Gå till innehåll

Skellefteås nya burk


freeman

Rekommenderade inlägg

Nu så har vi änteligen börjat fylla vårt 750l akvarium. Det har varit en tuff början...Det är inte det lättaste att få tag i saker här uppe i norr. Första problemet var att hitta en glasmästare som kunde hjälpa mig med att göra hål i min första burk...det gick inte. Så jag köpte ett akvarium som var borrat å klart. Sen var det att bara hitta pvc u rör. Skit lätt tänker ni.....men inte i den här stan. Men nu ska det iallafall vara på gång lite rör från söder.....hoppas bara på rätt dimention.

men jag kan här bjuda på litet smakprov på vad som komma skall........

post-2894-14468915502335_thumb.jpg

post-2894-14468915502424_thumb.jpg

post-2894-14468915502494_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

i centrum.....är du också från staaan..

Nej, jag kommer inte från Skellefteå. Jag är född i Stockholm. Men jag har släkt där. Min mormor bodde i Alhem.

När jag var liten var vi alltid där på somrarna. Vi hade en stuga ca 5 mil norr om Skellefteå.

Det var många år sedan jag var dit. Men saknar kågebageriet, portello och godbiten:ler:!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkomna till vår följetong...

Igår kväll hälde vi i korallsanden kring våra stenar. Vackert tycker jag.

Vi hade lagt undan levande sten i ett av våra föråd nu under en längre tid för vi fick inte plats med dem i vår andra burk..Gissa hur länge en putsarfisk kan leva under katastrofala förhållanden????

Svaret ska jag ge er lite senare....

Hursom så väntar vi på luckorna till bänken och lite rörbitar. Sen ska allt vara på sin plats.

Nu har vi satt igång cirkulationen med Tunzen 6100. Armaturen är en Aqua sunlight 3*250W + 2*80w t5or. Detta är bara början men imorgon hoppas vi på att oturen vänt och att lyckan ger oss det sista vi behöver.

post-2894-14468915503309_thumb.jpg

post-2894-14468915503406_thumb.jpg

post-2894-14468915503485_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo "hyllorna" är av revkeramik. Kanon att smycka. Det blir grymt snyggt. I detta läge så är de lite väl fejk :) men det blir bättre med tiden. det som är lite trist är att den är helt putsad på baksidan så jag får bygga upp med ls på baksidan. Men det får gå det också

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har vi änteligen flyttat alla fiskar och koraller från vårt tillfälliga akvarium till vårt nya projekt...känns underbart. Inga olycker och allt skedde smärt fritt. Det bästa av allt är att nu är all teknik igång...korallerna som hade börjat se lite mindre roliga ut nu i slutet har snabbt tagit sig till det bättre. Musslorna lika så.

Tekniken som vi använder är enkel:

Fauna Marin - Ultraskim 2

tunze 6100 med multikontroller

eheim 1260 som returpump

zeolith reaktor

Skulle dock behöva lite tips om nån bra kalkreaktor......

iks ph mätare har vi okså föresten.

Sen belysningen:

Aqua sunlight 3*250 och 2*80w blå

t8 2*39w blå

t5 2*39w blå

t5 2*39w rosa

Nu tror ni säkert att detta färgspektra liknar ett disco i tanken.....men nej pojkar och flickor....ljuset skimmrar så snyggt och vattnet upplevs klarare än någonsin.

Våra invånare är:

4 st Gula Kirurger

3 st Zebrazoma xanthurum

1stZebrasoma veliferum

1st scopas

1st imperator

1st Pomacanthus navarchus

1st annularis

1st Euxiphipops Xanthometaphon

1stMandarin

2st"skoter fisk"

2st clownfisk

1st putsarfiskar

3st musslor

1 st erimitkräfta

1 st putsräka

2st sjöstjärna

2st sjöborrar

lite bilder kommer senare

korallerna är en blandad kompot....hör gärna av er om ni ska sälja lite sps och lsp vi är alltid intresserade.

post-2894-14468915555081_thumb.jpg

post-2894-14468915555222_thumb.jpg

post-2894-14468915555366_thumb.jpg

post-2894-14468915555563_thumb.jpg

post-2894-14468915555671_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkomna till vår följetong...

Igår kväll hälde vi i korallsanden kring våra stenar. Vackert tycker jag.

Vi hade lagt undan levande sten i ett av våra föråd nu under en längre tid för vi fick inte plats med dem i vår andra burk..Gissa hur länge en putsarfisk kan leva under katastrofala förhållanden????

Svaret ska jag ge er lite senare....

Hursom så väntar vi på luckorna till bänken och lite rörbitar. Sen ska allt vara på sin plats.

Nu har vi satt igång cirkulationen med Tunzen 6100. Armaturen är en Aqua sunlight 3*250W + 2*80w t5or. Detta är bara början men imorgon hoppas vi på att oturen vänt och att lyckan ger oss det sista vi behöver.

som sagt hur länge klarar sig en pustar fisk

sry att jag va lite otydlig ;P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har vi änteligen flyttat alla fiskar och koraller från vårt tillfälliga akvarium till vårt nya projekt...känns underbart. Inga olycker och allt skedde smärt fritt. Det bästa av allt är att nu är all teknik igång...korallerna som hade börjat se lite mindre roliga ut nu i slutet har snabbt tagit sig till det bättre. Musslorna lika så.

Tekniken som vi använder är enkel:

Fauna Marin - Ultraskim 2

tunze 6100 med multikontroller

eheim 1260 som returpump

zeolith reaktor

Skulle dock behöva lite tips om nån bra kalkreaktor......

iks ph mätare har vi okså föresten.

Sen belysningen:

Aqua sunlight 3*250 och 2*80w blå

t8 2*39w blå

t5 2*39w blå

t5 2*39w rosa

Nu tror ni säkert att detta färgspektra liknar ett disco i tanken.....men nej pojkar och flickor....ljuset skimmrar så snyggt och vattnet upplevs klarare än någonsin.

Våra invånare är:

4 st Gula Kirurger

3 st Zebrazoma xanthurum

1stZebrasoma veliferum

1st scopas

1st imperator

1st Pomacanthus navarchus

1st annularis

1st Euxiphipops Xanthometaphon

1stMandarin

2st"skoter fisk"

2st clownfisk

1st putsarfiskar

3st musslor

1 st erimitkräfta

1 st putsräka

2st sjöstjärna

2st sjöborrar

lite bilder kommer senare

korallerna är en blandad kompot....hör gärna av er om ni ska sälja lite sps och lsp vi är alltid intresserade.

Vilka fina fiskar! särskilt imperatorn!...gedigen byggnation run omkring också.:)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...