Postat 17 november 200816 Är hejsan jag upptÀckte i lördags att mÄnga av mina fiskar har blivit sjuka, min mandarin har fÄt vita prick skulle jag tro och det har min kjesare med. Men mandarinens prickar Àr större, sen sÄ har min clown Àven fÄt antingen oodinium eller vitaprick kan inte riktigt se skillnaden mellan dessa sjukdommar, sen har min salarias börjat tappa lite fÀrg dÄ menar jag att det ser ut som att nÄn har suddat pÄ sidan av han :( jag Àr vÀldigt orolig för jag gillar mina djur vÀldigt mycket speccielt salariasen som jag precis har fÄt att Àta bra, igÄr sÄ fick jag tag pÄ ett uv men jag vet inte om detta tar bort sjukdommen totalt förhoppningsvis gör den det, min salarias fick i varjefall tilbaka lite av sin fÀrg och verkar piggare men jag Àr fortfarande orolig, sÄ om nÄn vet vad jag kan göra sÄ snÀlla hjÀlp mig ! :ledsen:
Postat 17 november 200816 Är Gör ett vattenbyte, se till sÄ skummare fungerar ordentligt, mörklÀgg till i morgon och se hur det ser ut dÄ.Har det fortgÄtt lÀnge?
Postat 17 november 200816 Är Vad har du för vattenvÀrden? Hur stort Àr akvariet? Hur sköter du det? vattenbyte osv. Vad har du för teknik? Vad finns det för andra fiskar/djur i akvariet? Har du köpt nÄgot nytt nyligen? Vad matar du fiskarna med? skriv sÄ detaljerat som möjligt för att fÄ ett korekt svar.
Postat 17 november 200816 Är Författare jag har ett 180 liters, jag bytte bara nÄgra dagar efter detta intrÀfade inga nyinköpta fiskar har en mandarin,1 salarias 1 dvÀrgskjesare 5 st pyamasar 3 st clowner inga konstiga vattenvÀrden salthalt 23,5 förutom att jag har lite fosfat
Postat 18 november 200816 Är Författare idag gick min mandarin bort skulle jag tro har ej sÀtt honom i dag ..... jag har Àven sÀtt att nÀstan alla fiskar fÄt vitaprick nu jag Àr inte glad ... men trots det finns det lite goda nyheter min salarias har fÄt tilbaka sin fÀrg och verkar piggare han Àter ocksÄ sÄ det glÀdjer mig mycket.Min kejsare har ocksÄ tappat mÄnga prickar har dock nÄgra kvar. finns det inget annat Àn att bara ha ett uv till hjÀlp ?
Postat 18 november 200816 Är Det vore bra om du kunde svara pÄ frÄgorna jag skrev i mitt tidigare inlÀgg. Annars Àr det jÀttevÄrt att försöka hjÀlpa till. Det finns mÄnga hÀr pÄ forumet som vet vad man ska göra men det Àr inte bara att bota man mÄste veta varför fiskarna blivit sjuka. Annars kommer dom bara att insjukna direkt igen. Kolla alla vÀrden inkusive temperatur. Vad har du för teknik? Hur ofta byter du vatten hur mycket? Hur mycket levande sten? Har fiskarna nÄgra andra sympton? BÄde vad gÀller fysiska och beteende. Det kunde vara bra om du kan skriva ifall du haft andra problem tidigare och hur lÀnge fiskarna varit sjuka. Jag personligen skulle göra ett vattenbyte. Ett stort vattenbyte och tillsÀtta easylife. Sen skulle jag mörklÀgga och inte mata under tiden. Du har ju ganska mÄnga fiskar i ditt akvarium ocksÄ. KrÀver mycket skötsel dÄ. Hur lÀnge har du haft ditt akvarium?
Postat 19 november 200816 Är Författare jag byter vatten 1 gÄng i mÄnaden har hört att det rÀcker, har ungefÀr 25 till 30 kg sten, fiskarna verkar inte ha nÄgra konstiga sympton Àn att dom har sina prickar jag bytte vatten förra veckan sÄ jag tror inte det ska vara nödvÀndigt att göra ett till eller ? mina fiskar verkar i varjefall Àta och bete sig normalt.Jag har inte haft nÄgra problem tidigare jag skall ta nÄgra tester i morgon och sen prova mörklÀgga som ni har sagt fÄr vi se vad som hÀnder
Postat 21 november 200816 Är Författare har haft lyset avstÀngt nu i ett dyng och utan att mata men prickarna vÀgrar att gÄ bort mina vÀrden Àr som sagt ok och fiskarna verkar i varjefall pigga och dom Àter men jag vill endÄ fÄ bort prickarna ...
Postat 22 november 200816 Är Det finns mycket skrivet om detta i guiden. kolla under sjukdomar....... Om du inte orkar, prova med att marinera artemia i vatten med mosad vitlök ett par timmar. Mata med detta ett par ggr per dag. Det fungerar alltid... Om du lyckas rÀdda dem, fortsÀtt med att mata emellanÄt med detta. Jag har en burk i kylen med vatten och 8-12 klyftor mosade. Sen tappar jag av lite vatten i ett snapsglas med frusen artemia. Denna mix brukar jag ha i marinad ca 3-4 timmar innan jag silar bort vattnet med en sil och sen matar dem med..... Superbra. Har aldrig haft sjuka fiskar sen jag startade med detta. Mycket bra att locka nya fiskar till att Àta.... Lycka till.//Per.
