Gå till innehåll

Markos första akvarium - take two


Marko

Rekommenderade inlägg

  • 1 år senare...
  • Svar 197
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

I min fortsatta kamp mot alger så har jag börjat köra med Biopellets, efter en stunds grubblande om hur jag skulle få snurr på dom så blev det en liten DIY biopellet reaktor i sump-delen på RSM:et.

Eftersom det finns en hel del RSM130 här ute så tänkte jag visa var den sitter och hur jag gjorde. Det är verkligen inte stamcellsforskningsnivå på att få till det, men så här gjorde jag (notera att min RSM är något moddad med en media basket och en Tunze skummare, så detta funkar inte på en vanilla RSM..);

1 st. 50cl PET, jag rekommenderar coca cola för flaskans utformning, och light för smakens skull.

1 st. pump med reglerbart flöde (jag tog en Eheim compact 600 som är ställbar mellan 150-600l/h)

en snutt 12/16 slang

en snutt 16/22 slang

nätet från en gammal håv

en bit grovt filter, jag tog det svarta som följde med RSM:et

några gummisnoddar

1. kapa botten på flaskan (efter att du druckit ur den).

2. klipp till en rund bit grovt filter som är något större än flaskans vanliga öppning.

3. peta på 12/16 på pumpen, klipp av slangen så att den sticker ut ~5mm.

4. peta på 16/22 på slangen, klipp av till jämn längd.

5. klipp till en till bit, 3mm bred, av 16/22. Klipp upp den så att det blir en rektangulär bit som är lite böjd.

6. lägg grova filterbiten på pumpens utlopp som nu är tjockare mha slangen

7. lägg på biten från steg 5 så att den ligger till hälften på filterbiten och håller ner den, och löper ner längs sidan på pumpmynningen.

8. Peta in pumpmynningen med filter bit och rektangulära biten in i flaskans mynning. Den sitter tight.

9. Vräk ner biopellets i flaskan

10. Trä över nätet från håven

11. Fixera med gummisnoddarna

12 Plug-n-play! Jag kör på strax över minimiinställningen på pumpen och med 0,5 dl biopellets till att börja med.

Så här ser det ut hemma hos mig - sorry för röran, osmolatorn ska petas ner efter lite käk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Efter 4-5 veckor med biopellets och en grönböljande indikation på dåligt resultat + en attack av vad som ser ut som kiselalger så blev måttet rågat.

Har mätt 0 på nitrat sedan begynnelsen av akvariet och det kan ju förklara att det inte händer så mycket med NP-pellets när N saknas.

Doserade hur som helst 1ppm nitrat per dag i 3 dagar och mätte i dag för första gången nitrat med Saliferts test. någonstans mellan 0 och 5ppm, förhoppningsvis 3 :-) men det är ju helt omöjligt att avgöra den nyans-skillnaden. Det var inte rosa eller ens färgat (till skillnad på färgen när jag testade med en droppe 200g/l lösning av natrium nitrat), men det var inte helt kristallklart heller som tidigare..

Skickade också i en påse tropic marine fosfat remover för ett tag sen så nu får vi se om jag fosfat-chockar ner hela akvariet i parterr och lyckas koppla grepp om algerna eller blir själv utdömd pga otillåtet grepp i den grekisk-romerska akvaristiken.

Letade också länge och väl efter vår G. okinawae a.k.a. Gunner som har varit saknad ett tag. Till slut hittade jag honom i sumpdelen på RSM:et.

Tydligen så har han dragit in magen och simmat mellan ytavrinningens 'tänder', eller så har han gjort ett leap-of-faith. Hur som helst, alla som har en RSM130 med sumpdelen fylld med en media basket, en hemgjord biopellets-reaktor, en tunze osmolator matning och en tunze 9002 skummare förstår min frustration när jag försökte mota tillbaka fisken med en 20cm bred håv (ja, jag klippte sönder min 10cm håv i ett.. experiment..). Saken blev ju inte bättre av att hunden skulle först "hjälpa till" för att sedan bli akut nödig och insistera på omdelbar rastning.

Efter en demontering av hela sumpdelen så fick jag dock tillbaka Gunner in i akvariet igen, men om han simmar in i sumpen igen så är han "on his own"...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det var några sekunders svett när Gunner tog en sväng ner i bubbelfällan på väg mot returpumpsfacket.

Det gjorde ju inte saken bättre heller att min bättre hälft kom med muntra tillrop och råd om att försöka ta fisken med ett deciliter mått(!!!)

(det kanske märks vem som gillar akvarier hemma hos oss)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gjorde ju inte saken bättre heller att min bättre hälft kom med muntra tillrop och råd om att försöka ta fisken med ett deciliter mått(!!!)

