gladiator Postat 9 augusti 2008 Dela Postat 9 augusti 2008 Undrar över om man kan ha 2 st olika färgade Mandarine par i ett 1400 liters kar ?Är det risk att dom kommer ha ihjäl varandra ?Har ca 250 kg Ls totalt i systemet, har otroligt mycket liv i Ls på nattetid, så maten tror jag inte blir ett problem.Mvh Johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mr_alex Postat 9 augusti 2008 Dela Postat 9 augusti 2008 tror att det går..du har så pass stort kar..men vänta tills proffsen svarar:p Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 9 augusti 2008 Dela Postat 9 augusti 2008 Spelar det någon roll om man har olika sorters madariner om man har mer än ett par i ett kar, om det nu går att ha flera madariner? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
gladiator Postat 9 augusti 2008 Författare Dela Postat 9 augusti 2008 Jag har precis inhandlat ett ytterligare mandarin par så vi får väl se vad som händer, om någon dag/vecka kan jag skriva hur det har funkat.Mvh Johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Capote Postat 10 augusti 2008 Dela Postat 10 augusti 2008 Oberoende av hur de är färgade kommer de att jaga en mandarin som inte är partnern. Det händer även om man bara har två mandariner som inte bildar par. -Samma kön t.ex. Mandarinens livsstil gör ju att de kanske inte ser varandra så ofta men du kommer att bli förvånad över hur snabb denna fisk kan vara.Hos mig har detta jagande slutat med att en av mandarinerna försvunnit och men jag har aldrig haft flera par. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
gladiator Postat 10 augusti 2008 Författare Dela Postat 10 augusti 2008 Ser redan nu att (dom gröna mandarinerna) har bildat ett par, såg tydligt i affären att det var en hona och en hane( ryggfenan). Dom håller sig tät tillsammans och har tagit ett stort sten parti som revir..Sedan har jag ett par blå/röd såg även här i butiken att det var en hona o hane, dessa håller sig i ett helt annat parti med sten, än så länge så har dom hållit sig i sitt egna revir.Inget bråk hittills, har inte sett dom blå/röda så mycket som dom gröna.Ska med spänning följa detta, hoppas det kommer att funka. Jag kommer att fortsätta skriva i denna tråd hur det går. // Johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 10 augusti 2008 Dela Postat 10 augusti 2008 Jag provade detta för några år sedan, med 2 par splendidus av olika geografiskt ursprung - Dvs med i mitt tycke stor skillnad i färg och teckning, men det senare tillsatta paret blev ihjälslagna på mindre än 4dgr.Detta i ett kar med en volym väl överstigande 1kubik och flera hundra kg Ls.Men det kanske funkar bättre med splendidus vs picturatus eller scooterblennies Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
gladiator Postat 10 augusti 2008 Författare Dela Postat 10 augusti 2008 Vad tråkigt att det inte funkade för dig Greger.Jag har dessa två sorter:splendiduspicturatusVet inte om det är någon fördel att jag släppte i dom nästan( 1 dag i mellan) samtidigt, ibland kan ju det vara bra med andra fiskar. Hoppas !!! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nike83 Postat 10 augusti 2008 Dela Postat 10 augusti 2008 Grymt snygga!Hur länge har du haft igång ditt kar? Vad matar du dem med? eller vad käkar de? Vad är "taggen" på ryggen ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 10 augusti 2008 Dela Postat 10 augusti 2008 taggen betyder att det är en hane.. oftast lever mandarinerna på småkryp i stenen.. många här säkert hört reglen "50kg sten är minimum" för en sådan.picturatus sägs vara enklare då den kan få för sig o äta foder som vi har att tillgå , mysis o artemia tex.. mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
gladiator Postat 10 augusti 2008 Författare Dela Postat 10 augusti 2008 Det är precis så Magnus skriver, jag hoppas dom börjar äta frysmat senare. Jag har bara haft dom i ett par dagar, och karet har vart igång sedan Jan -08. Du kan kolla länken: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=20266Kommer att lägga ut bilder idag på länken ovanför.Grymt snygga!Hur länge har du haft igång ditt kar? Vad matar du dem med? eller vad käkar de? Vad är "taggen" på ryggen ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tenkare Postat 10 augusti 2008 Dela Postat 10 augusti 2008 Lite OT kanske men jag har en Pictoratus och den slukde artemia från dag 1. Polaren har splendidus och den käkade artemia från dag 1 den med. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 10 augusti 2008 Dela Postat 10 augusti 2008 Håller tummarna Johan, jag hoppas att artskillnaden hindrar dom från att spöa skiten ur varannn.Frysfoder brukar dom ta efter ett tag - problemet kan vara att deras "pårökta" beteende ofta gör att övriga innevånare snor maten framför ögonen på dom.Några små mandarinrestauranger av gamla kryddglasburkar är inte felobs att artemia inte riktigt duger som ersättningsfoder eftersom näringsinnehållet är väldigt lågt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
