DaTrucka Postat 30 oktober 2008 Dela Postat 30 oktober 2008 Hahahaha.... Ja den ökända Acropora "DaTrucka". Det ser onekligen ut som den. Så jag röstar för. Varför heter den då som den gör. Innan jag började med ZEOvit, så var den gräsligt brun å tråkig i mitt kar. Så jag tog med en fyffsat stor bit ner till en butik i kungsbacka vid en träff där. Och han körde dokumentation om utvecklingen på guiden. Eftersom vi inte var helt säkra på dess riktiga manmn så döpte butiksinnehavaren den till just DaTrucka. Här är tråden om utvecklingen i hans kar.Borg: hoppas det inte gör något att jag tog svaret här istället får på PM. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Borg Postat 30 oktober 2008 Författare Dela Postat 30 oktober 2008 Hahahaha.... Ja den ökända Acropora "DaTrucka". Det ser onekligen ut som den. Så jag röstar för. Varför heter den då som den gör. Innan jag började med ZEOvit, så var den gräsligt brun å tråkig i mitt kar. Så jag tog med en fyffsat stor bit ner till en butik i kungsbacka vid en träff där. Och han körde dokumentation om utvecklingen på guiden. Eftersom vi inte var helt säkra på dess riktiga manmn så döpte butiksinnehavaren den till just DaTrucka. Här är tråden om utvecklingen i hans kar.Borg: hoppas det inte gör något att jag tog svaret här istället får på PM.Lungt he he okej då får den heta Acropora Da trucka kollade på länken inte är det samma korall som är så blå där eller ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Borg Postat 30 oktober 2008 Författare Dela Postat 30 oktober 2008 Får ju inte glömma den vackra Tubastrea faulkneri, tack till alla som har hjälpt mej så jag har fått dom helt riktiga namnen på korallerna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mano Postat 30 oktober 2008 Dela Postat 30 oktober 2008 Kan väl försöka hjälpa dig lite, inte säker på att alla är rätt men Bild 1 AlveoporaJag skulle vilja påstå att bild 1 är en Goniopora och inte en Alveopora. Alveopora har 12 tentakler på varje polyp medans Goniopora har 24 (Borneman, Aquarium Corals, s. 238-239). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Doris Postat 30 oktober 2008 Dela Postat 30 oktober 2008 Jag skulle vilja påstå att bild 1 är en Goniopora och inte en Alveopora. Alveopora har 12 tentakler på varje polyp medans Goniopora har 24 (Borneman, Aquarium Corals, s. 238-239).Stämmer bra de tänkte tvärtom Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Borg Postat 30 december 2008 Författare Dela Postat 30 december 2008 En ny liten invånare i karet Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Borg Postat 30 december 2008 Författare Dela Postat 30 december 2008 dubbelt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Borg Postat 16 januari 2009 Författare Dela Postat 16 januari 2009 Var ett tag sen så en lite uppdate på hur karet ser ut just nu. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Syd Postat 16 januari 2009 Dela Postat 16 januari 2009 Tjusigt! härliga färger. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 16 januari 2009 Dela Postat 16 januari 2009 Så dj*kla snyggt! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Borg Postat 16 januari 2009 Författare Dela Postat 16 januari 2009 Tackar börjar bli riktigt roligt nu när allt verkligen färgar ut i karet. så dii tråd Peter ang partiklar i karet är ett lite dilema i mitt kar också. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Norberg Postat 16 januari 2009 Dela Postat 16 januari 2009 Mycket snyggt! Med beröm godkännt! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Borg Postat 16 januari 2009 Författare Dela Postat 16 januari 2009 Mycket snyggt! Med beröm godkännt!Tackar Tommy man har ju haft en bra mentor att bolla frågor mot tur du står ut med mina knepiga och dumma frågor ibland. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
garfish Postat 16 januari 2009 Dela Postat 16 januari 2009 Ser ju grymt bra ut, bra jobbat Gillar den öppna fria ytan/ytorna... /Gustaf Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mojjan Postat 16 januari 2009 Dela Postat 16 januari 2009 otroligt snyggt! Där ser man vad snyggt man kan göra om man har plats för sten och koraller men ändå få en stor simmyta för fiskar. hoppas en annan kan få tag i ett större någon gång. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Connaissancen Postat 16 januari 2009 Dela Postat 16 januari 2009 Mycket snyggt!! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 17 januari 2009 Dela Postat 17 januari 2009 Yjusiga färger du fått till. Jag hoppas vi får se fler bilder inom kort. Bra att Tommy stöttar andra akvarister även om det är synd att han inte har något kar själv nu (inte vad jag vet i alla fall). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Borg Postat 19 januari 2009 Författare Dela Postat 19 januari 2009 Tackar det kommer bilder snart, håller med om att det är synd att tommy inte har nåt kar nu, men vi får väl se hur länge han kan hålla sig Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Norberg Postat 19 januari 2009 Dela Postat 19 januari 2009 Inte mobbas nu Borg. Köp lite ny fisk så du får lite att pyssla med istället, jag rekomenderar en gylta Cheilinus undulatus! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Borg Postat 19 januari 2009 Författare Dela Postat 19 januari 2009 Inte mobbas nu Borg. Köp lite ny fisk så du får lite att pyssla med istället, jag rekomenderar en gylta Cheilinus undulatus! Känns nog som att en Napoleon är lite stor för mitt kar, fota hellre dom i rödahavetsom tex denna Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas N Postat 19 januari 2009 Dela Postat 19 januari 2009 Jag är riktigt impad utav ditt kar Borg! Kanon fina färg sammansättningar och en doris är ju ett måsta i ett salt kar. (presis som ett par Nemos)Jag skall starta upp ett kar och ditt är ju något som gör att man bara längtar ändå mer på att få igång ens egna.Du nämde i ett tidigt stadium att ditt Ca värde samt Mg värde var för lågt. Vad gjordes åt detta? räckte det med att höjja salthalten lite eller tillsatte du calcium via reaktor eller extrakt och magnesium via extrakt? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Borg Postat 19 januari 2009 Författare Dela Postat 19 januari 2009 Jag är riktigt impad utav ditt kar Borg! Kanon fina färg sammansättningar och en doris är ju ett måsta i ett salt kar. (presis som ett par Nemos)Jag skall starta upp ett kar och ditt är ju något som gör att man bara längtar ändå mer på att få igång ens egna.Du nämde i ett tidigt stadium att ditt Ca värde samt Mg värde var för lågt. Vad gjordes åt detta? räckte det med att höjja salthalten lite eller tillsatte du calcium via reaktor eller extrakt och magnesium via extrakt?Tack Andreas, jag höjde upp mina värden och idag kör jag med en reaktor som tillsätter både calcium samt magnesium. Så i dag ligger mina värden på:KH 8,6PH 8,1Calcium 430Magnesium 1320Salt 1025Temp 27 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Borg Postat 25 januari 2009 Författare Dela Postat 25 januari 2009 Hittade ett par macrobilder i datorn, så jag passade att lägga ut dom här.börjar bli riktigt färggrant i karet nu. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
tobias.nero Postat 25 januari 2009 Dela Postat 25 januari 2009 Shit va snyggt du har det, och det gick snabbt i början såg jag.Bra jobbat! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NephruruS Postat 25 januari 2009 Dela Postat 25 januari 2009 Schyssta bilder borg! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.