Gå till innehåll

Hanssons första 300 L


hansson_1985

Rekommenderade inlägg

Nu rör det på sig igen.

har fått upp lite MDF och målat lite.

har lite lister kar att sätta runt luckorna och lite små pill med sladdar och annat roligt.

här kommer lite mer bilder iallafall..

håller sakta men säkert på att göra mitt osmosvatten.. det går inte fort..

ja härma mig bara... men tro inte att jag kan nått.. det är mitt första kar..

om jag gör fel så gör du fel me.. he he

men ni andra som kan får gärna säga till vad som man skulle ändra på och vad som skulle vara bra att ha.. tack tack..

Tycker det ser skitbra ut, det där röret du gjort under durson, var det de du menade så det inte kan sugas in saker där och stoppa röret?Skaffat fram metspöt än då? :P har du satt en hatt i änden av det? när blir det att fylla upp karet då? mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 165
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

hej rickard...

jag håller på att göra osmosvstten nu.. men det går inte så bra.. jag har lyckas fått fram 5 liter på 9 h.. det är nått som är fel skulle ja tro.. blir galen...

jo röret undet är för lugna ner mig lite.. det borde minimera ett omöjligt stopp ennu mera.. nej det är inte nån hatt längst ner.. öppet.. och inger är limmat då allt går att ta bort om man vill.. jag kanske få sänka allt lite när saltvattnet har kommit i.. eller tvärt om..

är inte nån här på forumet som vill bjuda på lite osmosvatten? nån som bor i enköping..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej på er..

det hände en sak igår kväll..

karet var vattenfyllt ungefär 1/3 och så hör jag värdens skvalpande... och sen ett jävla liv. när ja kommer ut i hallen så sitter det en dyngsur katt där och ser ganska så förvånad ut.

blött i hela vardasrummet och köket.

det var kanske bra att den fan hoppade i nu och inte sen det va ju bara osmosvatten i men gissa om ja kommer att få en nitrit topp... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej på er..

det hände en sak igår kväll..

karet var vattenfyllt ungefär 1/3 och så hör jag värdens skvalpande... och sen ett jävla liv. när ja kommer ut i hallen så sitter det en dyngsur katt där och ser ganska så förvånad ut.

blött i hela vardasrummet och köket.

det var kanske bra att den fan hoppade i nu och inte sen det va ju bara osmosvatten i men gissa om ja kommer att få en nitrit topp... :)

Numera kallad havskatten -skrattar hysteriskt

Ser ut att kunna bli ett snyggt bygge. Lycka till med resten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Johan!

Har missat denna tråden men har nu även ändrat namn på tråden. Hoppas du löser så att karet blir mer kattsäkert nu när det blir mer vatten i karet.

Lycka till!

jo nu sitter luckorna på plast igen. den ena var nertagen för målning i går kväll.. men ja tror inte att katten kommer att vilja bada nå mer. han vågar inte ens gå inärheten av karet nu mera..

nu är det bara några liter och några grader kvar tills ja kan hälla i salt. ska bara försöka få bort allt katthår som åker runt i karet... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste fråga... Den utgående vattenledningen, slaskvattnet, från Osmosen, sitter det ingen restriktor där? (Vanligtvis en svart, eller grå plastklump) Jag ser den inte på bilderna, och om den saknas är det sanolikt anledningen till varför du producerar så lite vatten. Filtret arbetar med hjälp av motståndet i restriktorn, för att pressa rent vatten genom osmos membranet. Det lite tråkiga är att man måste dimmensionera restriktor efter membranets kapacitet. Jag har som vanligt teorier, och inbillar mig att en mer restriktiv restriktor kan hjälpa om man har lågt matningstryck, för att få upp produktionen något. Inte testat dock.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste fråga... Den utgående vattenledningen, slaskvattnet, från Osmosen, sitter det ingen restriktor där? (Vanligtvis en svart, eller grå plastklump) Jag ser den inte på bilderna, och om den saknas är det sanolikt anledningen till varför du producerar så lite vatten. Filtret arbetar med hjälp av motståndet i restriktorn, för att pressa rent vatten genom osmos membranet. Det lite tråkiga är att man måste dimmensionera restriktor efter membranets kapacitet. Jag har som vanligt teorier, och inbillar mig att en mer restriktiv restriktor kan hjälpa om man har lågt matningstryck, för att få upp produktionen något. Inte testat dock.

B!

Jo du kan ha rätt björn. höll på att laborera med den igår och kom fram till att jag har satt slangarna fel. i den gula slangen finns det en "restriktor" (förminskning för att öka vatten trycket)

det är ett hål som kanske bara är 1 mm stort.

innan jag böt slangarna så va det en jäkla stråle ut ur slaskvattnen slangen men sen när jag bytte så blev det normalt. nu prosuderar ja bra mycket mer vatten. kanske 25L på 4 timmar.. och det borde ju vara normalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej hej..

nu är det 6 dagen med LS i karet.

jag har hittat lite olika knappar och nån annan korall. lite rör maskar och krabbor. en helt del olika typer av alger. roliga alger. nu har det börjat växst lite små gröna träd typ. vet inte vad det är för nått.. är kanke 1 mm stora nu.

ja la upp en film på youtube

post-4122-14468916329748_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag ville bygga upp en topp bara.. sen kommer jag att försöka ha relatift små koraller för att det ska se mer naturligt ut.

kommer att bara vara små fiskar i karet för att få det att se mer ut som ett stort rev.

blor kanske svårt att få ett kar på 300 liter att se stort ut.. he he

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...