Roligaste jag läst på guiden på länge -skrattar hysteriskt

Kan tillägga att jag inte skulle vilja få en firre i sumpen på mitt RSM heller. För stunden fylld med en kombi-DIY-hållare för termometer-sensor, nivågivare och ballingslangar, originalskummaren och vattenpåfyllningsslang. Snart med Tunze 9002 igen och en biopelletsreaktor (Bubble-Magus mini70).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kunde inte hålla mig efter den hätska debatten som rasade tidigare så jag var tvungen att testa Deep Ocean, och måste säga att jag är mycket nöjd.

- Bra och enkel kontakt och pre-delivery ordning och reda.

- Tyvärr så vart ju leveransen försenad pga stormen så jag fick spendera mer tid än planerat i kungens kurva. Slutade med att jag nästan köpte ett nytt möblemang till vardagsrummet, men hejdade mig i sista stund och gick in på Jula istället och köpte på mig diverse bra att ha prylar.

Till slut kom leveransen och efter en stunds trevligt prat med chauffören bar det av hemåt.

Temperaturen i transportpåsarna var endast 21-22 grader vilket jag som glad amatör kan tycka är lite dåligt, men fisken såg ut att må bra så jag vet inte om det är så det brukar vara.

Det blev hur som helst en Amblygobius hectori som dök i akvariet, såg sig omkring, vinkade till övriga invånare och smet in bland stenarna.

I korallväg blev det en Stylophora pistillata (ville ha en subseriata men det fanns inte inne), beställde en "small" och blev mycket positivt överraskad av storleken på en "small" korall.

Utöver det blev det en flakväxande lila Montipora, också i modell small. Nu vet jag inte om Deep Ocean gjorde fel, men det där monstret till Montipora var allt annat än small. Den var faktiskt så stor att den inte skulle då plats någonstans i min aqua scape. :smiley22:

Jag hade optimistiskt förväntat mig något som var max hälften så stor, realistiskt kanske en fjärdedel av storleken till och med.

Dock så kom denna korall på en sten, och på stenen såg jag en majano (tror jag, se attachment) modell stor, så korallens storleksproblem löste sig själv genom att jag var tvungen att avlägsna korallen från stenen och därmed alltså fragga den. När jag gjorde det så hoppade en bristle-worm modell större ur stenen också och skrämde slag på mig innan den fick åka porslins-rutschkana.

Detta var en liten besvikelse med majanon, inget chockerande iofs eftersom man inte själv plockar och inspekterar det man köper, men ändå. Hade trott att allt skulle komma på fraggpluggar med hög "hygien" faktor.

Overall måste jag dock säga att jag är mycket nöjd och imponerad över denna försäljningskanal.

Visst känns det lite märkligt att få en låda i famnen ur en van på en parkeringsplats (i skärholmen av alla ställen) -boxing men jag kan mycket väl tänka mig att handla av Deep Ocean igen och kan rekommendera affären till dom som tvekar av andra än lokalpatriotiska skäl.

-Tummen upp

post-2723-14468921310999_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja.. jag har aldrig haft/sett majano mer än på bild, så jag vet inte. Foten var defenitivt mycket köttigare och mjukare än på en glasros, sen så drog den inte ihop sig direkt heller när jag petade på den, som jag har fått för mig majano gör.

Hur som helst så åker den på samma resa som bristlewormen just nu.. -gloria-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ikväll strax efter att blåljuset släcktes så började alla fiskar gå helt bananas i akvariet, självklart trodde jag att det var Hector (A. hectori) som började mucka så jag klev fram för att titta..

vB9dY0-Bf5k

Jag har iaf aldrig sett en ful-krabba släppa rom, så det var lite kul att se. Verkade som att fiskarna fick en liten natt macka också. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kampen fortsätter.

A. hectori är inne och pickar lite på algerna, men det känns som att om denna fisk ska kontrollera eller ens beröra algbeståndet i mitt RSM så behöver han 20 artfränder på anabolasteroider till sin hjälp.

Jag har en blandning av gröna håralger, strävare "turf" alger i både röd och grön variant, och nu på sista tiden har det börjat dyka upp ljusbruna tunna alger som ser slemmiga ut. Kan kanske vara dinoflagellater eftersom 2 av mina turbosar (vita trochus) har oförklarligt dött och enligt ihärdiga internet-rykten så är dinos giftigt för snäckor. Har dock ~10 andra snäckor (vita och svarta trochus + neriter) som lever och mår bra och tuggar i sig dom algerna också, så vem vet.

Sen finns det såklart lite cyano som kommer och går också, så det är en riktig alg-soppa (för att citera nike83) just nu.

