Gå till innehåll

Dryga 600 liter - Inriktning fisk


havre

Rekommenderade inlägg

BT är väldigt blek på bilden så ännu snyggare i verkligheten, Christer har god smak :-).

Har nu börjat våga placera ut korallerna mer fast på plattan. Helt sjukt hur man kan ha beslutsångest för något som bara är att flytta om den står fel. Plattan är som sagt inne i nästa fas med cyano och dinos. Det har spritt sig till några få platser men jag håller hoppet uppe och räknar med att de försvinner med tiden.

akvarieversikt.jpg

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 297
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tillväxtbilder på min ena montipora, courtesy of Oveb. Hyffsad tillväxt trots att den blivit misshandlad på olika sätt.(Bland annat välte en blå filur, ej en smurf, en annan korall på den så att den lossnade och behövde limmas om.) 2 månader mellan bilderna. Insåg att jag tog lite för nära på bild två så skillnanden blev inte lika påtaglig som i verkligheten.

P8090489.jpg

PC031365.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lätt när den kommer från ett bra barnhem. Den har rört sig ytterliggare sedan fotot, kul när tillväxten nästan ses från dag till dag.

Sen är det märkligt vad hemmablind man blir, sambon påpekade att vissa koraller hade blivit väldigt stora och jag svarade spontant, "Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee". Gick och titta på lite bilder å tametusan så har några stuckit iväg.

Här är bilden på två av de första rävarna.

P9060695.jpg

Bild 1, vänstra på första bilden

PC141430.jpg

Bild 2, högra på första bilden

PC141425.jpg

Sedan en bild från kortsidan.

PC140012.jpg

Bild på anemonen som med några chromisar som jag gillar.

PC111368.jpg

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En ny pryl är införskaffad. Så jobbigt att slå av pumparna varje gång man vill kolla ovanifrån så införskaffade en så kallad reef spy. Försökte plåta lite bilder, men som vanligt....Min gröna acropora blev vit, beror antagligen på att ett blå rör sitter just ovanför.

PC170058.jpg

PC170037.jpg

PC170034.jpg

En krabba samt filtrerare

PC170072.jpg

PC170070.jpg

PC170064.jpg

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar. Skall locka hit den lokala fotografen igen för jag får inte rätt färger. Framförallt på den du frågade efter förut Sillen, det metalliska i topparna framkommer ej på bilderna.

Tackar för varningen och ja han är och smaskar på dem. Än så länge har han gått på de större kolonierna och där har det växt åter efter två dagar, så större koraller kanske klarar av att stå emot bättre. Får jag se om jag vågar chansa längre. Dock finns det ju skolor som hävdar att lite retningar triggar tillväxten hos korallerna. Aldrig några enkla svar ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu under en tid tampats med cyano. Den började på min stora platta och spred sig sedan vidare. Det känns som att en cyano attack ingår i uppstarten av ett kar för nu har jag upplevt samma fenomen vid tre uppstarter och det händer ganska exakt efter sex månader. Min yngre bror startade drygt en månad efter mig och skall se om samma företeelse uppträder där. Nu har emellertid cyanon varit på tillbakatåg under en knapp vecka och jag vågar därmed pusta ut för denna gång. Det enda jag gjorde var att attackera den med tandborste när jag hade tid. Ena dagen var cyanon där, nästa dag hade den dött av och bildat en grå/brun massa som enkelt sögs upp. Samma recept är det som funkat vid alla tre tillfällen jag haft cyano.

Införskaffade ett litet dyrare nitrattest från Nagel för att se hur den ligger, passade även på att testa fosfaten med Deltec.

20/12

Fosfat: 0,0,46 Kl 10

Nitrat: 1

21/12

Fosfat: 0,046 Kl 11

Nitrat: 0-1

Testade två dagar i rad för att pesuedoöka reliabiliteten. Jag ville se noll på nitraten dag ett men min kära sambo hävdade att det var en skiftning, hon var dock inte lika säker idag.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tryck i lite aminosyror så håller sig nitratet på en cyanofri nivå (3-4ppm).

Funkar hos mig iallafall

Har nu under en tid tampats med cyano. Den började på min stora platta och spred sig sedan vidare. Det känns som att en cyano attack ingår i uppstarten av ett kar för nu har jag upplevt samma fenomen vid tre uppstarter och det händer ganska exakt efter sex månader. Min yngre bror startade drygt en månad efter mig och skall se om samma företeelse uppträder där. Nu har emellertid cyanon varit på tillbakatåg under en knapp vecka och jag vågar därmed pusta ut för denna gång. Det enda jag gjorde var att attackera den med tandborste när jag hade tid. Ena dagen var cyanon där, nästa dag hade den dött av och bildat en grå/brun massa som enkelt sögs upp. Samma recept är det som funkat vid alla tre tillfällen jag haft cyano.

Införskaffade ett litet dyrare nitrattest från Nagel för att se hur den ligger, passade även på att testa fosfaten med Deltec.

20/12

Fosfat: 0,0,46 Kl 10

Nitrat: 1

21/12

Fosfat: 0,046 Kl 11

Nitrat: 0-1

Testade två dagar i rad för att pesuedoöka reliabiliteten. Jag ville se noll på nitraten dag ett men min kära sambo hävdade att det var en skiftning, hon var dock inte lika säker idag.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tryck i lite aminosyror så håller sig nitratet på en cyanofri nivå (3-4ppm).

Funkar hos mig iallafall

Det skall vi prova. Hehe, finns det någon tabell för hur hög dos som ökar 1 ppm nitrat? ;-)

Lite korallbilder igen. Eftersom jag är så pass ny tycker jag det är svårt att veta om en korall är utfärgad ordentligt eller inte.

PC210163.jpg

PC210145.jpg

PC210137.jpg

OBS! Denna bild är ej redigerad, min sambo tyckte det först tills hon gick och kika på den riktiga

PC180095.jpg

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bluefacen äter pellets! Helt plötsligt började den noppa efter pelletsen som alla andra. Lite slö och otaktiskt är han än men är i alla fall sugen på dem! Väldigt skönt att inte behöva tina frystmat varjegång utan nu kan man bara slänga i lite pellets då och då så han inte nafsar på korallerna.

Bilden på anemonen tog jag med tanke på den stora förändring som skett sen den kom. på sid 5 finns en bild några dagar efter ankomst, sliten och liten. Gått från knappa 2,5 cm till dryga 8 och antalet armar har exploderat. Var livrädd för att skaffa anemon iom deras dåliga statistik, men denna verkar iaf trivas. Nästa mål är att clownerna skall börja bruka den också...

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...