gladiator Postat 10 augusti 2008 Författare Dela Postat 10 augusti 2008 Vilken frysmat rekomenderar du ?Håller tummarna Johan, jag hoppas att artskillnaden hindrar dom från att spöa skiten ur varannn.Frysfoder brukar dom ta efter ett tag - problemet kan vara att deras "pårökta" beteende ofta gör att övriga innevånare snor maten framför ögonen på dom.Några små mandarinrestauranger av gamla kryddglasburkar är inte felobs att artemia inte riktigt duger som ersättningsfoder eftersom näringsinnehållet är väldigt lågt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 10 augusti 2008 Dela Postat 10 augusti 2008 komplettera med mysis och cyclops, röd plankton bör nog vara attraktivt också.Det finns ju en ny artemia berikad bl.a omega3 fettsyror och vitaminer - "supershrimp" från Ocean Nutrition som jag tror är ett bättre artemialternativ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 10 augusti 2008 Dela Postat 10 augusti 2008 Hej!Hoppas det inte gör något om jag slänger in en fråga här men:Dem mandariner som man köper i djuraffärer, äter de inte annat än bara djur i stenarna? Är det möjligt att lära dem att acceptera torrfoder? Det hade varit bra eftersom torrfoder innehåller mycket näring och stärker fiskarnas immunförsvar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 10 augusti 2008 Dela Postat 10 augusti 2008 I några sällsynta fall har dom börjat ta pellets. Oftst börjar dom ta frysfoder som sagts tidigare.Den jag hade åt bara från stenen, inte ens nykläckt artemia dög, så ni kan ju räkna ut vad som hände med den . Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted saltakvarium Postat 10 augusti 2008 Dela Postat 10 augusti 2008 I några sällsynta fall har dom börjat ta pellets. Oftst börjar dom ta frysfoder som sagts tidigare.Den jag hade åt bara från stenen, inte ens nykläckt artemia dög, så ni kan ju räkna ut vad som hände med den .Dum fisk. Fin, men svår. Det brukar alltid vara en hake med det som man tycker är vackert... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
gladiator Postat 10 augusti 2008 Författare Dela Postat 10 augusti 2008 Hur mycket Ls hade du och hur länge hade karet vart igång ?I några sällsynta fall har dom börjat ta pellets. Oftst börjar dom ta frysfoder som sagts tidigare.Den jag hade åt bara från stenen, inte ens nykläckt artemia dög, så ni kan ju räkna ut vad som hände med den . Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 10 augusti 2008 Dela Postat 10 augusti 2008 Hur mycket Ls hade du och hur länge hade karet vart igång ?Tippar på att det var ungefär 70kg, det var innan jag möblerade om och minskade på stenen. Det hade väl varit igång i 6-7 månader innan jag köpte den. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
gladiator Postat 13 augusti 2008 Författare Dela Postat 13 augusti 2008 Nu har det gått 4 dagar och allt ser lugnt ut, mandarinerna har till 90 % hållt sig till sina revir men jag har sett att dom har vart över hela karet oxå.Jag får leta länge för att se dom alla, dom är ganska små och mycket Ls. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
gladiator Postat 25 augusti 2008 Författare Dela Postat 25 augusti 2008 Uppdatering: Honan "splendidus" dog för ett par dagar sedan, har inte sett att hon har fått stryk.Nu vet jag inte exakt vad hon dog av men borde ha lyssnat på alla goda råd innan jag köpte 2 olika par mandariner, men nu har jag provat och lärt mig en läxa. Jättetråkigt för mandarinerna är så otroligt egna och så färggranna.Ville uppdatera tråden för att andra kan lära av detta !! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jontebgood22 Postat 25 augusti 2008 Dela Postat 25 augusti 2008 det kan ju varit ett annat skäl än revir och faight eller ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 26 augusti 2008 Dela Postat 26 augusti 2008 Ofta tränger mandarinen ut "inkräktaren" från reviret och maten, så troligen så svälter dom ihjäl Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
gladiator Postat 14 september 2008 Författare Dela Postat 14 september 2008 Uppdatering !Fortfarande 3 mandariner kvar, dessa verkar leva fredligt och må bra. Picturatus paret är jättefina tillsammans .... Frågan är nu om man ska försöka få tag på en hona till min splendidus hanne ?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.