Gå till innehåll

mina fiskar blir sjuka ! :(


bläckis

Rekommenderade inlägg

Är det Saliferts stop parasites du köpt så är det ett chillibaserat preparat. Det är nte giftigt för koraller eller eller andra djur utan fungerar genom att fiskarna slemmar så mycket i pepparsoppan att parasiterna har svårt att fästa på fisken. Det går alltså att använda i ett revkar även om jag TROR att det inte är lika effektivt som koppar i ett oinrett kar.

intressant stig, visste inte att det var chili i SP, där ser man:) chili funkar mer än i käket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag följde ditt exempel och smakade på den. Men det bränner inte som chilli. Så personligen kör jag vidare med "Rajah red hot chilli powder".

hehe ,jag har en jobbekompis som köper en sorts chilisås på en kinarestaurang som är grym.

den svider två gånger så att säga;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

klart du ska ha uvt på. den tar ju död på dom Frisimmande parsiterna. hjälper preparatet så dom itne fäster på fisken så kommer dom ju vara fri simmande, så då plcokas dom upp av uvt...

Nu svarar jag på något jag i sak inte har någon som helst kunskap i men ställer ändå en motfråga. Vet du att det är bra att ha UVC:et på eller tar du bara för givet? Anledningen jag frågar beror på att det borde finnas risk att de kemiska preparaten i medecinen reagerar på ljuset eller värmen som UVC:et avger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu svarar jag på något jag i sak inte har någon som helst kunskap i men ställer ändå en motfråga. Vet du att det är bra att ha UVC:et på eller tar du bara för givet? Anledningen jag frågar beror på att det borde finnas risk att de kemiska preparaten i medecinen reagerar på ljuset eller värmen som UVC:et avger.

tar bara för givet... uvc:t är för att ta död på fri simmande parasiter, så varför skulle man inte ha det igång undert medicinering?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Jonas säger så är det mycket vanligt att man måste slå av Uv under behandling med mediciner. Jag skulle nog föreslå att slå av Uv under behandlingen om du inte hittar någon info som hävdar motsatsen.

Den aktiva ingrediensen som tar livet av cystorna är organisk i grunden (nåt växtextrakt) och jag skulle vara mycket tveksam till uv i de läget.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

faktiskt så har du en poäng där jimmy, jag hade inte gjort det på ett tag på grund av mitt dåliga minne men sen så bytte jag förstås. Men jag har ju haft ett 120 liter i gång också och då var det så att medans jag bytte vatten i min tank som jag använder så tog jag ls från mitt 120 liter som jag endå skulle lägga ner, och la det i mitt 180 liter 4 -5 veckor efter detta vattenbyte så spred sig sjukdommen tror ni att levandestenen hade nåt med sjukdommen att göra ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att medicinering ska fungera så krävs det att de sätts in i tid, att börja medicinera när 80% av fiskarna redan dött är lite sent....

Sedan förutsätter ju tillfrisknandet att övriga förutsättningar är bra, har du dåliga vattenparametrar hjälper inga mediciner i världen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...