Värden som jag kan mäta från förra helgen (alla tester salifert);

Nitrat 0

Calcium 500+ (har varit så länge.. på väg ner)

Magnesium 1470 (siktade på 1400 och.. ja.. råkade skopa i lite för mycket ett par dagar innan jag insåg vad jag höll på med)

Alk 8dKH (svänger mellan 7 - 8,5, doserar ~2 gram dubbelbuffer varannan dag)

pH 8 (7,9-8,2 beroende på när jag mäter)

temp 26 jämnt

Belysning: maxspect 110 CREE med 11h blåljus och 6h vitt+blått

Har en biopelletsreaktor igång sen runt nyår med nu totalt 1dl pellets.

Har aktivt kol 24/7

Har Tropic Marin fosfat remover i nu sen mitten jan efter ett uppehåll på remover i ett par månader.

Kör aquatic nature osmos med silikatfilter. Bytte förfilter till osmosen någonstans där under julhelgerna, och silikatremover-mediat är kanske 4-5 månader gammalt med uppskattningsvis 350-400 liter vatten som passerat den.

Själva osmosmembranet är 2 år gammalt, aldrig bytt.

Med tanke på 0 i nitrat så doserar jag lite Natriumnitrat för att biopellets ska ha något att konsumera. Doserade motsv 1ppm per dag i 4 dagar, och mätte efter det ~2ppm Nitrat för ~2 veckor sedan. Avvaktade och det gick ner till 0, och doserar nu motsv 0,3 ppm varannan/var tredje dag, lite beroende på hur snabbt framrutan geggar igen med vad som ser ut som bakterie film (kan vara alger såklart också).

Känns som att det var där någonstans vid 2ppm nitrat som dom ljusbruna algerna dundrade igång och har vägrat ge med sig sen dess.

I karet går nu 2 ocellaris, 2 bangaiier, 1 liten okinawa goby, 1 A. hectorii, 2 putsarräkor, ~10 snäckor + en näve med fulkrabbor som har hängt med sen stenen åkte i, förutom allt det mindre med ormsjöstjärnor och sånt i massor.

Matar snålt (tycker jag); några (10-15) spectrum pellets (som endast clownerna uppskattar) och det är inte mer än 2-3 som i undantagsfall slinker förbi clownerna. Sen matar jag med 1/4 kub fryst, brukar variera lite men mest mysis blir det. tinar denna miniatyrbit i en kopp akvarievatten, häller ut det mesta av vattnet och matar med en spruta.

Har funderat på en Salaris men det är ganska välfyllt i karet och en Salaris blir ju ganska stor. Dessutom så finns det ju risk för djurpålgeri för stackarn skulle ju äta ihjäl sig i mitt kar :skrattar:

Så, nu är brallorna nere :kaffe: - alla idéer och förbättringsförslag är välkomna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nåväl, medans ni gnuggar era grå för att komma med förslag på åtgärder så har jag kallat in elitstyrkorna och kemiskt understöd.

Eftersom Hector just nu är ungefär lika effektiv som en gumma med sopborste på stockholms snötäckta vägar så har jag anlitat en ordentlig plog.

Enter 'Lorenzo the Lawnmower' - även känd som Salarias fasciatus. -boxing

Ni som är nybörjare som jag och aldrig sett en fasciatus in action.. ni har missat något. Ibland undrar man om det verkligen är en fisk, eller om det inte är en mean, lean, alg-eating machine...

Dock så finns det ju lite att ta av så att säga, så hans vikariat ser ut att bli en tillsvidareanställning.

På den kemiska fronten så har jag fått tag i några kilo 'sofnolime' CO2 absorberande media, så jag pysslade ihop ett tillfälligt (ja, det kommer snart att döpas om till 'gap-filler', för att sedan bli permanent) luftfilter till skummaren av en plastburk och lite filtervadd.

post-2723-14468921370025_thumb.jpg

pH i akvariet pendlar mellan 7,9 - 8,1 morgon/kväll (visuellt avläst och estimerat på Salifert testen), och med denna lösning hoppas jag

kunna knuffa upp pH med 0,1 kanske 0,2.

Återkommer i tråden med resultat så småningom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

pH på morgonen var 8,0.. Antingen hjälper filtret att hålla pH uppe lite eller så är det jag som har optimistglasögonen på mig när jag mäter nu. Får hålla koll och mäta lite till och kanske koppla ur filtret igen och se vad som händer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kampen fortsätter, fiskarna betar sig igenom algfälten, men inte tillräckligt snabbt för att kunna hålla undan. På en sten växer det till och med en fin makro-alg med blad som ser ut som en ormbunke. Vackert, fast helst i någon annans akvarium.

