oveb Postat 16 januari 2009 Postat 16 januari 2009 Dyrt tror jag oxå.Ajdå, kejsare (aka fosfatproducenter) !!?!?!
havre Postat 16 januari 2009 Författare Postat 16 januari 2009 Ajdå, kejsare (aka fosfatproducenter) !!?!?!Hoppas mer på nitratfrabrik. Men lugn det finns en till dig också.
salar Postat 16 januari 2009 Postat 16 januari 2009 Chaetodontoplus duboulayi från Australien som förmodligen håller färgen när fosfaten ökar i karet.Patrik
havre Postat 16 januari 2009 Författare Postat 16 januari 2009 Men det är ingen fara för jag har sett folk på youtube som tar sina koraller och doppar dem i klor så fort det blir bruna, de blir som nya!
havre Postat 21 januari 2009 Författare Postat 21 januari 2009 Så här dryga halvåret efter uppstart märks det att karet är igång på riktigt. Tidigare låg skiten från fiskarna i drivor medan nu verkar det brytas ned bättre och det behövs knappt dammsugas efter skit längre. Dessutom är alla spår av cyano borta och inga fulalger så långt ögat når. Därför passar det alldeles utmärkt att dra ned karet nu! Skall,tyvärr, flytta inom en snar framtid och min stora farhåga är att karet inte kommer flyta på problemfritt efter det. Fått lite PM om att komma och titta på karet och de som är intresserade bör passa på innan flytten. Det är bara att ta kontakt för jag kan de flesta tider.Den nya fosfatproducenten har kommit hem, men ack så impopulär stackarn är. Bild finns nedan.Även utlovade helbilder till Rickard.Mvh Thomas
saltbjörkan Postat 22 januari 2009 Postat 22 januari 2009 så vackert.. trist att du ska behöva lägga ner karet nu när det blivigt så fint =(ang din nya kjejsare så kan jag tippsa om att ta en halvstor spegel (Honans smingk spegel brukar vara bra haha) tejpar den på ena sidan av rutan så kommer dina kirurger helatiden vara där och titta på sin nya kompis även kejsare fugerar detta på!så får din nykomlig en liten chans att simma lilte har fugerat perfekt till mej iellafall
havre Postat 22 januari 2009 Författare Postat 22 januari 2009 Sohalen är riktigt snygg numera, men även kejsaren på sista bilden Matade mina fiskar för 4:e gången med krill idag för att få igång den nya fisken. Han käkade från första stund, tom ur handen, men numera är det tre grisar så det behövs mkt mat. När jag skulle tippa ur krillen i burken flög detta med...frågan är vad det är. Den är cirka 8 cm lång och jag skulle väl likna den vid en liten muräna. Var riktigt snygg så synd att den blivit nedfryst.
Virse Postat 22 januari 2009 Postat 22 januari 2009 Tråkigt att du måste dra ner karet. Det är riktigt snyggt och väldigt effektfullt med platån du har i mitten. Men se det som en möjlighet att göra det ännu bättre ;-) Det kommer säkert bli bra när du startar upp det igen. Mantis karet då, gör du samma sak där?
Laggeman Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 När jag skulle tippa ur krillen i burken flög detta med...frågan är vad det är. Den är cirka 8 cm lång och jag skulle väl likna den vid en liten muräna. Var riktigt snygg så synd att den blivit nedfryst.Störthäftig!Ser ut som en smörbult av något slag.Kolla in Gunnellichthys och Ptereleotris, där finns några som liknar den. Lägg upp den på "Vad är detta" på Reeflex och även på ID-forumet här på guiden, så kanske vi får ett svar. Kul o få hel fryst fisk bland fiskmaten.
havre Postat 28 januari 2009 Författare Postat 28 januari 2009 Ja mantiskaret skall också flyttas, men det är inte fullt så problematiskt.Har nu haft lite strul med Ca under en tid. Har buffrat upp Mg till 1400 och öser i Ca men det vägrar gå över 325-350 med Elos test. Provade Elos testet mot nyblandat vatten och då visade den samma mätvärde som D&D anger. Kör både med reaktorn samt kalciumklorid. (Kanske är för att jag använder Oves kalkylator som det inte händer något, den är ju tydligen out of date ).Korallerna växer och färgar som tidigare...Känns dock lite jobbigt att ha lågt Ca under en längre tid för man vet ju inte vart det slutar.Kan det vara en fördröjning vid Ca dosering och utslag på test? Har ändå försökt i en dryg vecka att få upp det med kalciumklorid.Mitt anemon experiment går framåt. Nu delar de på samma håla och riktigt rår om varandra.
saltbjörkan Postat 29 januari 2009 Postat 29 januari 2009 där ser man bränner dom inte varan? eller de gör dom inte eftersom de är bta anemoner båda två?
amatören Postat 29 januari 2009 Postat 29 januari 2009 vad är det för korall som är lila och närmast kamran till vänster på helkarsbilderna?Snygg är den iaf
havre Postat 29 januari 2009 Författare Postat 29 januari 2009 Precis, ute i det vilda går det att se anemon-"skogar" som jag blev påmind och därmed borde det även fungera i ett akvarium.Vilken av vyerna menar du Jonas? Det finns två olika eftersom karet är en rumsavdelare.
havre Postat 29 januari 2009 Författare Postat 29 januari 2009 Än så länge är rangordningen: Sohal, Xantho, Duboulayi, men det känns som om den kan ändras. Var lite dassig i färgen i början men nu är han riktigt fin, aldrig varit med om en fisk som käka så snabbt med så stor aptit!
amatören Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 Oj förlåt.....andra bilden uppifrån (från sidan). Där är en stor (lila) närmast till vänster.
havre Postat 30 januari 2009 Författare Postat 30 januari 2009 Är det kanske denna korall du menar? Bilderna på reeflex var inte så roliga.http://www.reeflex.net/tiere/576_Seriatopora_hystrix.htmMvh Thomas
amatören Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 nja....den lila du har på din bild har grövre grenar så säga....DU har en flakväxande på höger och den lila på vänster! Och en flakväxande lite bortom den lila med!
Laggeman Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 Är det inte enklare att spara ner bilden, ringa in den aktuella korallen i paint och ladda upp bilden igen, då slipper man få en massa missuppfatningar?
amatören Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 Är det inte enklare att spara ner bilden, ringa in den aktuella korallen i paint och ladda upp bilden igen, då slipper man få en massa missuppfatningar? 7hade jag kunnat så hade jag gjort det...............helkars bilderna.....andra från toppen.......närmast kameran till vänster.
havre Postat 30 januari 2009 Författare Postat 30 januari 2009 Nu gör vi detta systematiskt Är det denna bilden?http://i223.photobucket.com/albums/dd305/havre83/P1210460.jpg
amatören Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 Nu gör vi detta systematiskt Är det denna bilden?http://i223.photobucket.com/albums/dd305/havre83/P1210460.jpgha ha ha ha sorry nopp. Det är den från sidan....när jag ser det på förra sidan så är det framifrån, sidan, framifrån och fiskbild
Rekommenderade inlägg