Gå till innehåll

petnym

Rekommenderade inlägg

Nu har jag bestämt mig... Det blir att bygga lite filterreaktorer så man kan köra någon effektiv fosfatreduceringsmetod i akvariet. Med ens känns min sump redan liten då jag också börjat fundera i banor att skärma av en del av vattenbytesfacket till ett litet refugium, är nämligen sugen på mandarinfiskar... Men refugium kanske är helt ute ur hobbyn?

använd brännvin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns inga bra sågar för plexi. Handsågar, för trä, eller metal brukar fungera bäst. Bryr man sig om hur kanten ser ut så snyggar man till den med en eldsflamma.

Smala "spretiga" klingor är bäst. Det viktigaste är dock att använda en vass, alltså ny klinga.

B!

Klart det finns bra sågar som sågar plexi bra :)Denna gör ett utmärkt jobb utan flisor eller annat dumt blir självklart en matt sågyta, men lite aceton eller värme fixar det om man vill ha det glasklart.... Rekommenderar japanska dragsågar till det mesta faktiskt... Kommer nog aldrig köra nåt annat efter att testat dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

använd brännvin

Brännvin är effektivt och än bättre är en kombination av brännvin, ättika och socker. Billigt, enkelt och effektivt.

Klart det finns bra sågar som sågar plexi bra :)Denna gör ett utmärkt jobb utan flisor eller annat dumt blir självklart en matt sågyta, men lite aceton eller värme fixar det om man vill ha det glasklart.... Rekommenderar japanska dragsågar till det mesta faktiskt... Kommer nog aldrig köra nåt annat efter att testat dem.

Jag har köpt många sågar i mitt liv men min lilla Japanska såg slår allt, ruggigt effektiv till det mesta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plan a kommer att fungera men vore bra om du kunde uppdatera vad som händer för övrigt i karet under behandlingstiden. Jag har behandlat med detta ämne i två kar och jag har en del konstigheter som jag inte vet om det beror på ämnet eller bara är tillfälligheter. Du kommer att få en kraftig nedbrytning i karet med syrekonsumtion - håll uppe syrenivån.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bara några timmar sedan jag tillsatte "Ultralife - red slime remover". Skummaren började tokskumma efter bara någon minut. Men jag skruvade snabb ned nivån så den fortfarande kan vara på. Det som känns mest oprövat är vad medlet gör med mina biopellets, men det skall nog gå bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bara några timmar sedan jag tillsatte "Ultralife - red slime remover". Skummaren började tokskumma efter bara någon minut. Men jag skruvade snabb ned nivån så den fortfarande kan vara på. Det som känns mest oprövat är vad medlet gör med mina biopellets, men det skall nog gå bra.

Jag inbillar mig att det borde vara bra att blöt skumma så mycket det bara går, utan att överdriva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det medlet jag hade skulle man stänga av skummaren i ca 1 timme och sen skumma riktigt blött.

I bruksanvisningen till det medel jag använt står det bara att de rekommenderar att man fortsätter skumma.

Det finns nog en massa olika medel med samma namn, vilken tillverkare använde du, Lasse?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Andra gången??? I stort sett allt pulver gick åt för 1 dosering, så jag har inget kvar att dosera.

Har för mig att det står på burken eller manualen att man kan köra ytterligare en dos efter 24h igen. Vet att jag fick köra 2 gånger för att få bort allt när jag hade mycket cyano.

Använder det inte längre då jag tycker det fungerar lika bra att mörklägga akvariet helt i 3 dygn. Känns dessutom bättre att slippa hälla ner något som man inte vet vad det innehåller. Blir betydligt billigare också :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plan A funkade inte alls... Minst lika mycket cyano en vecka efter tillsatsen av Ultralife Red Slime Remover. (När det står att medlet räcker till 1135 liter så kan man ju tycka att man borde klara sig med en förpackning)... Nu är det plan B som gäller.

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget alls hände med varken fiskar koraller eller cyanobakterier. Jag kunde lika gärna hällt medlet i avloppet...

Kul..... verkar vara varierande resultat av Red Slime Remover.

En del har ju nästat dödat karet, gör ju att man får fundera på åtgärd vid cyano.

//Bobbo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu skall cyanon bort! Har påbörjat plan A (Ultralife: Red slime remover)... Har också en plan B i bakfickan... ;-)

Eftersom plan A inte fungerade alls så har jag sedan ett par dagar påbörjat plan B som innebär daglig dosering av FaunaMarin´s UltraLife och Ultrabio. Det skall enligt uppgift från tillverkaren vara effektivt mot cyanobakterier.

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Eftersom plan A inte fungerade alls så har jag sedan ett par dagar påbörjat plan B som innebär daglig dosering av FaunaMarin´s UltraLife och Ultrabio. Det skall enligt uppgift från tillverkaren vara effektivt mot cyanobakterier.

Känns inte som att plan B fungerar så bra heller... :-(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...