Gå till innehåll

Teds glada akvarium


Rekommenderade inlägg

  • Svar 673
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jävligt dum fråga men skulle man kunna salta sumpen försiktigt om man har en sådan (kanske inte just framför pumparna) och på så sätt löser det sig och blandas ut?

(Har ingen sump själv och saltvärdet är bra, satt bara och funderade :))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Om jag ska höja min salthalt från 1.020 till ca 1.023, vad ska jag då göra? Jag slänger in en fråga till i det här inlägget med:

Dör alger och sånt i den levande stenen om salthalten är 1.020?

Tja, det tar lite tid, du behöver säkert inte vänta i en timme innan det nya saltvattnet är blandat i det gamla, men jag fördrog att köra sakta men säkert.

Jag har ingen aning i hur mycket salt du ska använda för att höja från .020 till .023, du kan ju räkna ut det med kemiska formler, men det kan jag inte, kemi var inte min starka sida i skolan :)

Men du får blanda, tilföra vattnet i karet i ditt fal, då du inte har sump, och mäta tills du närmar dig rätt värden

Jävligt dum fråga men skulle man kunna salta sumpen försiktigt om man har en sådan (kanske inte just framför pumparna) och på så sätt löser det sig och blandas ut?

(Har ingen sump själv och saltvärdet är bra, satt bara och funderade :))

Jo, det är klart man kan, men det kan vara lite jobbigt, beroende på vad du har i den, min är full med prylar: förkammare med doppvärmare och skummare, sen kommer filterfack med krossad levande sten, sen ett refugium med DSB, LS och macroalger och smådjur, sen klarvattenskammare med returpump.

Du bör ju lösa upp saltet i sumpen genom att röra runt och det kan vara trångt, därför tycte jag att det var enklast att blanda till utanför sumpen och tillföra.

Om ni häller direkt i karet, häll inte i närheten/på koraller osv, har läst nånstanns här, att det kan liknas med ett nackskott!

Förresten Ted! använd "Ändra/Radera" knappen när du vara vill tillföra en liten grej i ett inlägg, det blir så förbaskat många onödiga små inlägg annars

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, det ska jag göra! :) Det kanske är bäst att låta salthalten höjas med hjälp månadsvis vattenbyte?

Jag har inte tänkt ha riktiga koraller i mitt akvarium utan mer låtsas koraller p.g.a att jag är ung och har inte så stark ekonomi. Det är väl bättre att jag har pengar till viktiga saker som håller mitt kar på fötter än köpa koraller för 500kr st? :)

Jag kom på en fråga till:

Ni vet såna här putsar fiskar, är de bra, kan man ha fler än en? När jag var på zoogiganten igår, stod det att den åt alger och putsade fiskar. jag är sugen på en sån eftersom det är en fisk som inte är så känslig. Är det fler fiskar som är bra i ett akvarium som funkar som algätande malar som i ett söt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, det ska jag göra! :) Det kanske är bäst att låta salthalten höjas med hjälp månadsvis vattenbyte?

visst kan du höja genom vatten byten om du vill, men du måste ju ändå ha högre salthalt i det vattnet du för till, så att salthalten i det totala karet höjs.

Med tanke på att du haft höga värden kan det ju vara bra att slanag ur 25 liter vaten, töm det i toaletten, fyll på nytt vatten i hinken, tillsätt mycket salt (Mät innan du häller i karet!!!) och tillför det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hög dödlighet?

Jag tror inte den ska vara några större krav på dem ändån

Ändtån?
mer än att man ska inte ha för många putsarfisk, utan högst en per 5 fiskar för att den inte ska svälta.
Hur menar du? Att putsarfisken skall klara sig genom att putsa de andra fiskarna?

Putsarfiskarna kommer att behöva mat som alla dina andra fiskar. Du lär knappast ha gott om parasiter i ditt akvarium och i det vilda är det 1000-tals fiskar per putsarfisk. Vilda putsarfiskar äter dessutom också annat än parasiter.

Matvägrar din putsarfisk kommer den att svälta ihjäl - be dom mata fisken i affären så att du ser om den äter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Putsarfiskar blir inte så gamla i akvarium. Man bör inte ha flera än 1 vad jag förstår. Bäst är nog att inte köpa någon alls. De äter inte parasiter såsom vita prick osv.

Titta om du inte kan hitta någon fin gylta i stället. De är både snyggare och tåligare.

Ditt akvarium är ju ganska ny startat, det bästa är nog att vänta med mer fiskar fram till hösten.

