petnym Postat 30 oktober 2009 Författare Dela Postat 30 oktober 2009 Idag såg jag någon slags sjöstjärna som antagligen följde med senaste omgången med levandesten. Den har ca 8 cm långsmala brun-vita tvärrandiga armar. Vad kan det vara? Skall jag låta den vara, eller måste jag riva hela akvariet för att försöka bli av med den?EDIT: Det skulle troligtvis kunna vara en Ophiocoma pumila... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 30 oktober 2009 Författare Dela Postat 30 oktober 2009 Här är lite bilder på akvariet...Några av pelarna är så nya att de inte hunnit få kalkalger på sig än... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Doggemann Postat 30 oktober 2009 Dela Postat 30 oktober 2009 ser väldigt snyggt ut petnym du har fått till tanken bra . Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
amatören Postat 31 oktober 2009 Dela Postat 31 oktober 2009 snyggt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 31 oktober 2009 Författare Dela Postat 31 oktober 2009 Ja, man vill så mycket, men allt går sååå lååångsamt. Gjorde ännu ett vattenbyte och hoppas att korallerna skall börja växa lite bättre om man sköter sina vattenbyten. Det vore ju bra om de koraller man har växer lite snabbare så man kan byta till sig fler fraggar att fylla ut tomrummen med på de nya revpelarna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 6 november 2009 Författare Dela Postat 6 november 2009 Mina MH-ramper har plats för totalt 4x9 W kompaktlysrör. Tror ni det gör någon skillnad på tillväxten att börja använda blårör i dessa eller kräver mitt stora akvarium mer? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mattias Postat 6 november 2009 Dela Postat 6 november 2009 Om inte annat så får du trevligare ljus i karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 6 november 2009 Dela Postat 6 november 2009 Mina MH-ramper har plats för totalt 4x9 W kompaktlysrör. Tror ni det gör någon skillnad på tillväxten att börja använda blårör i dessa eller kräver mitt stora akvarium mer?om du kan styra dessa helt separat från mh'na så lite blått nattljuse hade säkert varit trevligt.. tror tvärr inte att 4*9w gör någon effekt på tusen liter saltkar..mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Trollsvans Postat 6 november 2009 Dela Postat 6 november 2009 Med tanke på höjden skulle jag gissa på minst 2x80W med riktigt bra reflektorer. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 13 november 2009 Författare Dela Postat 13 november 2009 Nu har jag kompletterat med 4x39W T5 blårör över akvariet. Har även skaffat 4x9W blåa kompaktlysrör till mina MH-ramper. Skall bli intressant att se om det blir någon ökad tillväxt nu... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
adddo Postat 13 november 2009 Dela Postat 13 november 2009 Bilder! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 13 november 2009 Författare Dela Postat 13 november 2009 Bilder? Ok... Här är en bild från takperspektiv, (ramperna i framkant är de nya...) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Trollsvans Postat 13 november 2009 Dela Postat 13 november 2009 Det ser ju ut som att det lyser lite om korallerna, men en helbild skulle göra susen Jag gissar på att det blev mycket finare färger?Jag får väl ta och avlägga visit snart igen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 13 november 2009 Författare Dela Postat 13 november 2009 Nja, det blev ju väldigt blått, om man säger så... Tror både fiskarna och jag själv behöver vänja oss. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 21 november 2009 Författare Dela Postat 21 november 2009 Den här gången var det nära ögat... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 21 november 2009 Dela Postat 21 november 2009 Den här gången var det nära ögat...Aj aj aj, kör du med någon kolkälla? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 21 november 2009 Författare Dela Postat 21 november 2009 Aj aj aj, kör du med någon kolkälla?Ja, lite vodka... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 21 november 2009 Dela Postat 21 november 2009 Ja, lite vodka...Ja det få ju igång skummaren ganska omgående. Här gäller det att tömma koppen regelbundet och justera in doseringen. Som säkerhetsåtgärd kan man montera något slags avloppsrör i koppen ner till en flaska/dunk. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Veijo S Postat 21 november 2009 Dela Postat 21 november 2009 jag kör med vodka metoden och jag har en 20 liters dunk kopplad till skummar koppen men man får passa sig så man inte glömmer den för då blir det blött på golvet har varit nära någon gång Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 22 november 2009 Författare Dela Postat 22 november 2009 (ändrat) Hur skulle ni schemalägga min belysning för att få en bra avvägning mellan tillväxt och elkostnad? Jag kör just nu enligt följande:14:00-23:00 4x9W Blåljus15:00-22:00 2x250W MH15:00-22:00 4x39W T5 kompletterande blåljus för tillväxt Ändrat 22 november 2009 av petnym Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Benighted Postat 22 november 2009 Dela Postat 22 november 2009 Jag kör på 12H (11:00 - 23:00) med blårör och 7h med full belysning (15:00 - 22:00) och det växer så det knakar. Även om jag har rätt stark belysning över karet nu 96W med måsvingereflektorer över 100L och koraller bara några cm under vattenytan så hade jag bra tillväxt när jag hade sämre belysning men då körde jag med ännu längre fotoperiod.Jag skulle nog köra lite längre med fullt blåljus typ 12:00 - 23:00, vet att du inte gillar det blå ljuset men det är fint när man vänjer sig till det och korallerna har bra fluorescerande pigment. Vilka blårör kör du med föresten? Är ganska stor skillnad i ljuset hos olika. Vill man ha ett allmänt blåljus så är det bra med något som har en blandning mellan Actinic och vanligt vitt ljus. Är det bara stödbelysning så kan man välja ett rör med renare actinic våglängder, men som kan se ut som skit om man kör det ensamt.Det är ju dock det vita ljuset som är viktigast för tillväxten hos korallerna (10 000K ska väl vara bäst om än trist för utseendet på korallerna) min tanke med längre tid med blåljus är att öka fotosyntetiska perioden något, då du ju har ganska lite ljus över ditt kar för ett såpass stort kar. Finns en artikel på Advanced Aquarist (tror jag det var) om det faktum att ljusintensitet inte är det viktigaste, utan summan (integralen egentligen) av belysningstid och intensitet så länge som ljusets intensitet inte översteg gränsen för fotoinhibitation hos korallen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Trollsvans Postat 22 november 2009 Dela Postat 22 november 2009 Hur ser det ut nu då, har du vant dig vid färgerna än?Och när får vi se bilder? Jag ser gärna bilder med enbart MH, enbart blåljus, och kombinationen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 22 november 2009 Författare Dela Postat 22 november 2009 Rören heter något i stil med Aqua Medic Ocean Blue actinic. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 22 november 2009 Författare Dela Postat 22 november 2009 Den senaste månadens dosering av kolkälla (vodka) börjar göra nytta. En av mina SPS:er har börjat få tillbaka sina gröna toppar. (Jag har just lagt upp ytterligare några korallbilder på min blogg). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 22 november 2009 Författare Dela Postat 22 november 2009 ...och så en helbild. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.