freeman Postat 12 maj 2008 Dela Postat 12 maj 2008 Nu så har vi änteligen börjat fylla vårt 750l akvarium. Det har varit en tuff början...Det är inte det lättaste att få tag i saker här uppe i norr. Första problemet var att hitta en glasmästare som kunde hjälpa mig med att göra hål i min första burk...det gick inte. Så jag köpte ett akvarium som var borrat å klart. Sen var det att bara hitta pvc u rör. Skit lätt tänker ni.....men inte i den här stan. Men nu ska det iallafall vara på gång lite rör från söder.....hoppas bara på rätt dimention.men jag kan här bjuda på litet smakprov på vad som komma skall........ Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LarsS Postat 12 maj 2008 Dela Postat 12 maj 2008 Snygg bänk & intressant pelare! större och fler bilder vore trevligt Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freeman Postat 12 maj 2008 Författare Dela Postat 12 maj 2008 Jo fler bilder blir det det lovar jag..... Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
lottac Postat 12 maj 2008 Dela Postat 12 maj 2008 Jätte fint och stoooort!Mera bilder!!!Lycka till!!!! Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Irene M Postat 12 maj 2008 Dela Postat 12 maj 2008 Vad kul att se lite folk från norr här! Var i Skellefteå bor ni? Jättefint kar förresten! Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freeman Postat 12 maj 2008 Författare Dela Postat 12 maj 2008 i centrum.....är du också från staaan.. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 13 maj 2008 Dela Postat 13 maj 2008 Snyggt jobbat.Lite info om tekniken hade varit kul.Kommer det mer sten och kanske sand i karet så småningom? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freeman Postat 13 maj 2008 Författare Dela Postat 13 maj 2008 Jo innom de närmsta dagarna så kommer detta att uppdateraras och mer info kommer i samma tackt som den skapas Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Irene M Postat 13 maj 2008 Dela Postat 13 maj 2008 i centrum.....är du också från staaan..Nej, jag kommer inte från Skellefteå. Jag är född i Stockholm. Men jag har släkt där. Min mormor bodde i Alhem.När jag var liten var vi alltid där på somrarna. Vi hade en stuga ca 5 mil norr om Skellefteå. Det var många år sedan jag var dit. Men saknar kågebageriet, portello och godbiten:ler:! Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freeman Postat 13 maj 2008 Författare Dela Postat 13 maj 2008 Hej och välkomna till vår följetong...Igår kväll hälde vi i korallsanden kring våra stenar. Vackert tycker jag. Vi hade lagt undan levande sten i ett av våra föråd nu under en längre tid för vi fick inte plats med dem i vår andra burk..Gissa hur länge en putsarfisk kan leva under katastrofala förhållanden????Svaret ska jag ge er lite senare....Hursom så väntar vi på luckorna till bänken och lite rörbitar. Sen ska allt vara på sin plats. Nu har vi satt igång cirkulationen med Tunzen 6100. Armaturen är en Aqua sunlight 3*250W + 2*80w t5or. Detta är bara början men imorgon hoppas vi på att oturen vänt och att lyckan ger oss det sista vi behöver. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted Camenius Postat 14 maj 2008 Dela Postat 14 maj 2008 Kommer nog bli kanon!Är pelaren i revkeramik eller ls? Den ser ut att ha bra hyllor att ställa koraller på. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Irene M Postat 14 maj 2008 Dela Postat 14 maj 2008 "Hyllorna" är jättefina! Såna vill jag ha också! Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freeman Postat 14 maj 2008 Författare Dela Postat 14 maj 2008 Jo "hyllorna" är av revkeramik. Kanon att smycka. Det blir grymt snyggt. I detta läge så är de lite väl fejk men det blir bättre med tiden. det som är lite trist är att den är helt putsad på baksidan så jag får bygga upp med ls på baksidan. Men det får gå det också Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freeman Postat 14 maj 2008 Författare Dela Postat 14 maj 2008 Våran Sötvattens stolthet Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
