Gå till innehåll

Centropyge loriculus


caesar_82

Rekommenderade inlägg

Blev glatt förvånad när jag såg att mina glasrosor minimerats till nästan fridlystvarnings lågt antal. Två dagar efter införskaffandet av eld dvärgkejsaren.

Betydligt effektivare än min pepparmintsräka som ej gjort sitt jobb :)

Detta är min favorit fisk utan konkurrans! rekommenderas varmt.

Skickar en bild på min också!

Vi har skapat denna diskusionstråd om fisken då vi önskar att ha artregistret fritt från diskusioner. Posta gärna fakta om djuret i artregistret så kan vi ha diskusionen här istället!

/Sillen (Moderator)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snygg... den är nog relativt revsäker magnus, om du matar den tillräckligt så håller den nog sig för det mesta ifrån koraller o diverse...

Fisken kan även ha lätta inslag av orange i färgen.. o ränderna kan vara lite olka...

Tror Jaken kan tillägga en hel del om denna fisk då han är expert i just detta område.. ;(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaaa... klart du vågar de.. de kan nog nippa lite men så farligt tror jag inte att det ska vara,

om du inte får upp dem kan du alltid prova med fiskfälla m du inte har en sådan hemma...

ta en stor genomskinnlig platspåse o o fyll den me vatten o mat o sätt fast den med magnet mot glaset... så funkar de som fälla det med...

Men,jag skulle våga påstå att det inte är någon större fara.

(sorry om jag hamna utanför ämnet)

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De mummsar inte i knapparna på en gång.. när de börjar smaka... kan du ta bort fisken eller skydda knapparna med nät eller olika sätt tills du fått bort fisken.. :) men som sagt...

allt beror på individ till individ och akvarirum till akvarium.. olika förhållanden påverkar fisken olika... likadant som hos människor...

Ska inte störa tråden mer, lycka till me valet... jag själv hade inte tvekat om jag var du ;)

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...
Ursäkta men, utanför ämnet? Vilket ämne? Var är bilderna?

Nu är det inte längre utanför ämnet. Att flera skrev så berodde nog på att diskusionen var i artregistret där vi försöker att bara ha fakta. Nu finns en länk i artregistret till denna tråd så det är bara att fråga vidare här nu, trots din avatar om inga mer frågor. Jag hoppas att det blir mycket frågor då jag själb tycker denna fisk är grymt vacker även om jag inte har någon själv mer än i min avatar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Under "Naturlig miljö" står det att C. Loricula finns i Västra Indiska Oceanen. Det borde rimligen stå västra och centrala delarna av Stilla havet (från Nya Guinea i väster till Hawaii i öster). Mest vanlig kring Marshallöarna, dår de flesta akvariedjur exporterats ifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Det var längesedan det skrevs om denna fisken! Men jag har en fråga.

Det står bara att den är en social och fredlig fisk och den ej rekommenderas för akvarium under 120l. Det var väldigt snål fakta tycker jag för det säger inte ett smack.

Födan har den räkmix, så går den då ihop med putsräkor och andra räkor? Går den ihop med andra smådjur?

Vad är anledningen till att den inte ska hållas i akvarium under 120 liter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var längesedan det skrevs om denna fisken! Men jag har en fråga.

Det står bara att den är en social och fredlig fisk och den ej rekommenderas för akvarium under 120l. Det var väldigt snål fakta tycker jag för det säger inte ett smack.

Födan har den räkmix, så går den då ihop med putsräkor och andra räkor? Går den ihop med andra smådjur?

Vad är anledningen till att den inte ska hållas i akvarium under 120 liter?

Japp den går bra med räkor, eremiter osv. Den är ganska livlig o simmar runt fort och mkt, därav volymkravet som jag personligen tycker är för lågt. Relativt ok med andra firrar tycker jag men min är på clownerna ibland.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp den går bra med räkor, eremiter osv. Den är ganska livlig o simmar runt fort och mkt, därav volymkravet som jag personligen tycker är för lågt. Relativt ok med andra firrar tycker jag men min är på clownerna ibland.

Aha, tack för svaret. Satt och funderade på om jag kunde ha en i akvariet dels p.g.a. storleken, 10cm.

Men det verkar som jag får hoppa över den då, tanken var att ha en flitig arbetare ifall glasrosor skulle dyka upp.

Då får jag väl nöja mig med pepparmintsräka som inte verkar vara lika flitig :x

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag kanske helt fel, men loriculus käkar inte glasrosor... Kanske skall kolla på någon liten variant av fjäril? (vet inte storleken på ditt kar)

Oskar

Hehe, läser du igenom denna tråden så skriver vissa att de har blivit av med sina glasrosor i akvariet efter att ha köpt denna röda livliga fisk.

Akvariet är på runt 100 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har en dvärgkjejsare sen några månader tillbax, väldigt trevlig och aktiv fisk, vet inte hur den skulle funka i 100L men i mitt 450L så åker den runt i hela karet.

har inga glasrosor så jag har ingen erfarenhet av att den äter sånt, men risken är väl att när glasrosen är slut börjar den på andra koraller, de e bara en tanke. eftersom den kan ha aptit för koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tycker jag ni generaliserar lite för mycket, några korallglufsare som större kejsare är de inte. Möjligtvis att de går på och stör köttiga LPSer. Matar man med bra kvalitetsfoder vill jag påstå att SPS er och mjukkoraller inte är något större problem.

Här är ett kort klipp på hur mitt kar såg ut för fyra år sedan när jag hade ett harem av C. Loricula. Den nostalgiske hittar fler bilder i min gamla tråd på Reefcentral.

flame.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har en dvärgkjejsare sen några månader tillbax, väldigt trevlig och aktiv fisk, vet inte hur den skulle funka i 100L men i mitt 450L så åker den runt i hela karet.

har inga glasrosor så jag har ingen erfarenhet av att den äter sånt, men risken är väl att när glasrosen är slut börjar den på andra koraller, de e bara en tanke. eftersom den kan ha aptit för koraller.

Har inga koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tycker jag ni generaliserar lite för mycket, några korallglufsare som större kejsare är de inte. Möjligtvis att de går på och stör köttiga LPSer. Matar man med bra kvalitetsfoder vill jag påstå att SPS er och mjukkoraller inte är något större problem.

Här är ett kort klipp på hur mitt kar såg ut för fyra år sedan när jag hade ett harem av C. Loricula. Den nostalgiske hittar fler bilder i min gamla tråd på Reefcentral.

Det här hade jag helt missat Jaken! Riktigt stilfullt, ska läsa igenom hela tråden imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Haft en Centropyge loriculus i sinnet t.o.m innan jag drog igång mitt akvarium. Skulle en sån passa i mitt RSM250?

Nu har jag en Coral beauty & två clowner, 4 mjukkoraller. Vill köpa fler koraller, förhoppningsvis både

SPS & LPS och några fiskar till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir nog lite krig mellan din tidigare dvärg kejsare o ev den kommande ..

Man får chansa lite o prova.. Det finns dom som lyckas med ett flertal 5-6 dvärger.. Medans vissa misslyckas med två..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar! - Skulle jättegärna vilja ha en men eftersom en risk är att den inte kommer överrens med min nuvarande

dvärgkejsare så vet jag inte. OM dom inte skulle komma överrens går det väl inte att lämna tillbaks den till fiskaffären, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...