Gå till innehåll

Timer till magnetiska ballaster?


Edward

Rekommenderade inlägg

Det som är s a s problemet med de engelska varianterna, bortsett från att byta kontaker/uttag - är att de bara bryter enpoligt

(eftersom det inte går att vända engelska kontakter fel, så bryter den enbart fasen)

Jag tror ju att men behöver 2 polig brytare här av elsäkerhetsskäl - finns det någon elsäkerhetskunnig person på forumet som kan svara på detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gäller dock inte alla. Jag själv har haft timers som fungerat alldeles utmärkt, köpta på Ö&B iofs, men de har fungerat felfritt i över ett år när jag haft MH, jag är just i övergången mellan MH och T5.

De var inte snygga och smidiga, men har fungerat felfritt för mig. Man kan kanske göra så om man är orolig för sina timers att man sätter en temeraturavkännare som bryter strömmen till timern om tempen stiger till tex 29 grader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Conrad har en som fungerar bra enligt de som har den, jag har en själv, men har inte kopplat in den ännu, det kommer dock ske i mitt nya kar, men hur den ska kopplas in, om det blir på belysning eller doppvärmare, det har jag inte bestämt ännu.

Kanske att jag sätter doppvärmare och belysning på en förgreningsdosa som jag kopplar på termostaten.

Länk.

Den heter Universaltermostat UT 100 om länken inte skulle fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är oftast timern som inte orkar med och "svetsas" fast i öppet eller stängt läge, och är man inte hemma och märker av detta så kan det göra en hel del på akvariets temperatur med tråkiga följder...

Och i enlighet med Murphys lag så sker detta när du inte är hemma. Vanliga timers kan vara opålitliga, ibland även med vanliga T5 om det är skittimers. Som jag brukar säga: ju mindre chansen är för att något kommer att skita sig, desto större är chansen att det skiter sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jesper, länken fungerar inte, man hamnar direkt på förstasidan.

Berätta gärna vilken kategori det du köpt ligger i, eller vad det är.

Kanske denna

t_10007.gif10007 4x600w Reläbox inkl. Timer

eller denna

t_10006.gif10006 Brennenstuhl Digital Timer

Denna timer är gjord för att kunna tända 3st 600w ballaster samtidigt. Den har ett inbyggt relä som kan belastas med 32 induktiva ampere. Timern har gått igenom tyska TUF test vilket bevisar att den håller för vad den lovar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...