Gå till innehåll

petnym

Rekommenderade inlägg

Jag har flera gånger använt mig av mörkläggning i mina sötvattensakvarier (med varierat resultat. Någon gång med omfattande fiskdöd). Frågan är hur alla kirurger och min Paru klarar sig utan mat i flera dagar. Jag vill ju inte ha vita prick på alla fiskarna när jag avtäcker akvariet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde en mörkläggning i 3 dagar med min Leucosternon i karet och den reagerade inte alls på händelsen...

Då hade jag varken UV eller ozon på.

Mörkläggningen misslyckades dock och algerna gav inte med sig, men den lilla fläcken cyano försvann.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätte lite vattenvärden och det ser ju bra ut (på pappret), så jag vet inte riktigt varför jag har problem med cyano och korallerna ser hängiga ut.

Salt: 1,025, (Refraktometer)

Magnesium, Mg: 1215 ppm, (Salifert)

Kalcium, Ca: 450 ppm, (Salifert)

Fosfat, PO4: Omätbart, (Salifert)

Nitrat, NO3: ca 25ppm, (Salifert)

Kanske man rent av måste börja bli lite ordentligare med sina (o)-regelbundna vattenbyten... och kanske även börja köra aktivt kol igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Plan A som var Ultralife Red slime remover, fungerade inte...

Plan B som var FaunaMarin´s UltraLife och Ultrabio, fungerade inte...

Nu är det plan C som är 3 dagars mörkläggning från och med idag. Jag är av någon anledning lite nervös för vad som skall hända med temperaturen och hur fiskarna skall klara det... Inte helt lätt att mörklägga ett så stort akvarium heller.

post-2486-1446892052628_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara släckt lyset i 3 dagar. Jag har aldrig täckt akvariet. Det ljus (dagsljus+rumsbelysning) ger lite natt och dag för fiskarna men man tar bort tillräckligt med ljus för att knäcka cyanon. Sen har jag hållit noga koll på tempen så inga snabba variationer kommer.

Men täcker du hela akvariet som du gjort kanske 2 dagar räcker???

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plan A som var Ultralife Red slime remover, fungerade inte...

Plan B som var FaunaMarin´s UltraLife och Ultrabio, fungerade inte...

Nu är det plan C som är 3 dagars mörkläggning från och med idag. Jag är av någon anledning lite nervös för vad som skall hända med temperaturen och hur fiskarna skall klara det... Inte helt lätt att mörklägga ett så stort akvarium heller.

Nu är akvariet avtäckt och alla fiskarna överlevde. Av cyanon syns inte ett spår nu ikväll, men det måste nog gå några dagar innan man kan avgöra om det försvann eller ej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är att mörkläggning fungerar ypperligt. En del koraller kan se lite risiga ut efteråt men har aldrig sett någon ta skada (har bara provat ett par ggr).

Dock så kommer cyano med viss/stor sannolikhet tillbaka då man förmodligen inte fått bort det bakomliggande skälet till att de dyker upp. Det bakomliggande skälet finns det väl så vitt jag vet ingen som säkert kan säga vad det är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade länge en del cyano i gruset och där var det ju hanterbart. Det var först i somras jag fick upp det på korallerna och väl där gör den ju snabbt stor skada. Jag hoppas åtminståne att jag lyckas förpassa cyanon tillbaka till gruset...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det finns fortfarande lite cyanobakterier kvar i akvariet men jag tror att det är under kontroll. En hel del av mina koraller har dessvärre strukit med, men de som fortfarande lever verkar vara på bättringsvägen.

Jag har nu äntligen börjat utnyttja möjligheterna till enkla vattenbyten som jag såg till att skapa förutsättningarna för redan när jag konstruerade min sump. Sumpen har nämligen ett relativt stort fack (ca 10% av vattenvolymen) som kan kopplas bort till/från resten av akvariesystemet genom att bara vrida på en kran. Detta fack använder jag för att blanda nytt saltvatten. Det är bara att ställa kranen så att denna del frikopplas från akvariet, tömma det på önskad mängd vatten, fylla på med nytt kranvatten, tömma i salt, vänta några timmar på att pumpen har blandat och lufta den nya saltvattnet, kontrollmäta salthalten, och slutligen vrida tillbaka kranen så att det nytillverkade saltvattnet blandas med resten av akvarievattnet... Man kan ju verkligen undra varför jag slarvat med vattenbyten när det kan vara är så här enkelt...

Häromdagen fick akvariet också vara med om ett flera timmar långt strömavbrott men det gick också bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer nog bli stora förändringar i karet nu när du börjat med vattenbyten. När jag slarvat i några veckor så blir det en dramatisk skillnad på bara några dagar när jag gör ett större vattenbyte (30-50%). För din del är det väl inte lika roligt att göra så stora vattenbyten, men sköt dem nu ett tag framåt så kommer det att hända saker. Ibland kan det komma en liten alg-blomning om man inte bytt vatten på ett tag, antagligen för att det varit andra brister som gjort att algerna inte kunnat växa, men det brukar ge sig efter bara några dagar (Dessa saker har som sagt varit när jag gjort stora vattenbyten, kanske inte sker lika tydligt med mindre vattenbyten).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är en stor förespråkare för regelbundna vattenbyten. Man får bort icke önskvärda saker samtidigt som man tillför önskvärda saker, i balanserad form. Inte speciellt dyrt och måste heller inte kräva avancerade anordning för att genomföra. Det mest elementära inom akvaristiken.

Hoppas verkligen du fått ordning på deta hela nu Peter!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...