Varför inte skaffa 2 stycken putsarräkor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt akvarium är nystartat, jag vill inte hälla ut de biologiska bakterierna jag har som precis har kommit igång, utan jag väntar nog en månad till och min salthalt är 1.020

Det är struntsamma om du häller ut 25 liter eller inte. men annars så slangar du ut en stor hink, saltar den och gör som jag sade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha Ted ....Bakterierna sitter inte i vattnet... de sitter i stenar och sand osv... Även om du häller ut vatten kommer dina baktwerier att finnas kvar i karet...dessutom kommer du hjälpa dem på traven att få ner dina värden ännu mer eftersom du häller i friskt vatten som INTE har hög nitrat osv...jag håller med Wiking,,,köp ett par räkor ... de är roliga ..vackra..och smutsar inte ner ditt kar... de kommer hjälpa till att hålla ner dina nitrat och fosfat värden... eller lite sniglar... igår skulle du ju sälja firrar för att få pengar till LS?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

två fiskar, så jag ska blanda 30 liter salt och låta det stå med en pump i två dagar och mäta salthalt och sen fylla på akvariet med nytt saltvatten sakta

Ted Ted Ted :) när du har blandat till vattnet, behöver du bara låta det stå nån minut innan du mäter salthalten.

Häll i vatten i hinken, i med mer salt, kör 45 gram mot normala 35-37 gram per liter och rör runt som bara den tills saltet har löst upp sig, sen tar du din mätare, kollar halten och häller i mer om det behövs tills du hamnar nånstanns runt .030, sen häller du i det i omgångar i akvariet och mäter i mellan men jag tror att du kommer behöva mer salt i ändå, men börja långsamt!!! Hörde du det nu! Långsamt :) häll i en tredjedel, låt pumparna gå, mät efter en 20-30 minuter, och upprepa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag håller med Wiking,,,köp ett par räkor ... de är roliga ..vackra..och smutsar inte ner ditt kar... de kommer hjälpa till att hålla ner dina nitrat och fosfat värden... eller lite sniglar... igår skulle du ju sälja firrar för att få pengar till LS?

Putsarrärkora är skitballa :) mina putsar allt levande som kommer i närheten! Jag kan inte ens stoppa ner händerna för att plocka runt i karet, utan att jag har de tvår på mig :) Köpte två nya dvärg kejsare i förrgår och de blir putsare hela tiden, ibland låter de de ske, andra gånger ruskar de av sig räkorna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller nog med dig för det var så jag tänkte höja salthalten :)

Jag lägger ut några bilder på hur jag blandar mitt salt.

Patrick:

Jag får nog låta saltet stå och blanda i två dagar eftersom det är inte bara salthalten som ska vara ok, utan därmed bildas kemiska reaktioner i vattnet också. :) Det är inte jag som bara skriver det, utan jag har fått info från zoogiganten och andra djuraffärer. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en annan tanke bara, om du ersätter avdunstat vatten med saltvatten så får du upp salthalten ganska omgående o enkelt.. sen återgår du till vanligt vatten vid avdunstning.

mvh manne

Jo, det stämmer det är en annan väldigt smart lösning :)

Jag håller nog med dig för det var så jag tänkte höja salthalten :)

Jag lägger ut några bilder på hur jag blandar mitt salt.

Patrick:

Jag får nog låta saltet stå och blanda i två dagar eftersom det är inte bara salthalten som ska vara ok, utan därmed bildas kemiska reaktioner i vattnet också. :) Det är inte jag som bara skriver det, utan jag har fått info från zoogiganten och andra djuraffärer. :)

Jasså? jag kan ju inte påstå att jaghar superkollen på det, men jag har då inte hört att det blir några kemiska reaktioner som kan vara skadliga. jag gjorde ett 50% vattenbyte för nån vecka sen, då jag hade lite mycekt alger på sanden och tog mina 25liters hinkar, öste i saltet, drog på vattnet från duschen och blandade för glada livet, sen slangade jagi n det i karet. har gjort så sen jag startade upp mitt kar i mars ochallt lever bra.

MEN, jag vet inte allt och det kanju möjligtvis bli några reaktioner jag inte känner till, det får andra svara på

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det brukar rekommenderas att man låter nytt vatten stå och blanda till sig några timmar iaf, men mer än så kan jag inte se någon mening med eftersom kärlet är rent (förhoppningsvis) och de reaktioner som sker mellan vatten och salt har gjort det på den tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...