Gå till innehåll

Alveopora som stannar inne


Rekommenderade inlägg

jag vill inte berätta hur mycket fisk jag har för då går folk i taket!!!

..ja tyvärr e inte taket alltid så högt på detta forum ...det är synd för det är viktigt att vi skall kunna skriva nästan vad som helst utan att behöva skämmas för de, eller riskera bli utskällda. jag tycker du skall kunna skriva precis vad du vill, utan att känna att nån skall ge sej på dej..men jag förstår dej precis;)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Jag har redan fått en massa beska kommetarer för att jag skrev frågan i en annan tråd angånde hur många fiskar man kan ha.. gitter inte tjaffsa med en massa galna biologer som tror de är ngt bara för de vet en massa om tång och räkor... men jag berättar gärna för dig jonas.. *blink* Dig kan man lita på ! det spelar ingen roll vilka forum man håller till på.. det finns alltid folk som tror sig vara förmer än andra för att de kan lite mer eller tror sig veta mer... ödmjukhet är en dygd ...tyvärr förstår inte sig alla på det .. och det är inget man kan läsa sig till heller.. iaf så har jag alldelens för många fiskar atm det erkänner jag... det skall jag åtgörda asap.. skall bara få tag på en skummare så kör jag igång ett interimskar ... men det tar ju några veckor..att starta upp ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

asså jag måste säga en sak.. det är kanske folks attityd som det är fel på inte mitt akvarium..

Det var inte ditt akvarium eller handhållande jag kommenterade, ber om ursäkt om du uppfattade det så.

..ja tyvärr e inte taket alltid så högt på detta forum ...det är synd för det är viktigt att vi skall kunna skriva nästan vad som helst utan att behöva skämmas för de, eller riskera bli utskällda. jag tycker du skall kunna skriva precis vad du vill, utan att känna att nån skall ge sej på dej..men jag förstår dej precis;)

Mvh

Jonas

Precis

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DSB... det var inte din kommentar som jag kommenterade ingen fara...

Havre.... det jag syftar på är kommentarer som jag fått i min privata box bland annat.. det fins dock en kommentar i denna tråden som jag anser relativt onödig också.. men det är varken du eller dsb. och ej heller den som tipsade om att läsa andra trådar... men låt oss släppa detta och hänge oss åt akvarium och fiskar mfl populära djur vi gillar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är givetvis mig Johan menar..

Då får jag väl be om ursäkt, men inte till Johan utan till alla för min inställning.

Saltvattensakvaristiken är (som många säkert vet) en sysselsättning som ligger lite på gränsen till vad som kan anses som etiskt försvarbart (vilket jag också ofta får höra av kollegor, inte alltid populärt). Hobbyn innefattar destruktiv brytning av levande sten, icke lämplig brytning & import av korallgrus (ja faktiskt, finns cites-rekommendationer) samt handel med ovanliga koraller, fiskar & övriga evertebrater. Dessutom håller man ofta svårare, mer nischade och ovanliga arter i karen bara för att det är häftigt vilket ofta leder till att djur dör. Inte sällan är detta arter som är mer känsliga för exploatering än andra vanligare och enkla arter och ofta helt olämpliga för akvarium.

Därför anser jag att man som nybörjare inom denna ansträngda hobbyn måste lägga manken till och läsa in sig mycket före uppstart och ha koll på de djur man har samt deras krav. Åtminstone det första året bör man enbart satsa på enkla, vanliga arter, då det också behövs erfarenhet för att hålla karet på topp vilket ofta är ett krav för de svåra arterna.

Att starta upp med saltvatten utan att veta vad man gör visar på nonchalans och brist på respekt för de djur man håller.

Beklagar om det anses som stötande (och off-topic) men min åsikt i ämnet går ej att rubba.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp det stämmer DSB... då kikar det lilla livet ut. dessutom har jag fått korall käk av Ted idag.. Det är skönt att det finns killar som er .. Ted .. Jonas.. Marko mfl.. skall bli spännande att se vad som händer nu....

Har även bytt Fosfatremovermedia idag... skall mäta imorgon och se om ngt sänkning sker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Både alveopora (12tentakler) och goniopora (24 tentakler per arm) brukar ju räknas som ganska krävande.

Brukar ofta tyna bort efter 6-9 månader, vilket troligen beror på brist på lämplig föda - gonioporan har iaf sveptentakler så den ska definitivt matas

Jag är ganska säker på att båda behöver matas och är hyfsat säker på att alveoporan dessutom omfattas av importrestriktioner om inte dessa hävts nyligen.

Ta det lugnt med fosfatremovern - en snabb sänkning skadar mer än det hjälper

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är givetvis mig Johan menar..

Då får jag väl be om ursäkt, men inte till Johan utan till alla för min inställning.

Saltvattensakvaristiken är (som många säkert vet) en sysselsättning som ligger lite på gränsen till vad som kan anses som etiskt försvarbart (vilket jag också ofta får höra av kollegor, inte alltid populärt). Hobbyn innefattar destruktiv brytning av levande sten, icke lämplig brytning & import av korallgrus (ja faktiskt, finns cites-rekommendationer) samt handel med ovanliga koraller, fiskar & övriga evertebrater. Dessutom håller man ofta svårare, mer nischade och ovanliga arter i karen bara för att det är häftigt vilket ofta leder till att djur dör. Inte sällan är detta arter som är mer känsliga för exploatering än andra vanligare och enkla arter och ofta helt olämpliga för akvarium.

Därför anser jag att man som nybörjare inom denna ansträngda hobbyn måste lägga manken till och läsa in sig mycket före uppstart och ha koll på de djur man har samt deras krav. Åtminstone det första året bör man enbart satsa på enkla, vanliga arter, då det också behövs erfarenhet för att hålla karet på topp vilket ofta är ett krav för de svåra arterna.

Att starta upp med saltvatten utan att veta vad man gör visar på nonchalans och brist på respekt för de djur man håller.

Beklagar om det anses som stötande (och off-topic) men min åsikt i ämnet går ej att rubba.

Visst stämmer det som du skriver att det är viktigt att skaffa sig information om det djur man tänker hålla. Handlaren har även sitt ansvar här tycker jag.

Är det här verkligen en glad lax ? https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=240951&postcount=146

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Moderator's upplysning:
mod.gifTråden innehåller nu två helt parallella diskussioner, en diskussion om skötsel av alveopora, och en diskussion om djurhållning generellt. Det finns många andra trådar om djurhållning, men just denna tråd handlar om alveopora. Läsvärdet av tråden blir otroligt mycket högre om vi alla kan hållas oss till det ämne som tråden egentligen handlar om.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tyvärr är det så i början, svårt att greppa allt! men bitarna brukar falla på plats efter ett tag, har själv gjort misstaget att köpa svåra koraller när jag började! bara att simma lugnt så får du en fin

burk Jonte:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst stämmer det som du skriver att det är viktigt att skaffa sig information om det djur man tänker hålla. Handlaren har även sitt ansvar här tycker jag.

Är det här verkligen en glad lax ? https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=240951&postcount=146

Nej det är en havsöring (icke hotad art) som avlivades snabbt och blev mat i ett par dagar istället för små torskfiskar som först fångats med trål, självdött i en båt, transporterats runt halva jorden till kina där den blivit nermald, panerad, friterad, för att sedan transporteras tillbaks till Sverige och sålts som fiskpinnar i den lokala mataffären.

Sportfiske är utan tvekan ett av de mest skonsamma sätt att skaffa mat på bordet för både fisken och miljön (om man inte blir vegetarian), men den diskussionen kan vi ha i en annan tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aha så det är ok när man avlivar snabbt mao.. menar du att jag skall gå och döda min korall snabbt så den inte självdör... för du har hittills inte kommit med ett enda bra råd angånde korallen... xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Moderator's upplysning:
mod.gifPersonangrepp bortredigerat. /Mod Vargklo
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Både alveopora (12tentakler) och goniopora (24 tentakler per arm) brukar ju räknas som ganska krävande.

Brukar ofta tyna bort efter 6-9 månader, vilket troligen beror på brist på lämplig föda - gonioporan har iaf sveptentakler så den ska definitivt matas

Jag är ganska säker på att båda behöver matas och är hyfsat säker på att alveoporan dessutom omfattas av importrestriktioner om inte dessa hävts nyligen.

