Gå till innehåll

petnym

Rekommenderade inlägg

Jag kan tycka att aKriform är bra och billiga, men de säljer inte till privatpersoner, fick lösa mina skummardetaljer genom en farbrors bolag.

Aqua-Line har jag varit i kontakt med för att få fraktpriser på deras plattor, men de slutade att svara på mail så de skulle jag inte lägga ett öre på i framtiden för egen del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan tycka att aKriform är bra och billiga, men de säljer inte till privatpersoner, fick lösa mina skummardetaljer genom en farbrors bolag.

Hur fungerar det, bryr de sig över huvudtaget om vilken typ av verksamhet bolaget bedriver, eller är det hela bara en förevändning för att slippa ha med privatpersoner och den ökade administreringen som krävs för betalnngar osv?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade min ena goby, Valenciennea puellari, död och torkad på vardagsrumsgolvet idag. Den måste ha blivit skrämd så den hoppat ur. Jag får nog överväga att sätta något skydd över akvariet. Jag såg någonstans någon som spänt upp något slags dammnät på ramar som han hade över akvariet. Någon här som provat det?

post-2486-14468917878605_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

macroalger vill man inte ha -poop-

Att de lossar för dig kan vara att de har näringsbrist på platsen där de växer eller för stark ström där de växer.

Hur går det med din zeovitreaktor?

Har du sett denna sidan?

http://www.zeovit.com/forums/showthread.php?t=9866

han har testat olika pumpar å kommit fram till att eheim 5000 é bra för 2liter sten

filmen?

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

macroalger vill man inte ha -poop-

Att de lossar för dig kan vara att de har näringsbrist på platsen där de växer eller för stark ström där de växer.

Hur går det med din zeovitreaktor?

Har du sett denna sidan?

http://www.zeovit.com/forums/showthread.php?t=9866

han har testat olika pumpar å kommit fram till att eheim 5000 é bra för 2liter sten

filmen?

Jo, den tråden har varit en inspirationskälla. Jag har inte kommit till skott och köpt någon pump än, och jag vill nog provköra reaktorn innan jag limmar ihop resten definitivt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du sett denna sidan?

http://www.zeovit.com/forums/showthread.php?t=9866

han har testat olika pumpar å kommit fram till att eheim 5000 é bra för 2liter sten

Nja... i inlägg #53 skriver han: "Problems with the eheim compact+5000, this pump are,going out,for particles zeovit. And stops! We go now trying out with Aquabee 5000."... Så Eheim Compact+ är nog ingen bra idé jag beställer nog trots allt en Aqua Medic Ocean runner 6500.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Nu återstår främst att bli av med fulalgerna, att få igång tillväxten på korallerna, och att köpa lite fler och större fiskar.

Jag har sedan några månader ett antal kirurger och är på god väg att bli av med fulalgerna, men tillväxten på korallerna är fortfarande inte tillfredställande. Är det någon erfaren person som kan tipsa om vad det är som enklast får fart på korallerna... Mer ljus? Börja med blåljus? Mer cirkulation? Tätare vattenbyten? Lägre fosfathalt? Börja med Korallfoder?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju nästan löjlig tillväxt på mina koraller ibland och det jag kan se att jag gör lite annorlunda mot många är att jag har massa korallmat iblandad i min fiskmats-klägg, och jag tycker att tillväxten har minskat något nu när jag haft slut på klägget, ska blanda en ny batch nu i veckan så då tänkte jag försöka vara duktig och ta bilder och dokumentera hur jag gör maten.

Tror det är bra att man får i matpartiklar av diverse storlek regelbundet, därför jag gillar att blanda det med fiskmaten så man slipper tänka på ännu en sak varje dag. Finns ju ett skäl att korallerna har sina fångsttentakler tror jag.

Jag har i.o.f.s. belysning med en ganska stark blå och actinic del med bland annat Giesemann Pure Actinic rör som jag gillar och tror att dom gör en viss skillnad, men inget jag egentligen vågar säga som fakta. Men ger åtminstone kraftig fluorescens på korallerna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tar fortfarande emot tips...

...men tillväxten på korallerna är fortfarande inte tillfredställande. Är det någon erfaren person som kan tipsa om vad det är som enklast får fart på korallerna... Mer ljus? Börja med blåljus? Mer cirkulation? Tätare vattenbyten? Lägre fosfathalt? Börja med Korallfoder?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man läser din tråd så får man ju intrycket att allt är i sin ordning vad gäller vattenvärden. På tekniksidan fattas det förmodligen inte något heller. Jag har dock inte sett någonstans hur ofta och hur mycket vatten du byter.

