Gå till innehåll

petnym

Rekommenderade inlägg

Det där är ju kalasvärden. Jag skulle testat med att driva upp KH till 9-10, jag inbillar mig av någon anledning att det kan vara bättre om man har algproblem. Kanske borde Mg ligga mer runt 1300?

Tillsätter du något annat medel i karet av något slag?

Hur mycket vodka doserar du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte såhär, att vi ett högre KH så lagras fosfat osv i stenen. Därav får man inte så mkt alger. Högre kh menar jag ca 10 o uppåt.

Medans man har ett lägre så släpper istället stenen ifrån sig fosfaterna vilket medöför att sålänge det finns skit i stenen så kan man ha problem med alger. Lägre menar jag under 9.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte såhär, att vi ett högre KH så lagras fosfat osv i stenen. Därav får man inte så mkt alger. Högre kh menar jag ca 10 o uppåt.

Medans man har ett lägre så släpper istället stenen ifrån sig fosfaterna vilket medöför att sålänge det finns skit i stenen så kan man ha problem med alger. Lägre menar jag under 9.

Det tror jag inte vad gäller KH. Men högt eller lågt pH har den effekten, och Peter har högt pH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillsätter du något annat medel i karet av något slag?

Nja... Jag har en kalciumreaktor och tillsätter ibland lite Mg-pulver för att justera upp Mg-nivån. Jag använder också aktivt kol i ett fluidiserande filter och tillsatte tidigare sporadiskt KNO3 när jag hade noll Nitrat. Tidigare hade jag också aluminiumbaserad fosfatremover. Slarvar en del med sporadiska vattenbyten på ca 10%.

Hur mycket vodka doserar du?

Jag tillsätter ca 12ml per dygn. 6 ml på morgonen och 6 ml på kvällen. Jag tror det är en ganska blygsam dos...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 ml per dygn är en ganska blygsam dos, jag har använt lika mycket i mitt lilla kar. Du mäter ju noll i fosfat och mer eller mindre noll i nitrat, du kanske pressar ner dina värden för mycket?

Jag kanske skall minska dosen lite... Jag mätte noll nitrat i akvariet nu på morgonen. Fosfat har jag inte så mycket koll på då jag bara har Saliferts test.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är oerhört svårt att veta vilka värden man skall ligga på. Däremot tror jag inte att absoluta noll värden är att föredra. Titta här på SG vilka fina kar som finns, och hur många av dem mäter noll av fosfat och nitrat, inte många gissar jag.

Dessutom så har vi ju bara enkla billiga hobby tester, man skall kanske inte lita alltför mycket på dem. Jag konstaterar att när jag pressar ner fosfat och nitrat ruggigt nära noll (med vodka), då blir mina SPS'r vita och dör bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har vid två tillfällen fått en hel del cyano o då totalt mörklaggt karet i 3dygn.

Hängt filtar för rutorna och släckt ner.

Det fungerade riktigt bra för mig, det enda som hänt förutom att cyanon försvunnit är att färgerna bleknat lite men inga förluster. Sps fick full färg igen efter 1-2 veckor.

Drog också ner lite på reaktortiden dygn 2 och 3 då förbrukningen av kh och ca minskade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej

Väldigt fint akvariet .

Tycker att du är ganska duktigt och händigt.:smiley20:

Peter jag ville ställa ett ganska viktigt fråga .

Vi har flyttat till ett hus med torpargrund och jag har förstärkt golvet under huset i princip på samma sätt som du.

Det som oroar mig är inte om galvet håller för det gör det säkert ,men jag har lite vibrationer när jag eller barnen passerar eller särskilt när barnen springer eller hoppar framför akvariet .

Tänkte fråga dig hur du upplever det med vibrationer i ditt hus kan man märka samma fenomen och tycker du att det är någonting att oroa sig.

Vill gärna fylla akvariet(840l) med vatten men är ganska oroligt och osäkert.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min ena kirurg, en Ctenochaetus tominiensis, har fått prickar och ser allmänt risig ut och fenorna ser lite nötta ut i kanterna. Jag har kört med UVC-filter några dagar nu men jag ser ingen förbättring. Finns det något annat man kan göra? Fisken äter fortfarande iallafall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Tack Peter!

Jag har tittat på hur du har löst bänken och jag tycker den har ett mycket trevligt utseende, den ser ut åt det hållet jag tänkte att min möbel skulle sett ut. Jag ska under sommaren försöka få fart på mitt möbelbyggande och kommer ev höra av mig till dig för råd. Nu har jag själva stommen i metall men det borde gå att dra lärdom fråmn denna ändå.

Nu hann jag visa möbeln för frun också och hon önskade att min såg lika bra ut!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut att funka fint Peter! Vad har du för flöde i din reaktor?

Hur går flödet, från den ena kammaren till den andra eller var för sig?

Tack Laggeman. Reaktorns båda kammare är seriekopplade. (Utflödet från den första går ned i botten på den andra, alltså). På filmen är det en gammal Aquabee UP 2000/1 som pumpar biopelletsen med ca 2000 l/h. Det är snudd på för mycket flöde men jag körde tidigare med en Eheim compact 1000 l/h och den är aningen för klen så den orkar bara få alla pellets att fluidisera i några dagar sedan måste man göra rent allt igen annars blir flödet för litet.

Jag hade oturen och var en av dom som fått felaktiga pellets i mina påsar. Häromdagen försökte jag rensa bort så många som möjligt av de felaktiga pelletsen (i väntan på ersättningspellets) och jag ser redan att skummaren fungerar mycket bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

En av mina tunze streampumpar har krånglat några månader och vill inte alltid starta, vilket gör att jag inte längre kan köra med start-stopp på kontrollern den var kopplad till. Häromdagen blev problemen än mer akuta då ingen av mina streampumpar ville starta igen efter att jag tillfälligt stoppat dom. Efter åtskilliga försök konstaterade jag att det var nätadaptrarna som inte längre orkade driva pumparna och det slutade med att jag åkte till Clas Ohlson och köpte en 24V/120W nätadapter för laptops som kunde driva båda mina streampumpar. Tunzes streampumpar verkar vara av tveksam kvalité... (Pumparna är bara två år gamla.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på att det verkar vara ett känt fel, som jag skulle vilja påstå är resultatet av att man underdimmensionerat något, har du provat att snacka med Tunze? Jag hade ju försökt få loss en ny strömförsörjning av dem. (Som iofs antagligen slutar fungera förr eller senare den med)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...