Ta det lugnt med fosfatremovern - en snabb sänkning skadar mer än det hjälper

Bra inlägg!...jag har tidigare haft en liten annan uppfattning, men delar numera din åsikt om att alveoporor o gonioporor sannolikt är sådana koraller som ej klarar sej på bara sina zooxantheller;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I princip så håller jag med LarsS om att man skall vara noggrann o läsa på innan man skaffar sina djur, för att på så sätt minimera förlusterna mm. Samtidigt vill jag "försvara" jontebgood22 lite grann. Alla har vi varit i början av hobbyn, och hur mkt man än läser så går man på sina minor i början. Det hör till lärandet och kan aldrig, hur mkt man än förbereder sej, helt trollas bort. Missförstå mej inte nu..jag tycker det Lars S skriver är riktigt, men vet också både från mina egna och andras misstag att sådana faktiskt sker under lärandet. Ingen vill ju ta livet av något med flit, vi gör alla så gott vi kan..så om någon gör ngt mindre klokt inköp osv...tycker jag vi skall akta oss för att banna den personen. Vi skall uppmuntra varann, för alla gör vi våra misstag. Man gör så gott man kan helt enkelt.

Sen är de Ted skriver viktigt, handlaren har ett stort ansvar. Tyvärr finns det handlare som inte tar detta ansvar, utan ser bara till att sälja (OBS, inga i denna tråd eller dess närhet). Då är nybörjaren helt utelämnad. man litar ju på sin handlare..i början i alla fall...de e inte lätt när man är nybörjare..de får vi inte glömma.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst den tråden och fått den uppfattningen också av vad jag läst mig till. Jag har testat att röra om i gruset och att hälla korallmat över den sas. tycker du tittar ut lite mer nu men inte helt än. Dessutom så har jag fått korallmat av Farbror Ted idag som jag gett de små liven. Förhoppningsvis kommer den att repa sig lite nu...

Fosfaten är nog på väg ner ytterligare nu.

Nitrit ligger oförändrad och Nitrat med.

Dock har min saltmätare visat lite fel så min salthalt är för låg. Skall höja den från 1.023 till 1.025 tänkte jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I princip så håller jag med LarsS om att man skall vara noggrann o läsa på innan man skaffar sina djur, för att på så sätt minimera förlusterna mm. Samtidigt vill jag "försvara" jontebgood22 lite grann. Alla har vi varit i början av hobbyn, och hur mkt man än läser så går man på sina minor i början. Det hör till lärandet och kan aldrig, hur mkt man än förbereder sej, helt trollas bort. Missförstå mej inte nu..jag tycker det Lars S skriver är riktigt, men vet också både från mina egna och andras misstag att sådana faktiskt sker under lärandet. Ingen vill ju ta livet av något med flit, vi gör alla så gott vi kan..så om någon gör ngt mindre klokt inköp osv...tycker jag vi skall akta oss för att banna den personen. Vi skall uppmuntra varann, för alla gör vi våra misstag. Man gör så gott man kan helt enkelt.

Mvh

Jonas

Jag håller med dig 100% jonas.. och de facto är att jag håller med Lars med.. xxxxxxxxxx.. precis som du säger Jonas...Det spelar ingen roll hur mycket man läser man missar alltid ngt. dessutom är det svårt att förstå att det är så svårt med salt som det faktiskt är förrens det är försent. och då hjälper inga mäster fasoner .. då är det betydligt bättre att agera som du, Ted och många andra. Hjälpa till förklara och dela med sig av era kunskaper. DET är ett bra sätt att lära noviser hur de skall undvika problem i framtiden och samtidigt inte skrämma iväg dem eller göra dem förbannade.

Jag har inte orkat säga det förut men jag läste på om denna korallen.. men på den siten jag läste stod det inte att den var speciellt svår. bara att den bör ha inte alltför starkt ljus och strömt vatten. det stod inget om att den var mycket svår att den dör ganska fort...Visst man kanske måste läsa på många siter innan man bestämmer sig för vilken korall man skall ha.. men men.. nu är det som det är och så kommer det förbli...

Visst har jag lärt mig ngt.. men jag kommer fortfarande utgå från att handlaren jag köper korallen av tar sitt ansvar och uppmärksammar mig på vad det är jag köper om det är en svår korall. EN bra handlare ser hellre en nöjd kund än tänker kortsiktigt och säljer en svårskött korall till en nubörjare. när detta går upp för kunden lär han inte gå dit fler gånger.. eller hur..Nej varje gång jag pekat på en korall hos Ted får jag inte köpa den.. han har nog missat ett par tusen men han har en kund som kommer tillbaka ofta och som dessutom litar på hans ord och kunskap till 100%. sådana kunder behåller man och även om han lossat nån tusenlapp lär han tjäna in det både på mig som nöjd kund och på det goda renomee han bygger upp eftersom jag upplyser andra om hans goda kundattityd!!