Kanske är dina värden för bra? Stig bl a använder ju dagligen nitrat tillskott vad jag förstår. Alltså Lasses idé om tillväxt. Kanske något du skall överväga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sedan några månader ett antal kirurger och är på god väg att bli av med fulalgerna, men tillväxten på korallerna är fortfarande inte tillfredställande. Är det någon erfaren person som kan tipsa om vad det är som enklast får fart på korallerna... Mer ljus? Börja med blåljus? Mer cirkulation? Tätare vattenbyten? Lägre fosfathalt? Börja med Korallfoder?

Kör du inget blåljus alls i dagsläget?

Tänkte på diskussionen om LED, där står ju en del om att blåljus är vitalt för klorofyllet i zooxanthellerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Innan kirurgerna flyttade in tillsatte jag lite KNO3 med (o)-jämna mellanrum för att åtminståne ha en mätbar mängd nitrat i vattnet. Nu har jag någon eller några ppm nitrat utan tillsats av KNO3 (pga mer matning?).

Vi vet ju att det inte går att lita på dessa tester och speciellt inte i de låga intervall som det rör sig om här, så hur mycket nitrat du egentligen har är ju omöjligt att säga. Helt klart så kan du mäta dig till nitrat och det efter att du introducerat fiskar.

Det tolkar jag som att det finns nitrat och jag skulle därför välja att inte tillsätta mer nitrat. Problemet borde sökas någon annanstans. Ett experiment kan man ju dock alltid göra, tillsätt nitrat under 2 veckors tid, mät hela tiden vad som händer, och framförallt studera korallerna. Händer inget så lägg ner detta spår. En sådan test kan ju inte ställa till något i ett förövrigt väl fungerande kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hållit tyst eftersom alla vet vad jag skulle skriva :) Nitrattesterna är otillförlitliga - det finns mycket som kan störa dem och läser du ett par ppm så är osäkerheten mycket stor. Det går inte ens att lämna in prover till ackrederade lab och lita på värden i den storleken i ett saltvatten såvida de inte har en ordentlig utrustning. När du testat allt annat konventionellt och om det inte lyckas så våga dig på en test. Om du tar det receptet på ungefär 40 gram kaliumnitrat på en halv liter vatten så höjer varje ml 100 liter vatten nitratnivån på ca 0,5 ppm. Jag brukar sätta in ca 2 - 4 ppm på morgonen när jag testar. Om dina fulalger får förnyad kraft? - vet ej men om det är nitratbrist så får de konkurens om fosfaten med korallerna.

En annan test som du kan göra (och som indirekt också höjer nitratnivån :)) är att mata på det sätt Jani beskriver - jag vet rätt många som fått bra tillväxt när de matat smått - jag själv matar alltid med cyclop-eeze och jag kan inte klaga på tillväxten i mitt RSM.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en anledning varför jag vill ha en viss nitrat i mina kar och det är att jag kör med relativt mycket sand och olika typer av DSB. Där får man förr eller senare anaeroba (syrefria) områden. De anaeroba bakterierna använder nitrat i första hand för sin metabolism (istället för syre) - när nitratet är slut så kommer samma bakterier gå över och använda sulfat i samma syfte - slutprodukten där heter svavelväte. Svavelväte är dels giftigt och dels har det visat sig på senare år att det är i första hand svavelvätet som ansvarar för frisläppandet av fosfor i form av ortofosfat i sediment och bottnar.

Detta är grundorsaken, en delorsak är dessutom att jag har kört ganska mycket med mjukkoraller och de är normalt mer beroende av fotosyntes än vad de är av rov.

Eftersom min djupa bottnar gör att min nitrat (från nitrifikationen) konsumeras så åker jag på att tillsätta detta.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du sett denna sidan?

http://www.zeovit.com/forums/showthread.php?t=9866

han har testat olika pumpar å kommit fram till att eheim 5000 é bra för 2liter sten

Nja... i inlägg #53 skriver han: "Problems with the eheim compact+5000, this pump are,going out,for particles zeovit. And stops! We go now trying out with Aquabee 5000."... Så Eheim Compact+ är nog ingen bra idé jag beställer nog trots allt en Aqua Medic Ocean runner 6500.

Ja skönt att andra testar innan så man själv slipper åka på "nitlotten"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Update: Nu har jag börjat dosera vodka i akvariet på prov, 3ml om dagen. Skål!

Tjena Peter. Jag doserar också vodka, eller rättare sagt en blandning av vodka, ättika och socker, det fungerar bättre hos mig. 3 ml är till för fegisar, men en bra start;)

Vad vill du uppnå med vodkan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...