Gå till innehåll

Rickards 300l


rickard598

Rekommenderade inlägg

  • Svar 289
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Härligt se en Z scopas, en av mina favoriter. Jag tror det kan vara bra att sätta filtermatta på insuget till pumpen för att hindra att den fastnar igen!

ja den är verkligen fin, jättefint ex också inte en enda prick och den verkar trivas jättebra med. Om man sätter filtermatta på pumparna måste man inte göra rent dom varje dag då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du förlorar kraft beroende på vilken pump du har.

Du gör som du vill och detta vara bara ett råd för att minska risken för din fisk.

Jo, jag har Seio prop 3000l/h 2st. får ta mig en funderare på det där, eller så kanske han lärde sig att hålla sig borta från pumparna nu ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den fisken är inte en så bra simmare.. har han vart där en gång så kommer han nog att hamna där igen. du borde ha nått typ är nätt runt dina pumpar med tanke på att du har en till som skulle kunna få för sig att åka in i pumpen.. din anemon.. och det vill du inte för då kan du hälsa hem till det mästa i ditt kar.

det är ju inte fel och ha filter vadd häller för då får du ju renare vatten..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den fisken är inte en så bra simmare.. har han vart där en gång så kommer han nog att hamna där igen. du borde ha nått typ är nätt runt dina pumpar med tanke på att du har en till som skulle kunna få för sig att åka in i pumpen.. din anemon.. och det vill du inte för då kan du hälsa hem till det mästa i ditt kar.

det är ju inte fel och ha filter vadd häller för då får du ju renare vatten..

Jo, men att min anemon som är typ 30cm i diameter skulle gå in där har jag svårt att tro men får kika imorgon angående filtervadd och sådant. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle använda blå filtermatta se länk: http://www.pwss.se/product.php?productid=554&cat=888&page=1

Denna kan du klippa så den passar utanpå pumpen, samtidigt renar den vattnet. Gör rent den varje vecka, bara skölja av...

// Johan

Tack så mycket, ska kika på triton imorn om dom har något annars får jag beställa den där. Sätta fast den enklast? gummisnoddar?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klipp hålet lite mindre än pumpens omkrets och tryck dit den bara...

Det finns olika grovlekar, ta den grövsta för annars får pumpen jobba för hårt och kan gå sönder.

Tack så mycket, ska kika på triton imorn om dom har något annars får jag beställa den där. Sätta fast den enklast? gummisnoddar?!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klipp hålet lite mindre än pumpens omkrets och tryck dit den bara...

Det finns olika grovlekar, ta den grövsta för annars får pumpen jobba för hårt och kan gå sönder.

Nu förstår jag hur du menar tänkte man skulle "linda" den runt pumpen får se om dom har någon inne på triton annars blir det beställa. Tack för tipset!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer det lite mera bilder, inhandlade idag en gul kirurg och en liten doris. Hoppas folk inte blir griniga över min imperator som jag inte kunde motstå :smiley9:

Blev även ett fosfattest modell Rowa, gjorde test på den och det ligger mellan 0,015 och 0,03.

Köpte också balling från Fauna marin för att buffra Ca och kh.

Min box mår tyvärr inget vidare då han idag hade sugits in även i ytavrinningen och sedan flera gånger i pumparna, men jag har åtgärdat dom med Filtermatta runt nu så han inte kan sugas in där.

post-4076-14468916689873_thumb.jpg

post-4076-14468916690011_thumb.jpg

post-4076-14468916690131_thumb.jpg

post-4076-14468916690254_thumb.jpg

post-4076-1446891669038_thumb.jpg

post-4076-14468916690522_thumb.jpg

post-4076-14468916690638_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser trevligt ut detta =) hoppas din boxer firre återhämtar sej.

Jo det börjar ta sig nu, nästa projekt nu är att få till det där med koraller som jag haft endel problem med, men inhandlade balling också idag så ska buffra upp ca och kh sen ska jag prova med en euphyllia och se hur det går. Är väl lite fiskröra nu men jag tycker det är snyggt med fiskar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja tråkigt med boxern.....ser att du har en av dom häftigaste fiskarna i dit kar.....P.imperiatorn

jajamen, blev en sådan, jättenöjd med den, sitter just nu vid karet och ser att min scopas och gula gruffas lite men då och då går imperatorn (hugo) imellan och bryter, dom har en jäkla respekt för honom. han är grymt fin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har din doris nån prick? kör du ditt uv-c nu?

inte en enda prick på den, ser ut att må jätte fint, det enda är att min Scopas och min flavescens gruffas lite grann, värst var det igår men verkar ha lugnat sig nu, inga märken på nån fisk så det är ju bra.

Jajamen kör uv-c nu, fick dock lite problem med microbubblor från det så jag fick sätta returen från Uv-et i bubbelfällan, det var troligen därför min anemon började slemma för när jag stängde av uv-c sluta han direkt med det.

Den tråkiga nyheten är dock att jag inte tror att min lilla Boxfish överlevde natten då jag inte sett till den på hela dagen, kan ju gömt sig men jag tror inte det då den såg väldigt trött och nere ut igår. tråkigt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kikade just i mitt kar och jag som tidigare gnällt om att det inte var så mycket liv i stenen, oj oj säger jag, såg hur mycket räkdjur som helst, stora med vissa var säkert 1cm långa och snäckor till förskräckelse hundratals små rackare som gick på stenarna nu som man inte ser på dagen så liv finns det i stenen kan man säga :) HUR mycket kräver en mandarin? tänkte på hur fort förökar sig räkdjur? kollade även på LSen som jag har ligger i facket vid skummaren och där var det jättemycket kräftdjur kan man på något sätt byta ut stenarna där och lägga dom i karet för att få i mer djur i karet och sedan tillsätta mer sten där eller är det bara onödigt jobb?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...