Gå till innehåll

Alveopora som stannar inne


Rekommenderade inlägg

hejsan

Nu måste jag fråga vad som är fel igen. min Alveopora stannar inne i sina små hål hela tiden. Möjligen tittar några polyper ut ibland men sista dagarna har det varit välldigt sällan och lite...

Fosfaten var en aning hög förut men jag har haft fosfat remover i karet tre-4 dagar nu och det är nere på 0.25 nu. Nitrit och nitrat ligger en aning högt men inte mega högt. Är det ngn som har en aning om vad detta beror på?

Har bytt rör nydligen .. förutom det och ngn ny fisk har jag inte ändrat. Gjorde vattenbyte igår ca 10% inga andra tilsattser..

Tacksam för svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Matar? vad jag läst behöver de inte matas.. de lever uteslutande på fotosyntesen. Annars matar jag med korallmat som heter Ultramin och en annan sort som heter pro coral zooton som jag blandar i vatten och häller i karet två ggr per dag... men jag matar den inte direkt sas..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gregors komentar fick mig att forska vidare lite och nu ser jag dels att dessa koraller är svåra att få att överleva om inte omöjliga. Efter att läst en tråd där den jag köpte korallen av frågar i princip vad han skall mata sin nya korall med och han får svaret att man ÍNTE skall mata den kontra att man skall mata den.. förstår jag att det inte är helt lätt detta ämne.. dessutom ser jag att Ted sagt att de mår bra i Zeovitkar vilket jag inte har ... förstår jag att det kan bli svårt att få detta lilla liv att må bra i mitt kar... jag börjar bli smått frusterad och bärjar inse att råde att man skall läsa på i minst ett år innan man skaffar ett kar är sant... iaf om man inte vill göra en massa misstag hela tiden... Saltvatten är grymt svårt ... minst sagt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaja..

Ialla fall så är den ute nu. Det verkar som om den gillade att jag rörde om i gruset som en del på forumet tycker man skall göra.. och de flrsta andra inte tycker man skall ...så det tänker jag göra oftare nu. Desssutom skall jag testa att flytta den längre ner i karet och se om det är ljuset som gör att den stannar inne...

Tack alla för er hjälp..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltvatten är grymt svårt ... minst sagt..

Nejdå :)

Köper man en bra bok om saltvattensakvaristik och läser igenom den innan uppstarten så har man åtminstone förutsättningarna att få till ett lyckat kar. Det gäller också att följa metoderna och rekommendationerna man får, man måste kunna ta till sig information och inte envist tro att alla problem löser sig självmant.

Skynda långsamt och läs på om koraller, fiskar & vattenkemi. Planering är viktigt (och underhållande).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips är att alltid kolla i sökfunktionen om ens fråga är ställd förut...

och som sagt, läs på innan köp, men visst är det lätt att göra impulsköp, det har vi väl alla gjort nångång och drabbats av eftertankens kranka blekhet. Att läsa i gamla trådar på forumet lär man sig mycket av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hejsan

Nu måste jag fråga vad som är fel igen. min Alveopora stannar inne i sina små hål hela tiden. Möjligen tittar några polyper ut ibland men sista dagarna har det varit välldigt sällan och lite...

Fosfaten var en aning hög förut men jag har haft fosfat remover i karet tre-4 dagar nu och det är nere på 0.25 nu. Nitrit och nitrat ligger en aning högt men inte mega högt. Är det ngn som har en aning om vad detta beror på?

Har bytt rör nydligen .. förutom det och ngn ny fisk har jag inte ändrat. Gjorde vattenbyte igår ca 10% inga andra tilsattser..

Tacksam för svar!

alveopora är en av de svåraste koraller som finns, och kommer inte att expandera om du inte har perfekta vattenvärden, o som sagt....nitrit måste ner till 0.0, o fosfat 0.03..många koralller mår dåligt om dessa värden är högre än så.

de där med nitrit är inte så konstigt..du har helt enkelt inte tillräckligt många nitrifikationsbakterier på plats än i förhållande till din belastning. dvs du belastar ditt system för hårt. Du måste fortsätta med bakteritillsatserna, men också dra ner på matning. jag tror ett mekaniskt filter, som du rengör 2-3 ggr i veckan kan vara nytta också. Tids nog kommer nitrit bli 0.0, men biologin tar sin tid ibland:)....vad göäller fosfaten kan det nog vara dags att gabska snart byta mediat..med så högt fosfat du hade tror jag de redan kan ha blivit mättat...de märker du isåfall på att fosfaten inte fortsätter att sjunka. Kämpa på;)...men jag tycker inte du skall köpa ngr mer koraller eller andra djur nu förrän nitrit är 0.0.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för ett adekvat och kunigt svar Jonas. Du är verkligen ett lysande och en exemplariskt hjälpsam person. med din kunskap och ödmjukhet måste du komma långt här i livet!! Jag högaktar personer som dig som utan att skriva på ngns näsa vad de gjort fel delar med dig av din djupa kunskap. Jag skall följa dina råd bpde på den fronten att jag inte skall köpa fler koraller eller fiskar. Skall byta media idag och tom köpa en ytterligare filterstrumpa idag så jag kan ha lite mer fosfatmedia och även byta det befintliga.

