Gå till innehåll

petnym

Rekommenderade inlägg

Idag såg jag någon slags sjöstjärna som antagligen följde med senaste omgången med levandesten. Den har ca 8 cm långsmala brun-vita tvärrandiga armar. Vad kan det vara? Skall jag låta den vara, eller måste jag riva hela akvariet för att försöka bli av med den?

EDIT: Det skulle troligtvis kunna vara en Ophiocoma pumila...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, man vill så mycket, men allt går sååå lååångsamt. Gjorde ännu ett vattenbyte och hoppas att korallerna skall börja växa lite bättre om man sköter sina vattenbyten. Det vore ju bra om de koraller man har växer lite snabbare så man kan byta till sig fler fraggar att fylla ut tomrummen med på de nya revpelarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina MH-ramper har plats för totalt 4x9 W kompaktlysrör. Tror ni det gör någon skillnad på tillväxten att börja använda blårör i dessa eller kräver mitt stora akvarium mer?

om du kan styra dessa helt separat från mh'na så lite blått nattljuse hade säkert varit trevligt.. tror tvärr inte att 4*9w gör någon effekt på tusen liter saltkar..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur skulle ni schemalägga min belysning för att få en bra avvägning mellan tillväxt och elkostnad? Jag kör just nu enligt följande:

14:00-23:00 4x9W Blåljus

15:00-22:00 2x250W MH

15:00-22:00 4x39W T5 kompletterande blåljus för tillväxt

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör på 12H (11:00 - 23:00) med blårör och 7h med full belysning (15:00 - 22:00) och det växer så det knakar. Även om jag har rätt stark belysning över karet nu 96W med måsvingereflektorer över 100L och koraller bara några cm under vattenytan så hade jag bra tillväxt när jag hade sämre belysning men då körde jag med ännu längre fotoperiod.

Jag skulle nog köra lite längre med fullt blåljus typ 12:00 - 23:00, vet att du inte gillar det blå ljuset men det är fint när man vänjer sig till det och korallerna har bra fluorescerande pigment. Vilka blårör kör du med föresten? Är ganska stor skillnad i ljuset hos olika. Vill man ha ett allmänt blåljus så är det bra med något som har en blandning mellan Actinic och vanligt vitt ljus. Är det bara stödbelysning så kan man välja ett rör med renare actinic våglängder, men som kan se ut som skit om man kör det ensamt.

Det är ju dock det vita ljuset som är viktigast för tillväxten hos korallerna (10 000K ska väl vara bäst om än trist för utseendet på korallerna) min tanke med längre tid med blåljus är att öka fotosyntetiska perioden något, då du ju har ganska lite ljus över ditt kar för ett såpass stort kar.

Finns en artikel på Advanced Aquarist (tror jag det var) om det faktum att ljusintensitet inte är det viktigaste, utan summan (integralen egentligen) av belysningstid och intensitet så länge som ljusets intensitet inte översteg gränsen för fotoinhibitation hos korallen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...