Postat 23 november 200816 Är Författare Det finns mycket skrivet om detta i guiden. kolla under sjukdomar....... Om du inte orkar, prova med att marinera artemia i vatten med mosad vitlök ett par timmar. Mata med detta ett par ggr per dag. Det fungerar alltid... Om du lyckas rÀdda dem, fortsÀtt med att mata emellanÄt med detta. Jag har en burk i kylen med vatten och 8-12 klyftor mosade. Sen tappar jag av lite vatten i ett snapsglas med frusen artemia. Denna mix brukar jag ha i marinad ca 3-4 timmar innan jag silar bort vattnet med en sil och sen matar dem med..... Superbra. Har aldrig haft sjuka fiskar sen jag startade med detta. Mycket bra att locka nya fiskar till att Àta.... Lycka till.//Per.lÄter som en intressant ide ska testa den
Postat 23 november 200816 Är Författare Hur mÄr dom nu? Fortfarande sjuka eller Àr det bÀttre?jag kan inte se pÄ nÄn att dom lider eller mÄr dÄligt dom Àr pigga och Àter men jag tror endÄ att det kan vara bra att fÄ bort pirckarna
Postat 2 december 200816 Är Författare mÄnga av mina fiskar Àr fortfarande prickiga fast jag anvÀnt uvet i ungefÀr 2-3 dagar nu och jag testade det dÀr med vitlöken men det verkar inte bli nÄgon skillnad, dom goda nyheterna Àr att min hökfisk verkar fri frÄn sjukdommen och att kjesarn börjar ta sig dom dÄliga Àr att salariasen har blivit vÀrre, hur lÀnge ska man behöva vÀnta tills uv ljuset hjÀlper det kanske har gÄt för lite tid ? och finns det nÄt annnat jag kan testa pÄ nu ? jag har dessutom sÀnkt salthalten nu.
Postat 3 december 200816 Är hade prick pÄ min flavescens sedan köpte jag ett uvc och de försvann pÄ 2 dagar..testa att byta vatten..
Postat 3 december 200816 Är UV tar bara dom frisimmande parasiterna ur vattnet, inte dom som sitter pÄ fisken. Parasiterna slÀpper frÄn fisken under natten och slÄr tillbaka dubbelt om man inte fÄr ur dom ur vattnet. Det tar ett tag innan man blivit av med dom, ett par veckor Àr inget ovanligt. Man borde dock se en förbÀtring pÄ ett par dagar, eller det bör iaf inte bli vÀrre.Vitlök i fodret tar inte bort prick i sig utan förstÀrker immunsystemet hos fisken och verkar dÄ indirekt mot angrepp. Möjligen tar vitlöken tarmparasiter direkt. Kan oxÄ vara sÄ att parasiterna inte gillar vitlöksmaken som fisken fÄr nÀr man matar med det, men vem vet.
Postat 3 december 200816 Är Författare min salarias Àr den som verkar lida mest av detta nu:ledsen: ! han ligger pÄ botten och andas snabbt jag förmodar att han har angrpits av oodium för det vÀrkar vara dessa syntom han har.Jag vill inte förlora honom han Àr min favorit ! jag ska byta 20 liter i morgon och mörklÀgga ett dyng sÄ fÄr vi se om detta hjÀlper förhoppningsvis gör det de finns det nÄt annat som sagt jag kan testa?
Postat 4 december 200816 Är Detta Àr inte Oodinum marinum! utan Cryptocarion = saltvattens prick. Behandlingen Àr att göra ett söttvatten dipp ( obs buffrat till samma pH som karet) som upprepas. Cykeln pÄ parasiten Àr 12-14 dagar och massor finns kvar i karet. Om du har möjlighet till behandlings=karrantÀnskar (behöver ej vara stort) sÄ kan du behandla med antingen 1) sÀnk salthalten till under 1,016 i minst 24 dagar. 2) behandla i karrantÀn med nÄgot komersiellt Kopparprep. mot prick.
Postat 4 december 200816 Är Författare i uppsala sÀger dom att jag bör behandla med kopparpreb fast dock har jag inget karantÀr kar sÄ jag fÄr helt enkelt flytta mina sniglar rÀkor mm. till en hink medans ska korallerna ocksÄ bort eller klarar dom sig ? föresten sÄ hittade jag det hÀr http://www.polyplab.com/medic.html som lÄter som ett mer lindrigare försök vet nÄn vart man kan fÄ tag pÄ det ?
Postat 4 december 200816 Är Lyssna pÄ detta tips, tror inte du kan fÄ svar frÄn nÄgon mer kunnig person!Detta Àr inte Oodinum marinum! utan Cryptocarion = saltvattens prick. Behandlingen Àr att göra ett söttvatten dipp ( obs buffrat till samma pH som karet) som upprepas. Cykeln pÄ parasiten Àr 12-14 dagar och massor finns kvar i karet. Om du har möjlighet till behandlings=karrantÀnskar (behöver ej vara stort) sÄ kan du behandla med antingen 1) sÀnk salthalten till under 1,016 i minst 24 dagar. 2) behandla i karrantÀn med nÄgot komersiellt Kopparprep. mot prick.
Postat 4 december 200816 Är Koppar i akvariet dödar koraller och förstör den levande stenen. Det Àr alltsÄ fiskar som skall flyttas ut och medicineras.
Postat 6 december 200816 Är Författare nu har 4 st fiskar dött . dom goda nyheterna Àr att jag bestÀllt nÄn salifert variant som ska kunna hjÀlpa förhoppningsvis .
Postat 6 december 200816 Ă„r Ăr det Saliferts stop parasites du köpt sĂ„ Ă€r det ett chillibaserat preparat. Det Ă€r nte giftigt för koraller eller eller andra djur utan fungerar genom att fiskarna slemmar sĂ„ mycket i pepparsoppan att parasiterna har svĂ„rt att fĂ€sta pĂ„ fisken. Det gĂ„r alltsĂ„ att anvĂ€nda i ett revkar Ă€ven om jag TROR att det inte Ă€r lika effektivt som koppar i ett oinrett kar.
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.