chrilleus Postat 16 maj 2008 Dela Postat 16 maj 2008 Hej, kul att min ex-burk lever vidare Ser lovande ut! Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freeman Postat 16 maj 2008 Författare Dela Postat 16 maj 2008 Visst den lever Ska snart göra den stora flytten av allt levande sen blir det som det ska..... Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freeman Postat 24 maj 2008 Författare Dela Postat 24 maj 2008 Nu har vi änteligen flyttat alla fiskar och koraller från vårt tillfälliga akvarium till vårt nya projekt...känns underbart. Inga olycker och allt skedde smärt fritt. Det bästa av allt är att nu är all teknik igång...korallerna som hade börjat se lite mindre roliga ut nu i slutet har snabbt tagit sig till det bättre. Musslorna lika så. Tekniken som vi använder är enkel:Fauna Marin - Ultraskim 2tunze 6100 med multikontrollereheim 1260 som returpumpzeolith reaktor Skulle dock behöva lite tips om nån bra kalkreaktor......iks ph mätare har vi okså föresten.Sen belysningen:Aqua sunlight 3*250 och 2*80w blåt8 2*39w blå t5 2*39w blåt5 2*39w rosaNu tror ni säkert att detta färgspektra liknar ett disco i tanken.....men nej pojkar och flickor....ljuset skimmrar så snyggt och vattnet upplevs klarare än någonsin.Våra invånare är:4 st Gula Kirurger3 st Zebrazoma xanthurum 1stZebrasoma veliferum 1st scopas1st imperator1st Pomacanthus navarchus1st annularis1st Euxiphipops Xanthometaphon1stMandarin2st"skoter fisk"2st clownfisk1st putsarfiskar3st musslor 1 st erimitkräfta1 st putsräka 2st sjöstjärna2st sjöborrar lite bilder kommer senare korallerna är en blandad kompot....hör gärna av er om ni ska sälja lite sps och lsp vi är alltid intresserade. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Spooky Postat 24 maj 2008 Dela Postat 24 maj 2008 Ser jättebra ut!Kan du inte lägga upp bilderna i lite större format, svårt att se på dessa. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freeman Postat 26 maj 2008 Författare Dela Postat 26 maj 2008 Nu har jag änteligen kunnat ta fler bilder...... Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
havre Postat 26 maj 2008 Dela Postat 26 maj 2008 Ett riktigt fiskkar! Me like. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
OskarW Postat 26 maj 2008 Dela Postat 26 maj 2008 såååå.. hur länge klarar sig en putsarfisk sig under katastrofala omständigheter? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 26 maj 2008 Dela Postat 26 maj 2008 såååå.. hur länge klarar sig en putsarfisk sig under katastrofala omständigheter?Utveckla gärna frågan, säkert fler än jag som är nyfiken på hur du menar? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
OskarW Postat 26 maj 2008 Dela Postat 26 maj 2008 Hej och välkomna till vår följetong...Igår kväll hälde vi i korallsanden kring våra stenar. Vackert tycker jag. Vi hade lagt undan levande sten i ett av våra föråd nu under en längre tid för vi fick inte plats med dem i vår andra burk..Gissa hur länge en putsarfisk kan leva under katastrofala förhållanden????Svaret ska jag ge er lite senare.... Hursom så väntar vi på luckorna till bänken och lite rörbitar. Sen ska allt vara på sin plats. Nu har vi satt igång cirkulationen med Tunzen 6100. Armaturen är en Aqua sunlight 3*250W + 2*80w t5or. Detta är bara början men imorgon hoppas vi på att oturen vänt och att lyckan ger oss det sista vi behöver.som sagt hur länge klarar sig en pustar fisksry att jag va lite otydlig ;P Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 26 maj 2008 Dela Postat 26 maj 2008 Jag tycker ni fått till detta snyggt. Hoppas se fler bilder framöver.Är lite nyfiken på vad ni har för rosa och blå rör? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonasroman Postat 26 maj 2008 Dela Postat 26 maj 2008 Nu har vi änteligen flyttat alla fiskar och koraller från vårt tillfälliga akvarium till vårt nya projekt...känns underbart. Inga olycker och allt skedde smärt fritt. Det bästa av allt är att nu är all teknik igång...korallerna som hade börjat se lite mindre roliga ut nu i slutet har snabbt tagit sig till det bättre. Musslorna lika så. Tekniken som vi använder är enkel:Fauna Marin - Ultraskim 2tunze 6100 med multikontrollereheim 1260 som returpumpzeolith reaktor Skulle dock behöva lite tips om nån bra kalkreaktor......iks ph mätare har vi okså föresten.Sen belysningen:Aqua sunlight 3*250 och 2*80w blåt8 2*39w blå t5 2*39w blåt5 2*39w rosaNu tror ni säkert att detta färgspektra liknar ett disco i tanken.....men nej pojkar och flickor....ljuset skimmrar så snyggt och vattnet upplevs klarare än någonsin.Våra invånare är:4 st Gula Kirurger3 st Zebrazoma xanthurum 1stZebrasoma veliferum 1st scopas1st imperator1st Pomacanthus navarchus1st annularis1st Euxiphipops Xanthometaphon1stMandarin2st"skoter fisk"2st clownfisk1st putsarfiskar3st musslor 1 st erimitkräfta1 st putsräka 2st sjöstjärna2st sjöborrarlite bilder kommer senarekorallerna är en blandad kompot....hör gärna av er om ni ska sälja lite sps och lsp vi är alltid intresserade.Vilka fina fiskar! särskilt imperatorn!...gedigen byggnation run omkring också.MvhJonas Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg