Gå till innehåll

Fredrik´s Aqua Medic Percula 120


nike83

Rekommenderade inlägg

Kan väl säga att dina blåbär är bubbel alger.

Och den första bilden kan nog vara pestanemon (men där är jag inte säker, bilden är inte så bra)

hmm okey! bubbelalger! när mitt ljus tänds i karet så "blommar" de ut! jag såg igår att en krabba satt och mumsade på bubbelagerna! är dessa bra eller dåliga?

okey, får avvakta och se om de är de eller någon släkting, i värsta fall glasrosor!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 195
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Sitter nu och kollar i mitt kar, de är ganska så mycket krabbor i mitt kar kan jag se! har en större svart med röda ögon, sen ska jag ha en ännu större, men den har jag inte sett! jag har fått en hel del "bonus" grejer från min LS, jag har 1 eremitkräfta och minst 3 st sniglar samt en jätte massa olika sortes krabbor!

det har börjat knäppa i mitt kar så jag anatar att jag har en pistolräka i karet!

jag såg en riktigt cool grej nyss! när jag satt och försökte fota en svart konstig alg/växt/grej :) så kom den en rosa avlång och kanske 2 mm lång grej simmande, den var sjuukt kvick. den var jätte yr och simmade i mitt lyse som "malar" gör ute på sommaren runt lampor!! sen helt plötsligt dök den ner i en av mina "anemoner"/glasrosa och de rök jätte mycket grejer om den, typ en massa saker som kom ut från anemonen. sen stängde den sig! efter ett par min så öppnade anemonen sig igen, och den rosa lilla kompisen var borta... vad kan detta ha varit för något?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Sådär, nu har de hänt grejer här för den som orkar läsa :)

jag har köpt en städpatrull bestående av 10 eremiter, 10 turbosnilgar, en sandvändande sjöstjärna och en större sandvändande snigel (som försöker rymma ur karet, men går inge bra, ramlar ner halvvägs på glasrutan och blir sur och gräver ner sig i sanden igen). Får se om städgruppen räcker, men jag har många krabbor och lite sniglar i karet sedan innan (bonus)

Igår såg jag att jag hade ett annat bonusdjur också, en sjöstjärna som var ca 4-5 cm i diameter, den var frägad som levande stenen, och var snabb... vad äter sjöstjärnor?

Vidare så köpte jag idag 3 fiskar och fiskmat... Det blev en gulrandig sidensclown, en gul kirurg och en Pomacanthus xanthometopon... den sistanämna har bosatt sig i min levande sten... och vill inte riktigt komma fram ! får se hur den blir efter ett par dagar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är bilderna större än en viss storlek så förminskas de för att passa in på sidan.

Ser mycket bra ut Fredrik, gillar ditt upplägg av stenen!

Kommer du åt hela glasrutan med algskrapan? Så stenen inte ligger emot rutan någonstans menar jag.

Hoppas du får kejsaren till att komma fram, den är ju rätt så läcker den också. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är bilderna större än en viss storlek så förminskas de för att passa in på sidan.

Ser mycket bra ut Fredrik, gillar ditt upplägg av stenen!

Kommer du åt hela glasrutan med algskrapan? Så stenen inte ligger emot rutan någonstans menar jag.

Hoppas du får kejsaren till att komma fram, den är ju rätt så läcker den också. :)

jaha oki då förstår jag!

Tack ska du ha Jimmy! :)

hehe nja, de blir lite svårt med magneten mot väggen, men jag får skaffa en skrapa och flytta lite på en sten ser jag! :)

jo precis, han kommer säkert fram när han känner sig trygg i de nya karet!

jag tänkte på matning, hur ska jag mata dem? mina pellets sjunker bara, och fiskarna är inte intresserade av dem!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det ser finfint ut, och städpatrullen räcker nog. Gôtt att få fisk i karet eller hur? Om de inte äter borde du prova med fryst man mellan varven, fast det är ju skönt om man får dem att ta ptorrmat också. Kirurgen behöver ju grönsaker, så du ite glömmer att ge den algrik kost.

