Gå till innehåll

petnym

Rekommenderade inlägg

Nyckeln till regelbundna vattenbyten är enkelhet. Det som kanske mest förenklar mina vattenbyten, förutom möjligheten att blanda saltvatten direkt i sumpen är en slanganslutning vid badkaret som står vägg i vägg med mitt stora akvarium.

Jag är nyfiken på din vattenbyteskonstruktion. Kan du berätta mera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är nyfiken på din vattenbyteskonstruktion. Kan du berätta mera?

Det är mycket enkelt. På slangen har jag en koppling som kan skruvas på slangen där duschmunstycket till badkaret normalt sitter... och i sumpen har jag en sektion på ca 100 liter som jag enkelt kan koppla bort från resten av systemet med en kran. Se bifogad bild. När jag vill byta vatten kopplar jag bort denna sektion, tömmer den på vatten och fyller den med kranvatten och nytt salt. Några timmar senare kontrollmäter jag salthalten och vrider om kranen så att vattnet blandas med resten av akvarievattnet. Eftersom jag alltid byter samma mängd vatten är det lätt att dosera rätt mängd salt.

post-2486-14468920886191_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är mycket enkelt. På slangen har jag en koppling som kan skruvas på slangen där duschmunstycket till badkaret normalt sitter... och i sumpen har jag en sektion på ca 100 liter som jag enkelt kan koppla bort från resten av systemet med en kran. Se bifogad bild. När jag vill byta vatten kopplar jag bort denna sektion, tömmer den på vatten och fyller den med kranvatten och nytt salt. Några timmar senare kontrollmäter jag salthalten och vrider om kranen så att vattnet blandas med resten av akvarievattnet. Eftersom jag alltid byter samma mängd vatten är det lätt att dosera rätt mängd salt.

Hur tömmer du sumpsektionen på vattnet? hajar inte riktigt av bilden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är mycket enkelt. På slangen har jag en koppling som kan skruvas på slangen där duschmunstycket till badkaret normalt sitter... och i sumpen har jag en sektion på ca 100 liter som jag enkelt kan koppla bort från resten av systemet med en kran. Se bifogad bild. När jag vill byta vatten kopplar jag bort denna sektion, tömmer den på vatten och fyller den med kranvatten och nytt salt. Några timmar senare kontrollmäter jag salthalten och vrider om kranen så att vattnet blandas med resten av akvarievattnet. Eftersom jag alltid byter samma mängd vatten är det lätt att dosera rätt mängd salt.

Använder du osmos till ett så stort akvarium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ändrat lite på akvariets setup den senaste tiden...

Har bytt MH-lampor och fyllde på med mer biopellets förra veckan... Nu är båda behållarna i mitt uppflödesfilter i stort sett fulla med biopellets. Noterade att jag fått lite bakteriefilm på rutorna när jag skrapade dom igår, men det är nog ingen fara.

Drog också om slangdragningen vid pelletsfiltret idag så att utflödet går tillbaka till skummar-sektionen istället för direkt till facket där returpumpen sitter. Nu kanske en del av bakterierna skummas bort utan att de först behöver passera akvariet. Såg att tillverkaren numera rekommenderar att man gör så. Själv tror jag inte det gör någon jättestor skillnad men det får vi se...

Skall också försöka tänka ut lite ambitioner och mål kring akvariet för det nya året...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att det inte låter som en jättebra ide, eftersom du även minskar korallmaten på det sättet, men alltid kul att du testar så att andra kan dra lärdom, för att du kanske gör rätt genom att exportera näringen så fort som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att det inte låter som en jättebra ide, eftersom du även minskar korallmaten på det sättet, men alltid kul att du testar så att andra kan dra lärdom, för att du kanske gör rätt genom att exportera näringen så fort som möjligt.

Skummaren tar ju inte på långa vägar bort allt som finns i vattnet på "ett pass" så jag tror personligen inte det spelar jättestor roll. Men tillverkaren rekommenderar att man gör så...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker byta ytavrinning i akvariet... Idag har jag beställt PVC-rör så jag kan bygga en ny ytavrinning av rör och byta ut den stora ytavrinningsboxen som idag vanpryder mitt akvarium. Bilder kommer när grejerna har kommit hem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur har du tänkt att lösa borrning i karet?

Eller blir det en ren PVC historia?

Jag kommer inte att borra i akvariet. Det vore att utmana ödet nu när det är vatten i det... Dessutom funkar min nuvarande lösning ganska bra bortsett från det estetiska med den stora boxen.

Tidigare hade jag ju en lösning med rör på utsidan och en box med dubbla ytavrinningskammar på insidan. (Hur den lösningen ser ut framgår av dessa bilder). Nu tänker jag ta bort boxen i akvariet och istället koppla på ytterligare en böj på de båda rören som går ned i akvariet. Det blir en ren PVC-historia. De nuvarande rören på utsidan fungerar bra så de tänker jag behålla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satte ihop lite rör jag hade liggande i väntan på grejerna jag beställt. Ville pröva konceptet. Bilden visar de rördelar som sitter i akvariet, (det kommer vara två sådana uppsättningar). Tanken är också att röret skall vara lite bredare där nätet sitter, för att få lite större yta. Kör dessa grejer i akvariet så länge...

post-2486-14468921011955_thumb.jpg

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir nog hur bra som helst det här. Tvivlar inte på ditt byggande eller kunnande i frågan. :)

Tja... Borrning hade kanske varit enklare... -om jag gjort det för två år sedan innan jag startade akvariet, men nu skall vi inte försöka vara efterkloka, detta blir nog också rätt bra trots allt. ;-)

(Även om jag aldrig misslyckats med att ta upp hål i glas så skulle jag inte ens tänka tanken att borra i ett vattenfyllt akvarium som står i vardagsrummet).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja... Borrning hade kanske varit enklare... -om jag gjort det för två år sedan innan jag startade akvariet, men nu skall vi inte försöka vara efterkloka, detta blir nog också rätt bra trots allt. ;-)

(Även om jag aldrig misslyckats med att ta upp hål i glas så skulle jag inte ens tänka tanken att borra i ett vattenfyllt akvarium som står i vardagsrummet).

Våga vinn!!! -kung Är någ bättre att göra som du gör nu. Följer det med intresse så att man har det i bakhuvudet när karet byggs om i framtiden, tar säkert några år.

Om du hade borrat och haft en genomföring så hade det säkert funkat också men det är ju en risk att borra och sedan föra upp PVC där om man inte har ytavrinningsbox, det blir mycket moment om revet rör sig och spricker PVC:n så hamnar ju vattnet på golvet i alla fall.

Du får lägga upp bilder när du är klar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tre nya koraller i akvariet, Seriatopora caliendrum, som jag haft förut och som jag är mycket glad över att fått tillbaka då den trivdes bra i mitt akvarium, samt två andra SPS som jag inte kan namnet på. Kanske Martin84 vet? Tack för fraggarna Martin!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oroa dej inte för att inte hinna med.. det här är en perfekt hobby när man har smått i familjen (vi har 3 nu). Finns nog värre hobbys som tar upp ledig tid far away from home.. Barn är ju inte vakna dygnet runt, å vad jag kommer ihåg så fixar du vattenbyten snabbare än ett blöjjbyte ; ) ..stort grattis i alla fall /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...