Jag planerar även att dra igång ett kar till och flytta några fiskar dit så småning om för att ta ner belastningen i mitt kar. Men det tar ju ett tag att dra igång ett nytt kar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta inte för mycket media bara! Det brukar finnas en maxgräns.

Finns preparat som sänker startperioden ganska rejält. Korallenzucht har nåt (zeostart2?) och det finns ju hos Ted, vilket KANSKE är nära dig.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker precis som Jonas.

Men jag tycker inte att du ska ha i mer fosfatmedia än som rekommenderas, förändringarna kan bli för snabba viket bara resulterar i mer problem. Kör med den rekommederade mängden, byt oftare istället. Hur ofta är ganska individuellt, men ett bra riktmärke är när fosfaten slutar sjunka då är det dax att byta. Mät 1-2 ggr i veckan, oftare än så ska inte behövas. Det kan ta flera månader innan fosfaten lakats ur. Kan vara så att det finns en del bundet i stenen som läcker ut i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ville bara klargöra att mitt tips om att läsa i gamla trådar inte var menat som kritik utan som ett alternativ/komplement till litteratur. Jag brukar sitta och slösurfa runt i gamla trådar då och då, alltid hittar man nåt matnyttigt.

Hoppas att du får ner dina värden snart och lycka till med uppstarten av det nya, du kanske ska uppgradera till ett större istället för två? Det är ju lättare att hålla koll på värden i ett än två och större brukar hålla sig stabilare. Då har du också en del inkörd sten att grunda med...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok marko. Skall ske!! Inte mer media än det som är rekommenderat. Skall byta media ikväll istället enligt era råd.

Maria - tack för tipset jag gör det mer än du anar. Jag är ett proff på att surfa och söka. Men ibland missar man ens tanken på att söka vissa uppenbara saker!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde säga att jag planerar ett större men för stunden tillåter inte ekonomin det. Jag har inte ens bestämt mig om jag skall göra om ett av mina sötvatten på 320 L eller köpa ett nytt kar eller ngn annans kar. Jag vill ha mellan 300 - 500 l. Dessutom vet jag inte om jag vill ha ett revkar eller ett fishonly kar..det är många saker jag vill bestämma först. dessutom behäver jag sälja ett sötvattenkar för att få plats för ett ytterligare / större kar. där det nuvarande saltkaret står finns det inte plats... en ide vore kanske att göra om mitt 500 L söt till salt.. men däri finns en massa fiskar som vi i familjen tycker mycket om..så det är inga enkla beslut att fatta. Så jag börjar med att dra igång mitt lilla juwel 110 L som jag hade som salt tidigare. Bara för att avlasta det saltkaret jag har nu. Jag är ganska säker på att det är bra väg att gå så länge. ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för ett adekvat och kunigt svar Jonas. Du är verkligen ett lysande och en exemplariskt hjälpsam person. med din kunskap och ödmjukhet måste du komma långt här i livet!! Jag högaktar personer som dig som utan att skriva på ngns näsa vad de gjort fel delar med dig av din djupa kunskap. Jag skall följa dina råd bpde på den fronten att jag inte skall köpa fler koraller eller fiskar. Skall byta media idag och tom köpa en ytterligare filterstrumpa idag så jag kan ha lite mer fosfatmedia och även byta det befintliga.

Jag planerar även att dra igång ett kar till och flytta några fiskar dit så småning om för att ta ner belastningen i mitt kar. Men det tar ju ett tag att dra igång ett nytt kar...

Stort tack Johan för dina fina ord:)...måste säga att de värmer:)...en dialog är man alltid två om, så du skall ta åt dej en stor del av äran du också;).

En liten sak angående fosfatmedia...det är ofta bättre att ha lite mindre media o byta ofta, än att ha mer media o byta mer sällan....lastar man i för mkt media på en gång kan koraller må dåligt...antagligen gillar dom inte när fosfaten sjunker för snabbt..o sen kan man nog inte utesluta att de kan frisättas ett o annat från mediat som koraller kan reagera på...så som sagt..kör mediat i de lägre dosintervallen, o byt lite tätare istället:)

Du får ursäkta mej om jag inte riktigt har koll på hur mkt fisk du har..du har säkert skrivit de tidigare..men vill du skriva ner detta igen så vore de kanon:)

ha de gott i värmen

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...