Om de inte äter så mycket pellets, ta lite i taget så de inte blir en massa gojs i karet. Mina pellets (formula 1) brukar virvla runt rätt bra i strömmen, konstigt om dina sjunker. hm.

Klickbara bilder får du om du lägger upp dem på själva sidan (om du "går till avancerad" när du skriver meddelandet och klickar på "hantera bifogade filer" blir de bilder som laddas upp klickbara).

Problemet är att bilderna då inte kan ha särskilt bra kvalitet - om du inte har så många bilder tycker jag photobucket eller så är bättre, sedan kan man länka in bilden därifrån och ha hur stor bild som helst - den minskas ned så den täcker sidan och kan klickas så man får se hela bilden.

såhär:

PICT7736.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det ser finfint ut, och städpatrullen räcker nog. Gôtt att få fisk i karet eller hur? Om de inte äter borde du prova med fryst man mellan varven, fast det är ju skönt om man får dem att ta ptorrmat också. Kirurgen behöver ju grönsaker, så du ite glömmer att ge den algrik kost.

Om de inte äter så mycket pellets, ta lite i taget så de inte blir en massa gojs i karet. Mina pellets (formula 1) brukar virvla runt rätt bra i strömmen, konstigt om dina sjunker. hm.

Klickbara bilder får du om du lägger upp dem på själva sidan (om du "går till avancerad" när du skriver meddelandet och klickar på "hantera bifogade filer" blir de bilder som laddas upp klickbara).

Problemet är att bilderna då inte kan ha särskilt bra kvalitet - om du inte har så många bilder tycker jag photobucket eller så är bättre, sedan kan man länka in bilden därifrån och ha hur stor bild som helst - den minskas ned så den täcker sidan och kan klickas så man får se hela bilden.

såhär:

tack ska du ha!, de saknars mycket koraller etc.... kommer nog ta ½år innan de ser riktigt bra ut :)

jag har 2 olika pellets och flan, ska köpa något fryst också!

jag hittar inte funktionen "hantera bifogade bilder" :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hittar inte funktionen "hantera bifogade bilder" :)
Knappen ovanför grodan.
en rosa avlång och kanske 2 mm lång grej simmande, den var sjuukt kvick. den var jätte yr och simmade i mitt lyse som "malar" gör ute på sommaren runt lampor!! sen helt plötsligt dök den ner i en av mina "anemoner"/glasrosa och de rök jätte mycket grejer om den, typ en massa saker som kom ut från anemonen. sen stängde den sig! efter ett par min så öppnade anemonen sig igen, och den rosa lilla kompisen var borta... vad kan detta ha varit för något?
Ingen aning. Avundsjuk är jag hur som helst...

Köp sea-veggies till kirurgen blir den glad. Samt en foderklämma (med sugkopp, så du kan klämma fast algerna på glaset)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Knappen ovanför grodan.

Ingen aning. Avundsjuk är jag hur som helst...

Köp sea-veggies till kirurgen blir den glad. Samt en foderklämma (med sugkopp, så du kan klämma fast algerna på glaset)

ahaaa, nu hittade jag :) (klantade mig lite)

varför ska du vara avundsjuk på mig för, du har juh skit snyggt kar!

japp ska köpa de nästa gång jag är i en butik som har det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TJenare Fredrik! jag har med ett percula 120 och är mkt nöjd. Läste att du hör knäppningar, det är kanske så att du har en mantisräka i karet, det är en räka som slår ihjäl krabbor och kan även ta fisk. Dock beroende på storlek. Men vi får hoppas att det är en pistolräka, de låter en del de med.

