arctireef o jag har diskuterat detta, o efter ett tags ytterligare research hävdar jag fortfarande att det är mkt svårt att framställa så selektiva AB. Det finns inte på marknaden, vilket de hade gjort om de vore enkelt. Jag säger inte att de inte går, men det hör laboratoriet till än så länge. Att kunna koda gener arctireef, har jag efter att ha tänkt, svårt att köpa som argument, då det har man kunnat i årtionden. Det räcker ju inte att veta bakteriens genom, utan sen skall ju nåt framställas också selektivt mot detta. Ingen jag känner, som är mer insatta än jag i de här, kan se att detta är enkelt eller görs eller kommer göras inom en snar framtid. Kanske också för att den kliniska nyttan är ganska tveksam faktiskt.

En liten utvikning detta, men det hör till lasses diskussion om vad medlet innehåller, o diskussionen om bredspektrumantibiotika.

Min gissning är att detta medel kan vara erytromycin.

EDIT: det är nu endast en vag gissning :)...då jag missade de faktum att lasses nitrifierare tycks ha klarat sej..jförvisso är erytromycin inte superbrett, så nitrifierarna kan ju mkt väl klara sej trots att detta är antibioika.

/JR

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om medlet är godkänt i europa, så får det inte innehålla antibiotika,

vet att det släpptes ett medel, för något år sen som stoppades,pga

antibiotika, har glömt vad det hette ,gick att köpa i tyskland några

månader, ska kolla om jag hittar det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...