Gå till innehåll

Timer till magnetiska ballaster?


Edward

Rekommenderade inlägg

Kanske denna

t_10007.gif10007 4x600w Reläbox inkl. Timer

eller denna

t_10006.gif10006 Brennenstuhl Digital Timer

Denna timer är gjord för att kunna tända 3st 600w ballaster samtidigt. Den har ett inbyggt relä som kan belastas med 32 induktiva ampere. Timern har gått igenom tyska TUF test vilket bevisar att den håller för vad den lovar.

köpte Brennenstuhl digital timer :) jag hoppas att den kommer att fungera iallafall...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jävligt jobbigt att det inte finns något vettigt att köpa färdigbyggt faktiskt. Ingen som kan lägga upp en guide om hur man pular ihop en själv som nybörjarlåtsaselektriker :) ?

Du frå inte bygga en sådan om du inte är behörig, eller rättare sagt så får du inte koppla in den om ingen behörig elektriker har tagit ansvar för den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du frå inte bygga en sådan om du inte är behörig, eller rättare sagt så får du inte koppla in den om ingen behörig elektriker har tagit ansvar för den.

jo om jag inte minns helt fel ifrån när man själv läste el så får du bygga sånna saker, MEN du får inte göra några fasta installationer, men om man bygger ihop en liten låda så borde de ju inte räknas som en fast installation..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag minns från då jag läste starkströmsföreskrifterna, de som reglerar vad du får göra som privatperson bland annat, så får du icke göra detta. Om någon visar mig vart det står i föreskrifterna så tror jag naturligtvis på dem.

Du har helt rätt io att du inte får göra fasta instalationer. Med ditt resonemang får du då bygga ihopp all el i ditt hus så länge du lägger det löst och inte skrivar (eller spikar) fast det. Det är inte mycket du får göra själv.

Hittar tyvärr inte länken till föreskrifterna just nu!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag minns från då jag läste starkströmsföreskrifterna, de som reglerar vad du får göra som privatperson bland annat, så får du icke göra detta. Om någon visar mig vart det står i föreskrifterna så tror jag naturligtvis på dem.

Du har helt rätt io att du inte får göra fasta instalationer. Med ditt resonemang får du då bygga ihopp all el i ditt hus så länge du lägger det löst och inte skrivar (eller spikar) fast det. Det är inte mycket du får göra själv.

Hittar tyvärr inte länken till föreskrifterna just nu!

det finns även vissa undantag i starkströmsföreskrifterna, du får tex byta ett eluttag om du har kännedom om hur du gör det på ett säkert sätt!

fasta installationer behöver inte vara att man spikar fast det, en fast installation är när du drar kablar och ansluter till elskåpet, vilket du inte får göra utan behörighet, MEN du får dra all el i huset själv om du vill om du har en elektriker med behörighet som kopplar in det i elskåpet åt dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jesper där är vi helt överens. Dock TROR jag inte att den konstruktionen som ChristerT visade omfattas av vad du får bygga själv.

Lådan du ser i Christers bild, vad är det? Är det ett elskåp eller något annat? Jag tycker att du ska kontrollera vad som normalt finns i ett elskåp och vad som finns i den lådan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I dag krävs ett anställningsförhållande mellan den som drar kablarna och den som ansvarar för installationen. Du får byta ett befintligt uttag om du har nödig kännedom men för att sätta upp ett nytt uttag eller dra kablarna dit krävs behörighet.

Och skall du sälja elprodukter måste de vara CE- märkta eller motsvarande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har helt rätt io att du inte får göra fasta instalationer. Med ditt resonemang får du då bygga ihopp all el i ditt hus så länge du lägger det löst och inte skrivar (eller spikar) fast det. Det är inte mycket du får göra själv.

Hittar tyvärr inte länken till föreskrifterna just nu!

Nej du får inte ens dra rören i huset om elektrikern ej godkänner detta.

Vet 2 fall:

1. en drog allt satte gips trotts sin kännedom om hur man lägger rör i väggen så fick han riva gipsen. Elektrikern kunde inte ta ansvar för nått han inte gjort även att det bara var VP rör utan tråd i röret

2. En jag känner byggde nytt hus. Han känner elektrikern och fick dra även han men då var elektrikern på plats och de hjälptes åt med dragningen, men han i sig hadde pratat med sin chef om detta

Så nej Ingen elektrisk dragning är tillåten om man inte har en behörig elektriker bakom det man gjort. Precis som Stig skriver i inlägg #32

Elsäkerhetsverkets föreskrifter

Alla gällande föreskrifter och allmänna råd som beslutats av Elsäkerhetsverket kan du hitta i Registret.

2007:2pdf.png Elsäkerhetsverkets föreskrifter om behörighet för elinstallatörer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

CW!

Jag var visst otydlig i det jag skrev då jag vet det du och skriver, dock inte uppdateringen att man var tvungen att vara anställd som Stig skriver. Tabken med det jag skrev var att det var så dumt att det framgick att det var inte hurvidadet var skruvat i huset som avgjorde om du fick göra det eller ej.

Ursäkta otydligheten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...
Enligt min erfarenhet så är elektroniska timers bättre. Vet inte om de bryter på något annat sätt än de mekaniska men de funkar klart bättre.

Jag har precis den motsatta erfarenheten. Elektroniska timers poppade som popcorn redan med 1x250W MH. Med 2x250W prövade jag aldrig utan körde med mekanisk. Den höll tills jag inte vågade chansa längre utan byggde min egen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har precis den motsatta erfarenheten. Elektroniska timers poppade som popcorn redan med 1x250W MH. Med 2x250W prövade jag aldrig utan körde med mekanisk. Den höll tills jag inte vågade chansa längre utan byggde min egen.

Där ser man. Jag har kört med samma elektroniska i 2 år nu.

Min mekaniska höll 2 månader sedan klibbade den ihop, givetvis vart man inte hemma då på 2 dagar. Blev lite alger kan jag säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka elektroniska respektive mekaniska timers har ni använt som fungerar?

Själv har jag i nästan en månads tid kört med en sånhär till två stycken 70W MH med elektroniska ballaster utan några som helst problem. Någon som har haft problem med dem när det gäller högre effekter/magnetiska ballaster? Bara så man vet om man byter upp sig nån gång...

Sen kan man ju ha flera fördelar med att slå på varje lampa för sig då man kan "dimma" ljusintensiteten över dygnet. Sen förstår jag åxå att många inte har den möjligheten om de kör med en ensam lampa eller av andra anledningar.

Bifogar även en bild på timern, för framtida referenser, eftersom flera av länkarna i början av tråden tyvärr inte fungerar längre...

post-5077-14468920566328_thumb.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv har jag i nästan en månads tid kört med en sånhär till två stycken 70W MH med elektroniska ballaster utan några som helst problem. Någon som har haft problem med dem när det gäller högre effekter/magnetiska ballaster? Bara så man vet om man byter upp sig nån gång...

Har kört med samma i flera år till en 150W MH. Fungerar fint än så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...