DaTrucka Postat 30 september 2008 Postat 30 september 2008 Diskutera och ställ frågor om PärS 930 liter med inbyggd sump.//Moderator Citera
Stille Postat 30 september 2008 Postat 30 september 2008 Tjenare,Mycket underhållande läsning. Ditt kar är verkligen vackert och jag kan bara tänka mig hur det ser ut i verkliga livet.Önskar att något av mina framtida projekt kan komma att se lika fina ut!Större bilder skulle vara trevligt! =DHa de!//Stefan Citera
jens karlskrona Postat 30 september 2008 Postat 30 september 2008 Mycket trevligt och vackert kar.Men som stefan skrev innan så hade det varit kul med större klickbara bilder! Citera
DaTrucka Postat 30 september 2008 Författare Postat 30 september 2008 Jag får nog ta på mig skulden med dom små bilderna, han skickade in bilderna i storlekar som jag rekommenderade. Vilket nu i efterhand tyvärr blev för små. Pär - Om du vill kan du skicka bilderna till mig igen fast i större format (det räcker med bilderna), tyvärr innebär det ju extra arbete. Det är samma begränsningar på bildena i en artikel som i övriga forumet dvs. 1000x1000 pixlar eller ca 160kb.Ber mycket om ursäkt för missödet. Citera
Trilobite Postat 30 september 2008 Postat 30 september 2008 Du har verkligen fina bilder - det märks att du jobbar med vattenvärdena! Är inte din salthalt lite låg för lägre djur och koraller? Citera
PärS Postat 1 oktober 2008 Postat 1 oktober 2008 Hej och tack för alla berömmande ord.Angående bildstorleken så varierar de lite.De mindre bilderna är 640 pixel och de större runt 1000.Marko.Jag har klistrat in dem i word och sedan ändrat storleken.Om du högerklickar på bilderna och gör om dem till originalstorlek så blir dom större.Skulle inte det funka kan jag skicka över dem igen till dig.Angående salthalten stämmer det säkert att jag ligger i nedre området för koraller och lägre djur men och andra sidan är det ju bättre för fiskarna, med andra ord en kompromiss. Hittills har det inte varit några problem i alla fall.Pär Citera
wrang Postat 1 oktober 2008 Postat 1 oktober 2008 Vart köpte du dina slangpumpar från Autoclude? Citera
zeke66 Postat 1 oktober 2008 Postat 1 oktober 2008 Otroligt fint kar. Ett av dom finaste jag sett. Keep up the good work Citera
Laggeman Postat 1 oktober 2008 Postat 1 oktober 2008 Snyggt Pär!Kul läsning, jag hoppas det sporrar fler att skriva lite om sina kar och skicka in till SG's redaktion. Ställer också samma fråga som Wrang, jag vet att jag har sett dem via länk här förut, men minns inte var, och har tyvärr inte sparat länken... Citera
Freddi Postat 1 oktober 2008 Postat 1 oktober 2008 Du har verkligen fina bilder - det märks att du jobbar med vattenvärdena! Är inte din salthalt lite låg för lägre djur och koraller?Funderar lite på det där med låg salthalt????Vad jag kunde läsa har han 1,025 i salthalt skulle det inte var normalt?? Citera
PärS Postat 1 oktober 2008 Postat 1 oktober 2008 Vart köpte du dina slangpumpar från Autoclude?Hej!Pumparna säljs av Tillquist. Jag vet inte om de säljer till privatpersoner.Jag har kommit över dem genom ett företag som använder dem som doseringspumpar till diskmedel för steriliseringsutrustning till läkemedelsindustrin.De är mycket jämna i doseringen. Ger exakt lika mycket alla tre (25ml/minut).Jag kan rekommendera dessa.Pär Citera
PärS Postat 1 oktober 2008 Postat 1 oktober 2008 Funderar lite på det där med låg salthalt????Vad jag kunde läsa har han 1,025 i salthalt skulle det inte var normalt??Egentligen är väl salthalten runt korallreven lite högre 1,026 - 1,027. Men som sagt ingen stor skillnad. Kanske bara en felläsning. Jag byter vatten med salthalt på 1,020 -> 1,022 sedan står ballingen för att höja salthalten till 1,025. Citera
Sunny Postat 1 oktober 2008 Postat 1 oktober 2008 Trevlig läsning och ett jätte fint akvarium...När kommer de lite större bilderna ? Mvh,Sunn Citera
Trilobite Postat 1 oktober 2008 Postat 1 oktober 2008 Kanske bara en felläsning. Jag byter vatten med salthalt på 1,020 -> 1,022 sedan står ballingen för att höja salthalten till 1,025.Så var det! Citera
Vargklo Postat 1 oktober 2008 Postat 1 oktober 2008 Jättetrevlig artikel, Pär!Det märks som sagt att du jobbar med vattenvärdena! Citera
oveb Postat 1 oktober 2008 Postat 1 oktober 2008 Coolt Pär !Speciellt att du lyckats utan massa märkvärdiga tillsatser.Doserpumparna var ju åxå tokcoola. Såna man bara ser på sjukhus ??. Citera
PärS Postat 1 oktober 2008 Postat 1 oktober 2008 Coolt Pär !Speciellt att du lyckats utan massa märkvärdiga tillsatser.Doserpumparna var ju åxå tokcoola. Såna man bara ser på sjukhus ??.Jag har ju inte så mycket att jämföra med. Karet har inte varit igång ett år än.Men det är nog ändå så att mycket av tillsatser finns bara för att tillverkarna skall ha något att sälja. Citera
Trollsvans Postat 1 oktober 2008 Postat 1 oktober 2008 Ruggigt läckert kar!Angående tillsatser så är det väl så att man klarar sig bra utan dom, men vill man ha kraftig tillväxt så är det nog underlättande att använda dom, eller nåt sånt. Citera
DaTrucka Postat 1 oktober 2008 Författare Postat 1 oktober 2008 Då ska bilderna vara fixade.Jag blev helt förstummad när jag såg stoleken och färgerna på montipororna.Bara att gratulera till ett riktigt vackert och välväxt kar trots att det varit igång så kort tid. Citera
Ted Camenius Postat 2 oktober 2008 Postat 2 oktober 2008 Toksnyggt!!Jäteläckert med de flakväxande montipororna som täcker revet. Citera
PärS Postat 2 oktober 2008 Postat 2 oktober 2008 Vad kul att så många tycker om vad ni sett.Det är roligt att få så många positiva omdömen.Det är flera som påpekat att jag verkar vara noga med vattenvärdena, och det är nog därför det gått så bra som det gjort hittills. Jag känner att jag vill vara noggrann. Med den tillväxten jag har idag sjunker Ca med 10 mg/liter och dag utan tillsatser. Det krävs med andra ord inte många dagar innan vattenvärdena blir dåliga om något går fel. Citera
oveb Postat 2 oktober 2008 Postat 2 oktober 2008 Med den tillväxten jag har idag sjunker Ca med 10 mg/liter och dag utan tillsatser. Det krävs med andra ord inte många dagar innan vattenvärdena blir dåliga om något går fel.Coolt ! Jag har som max haft en Kalciumåtgång på 7ppm/dag.Hur mycket Magnesium äter det ?- Citera
garfish Postat 2 oktober 2008 Postat 2 oktober 2008 Riktigt snyggt kar du har fått ihop /Gustaf Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.