Läste igenom tråden lite snabbt men ser inte vad du har för pumpar? en streampump skulle göra dig gott: hydor koralia 4 eller liknande, jag har två i mitt kar + 3000 liter i timmen pump som driver min ytavrinning + en 2000 pump som pumpar vattnet från högra kammaren och ut i karet igen. Har du bra med fart på vattnet så minskar alger och koraller trivs bättre. + att slagprodukter blandas upp i vattnet och tas till skummaren.

Skoj att du är igång, lycka till!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TJenare Fredrik! jag har med ett percula 120 och är mkt nöjd. Läste att du hör knäppningar, det är kanske så att du har en mantisräka i karet, det är en räka som slår ihjäl krabbor och kan även ta fisk. Dock beroende på storlek. Men vi får hoppas att det är en pistolräka, de låter en del de med.

Läste igenom tråden lite snabbt men ser inte vad du har för pumpar? en streampump skulle göra dig gott: hydor koralia 4 eller liknande, jag har två i mitt kar + 3000 liter i timmen pump som driver min ytavrinning + en 2000 pump som pumpar vattnet från högra kammaren och ut i karet igen. Har du bra med fart på vattnet så minskar alger och koraller trivs bättre. + att slagprodukter blandas upp i vattnet och tas till skummaren.

Skoj att du är igång, lycka till!

Dave

Tjena Dave!

kul att du är nöjd med karet, jag har inte så mycket att jämföra med, men jag är nöjd än så länge iaf :)

jo man vet aldrig om d eär en mantis, fast mest roligen så är de inte det! de är (vad jag har hört) liten risk/chans att man får en mantis i karet, mest troligen en pistolräka! jag har inte sett någon av dem iaf!

jag kollade på mina pumpar, och det står 2000L/h på mina pumpar... det blir juh 3x2000L/h = 6000, som jag har hört borde räcka! jag har dock inte fått in jätte bra inställning på skummaren, men jag jobbar på det!

En fråga, hur långa slangar har ni som sticker ut från de två "filterpumparna"? mina sticker ut över en dm, undarr om man verkligen ska ha så långa?

idag fick jag en till gulrandig samets clownfisk! den var ganska så mycket större och hona, men min första clown började genast "mysa" med den nya clownen, så jag antar att de är "kära" nu!?!?!?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ta bara o skär av dessa slangar som du tycker. Sticker de ut o stör dig så ta bort dem bara.

Ja 6000 liter funkar, dock en grej. hur är det med rörelsen på din yta? där sker värmeutbyte och har du varmt i lägenheten etc så försök få igång ytan mer. Så kan du sänka temp, OM du nu har problem med det! tänker även på ytan i högra facket, där har jag min pump satt så den "slår" lite i kanten och bryter utan. Stillastående vatten kan ge en massa bakterier du inte behöver, men lukta runt lite, det kanske funkar helt ok. Jag hade en massa pumpar från början.

SKoj med fisk! Att de håller ihop betyder att de håller på o bilda par, en av dem kommer bli hona och en av dem hanne.

bilder?!?

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Som överskriften säger, så var de ett tag sedan jag skrev här och den del har hänt!

Min kära kejsare klarade sig inte, den käkade aldrig, och jag var väl kanske för naivt när jag köpte den..

Det var fel av mig att köpa en kejsare och det var dumt att inte läsa på! men jag tycker också butiken som jag köpte den av gjorde fel, borde ha sagt att jag skulle ta någon annan fisk istället !! (jag sa att karet hade varit igång i 2 månader och att jag är nybörjare... )

den andra tabben jag har gjort var den oranga korallen som jag naivt köpte. utan att veta vad de var för något! köpte den på akvarieleasing, men han som hade hand om salt där, var inte närvarande.... den lever dock, men är lite mindre än den var i början, fast nu i talande stund så ser den gasnka så stor ut igen (köpte korall "mat" igår). men den har tappat/förökat en gren som låg brevid en dag, men "grenen/skottet" verkar dock leva och måt bra också.. lite konstigt *förvirrad*

jag har också köpt en blåskorall och en annan stenkorall som troligen kommer bli lila eller blå, den hade färgat tillbaka sig, men den skulle repa sig sa de på Triton.