Moderator's upplysning:
mod.gifFörolämpande kommentarer om en annan medlem bortredigerat - "xxxxxxx" ovan. Behandla varandra med respekt! /Mod Vargklo
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aha så det är ok när man avlivar snabbt mao.. menar du att jag skall gå och döda min korall snabbt så den inte självdör... för du har hittills inte kommit med ett enda bra råd angånde korallen... finns det ingen skogsmulle site där du kan sitta och oja dig över alla som dödar djur du inte godkänt att de dör eller bestämt att det är ok att sätta i en liten burk på 54 liter?

Offtopic: Du tvingar mig att svara här...

Att jämföra fiske med akvariehållning håller inte, fisket går ut på att skaffa föda vilket krävs för vår överlevnad. Akvariehållning är egentligen inget annat än en lek med djur för att tillfredsställa akvaristens ego. Även om det ger oerhört mycket glädje till akvaristen så är det ingen livsnödvändighet, just därför bör man ha lite mer omtanke.

Ontopic: Att röra om i gruset för att mata koraller verkar vara något av ett vågspel då det spekuleras i eventuella samband med RTN. Jag rekommenderar dig att enbart hålla dig till korallmat som hälls i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Offtopic: Du tvingar mig att svara här...

Att jämföra fiske med akvariehållning håller inte, fisket går ut på att skaffa föda vilket krävs för vår överlevnad. Akvariehållning är egentligen inget annat än en lek med djur för att tillfredsställa akvaristens ego. Även om det ger oerhört mycket glädje till akvaristen så är det ingen livsnödvändighet, just därför bör man ha lite mer omtanke.

Ontopic: Att röra om i gruset för att mata koraller verkar vara något av ett vågspel då det spekuleras i eventuella samband med RTN. Jag rekommenderar dig att enbart hålla dig till korallmat som hälls i karet.

håller med dig i mycket Lars, men du är väl inte tvingad att fiska för att överleva! dessutom är en del av

sportfisket en helt onödig miljöbov!

åter till topic, visst ska handlarna ta sitt ansvar, men tyvärr bryr sig inte alla...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

håller med dig i mycket Lars, men du är väl inte tvingad att fiska för att överleva! dessutom är en del av sportfisket en helt onödig miljöbov!

åter till topic, visst ska handlarna ta sitt ansvar, men tyvärr bryr sig inte alla...

Off topic: Om man äter kött är jakt & sportfiskefångst (om man utesluter trolling & användande av blyhagel) de bästa alternativen ur miljösynpunkt. Mat behöver vi ju för att överleva. :)

On topic (om det nu är det): Tyvärr har jag också vid ett flertal tillfällen erfarit att handlare säger nästan vad som helst för att sälja. En av mina vänner som startade med saltvatten före mig fyllde sitt kar med svåra koraller efter bara någon månad, inte mycket som överlevde där desvärre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Största delen sportfiske är ju inte för att få mat på bordet. Utan känslan att dra en stor fisk. Det är kicken dom flesta är ute efter, o dessutom släpper du väl tillbaka fisk imellanåt?

Stå på dig Johan!! Alla nybörjare gör misstag, det tillhör vår natur av ngt slag. Därav det berömda ordspråket. Det är mänskligt att göra fel. Jag har själv gjort felet med en alvepora, då jag dessutom frågade handlaren innan efter en lätt korall och han gav mig denna.

Som nybörjare tror man ju att den då är lätt, då man litar på en handlare.

Vi är varken de första som går i denna fällan och definitivt inte dom sista heller.

Jag själv är en person som gillar att prova mig fram, jag har insett i denna hobby att det finns för många personer som skriver att det skall fungera på ett sätt, men själv har jag upptack att det går tvärtimot.

I fall där man får problem med fisk/korall/lägre djur hoppas jag det finns goda handlare som kan husera värd åt dessa djur då man själv inte klarar av det. Och antingen köper tillbaka eller byter mot ngt annat.

Och angående gruset. Fungerar grusrörningen, så fine. Go for it!

Än har inte den sista iden eller trend uppfunnen.

Trevligt att träffa dig idag oxå Johan, fick man ett utseende bakom namnet.

jag är den blonde killen som var där idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mot ngt annat.

Och angående gruset. Fungerar grusrörningen, så fine. Go for it!

Än har inte den sista iden eller trend uppfunnen.

Problemet är att grusomrörning eventuellt kan ge upphov till stora problem längre fram.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...