petnym Postat 30 december 2013 Författare Postat 30 december 2013 Fick hem mina kretskort idag... Här är ett miniatyr-kort för analog mätning av vattennivån, (än så länge bara PCB)... Vore trevligt om man lyckas kapsla in elektroniken högst upp på det PVC-rör som används för att mäta vattennivån. Citera
petnym Postat 30 december 2013 Författare Postat 30 december 2013 Typ, så här...inuti en 20 mm PVC-koppling. :-) Citera
gurra600 Postat 30 december 2013 Postat 30 december 2013 Ser litet och smidigt ut, vad ska du kapsla med ? Epoxi 2K Citera
hanst Postat 30 december 2013 Postat 30 december 2013 Måste säga att tanken att ha den i ett rör är ju genial Om det går att lösa problemet med en bra kappsling samt att enkelt kunna sätta i2c adressen så är det bara att tuta och köra. Det kanske räcker att välja adress innan man gjuter igen och då är det ett problem mindre. Citera
petnym Postat 30 december 2013 Författare Postat 30 december 2013 Peter var köpte. du kortet?Det är ett kort som jag gjort/designat själv... (Iteadstudio har etsat det åt mig om det var så du menade...) Citera
petnym Postat 3 januari 2014 Författare Postat 3 januari 2014 En bild med lite mer "elektronikporr" efter kvällens lödning... Citera
Andreas84 Postat 3 januari 2014 Postat 3 januari 2014 ska bli kul och se hur det blir när det är klart Citera
petnym Postat 5 januari 2014 Författare Postat 5 januari 2014 Aktuella bilder på akvariet...Min scape består av 4-5st diskreta revpelare (plus, just nu, en LS-klump från mitt lilla akvarium, ovanpå två av revpelarna).Fågelperspektiv framifrån (Så jag hade sett det om jag varit 2:40 cm lång):Från sidan... (Så jag ser det från min entrehall): Citera
petnym Postat 6 januari 2014 Författare Postat 6 januari 2014 Fiskarna ser små ut det karet =)Ja, de är på tillväxt... (Jag hade ju fler riktigt stora fiskar tidigare)... Citera
petnym Postat 12 januari 2014 Författare Postat 12 januari 2014 Något för en framtida pysselkväll att knåpa ihop... Citera
POPOV Postat 13 januari 2014 Postat 13 januari 2014 Något för en framtida pysselkväll att knåpa ihop...[ATTACH=CONFIG]109512[/ATTACH]Intressant, liknar något jag själv gjort innan tror jag. Gissar jag rätt? Skillnaden är att du använder dig av blåtand istället för RF? Citera
petnym Postat 13 januari 2014 Författare Postat 13 januari 2014 Gissar jag rätt? Skillnaden är att du använder dig av blåtand istället för RF?Antar det... Det är iallafall tänkt att bli en (delvis) "Reef Angel-kompatibel" styrbar grendosa, som även kan styras trådlöst över xbee (inte blåtand)... Citera
POPOV Postat 13 januari 2014 Postat 13 januari 2014 Antar det... Det är iallafall tänkt att bli en (delvis) "Reef Angel-kompatibel" styrbar grendosa, som även kan styras trådlöst över xbee (inte blåtand)...Kör du med Reef Angel?Fundera på att bygga om min förgrening, brukar för tillfället nexa kontakter istället. Nackdelen är att det bara går att köra envägskommunikation med Nexa vilket kan vara lite riskabelt med tanke på att det är av vikt att få besked om att kommando verkligen utförs. Citera
petnym Postat 13 januari 2014 Författare Postat 13 januari 2014 Kör du med Reef Angel?Nja... Än så länge kör jag ingenting, men det lutar åt att försöka få igång mjukvaran från Reef Angel på min egen hårdvara. Reef Angeln är ju egentligen en standard Arduinokontroller. Jag har redan lånat designen på en del kringhårdvara från Reef Angeln, som jag förbättrat och gjort egna kretskort av, (pH/Orp/salthalt/vattennivå)... Jag vill ha grejerna lite mer "stand alone" så man kan rycka kontrollern utan att allt som är kopplat till grendosan stängs av... Fundera på att bygga om min förgrening, brukar för tillfället nexa kontakter istället. Nackdelen är att det bara går att köra envägskommunikation med Nexa vilket kan vara lite riskabelt med tanke på att det är av vikt att få besked om att kommando verkligen utförs.Varför då? Vad anser du vara fördelen med Nexa då? Citera
