Gå till innehåll

Teds glada akvarium


Rekommenderade inlägg

  • Svar 673
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

@Trollsvans

Jag måste säga, hade jag sett en stridsklädd alv tex nere på Knutpunkten hade min första tanke inte varit att gå fram och snacka saltvattensakvarie, så det är kanske lite synd att du inte ser ut så till vardags?

@Ted

Vad har du gjort med det skummaren skummar bort sedan du hivade i dinna piller? Jag sitter och funderar, och jag hoppas du helt enkelt har hällt tillbaka det i akvariet. Stäng bara inte av skummaren genomluftningen hjälper mot höga nivåer av amoniak.

Som nämnts tidigare, eremiter är helt klart bättre än sniglar mot skräp i sanden.

Avslutande måste jag fråga.. När du har nya saker du vill skriva innan någon annan har skrivit i din tråd, varför lägger du inte till dem i ditt sista inlägg? Speciellt när du skapar flera efterföljande inlägg i stort sett samtidigt. Ta inte illa upp, jag bara frågar.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från Tetra

assists and accelerates the degradation of ammonia and nitrite by activating the nitrifying bacteria

Detta är inte detsamma som att det innehåller nitrifierare utan det förbättrar deras aktivitet. Tetras bakteriepreparat heter Tetra Safe Start. Det är inte fel med bactozym men du behöver in med nitrifierare också. Eftersom jag själv använder Bactozym i mina uppstarter (tillsammans med NitriVec från Sera) så har jasg preparatet hemma och kan i bruksanvisningen läsa i fetskrift efter diagrammet om doseringar "I saltvattensakvarier skall samtliga fall doseras med en kapsel per 100 liter" Det är troligtvis din dosering på fyra kapslar som fått din skummare att löpa amok - om du skall hälla tillbaka skummet i karet eller inte kan jag inte svara på men jag själv skulle troligtvis inte gjort det men Mr B:s tanke är inte helt tagen ur luften.

Hur lång tid det tar innan du får ner nitriten på hanterligare nivåer kan jag inte säga Ted men försök med något avde trick som nämnts tidigare och mata inte.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken med att stjälpa tillbaka från skummaren är givetvis att försöka rädda vad som räddas kan av de doserade produkterna. Som det blivit nu har du i stort sett tagit 4'a Bactozym piller, och kastat i vasken / toastolen, var du nu tömmer skummarn. I alla fall tror jag att det är det huvudsakliga resultatet tyvärr. Jag hade fortfarande rekomenderat, nä förlåt, Lasse rekomenderade tidigt, och jag håller med, försök få tag i bakteriekultur. Ta bussen till Dalhem, ska du få (låna) en filterkloss med MASSOR av mulm i om du vill gå den vägen.

Och jag är fortfarande nyfiken. Vad hade du köpt för nitrit filter?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det är inte kiselalger. Kiselalger är väl små svart luddiga alger som fäster sig på t.ex. stenar,växter...

Läs på lite om kiselalger Ted, jag kan garantera att det är kiselalger. Måste också säga för att ha läst på ordentligt enligt dig själv så verkar det som att du har glömt allt i boken när du fyllde på karet med vatten. Du borde slänga ut fiskarna, släcka ner karet och låta det stå i 3-4 veckor i lugn och ro, mät sedan upp vattenvärden och är fosfaten 0 och nitraten låg så då kan du börja lite försiktigt med ljuset och sakta öka på, och då kan du skaffa dig ett par fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läs på lite om kiselalger Ted, jag kan garantera att det är kiselalger. Måste också säga för att ha läst på ordentligt enligt dig själv så verkar det som att du har glömt allt i boken när du fyllde på karet med vatten. Du borde slänga ut fiskarna, släcka ner karet och låta det stå i 3-4 veckor i lugn och ro, mät sedan upp vattenvärden och är fosfaten 0 och nitraten låg så då kan du börja lite försiktigt med ljuset och sakta öka på, och då kan du skaffa dig ett par fiskar.

*Klockrent*

se om du kan sälja av fisken o börja om med akvariet.. låt det cyklas..

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse:

Hej!

Det är sista gången jag lyssna på dem i en djuraffär nu asså! :)

De har asså lurat mig då... ;(

Mr B:

Hej

Om jag nu köper sån bakteriekultur, kommer skummaren att vilja skumma bort det med?

Acuario:

Hej!

Det kan vara att du har rätt att det är kiselalger, jag skickar ut en bild så du kan se själv.