köpte 2 st putsräkor. när den ena var inne i mitt vänstra (större) stenrös med LS, så knäppte det som f*n där. aldrig hört de knäppa så mycket av akvariumet, hoppas de är en pistolräka, men har aldrig sett någon räka (vill inte ha mantis) !!!!!!!!!

jag har ett tag observerat att jag har en blå svamp(tror jag) som växer, är dessa bra eller vad är det för något? när slutar den växa? någon som har lite mer info? (se bifogad bild)

bifogar lite bilder på koraller och min eventuella svamp!

post-3725-1446891586368_thumb.jpg

post-3725-14468915863838_thumb.jpg

post-3725-14468915863994_thumb.jpg

post-3725-14468915864153_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den blå du pratar om är en svamp, bra å ha, dom filtrerar vattnet. Den slutar nog aldrig att växa om vattnet är bra, men däremot gillar dom flesta svampar inte ljus, så det är sällan dom växer fram i ljuset.

Den orange korallen, vad är det för något? Dendronephtya (eller vad dom heter)? Läcker var den iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den blå du pratar om är en svamp, bra å ha, dom filtrerar vattnet. Den slutar nog aldrig att växa om vattnet är bra, men däremot gillar dom flesta svampar inte ljus, så det är sällan dom växer fram i ljuset.

Den orange korallen, vad är det för något? Dendronephtya (eller vad dom heter)? Läcker var den iaf.

okey, de låter bra med svampar då!

Japp, det är en Dendronephtya, men de är tydligen jätte svåra och ska ha mörkt och de verkar vara svårt att mata dem!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svåra är väl kanske lite väl, snarare omöjliga i hemmakar, men skulle vara kul om du lyckas hålla den vid liv en längre tid, hur länge har du haft den.

hehe jo, omöjliga är närmare sanningen enligt en bok som jag såg i....

3 veckor... som sagt, mycket dumt köp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Sådär! var ett tag sedan jag uppdaterade här! vet inte om intresset är så jättestort heller, men jag skriver för de är lite roligt om man får lite respons iaf....

har väl inte hänt så jätte jätte mycket, men jag har iaf skaffat en anemon som verkar trivas jättebra! den har dubblat sin storlek och mina clowner älskar den :) jag matar den var 3e vecka med en skalad räkstjärt.

min ena putsräka har haft rom, så de blev säkert kalas för de andra i karet! dock har den varit mycket under en sten nu, kanske den har några kvar som lever där?

jag har en stenkorall som en lite sjöstjärna har bosatt sig i. stjärnan är 3-4 cm i diameter, och har lite bruna och grå täckning... ser också att min korall håller på att bli vit, förstör stjärnan min korall?

vidare så har jag för snart en vecka sedan, köpt 2 st Hepatus. de är ca 3-4 cm och käkar för fullt... jag är lite nojig på vitaprick, som många verkar få! hur ser det ut? jag ser att de har något jätte jätte lite vitt på sig, vita prick?

post-3725-14468916314482_thumb.jpg

post-3725-14468916314746_thumb.jpg

post-3725-14468916314946_thumb.jpg

post-3725-14468916315147_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt!

Öppet och luftigt.

Har du någon bild på din korall med sjöstjärna?

Vita prick kan se ut så här:

http://www.jbl.de/onlinehospitaluk/perpicture/hospital_pictures/007_a.jpg

jooo, men jag hade tänkt köpa 2 st Pterosynchiropus splendidus (mandriner) till nästa höst, så jag behöver lite mer LS.... men jag känner att de är gasnka så tomt... :)

ska se om jag lyckas bättre i morgon med bild på min sjöstjärna (fiskarna har gått och lagt sig) ! men käkar stjärnor på koraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...