POPOV Postat 13 januari 2014 Postat 13 januari 2014 Nja... Än så länge kör jag ingenting, men det lutar åt att försöka få igång mjukvaran från Reef Angel på min egen hårdvara. Reef Angeln är ju egentligen en standard Arduinokontroller. Jag har redan lånat designen på en del kringhårdvara från Reef Angeln, som jag förbättrat och gjort egna kretskort av, (pH/Orp/salthalt/vattennivå)... Jag vill ha grejerna lite mer "stand alone" så man kan rycka kontrollern utan att allt som är kopplat till grendosan stängs av...Varför då? Vad anser du vara fördelen med Nexa då?Kanske blev fel när jag skrev. Behöver mest bygga om min till en högre standard. Ingen fördel med Nexa förutom att den är en färdig produkt.Synd att du inte bor i samma stad, då hade jag gärna besökt dig för att få inspiration till alla min a egna projekt.Reef angel smygtitta jag redan på 2010: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?35806-Reef-Angel-styrsystem-till-r%E4tt-pris!&highlight=reefangel Citera
petnym Postat 13 januari 2014 Författare Postat 13 januari 2014 Synd att du inte bor i samma stad, då hade jag gärna besökt dig för att få inspiration till alla min a egna projekt.Ja, det hade varit kul, men vi får inspirera varandra över nätet istället... Mitt projekt går dock i ett långsamt tempo då jag inte längre har särskilt mycket tid över till sådana här projekt, (jag har två små barn på 3 år resp 1,5 år). Citera
petnym Postat 18 januari 2014 Författare Postat 18 januari 2014 Lite vattenvärden...Salthalt 1,025Magnesium 1270 ppmCalcium 475 ppmKH 8,3 dKH Citera
petnym Postat 31 januari 2014 Författare Postat 31 januari 2014 Bild på min tryckare, (som växt något ofantligt de månader jag haft honom)... Citera
petnym Postat 10 februari 2014 Författare Postat 10 februari 2014 Provar en mjukkorall, sarcophyton i akvariet... Hoppas att jag inte har för mycket flöde för den... Citera
Maglofster Postat 10 februari 2014 Postat 10 februari 2014 Väldigt fin sten också måste jag säga. Jag gillar när den är så ren och med massor av kalkalger. Citera
petnym Postat 27 april 2014 Författare Postat 27 april 2014 Kompletterat fiskbeståndet med en Elddvärgkejsare och en gul kirurg (storlek XL) som nu efter flera veckors invänjning äntligen accepterats av "sushi-mästaren" (Z.xanthurum). Elddvärgkejsare var egentligen avsedd för lilla akvariet, men den kom inte överens med min C.eibli så den får gå med de andra dvärgkejsarna här i stora akvariet. Har senaste månaden förlorat en pepparmintsräka och en av frökenfiskarna som jag startade akvariet med för ca sex år sedan.Uppdaterad fisklista:2st Palettkirurgfisk "Doris", Paracanthurus hepatus1st Gulstjärtad kirurgfisk, Zebrasoma xanthurum1st Naso, Naso lituratus1st Indisk Segelfenskirurg, Zebrasoma desjardini1st Segelfenskirurg, Zebrasoma veliferum1st Gul kirurgfisk, Zebrasoma flavescens1st Tryckarfisk, Odonus niger3st Elddvärgkejsare, Centropyge loricula1st Citrondvärgkejsare, Centropyge flavissima2st Orange clownfisk "Nemo", Amphiprion ocellaris1st Blågul frökenfisk, Chrysiptera parasema2st Pepparmintsräkor, Lysmata wurdemanniLite sugen på att komplettera med följande från Dejong...Moorish Idol, Zanclus cornutusSebrastrimmig kirurgfisk, Acanthurus triostegusBlå putsarfisk, Labroides dimidiatusPå önskelistan står även:Tryckarfisk (Blåhakad), Xanthichthys auromarginatusDrömkejsarfisk, Pomacanthus navarchus Citera
Sillen Postat 4 maj 2014 Postat 4 maj 2014 Gillar ditt fiskval. Inte annat att jag blir lite sugen på att starta om med ett nytt akvarium. Synd det krävs ett så pass stort för att klara den mängd fiskar du har. De gånger jag varit sugen att starta nytt kar har jag rätt ofta tanbkar på att köra ett kar med inriktning mot fiskar och mindre stenkoraller för att det ska bli mindre tidskrävande! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.