Gå till innehåll

Dålig mask?


Mattias Malmö

Rekommenderade inlägg

Oj, vilket monster!

Frågan är - ska han vara kvar eller inte?

Vill ogärna döma en oskyldig, men denna överraskning i karet är lång, minst 10 cm har jag sett komma ut ur stenen. Och visar tecken på aggressivitet - men det kan vara försvars-beteende, vet ej. En eremit som kröp för nära hans håla fick sig ett bett(?) på skalet - ingen fara men ändå.

När jag skulle fota var ormstjärnan framme för att ta lite av lockbetet jag lagt ut för att få ut masken och han fick sig också ett bett. Mesigt och ingen skada, men ändå...

Ska han ut? Vad säger ni mer erfarna som har stött på liknande?

post-3625-14468915635196_thumb.jpg

post-3625-14468915635278_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I vanliga fall ska dessa maskar vara mest nyttiga, men det var en överraskning att de skulle vara aggressiva. Kanske kan de ge sig på sovande fiskar? Jag skulle dock inte vara orolig.

Jag kan inte låta bli att länka till mig egen erfarenhet ;)https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=12745&highlight=monstermask

Jo, jag har sett din tråd innan. Hu.

Jag mjukar upp med lite mysigare bilder också för att visa lite trevligare småkryp som jag övade mig att fotografera småsaker som rör sig med innan jag skulle ge mig på att försöka fånga stormasken.

Det är en annan stor mask - borstmask eller fireworm? Tror dom äter lite kalkalger, men annars verkar dom uppföra sig och bara göra nytta. Detta är den största jag sett. Ca 10 cm lång i normal-läge men kan dra ut sig och ihop sig till andra dimensioner...

En amphipod.

En snäcka med en snäcka på sig.

post-3625-14468915635669_thumb.jpg

post-3625-14468915635794_thumb.jpg

post-3625-14468915635873_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en liknande, men min är bara ca.1,5cm lång...ännu.

Jag låter alla fripassagerare bo kvar tills de har visat vad de går för.

Det har hänt att jag har matat mina borstmaskar...:smiley9:...de är ju så söta.

Ja - borstmaskarna är söta. Det är ganska gulligt på natten när man kollar med ficklampa och ser hur de sträcker sig ut från stenarna och och liksom nosar som en hund i vattenkolumnen för att pejla in var närmsta mat finns.

Dom har jag kollat rätt mycket på och bestämt mig för att de inte gör nån skada - den här var jag mer osäker på och ville bara ha lite input för att hjälpa mig observera om han gör nåt dumt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag köpte begagnad LS förra helgen ...och en av stenarna var full med maskar som dessa... fast utan det konstiga huvudet... de ser ut som daggmaskar mest tycker jag ... har LS i ett kar utan ljus med cirkulartion atm... men skall läggas i ett nytt kar ...snart... frågan är...skall jag ta bort dem INNAN jag stoppar i dem i karet eller skall man låta dem leva?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har en sån 7-8 cm tror jag, den har inte gjort något dumt vad jag vet. men när jag plantera en xenia utanför hans/hennes hål så börja den bygga igen hålet med små sten (grov korallsand) som den "limmat" ihopa som som bäckslände larv ( ni flugfiskare vet vad jag menar). lite småäcklig kanske men vem är jag att dömma

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag förstått finns det lite grovt talat två skolor:

Den ena säger att allt man inte vet vad det är ska bort, den andra säger oskyldig till motsatsen bevisats.

Tills vidare tänker jag följa sistnämnda regel. Nackdelen som jag ser det är att man kanske ingriper för sent mot nåt skit eller att det är svårare att plocka ut saker desto mer man fyller upp karet. Fördelen är att man inte dödar en massa nyttodjur. Och att man får mer saker att titta på och studera. Jag vetefan vad som är bäst - men som nybörjare med salt är jag väldigt fascinerad av det här att det växer och kryper ut en massa saker ur stenarna hela tiden - skulle vilja säga att det är den största skillnaden och främsta anledningen varför jag hittills inte ångrar att jag valde att prova salt istället för ett nytt sött.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Jag håller med dej. Jag startade mitt kar för 8 veckor sen. I en av mina LS bor det en 3-4 st maskar. Dom brukar komma ut på kvällen (oavsett lyse) Härom dagen tog en av maskarna en en tur genom akvariet, och kollade sin nya omgivning. Så länge dom inte gör nån skada får dom vara kvar. Får se om jag får äta upp dom orden senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
jag har en sån 7-8 cm tror jag, den har inte gjort något dumt vad jag vet. men när jag plantera en xenia utanför hans/hennes hål så börja den bygga igen hålet med små sten (grov korallsand) som den "limmat" ihopa som som bäckslände larv ( ni flugfiskare vet vad jag menar). lite småäcklig kanske men vem är jag att dömma

Jag har undrat länge varför ett hål har blivit igenmurat med sand, men aldrig sett något djur där. Men idag såg jag precis en sådan mask som i första posten titta ut. Det är verkligen kul med alla fripssagerare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

titta, har länge undrat vad det är för ngt som tittar ut å tar lite mat för att sedan snabb som blixten dragit sig tillbaka till sin håla. Han verkar inte förflytta sig utan håller sig i sin håla med hål åt olika håll. men för första gången ser jag en precis likadan som jag har. har sett ca 2 cm av han, men misstänker att han är betydligt längre. han vågar sig aldirg riktigt fram helt. men hur som helst behöver jag kanske inte oroa mig så länge han inte tar mina firrar. Då ska han få se på andra bullar.... morr.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Har som sagt ett nystartat kar med begagnad sten.

När jag smet in och tog den dagliga kvälls titten så såg jag ett litet monster till mask ser ut ungefär som din (såg inte huvudet ordentligt) men något längre 15-20cm.

Funderar på om jag skall plocka ut elle låta vara?

Har ett gäng mindre maskar också minst 10 olika som jag sett. Hur kan 300+ liter vatten och 60kg sten vara så roligt :D

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gick i samma tankar som fler av er i denna tråden då jag upptäckte att jag hade en fireworm, då ca 3-5 cm. Jag googlade runt lite och det verkade som att det inte var några problem och att det inte var troligt att de skulle ge sig på någon av de andra i karet.

Men nu efter ett år så ångrar jag att jag inte plockade ut den ur karet.

Efter ett tag så såg jag inte den på nån månad eller så men så under en vecka så var tre eremiter borta och tomma skal låg kvar och men helt plötsligt hade jag tre 15-30cm maskar som hade grävt gångar under min LS grund. Jag försökte få bort dem utan att plocka ner allt men lyckades bara få bort en efter en helt del jagande.

Sen började det synas nya små maskar, och fler och fler. Det hela slutade med att jag fick plocka upp all LS (med de två stora maskarn till hälften inkrupna i stenar) och skopa upp en hel del sand för att få upp så många som möjligt av de mindre maskarna.

För att få loss de stora stenarna så fick jag doppa delar av dem i kokande vatten för att först ta död på dem för att sedan försöka dra ut dem ur stenarna (de är väldigt starka och går av om man drar i en mask som sitter fast i en sten)

Så mitt val att vänta och se hur det skulle gå blev en hel del jobb och jag jagar fortfarande mindre maskar genom att lägga ut mindre stenar i sanden som de samlas under för att kunna skopa upp några till då och då.

Så min rekommendation är att ta bort dessa maskar så fort ni får chansen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...