Gå till innehåll

petnym

Rekommenderade inlägg

Måste försöka få fram en fragg som fiskarna vält ner så den ligger i mörkret långt in under största revpelaren... Man skulle ha en liten radiostyrd ubåt med gripklo... Kanske något för akvarie-industin att ta fram?

He he håller med vart av med en rikordea som försvann in i ett hål på min pelare för någon månad sen. Hittade på den för någon dag sen helt vit med små små gröna prickar. Hoppas den tar sig igen :S. då skulle ubåten vart perfekt ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste försöka få fram en fragg som fiskarna vält ner så den ligger i mörkret långt in under största revpelaren... Man skulle ha en liten radiostyrd ubåt med gripklo... Kanske något för akvarie-industin att ta fram?

Jag lyckades suga fram fraggen med en smal slang som jag använde som hävert... Det fungerade, men en radiostyrd mini-ubåt hade varit roligare. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har jag kört min nya ytavrinning ett par veckor och den fungerar bra, men den har blivit lite känsligare för bubblor i häverten. Troligen på grund av att jag kortade rören i akvariet några centimeter... Bubblor i häverten leder till att vattennivån i akvariet höjs någon centimeter, vilket leder till att min osmolator står och larmar... Detta har en tendens att inträffa när jag är bortrest, vilket min sambo självklart inte gillar.

Jag skulle visserligen kunna minska dimensionen på rören i häverten, men den långsiktiga planen är att skaffa en kraftigare returpump, så nu tänkte jag lösa problemet genom att koppla hävertens luftningsslang till en pump med venturi så att bubblorna sugs ut. Frågan är bara hur underhållsfri en sådan lösning blir? Tror ni en sådan luftningsanordning kommer att kalka igen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag kört min nya ytavrinning ett par veckor och den fungerar bra, men den har blivit lite känsligare för bubblor i häverten. Troligen på grund av att jag kortade rören i akvariet några centimeter... Bubblor i häverten leder till att vattennivån i akvariet höjs någon centimeter, vilket leder till att min osmolator står och larmar... Detta har en tendens att inträffa när jag är bortrest, vilket min sambo självklart inte gillar.

Jag skulle visserligen kunna minska dimensionen på rören i häverten, men den långsiktiga planen är att skaffa en kraftigare returpump, så nu tänkte jag lösa problemet genom att koppla hävertens luftningsslang till en pump med venturi så att bubblorna sugs ut. Frågan är bara hur underhållsfri en sådan lösning blir? Tror ni en sådan luftningsanordning kommer att kalka igen?

i mitt fall så kalkar den inte igen , men det samlas smuts o partiklar som gärna ser till så venturin förr eller senare inte drar "luft" den vägen.. så lite av ständig skötsel/koll krävs , det är min erfarenhet.

en vecka hade jag vågat Lämna det osett.. men inte två..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har strulat lite med korallerna i akvariet på siståne (troligen vattenvärden?). Efter att min Paru ätit upp en stor Lobophyllia så kläggade biopelletsen ihop. (Jag inbillar mig att det finns ett samband...). När det hände tog jag ur behållarna och skakade mediat ordentligt, men de klibbade ihop igen redan efter några dagar. Så nu har jag tagit ur mediat och gjort rent själva filtret så vattnet passerar lättare. Mediat sköljde jag bara i akvarievatten. Passade också på att blanda första och andra generationens pellets i de båda behållarna då det främst verkar vara första generationen biopellets som klibbar ihop... Ser ut att fungera bra idag (ett knappt dygn senare), så jag hoppas det blir bättre nu. Mina sps har inte haft mycket polyper ute på siståne...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt att det strulat med korallerna, du får ta och mäta värdena för att kunna utesluta det?

Hoppas du får ordning på balansen och att spserna återfår sin polypexpansion.

Skulle gärna se någon helbild på karet då det var ett tag sedan du postade men förstår om det inte känns så kul att ta kort när det strulat för dig.

Lycka till nu!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt, hur fungerar kejsaren med korallerna?
Fram tills förra veckan har den inte rört några koraller...
Tjusigt! ser riktigt maffigt ut helt klart! :)

Skaplig kejsare du har där i med, är det Borgs gamla P.paru som lever kvar i länet fortfarande?

Ja, Paru'n, Nason, en av Hepatusarna och 3-4 andra kirurger är från Borgs akvarium...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, Paru'n, Nason, en av Hepatusarna och 3-4 andra kirurger är från Borgs akvarium...

Jaha okej men va trevligt, kul att du lyckas hålla liv i dem med utan några missöden :)

Får hoppas paru´n skärper till sig vad gäller att äta koraller bara så du kan ha kvar den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har strulat lite med korallerna i akvariet på siståne (troligen vattenvärden?). Efter att min Paru ätit upp en stor Lobophyllia så kläggade biopelletsen ihop. (Jag inbillar mig att det finns ett samband...). När det hände tog jag ur behållarna och skakade mediat ordentligt, men de klibbade ihop igen redan efter några dagar. Så nu har jag tagit ur mediat och gjort rent själva filtret så vattnet passerar lättare. Mediat sköljde jag bara i akvarievatten. Passade också på att blanda första och andra generationens pellets i de båda behållarna då det främst verkar vara första generationen biopellets som klibbar ihop... Ser ut att fungera bra idag (ett knappt dygn senare), så jag hoppas det blir bättre nu. Mina sps har inte haft mycket polyper ute på siståne...

Nu är polyperna framme på alla korallerna igen (utom den som blev uppäten förstås). :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...