Gå till innehåll

petnym

Rekommenderade inlägg

Vattenbyte och annat fixande i akvariet idag...

Har konstaterat att det blir svårare och svårare att få tag i grovt media till en kalciumreaktor (Schuran jetstream 1) i Sverige... Har fått kompromissa att gå över till ett allt finare media varje gång... Vad använder ni andra för media till era jetstream1:or?

Städade också ur reaktorn med biopellets... Jag får ständigt ihopklumpade kockor med pellets som sätter sig på reaktorns väggar trots aggresivt flöde. Blir svarta och vita lager inuti klumparna så det luktar inte godis precis...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenbyte och annat fixande i akvariet idag...

Har konstaterat att det blir svårare och svårare att få tag i grovt media till en kalciumreaktor (Schuran jetstream 1) i Sverige... Har fått kompromissa att gå över till ett allt finare media varje gång... Vad använder ni andra för media till era jetstream1:or?

Städade också ur reaktorn med biopellets... Jag får ständigt ihopklumpade kockor med pellets som sätter sig på reaktorns väggar trots aggresivt flöde. Blir svarta och vita lager inuti klumparna så det luktar inte godis precis...

Det svarta och vita är troligtvis anearoba områden med svavelväteproduktion. Det svarta är järnföreningar och det vita kan vara svavelbakterier. Tippar på att du har 0 i nitrat :).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror Lasse menar att det är sådana lager som brukar bildas t ex i sandbotten om man inte rör i den på länge. Anaeroba processer bildas, men jag tycker att det är lite märkligt eftersom du har bra flöde där. Men det är klart att om det har klumpat ihop sig och lagren bildas inne i klumparna så kan det kanske stämma. Dessutom luktar det skunk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Baserar det på erfarenhet ute från naturen. När man kommer till syrefria bottnar så är de alltid svarta. Detta beroende på att svarta järn och manganföreningar uppträder vid syrefritt förhållande samt förekomst av svavelväte. Det vita brukar indikera svavelvätebildning - vad det exakt består av vet jag inte men just svavelbakterier har föreslagits förut. En källa uppger till och med att det är bakterier från släktet Beggiatoa som utnyttjar energin i just svavelväte.

Varför jag tror 0 i nitrat är att det sällan bildas svavelväte om det finns tillgänglig nitrat. Det är klar att djupt inne i en sandbädd (eller annat) kan det förekomma svavelväte eftersom det notrat som finns i vattnet är konsumerat innan det når så långt ner och då blir det svavelväte.

MVH lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har konstaterat att det blir svårare och svårare att få tag i grovt media till en kalciumreaktor (Schuran jetstream 1) i Sverige... Har fått kompromissa att gå över till ett allt finare media varje gång... Vad använder ni andra för media till era jetstream1:or?

Bioted Marin tror jag har grovt korallgrus, 30mm bitar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har ägnat mig lite åt metallslöjd på siståne... Har skruvat ihop en massa mindre kylflänsar till en stor... Med lite tålamod blir det kanske ett par LED-ramper av detta... Funderar på att sätta en vinklingsbar rad med LED:ar på varje sida om de fem rader jag monterat än så länge...

post-2486-14468922685117_thumb.jpg

post-2486-14468922685253_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ägnat mig lite åt metallslöjd på siståne... Har skruvat ihop en massa mindre kylflänsar till en stor... Med lite tålamod blir det kanske ett par LED-ramper av detta... Funderar på att sätta en vinklingsbar rad med LED:ar på varje sida om de fem rader jag monterat än så länge...

Det skulle jag absolut göra, du kan få verkligt fina effekter då. Jag kör med en extra ramp (som jag nu bygger om) som slår i vattnet i 45 grader för att belysa baksidan.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som om det inte vore nog med mina andra projekt, så har jag nu ett tredje parallellt byggprojekt på gång... Kunde inte stå emot när jag hittade några grova doningar på tyska ebay (notera tiokronan på bilden) som passar ett akrylrör som legat och skräpar här hemma... Jag är snart kvalificerad att sno Wrangs byggare-bob-avatar...

post-2486-14468922717974_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken med detta senaste bygge är att få en större behållare för kalken till min kalciumreaktor. Förhoppningen är att jag skall kunna seriekoppla denna med min Schuran jetstream men om inte det går får jag väl utöka bygget så det blir en komplett DIY kalciumreaktor...

post-2486-14468922727534_thumb.jpg

Mycket detaljer återstår dock (rördelarna på bilden är inte ens limmade)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var ett tag sedan vi fick en bild på karet :)

Jag postar helvy över akvariet minst en gång om året (varese det behövs eller ej...) - här är nog den senaste... ;-) - (Nog skämtat... Tyvärr har jag inte så mycket att skryta med. Tillväxten är mycket sparsam och jag har flera koraller som nästan dött).

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Har ägnat mig lite åt metallslöjd på siståne... Har skruvat ihop en massa mindre kylflänsar till en stor... Med lite tålamod blir det kanske ett par LED-ramper av detta... Funderar på att sätta en vinklingsbar rad med LED:ar på varje sida om de fem rader jag monterat än så länge...

Jag har funderat en del och kommit fram till att jag skall skippa de vinklingsbara raderna... Det blir för svårt att få till en enhetlig kylning med dom på det viset... Istället har jag nu monterat de sista två raderna med kylflänsar ihop med de andra fast monterade... Tyvärr tog skruvarna slut så jag kunde bara färdigställa den ena rampen... Kylflänsen är tänkt att husera tre tysta fläktar som tillsammans skall kyla 7x16 LED's som drivs med 16st CAT4101 på ca 25V.

post-2486-14468922835787_thumb.jpg

Har också börjat tänka om angående inkapslingen... Istället för att köpa ett halvfabrikat funderar jag nu på att bara montera en aluminiumlist som en sarg som skall hålla fast glaset under kylflänsen. Om rampen skall bli slank och fin så får jag skippa Jannes drivkort och köra på min ursprungliga design med ett flertal små kort, annars ryms inte elektroniken....

Tror ni man skall köra på riktigt glas eller akryl under LED:arna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

I stort sett allt LED-relaterat arbete (utom dessa jpg-bilder) förlorades i hårddiskkrash tidigare idag... Vi får anta att det går fortare att cad:a korten en andra gång... Hur som helst blir det nog en del fördröjningar i projektverksamheten...

post-2486-14468922953353_thumb.png

post-2486-14468922953188_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Backup???
Det är antagligen som det brukar vara med sådant. Jag gräver fram data åt vänner släkt, och folk som betalar för min tid, och sitter själv här hemma helt utan backupplösning... Man borde veta bättre, men det är ju fett mycket "Det händer inte mig" varning på det hela...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Faktum är att jag har backup, men nytagen backup är endast på foto-mappen så krets-scheman och samlad info om kalciumreaktorer och annat som jag hållt på med de senaste månaderna fanns inte med. Mycket tveksamt om man som "amatör" kan få ut något från den disken då datorn inte längre hittar den...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Det finns en hel del program som ofta klarar av att få fram data även om datorn inte hittar disken alls. En kompis råkade ut för detta och jag lyckades rädda alltihopa med hjälp av ett program jag tog ner från internet. Nu sitter jag inte hemma och kan ta fram vad det heter men det kan jag göra ikväll. Under tiden så kan du se här där problematiken beskrivs och där det tipsas om andra program som kan göra jobbet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...