Det är tråkigt att det blir sånt här skit p.g.a alla spårämnen som finns i saltet man köper :(

Men just nu ser det mörkt ut, p.g.a att ni tycker jag måste börjar om igen. Men är det lönt?

Det kommer ju hamna i samma situation igen.

Manne:

Hej!

Det vara tråkiga ord som kom fram. :)

(Jag tror det är alla ämnen i saltet som har påverkat så alla dessa alger har kommit, för jag har då alrig varit med om en likadan utveckling när det gäller sötvatten, jag har startat säkert över 20 sötvattensakvarium och det här inte gått "åt skogen" en enda gång).

post-3939-14468915679524_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kiselalgerna kommer inte från nåt ämne i saltet, de lever av silikat i vattnet...det finns osmoser med silikatfilter att köpa...dyrt som allt annat.

Jag tycker inte att du ska bekymra dig över algerna i det här läget, det är nitriten som du måste få ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I det här läget.. Jag hade inte startat om baljan. Inte lönt, om man så säger. Ett par eremiter kommer du behöva när du får ned nitriten. Och sanolikt kommer skummaren skumma bort delar av tillsatt bakteriekultur med. Följ doseringsanvisningarna på förpackningen, eller kör enligt Lasses nitrivec instruktion ovan. Det som skummas bort tillsätts då helt enkelt dagen efter. Inte helt optimalt, men du behöver genomluftningen. Jag inbillar mig att du egentligen inte har speciellt mycket som "borde" skummas bort.

Ned med nitriten, i med ett per eremiter, och ett par kilo LS. Sen är det bara till att försöka fortsätta, mer LS, mer mer, men bara lite i taget, så du inte triggar en ny nitrit spik. Först när du är mer eller mindre färdig med att stoppa i LS är det tid för nya invånare. Undantaget kan vara turbosniglar, för att hålla undan de gröna algerna, och en del eremiter kan bara inte låta bli att titta hungrigt på turbosar.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En osmos kan nog hjälpa mot dina algproblem + att du gör som Mr B sagt. Kom bara ihåg den gyllene regeln: Ta det så lungt som möjligt.

Brassa inte på med ljuset 12 timmar om dan i början heller. Börja med en 4-6 timmar och öka med en timme/halvtimme i veckan. Med en 12 timmar om dan från första start så är det mer eller mindre som att be om algproblem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det känns som vad jag skulle göra. Eventuellt kan du låta skummaren faktiskt skumma som vanligt i någon timma innan du tillsätter bakterier, men du har så lite levande i baljan att jag har svårt att se den faktiskt skumma bort några större mängder restprodukter. Det du har fastnar i dina innerfilter istället.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej - djuraffären har inte lurat dig - bactozym är ett bra preparat som det inte är någon anledning att bekymra sig för utan använd det. Du överdoserade dock (läs alltid bruksanvisningen) - det kan inte djuraffären rå för. Du skulle dock stått på dig och sagt att det var nitrifieringsbakterier du behövde. Tillsätter du exempelvis seras nitrivec (som jag känner till och använd utan för den del mena att det är bäst) så behöver du inte riskera överskumning. Jag tycker också Mr B har en mycket bra poäng i det att han förespråkara att du skall ha på skummaren i detta läge och det beror just på att du kan inte lufta för mycket just nu. Din nitrifikationcykel är störd och just det faktum att du läser av nitrit (och att inte den automatiskt omvandlas till nitrat) innebär att du har ammonium i karet och det finns en risk för att halten blir så hög att du får för mycket ammoniak. Ammonium och ammoniak hänger ihop och i korthet kan man säga att halten farlig ammoniak beror på mängden ammonium samt pH. Ammoniaken som bildas är en gas och därför kommer du att kont. lufta ut den från vattnet om du låter din skummare fortsätta att gå. Rent tekniskt för att skumma ur "dåliga" ämnen är det riktigt att det när karet är nytt varken gör till eller ifrån om den går eller inte. Däremot är det efter den erfarenhet jag har bra att den går just med hänseende på skummarens förmåga att effektivt lufta vattnet.

Som flera sagt - tat lugnt och bestäm dig för vilken linje du skall följa - kasta dig inte mellan olika sätt att angripa problemet. Nitriten kommer att gå ner och du kommer inte att förlora någon fisk om du tar det lugnt och sansat. Att du satte till bactozym är ingen nackdel - kör nu i bakterier också.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...