Gå till innehåll

Måste man ha korall sand?


jontebgood22

Rekommenderade inlägg

Eller kan man använda vanlig vit sand? kan man blanda ut korallsand med vanlig sand? I ett saltvatten kar alltså... det är inkört redan men allt skall flyttas till ett nytt kar... vatten, sand fiskar och djur samt LS...men vet inte vart det finns korall sand så jag köpte lite vit sand.. men nu vill jag bara ha kklartecken från er experter..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vlken sand som helst fungerar tyvärr inte, det finns dock några sorter som kan användas, tex vit ciklidsand (har för mig den hetr så), med risk för alginvasion (mycket silikat och fosfat) den bör vara kalkbaserad.

Rekommenderar dock aragonite ellr fint korallsand, möjligt det är samma sak.

Det bästa i dagsläget är nog "livesand", alltså fuktig sand som kommer i påse med ägg från sandlevande kryp. Handlarna i krokarna kan ta hem om dom inte har, bioted brukar ha hemma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okidoki...-respekt jag böjer mig för kunskapen och skall ringa runt lite.. kanske de har på herkules zoo eller i lerum. Men om man skulle vilja snåla.. skulle det gå att hämta sand på stranden i tex ystad? eller ngn annat ställe med havs stränder? tänker inte göra det men det är rätt kul att veta...:skrattar:

När vi bärjade med akvarium så snålade vi alltid på sten för vi tyckte det var hutlöst dyrt i början.. vi letade alltid sten.. men inte fan vi ngn.. och när vi äntligen fann så var de alldelens för stora... så vi kom på att det trotts allt inte var/är så dyrt ändå...:x

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar vara helt entydiga svar.

Vän av ordning undrar dock varför? Nej är sällan ett tillräckligt svar för mig :) Nu har jag iofs inte annan sand än en påse levande, men jag har varit frestad att köpa dekoline carat 6 (kritvit sand) och vill allså veta varför jag inte skall göra det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vid Simrishamn finns det ett vackert grus. Ser ut som engelsk sjösten i akvarieaffärerna ungefär. Huvudsakligen silikat. Ölands västkust har en liknande sand men på andra sidan Öland ser sanden fin ut. Men skenet bedrar. Kvarts =silikat. Jag har inte kollat så noga men jag tycker sanden vid Hästevik och Tjuvkil ser likadan ut. Det enda stället där jag sett kalk i havet är vid Limhamns kalkbrott utanför Malmö. Men kornstorleken och formen på dem är sådan att sanden är nästan som betong.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller kan man använda vanlig vit sand? kan man blanda ut korallsand med vanlig sand? I ett saltvatten kar alltså... det är inkört redan men allt skall flyttas till ett nytt kar... vatten, sand fiskar och djur samt LS...men vet inte vart det finns korall sand så jag köpte lite vit sand.. men nu vill jag bara ha kklartecken från er experter..

Sanden är viktig, förrutom att det är snyggt med sand, så är det ett förnämligt biofilyter som bryter ner både ammonium, nitrit, o inte minst nitrat. Så sker även i en ganska tunn sandbädd på endast ngr cm...dock blir förmågan att bryta ner just nitrat större vid en djupare bädd.

mitt råd är att du har en sandbädd på 3-4cm, och förser den med rikligt med sandlevande sniglar samt ett par stjöstjärnor.

Materialet: Också mkt viktigt. Sanden skall bestå av i huvudsak Kalk, dvs kalciumkarbonat, helst i form av aragonit. denna kan i sin tur vara levande, dvs blöt från början innehållande massa nyttuga bakterier, eller helt torr/död. Den levande varianten rekomenderar jag starkt...Ted har sådan sand.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så om jag förstår dig rätt..så är det kalken man vill åt? är det för att hålla uppe PH värdet? eller ngt annat skäl?

måste passa på att fråga hur mycket du vill ha för en Banggai? hur stora är dina yngel?

MVH¨'

J

en liten kommentar till. Kalksand som inte är i aragonitform löser upp sej vid ett lägre ph värde än aragonitvarianten. Därför är aragonitsanden bättre på att buffra akvariet(därav mitt råd att du skall ta aragonit).

Rent generellt är det dock så att sanden, oavsett om det är aragonit eller ej, buffrar akvariet ganska blygsamt. Sanden ersätter alltså inte behovet av att tillföra ca och karbonater till akvariet.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp så gjorde jag.. tyvärr så dog alla fiskarna igår.. skrev om det i en annan tråd. Snyft... clownen lever och alla andra djuren..men inga fiskar kvar.. dock blev det mycket fint med den nya sanden och det nya ljuset och reflektorer... korallerna gillar det skarpt kan man se :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte använt sand på botten under ungefär ett år. Har ingen betydelse för djurlivet men det ser ju inte så naturligt ut. Har nyss varit hemma hod Svärd och kollat hans led-kub med levande sand. Får nog ta mej en tur till en viss akvarieaffär i Kungsbacka och baya en hink sand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...