Gå till innehåll

Arcticreefs 567 l revkar


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

  • Svar 250
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vad är det som är under Gonioporan?? Är det en hel hög med läckert fina ricordea?

Närbild på dem kanske?

Ja, det stämmer. Tyvärr hade de satt sig fast på en ful plastställning som Leffe Triton fick klippa sönder (alternativet var att lossa dem med ett kirurgiskt ingrepp och det vill vi inte).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Befinner mig just nu i USA och har passat pa att köpa Tropical Fish Hobbyist. Där finns en artikel där man varnar för bla Goniopora. Det hävdas att langtidöverlevnaden är nästan obefintlig. Nagon som vet om detta stämmer?

Vad jag förstått så är dom mycket svåra, har ingen egen erfarenhet dock.

Jag kan dock tänka mig att förutsättningarna för att klara en i dgsläget är ganska höga då det utvecklats en hel del foder för känsligare koraller och filtrerare. Ett exempel är ju Zeolitmetoderna som ju går ut på att mata korallerna nattetid med mulmen som pumpas ut i karet från zeolitreaktorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag förstått så är dom mycket svåra, har ingen egen erfarenhet dock.

Jag kan dock tänka mig att förutsättningarna för att klara en i dgsläget är ganska höga då det utvecklats en hel del foder för känsligare koraller och filtrerare. Ett exempel är ju Zeolitmetoderna som ju går ut på att mata korallerna nattetid med mulmen som pumpas ut i karet från zeolitreaktorn.

Intressant. Haller pa att bygga ut min Balling pump fran 3 till 7 kanaler för att kunna köra sparämnena oberoende av resten. Detta betyder att det finns "en kanal över". Finns det nagot bra käk (dvs inte kräver kylskapsförvaring) som man skulle kunna köra i den kanalen som skulle kunna göra Gonioporan glad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utan att ha någon supererfarenhet av Goniopora så tror jag uppriktigt sagt att Fauna Marins olika system för utfodring av koraller passar bättre än Zeovit.

Vi har också en lika dan röd variant som trivs hyggligt i vårt zeovitsystem. Den ser ut att behöva större partiklar i vattnet än vad vårt system kan erbjuda (gissning från min sida). Den har än så länge inte visat några direkta svar på exempelvis matning med Amino acid LPS, Coral Vitalizer eller Spong Power.

De röda påstås i och för sig vara mindre beroende av matning än de andra enligt en del tyskar och tyska tidskrifter.

Kanske har Ted andra erfarenheter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Burken har fått en ny invånare. Hittade Monsieur Zanclus hos en fiskhökare i Frankrike. Jag fick demonstrerat för mig i affären att han äter fryst artemia o mysis innan jag vågade köpa honom.

Håll tummarna!

På andra bilden syns vågmaskinen. Den är väldigt lite, prcis samma storlek som Tunze nanoskummare.

Ledsen över kvaliteten på bilderna. Rummet burken står i är alldeles för ljust och det speglas i akvarieglaset. Nån som kan se i reflexionen vilken kamera jag har?

post-3231-14468915963647_thumb.jpg

post-3231-14468915963767_thumb.jpg

post-3231-1446891596388_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samsung;)

En fråga angående vågmaskinen, tycker du den låter mycket? Jag har hört att vissa av dom har en tendens att "klucka" om man nu kan beskriva de så..

//NiXoN

"Samsung", var det!

Den låter ingenting såvida inte vattnet är för högt eller för lågt. När jag stängde av belysningen (som har fläkt) och pumparna kunde jag höra ett svagt surr den pumpen går igång. Det är allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...