Gå till innehåll

Alveopora som stannar inne


Rekommenderade inlägg

Hur är det Johan - har du köpt denna korall från någon handlare eller stämmer det som du skrev i inlägg 7

Efter att läst en tråd där den jag köpte korallen av frågar i princip vad han skall mata sin nya korall med och han får svaret att man ÍNTE skall mata den kontra att man skall mata den.. förstår jag att det inte är helt lätt detta ämne..
(rödfärgningen av mig). Det verkar nu som någon "ospecifierad" handlare blir beskylld för att ha sålt en för svår korall till dig - stämmer det eller gäller det som står i inlägg 7 där man får en antydan av att du köpt den från en privatperson ?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Coolt Moose! Trevligt att träffa dig med!! Och tack för stöd och uppmuntran det är exakt sådant som hjälper och inte stjälper. Jag håller med dig.

Lars... vad exakt för stora problem längre fram? jag vet dessvärre inte vad RTN betyder vill du upplysa mig eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Coolt Moose! Trevligt att träffa dig med!! Och tack för stöd och uppmuntran det är exakt sådant som hjälper och inte stjälper. Jag håller med dig.

Lars... vad exakt för stora problem längre fram? jag vet dessvärre inte vad RTN betyder vill du upplysa mig eller?

RTN: Rapid Tissue Necrosis. Ett förlopp där vissa koraller kan dö över en natt (vävnaden bryts ner), det spekulerades i att en del nedbrytningsbakterier i bottensubstratet kunde vara potentiellt farliga i den fria vattenkolumnen, speciellt för försvagade koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte köpt denna korallen av en handlare. Jag köpte den av en ung kille på ca 18 år via annons på saltguiden. Som i SIN tur köpt den av en handlare som sagt att man inte skall mata den. Den kostade om jag inte minns fel vad killen sa 600 spänn. själv köpte jag den för 400 av honom. Handlaren hade sagt att man inte skulle mata den. Den ospecificerade handlaren är Känd av mig. men jag köpte inte just den korallen av honom. Men jag har köpt en annan korall där.

jag bara tycker rent generellt att handlaren som sålde denna till en ung kille eller till vem som helst borde hållt i den för killen var minst lika mycket nybörjare som jag är ... gett honom ngt som kommer att överleva ... osv..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lars det där lät inte så bra... var har du läst det? jag menar du är ju också nybörjare och det är viktigt att man har källor som har substans. jag äger inte att du har fel. utan bara undrar var du läst det .. för då torde ju det vara mindre bra att tex ha sandvändaande fiskar mm i karet med? de rör ju om förskräckligt i karet ibland..sen har vi säket andra saker som rör om .. pistolräkor mm... hur fungerar det om det är som du säger?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt enbart spekulationer fortfarande då RTN förmodligen är en slaskbenämning för en händelse som kan ha flera orsaker.

Erik Borneman skriver så här om frågan på huruvida det kan orsaka RTN: "Sand stirring causes a host of things to happen in the tank. One of them is a perturbation in all sorts of water parameters. Certainly detritus is an important food source, but stirring sand messes the intrinsic stability of the sand community - all sorts of havoc can result, not the least of which is dramatic drops in redox, release of H2S if present and a host of microbes not native to the water column - the action of sand stirring is probably not the best way to get detritus in the system - good water flow, coupled with reduced filtration, is probably a better solution, IMO."

Länk: http://www.reefs.org/library/talklog/eb_jl_111598.html

Givetvis beror det också en del på djupet på sandbädden och hur djupt man rotar.

Jag lämnar härmed diskussionen då jag anser att jag inte kan bidra med någon mer konstruktivt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lätt att överdriva. Om man har ett tjockt sandskikt utan grävande djur som man vill göra rent för att det börjar bli tätt så är det farligt. Men du kan lugnt riva runt litet i sanden var kväll. Du får inte upp en hundradel så mycket skit i vattnet. Skummaren kommer att hinna med att ta en del också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med om att det är bra om man är påläst innan man skaffar saltvattensakvarium, men om man skulle driva den tesen stenhårt skulle vi inte få många nybörjare.

Sen kan ju även litteraturen vara lite förvirrande också ibland :snurrig:tex. så skriver Sprung i The Reef Aquarium del 1 att Alveoporan är näst intill omöjlig att få att överleva nån längre tid i akvarium.

Men i Corals A quick reference guide anger Sprung att härdigheten är 7 på en skala mellan 1-10 (där 1 är sämsta överlevnadschans)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är retligt att det står så men importörer och handlare har ofta en helt annan syn på härdighet än hobbyister. De arter där ingen dör den den första månaden räknar de ofta som härdiga men det kan vara så att praktiskt taget ingen överlever ett år på grund av någon okänd näringsbrist. (eller någon annan faktor). Därför litar jag inte på handlaruppgifter när jag kollar upp nya djur för mina kar utan kollar dels hur lever de i naturen och dels någon hobbysite om de har gått bra i akvarium och hur de varit skötta där. Som handlare räknar jag alla siter på nätet där det står ett pris på djuret. Men det finns två handlare i Sverige jag litar skapligt på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vore intressant att hära vilka de är?

Hur gör du då när du skall köpa in ngt stig? Åker du till handlaren och kollar vad han inne. Kör hem läser på och sedan åker tillbaka? Det händer ju relativt ofta att handlaren säljer saker mellan gångerna man är där.. och inte får in det igen på ett bra tag... då får man ju inte den korallen eller fisken man ville ha och läste på om. ... är du med hur jag menar..?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha.. men så funkar det ju inte här nere...

Det är faktiskt en sak jag funderat en hel del på... som datatekniker stör det mig hur dåliga fiskhandlare rent generellt är på att utnyttja nätet och dess funktioner. Man borde ta tag i den biten asap om du frågar mig. Om man är lite smart driven och kan lite webbprogrammering/programmering kunde man nog dra in en del kulor på det..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många av handlarna är tyvärr inte så väldigt insatta i det hela, det de kan är att visa att de har saker på sin hemsida. Många överlåter den biten åt ett företag som inte gör mycket mer än att uppdaterar hemsidor med nya priser och produkter.

Som datatekniker kanske du borde ta kontakt med dem själv och se om du kan bidra med hjälp till dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det har jag funderat på att göra. Men jag funderar lite på hur man kan best hjälpa dem. Jag förstår att ofta är de dels ointresserade av datorer och dels har de inte riktigt den tid det krävs av dem att fixa med saker som detta. Men som sagt. Jag skall fundera vidare...och sen får vi se hur det blir.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...