Gå till innehåll

Hanssons första 300 L


hansson_1985

Rekommenderade inlägg

  • Svar 165
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Vackra bilder! Vad kostar det att ta dyk cert?

jag tror att jag betalade 2000-3000 för grund kursen i PADI. sen finns det en massa mer som du kan gå och lära dig att bli en bättre dykare och få gå ner till 30 m och dyka vid vark, gråttor och på natten och sånt där. men om du åker till thailand så kan du nog få allt för 4000 kanske.. går på en vecka det är hur kul som hälst.. jag är advanced open water diver och det kommer man lånkt på.

det är en helt ny värld där nere. man flyger fram istället för att gå.. he he..

närmaste bra dykvatten har du på västkusten på sommaren.. om du ska utomlans så kan du åka till egypten. det är ett av världens finaste dykvatten. det är för att röda havet är så salt. riktigt bra där.. ja du ser ju på mina bilder hur bra det är..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vart ju jättebra bilder för att vara en kompaktkamera, när jag tittar på histogramet över dina bilder så finns det mycket bra info lagrad, behöver bara lite hjälp på traven att komma fram..

Har en böjelse för att redigera UV-foto... Här har du din cyano, eller var den mer gul?

Om du tar illavid att jag manipulerat din bild så ber jag moderatorerna att ta bort mitt inlägg direkt, vill bara visa att dina bilder är utmärkta.

Hälsn Danne

post-2847-14468917030625_thumb.jpg

post-2847-14468917030849_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vart ju jättebra bilder för att vara en kompaktkamera, när jag tittar på histogramet över dina bilder så finns det mycket bra info lagrad, behöver bara lite hjälp på traven att komma fram..

Har en böjelse för att redigera UV-foto... Här har du din cyano, eller var den mer gul?

Om du tar illavid att jag manipulerat din bild så ber jag moderatorerna att ta bort mitt inlägg direkt, vill bara visa att dina bilder är utmärkta.

Hälsn Danne

just bilder på det som skulle kunna vara nån form av cyano är bara tagen när ja simmade förbi nån meter över det så jag la inte ner nån energi på att fota de. ville bara visa att de inte är bara vi akvarister som har svårt med olika alger.

sen om det blev så mycket bättre eller sämre när du manipulerade min bild vet ja inte. och du får manipulera mina bilder hur mycket du vill.. bara du står för dom sen så.. he he :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räkfarmen får du förklara lite hur du gjort, gärna med bilder.

/Johan

du skulle sätt hur han såg ut när ja köpte mandarinen. då va han inte snygg.. men nu har han över 50 kg LS i karet och en räkfarm i sumpen på 20 kg LS.. så ja hoppas att han ska hitta mat så det räcker.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räkfarmen får du förklara lite hur du gjort, gärna med bilder.

/Johan

Det är en ganska simpel farm.. jag har bara LS i sumpen som räkor och en annan massa små kryp får växa på ifrad från alla fiskar och stora räkor.. sen åker det me nån upp till karet då och då..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

tack tack..

är inte helt nöjd med minna färger en bara.. tror att ja ligger lite högt i fosfat.. salifert visar 0 men det är ju inget att lita på. sen har ja bara grönglas också. det tar ju bort en hel del det me.

karet startades upp 08-11-08 så det har vart igång i 6 månader nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket fint! Bra jobbat på 6 mån, hoppas mitt ser lika bra ut i höst.

Är det färgerna när du fotar som du inte är nöjd med?

Ja del det med. men sen får ja inte fram så mycket färger på mina acro... tycker ja

men allt växer så det knakar.. tur att man ska flytta till hus snart så man kan bygga ett större..

hade tänkt ett på 700L ungefär.. då blir det inte jättedyrt att driva det..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder du någon fosfat remover idag?

Tycker dina acroporor ser lite väl bruna ut så det har förmodligen att göra med fosfaten som du själv tror.

Ta med vattnet till en bekant eller handlare med ett annat test än salifert och mät värdet där :)

Har du lågt fosfat använd järn baserad remover, har du ganska högt så använder du alu baserad remover istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

just nu kör jag med alu.. har köpt järnbaserat som ja har tänkt att gå över till nu när alun är slut.. ja kör med ganska små doser för att inte få helt slut på fosfat.. men med järn kan man brassa på lite mer uten att få en så stark effekt... eller en mer långvarig effekt.. jämnare.. hoppas ja.. men ska ta med lite vatten till gladiator.. om ja har mycket fosfat så går ja och köper mig ett eget test.. det är nästan det viktigaste testat att ha om man vill ha fäger på sinna koraller..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...