Salifert PO4 mätte inte helt oväntat 0,00 även i high resolution mode, men det var inget som chokerade mig.

Införskaffade en TDS mätare för att kolla osmosen, och det ser också bra ut; IN=105 ppm, UT=0 ppm.

Väntar på en pH-probe från andra sidan indiska oceanen, och under tiden så snurrar biopelletsen och så hänger det en extra tropic marine fosfat remover i baljan också.

Snart är alla felkällor eliminerade och då återstår bara en web-kamera för att kolla ifall hunden pinkar i akvariet på nätterna. Han håller sig väldigt bra på morgonen nuförtiden, så det skulle inte vara helt otänkbart att han ger husse en liten fosfat-hälsning...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Min kinesiska pH mätare av märket Weipro kom häromdagen och pH är 8,3 vid lights-out och 7,9 precis innan det tänds.

Med Salifert mäter jag fortfarande 8,0 men mitt färgseende är nog inte vad det borde vara (iaf om man ska tro körskolans instruktör då det begav sig).

Hur som helst, har CO2 absorber på luftintaget till skummaren, ska kolla några dagar till för att se att pH håller sig där den är nu, och sen ska jag ta bort absorbern så får vi se om det blir någon skillnad.

Hur ser det ut för er andra? Svänger er pH med .4 under dygnet ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ser det ut för er andra? Svänger er pH med .4 under dygnet ?

I kar med mycket och växande alger är det vanligt. På dagen pumpar dessa alger ut syre och förbrukar koldioxid så att pH stiger. På natten är samma alger hungriga syrekonsumenter och vräker ut pH-sänkande koldioxid i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I kar med mycket och växande alger är det vanligt.

Don't rub it in.. :)

Skumt det här. Kör biopellets och har också i fosfat remover.. ändå så ger det sig inte. Dock så har det ändrat karaktär från håralger till mer makro-liknande alger med stam och grenar och blad i grejer.. *confused*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min kinesiska pH mätare av märket Weipro kom häromdagen och pH är 8,3 vid lights-out och 7,9 precis innan det tänds.

Med Salifert mäter jag fortfarande 8,0 men mitt färgseende är nog inte vad det borde vara (iaf om man ska tro körskolans instruktör då det begav sig).

Hur som helst, har CO2 absorber på luftintaget till skummaren, ska kolla några dagar till för att se att pH håller sig där den är nu, och sen ska jag ta bort absorbern så får vi se om det blir någon skillnad.

Hur ser det ut för er andra? Svänger er pH med .4 under dygnet ?

Av en tillfällighet så publicerade jag en mätsekvens på mina pH svägningar under dygnet i en annan tråd just. Se här

attachment.php?attachmentid=54792&d=1299942924

Alltså jag har samma svägningar som du :). Jag har dock inga problem med "skit"-alger eftersom jag har gott om betare.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Don't rub it in.. :)

Skumt det här. Kör biopellets och har också i fosfat remover.. ändå så ger det sig inte. Dock så har det ändrat karaktär från håralger till mer makro-liknande alger med stam och grenar och blad i grejer.. *confused*

Jag tror makrosarna klarar lägre näringsnivåer jämfört med de gröna trådlagerna. Jag kan inte mäta fosfat (Hanna) eller nitrat men har makrotillväxt när jag ökar näringsinflödet något (fortfarande omätbar nivåer) När jag matar mindre (halv kub frysfoder per dag) slutar de växa efter dör efter någon månad. Matar jag lite mer (en hel kub frysfoder per dag) eller doserar kväve (asparaginsyra/nitrat) så dyker de upp igen och börjar växa. Ändå kör jag Biopellets (förvisso den slöare gen 1) och ättiksdosering i kalkvatten.

Jag tror det har att göra med att makrosarna kan lagra näring från den puls av kväve och fosfor som passerar genom karet vid varje matning. Sedan använder de näringen över en längre fotosyntesperiod i väntan på nästa matning. Därmed blir det rackarns svåra att svälta ut i ett kar som matas regelbundet men det är säkert inte alltför svårt i ett kar som inte matas.

Jag gissar att väldigt många kar har makroalgstillväxt men har man kirurgfiskar får man aldrig se dem eftersom de ständigt betas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Så efter att ha kört både med och utan CO2 absorber på skummarens insug, samt mätt pH med en elektronisk pH-mätare så kan jag konstatera att CO2 mediat kanske ger ~.1 i pH höjning, fast bara på högsta värdet. Precis innan lyset tänds på morgonen så ger CO2 mediat kanske ~.05

Med absorber:

lights out 8,4-8,3

lights on 7,9 (7,94 - 7,90)

Utan absorber:

lights out 8,3-8,2

lights on 7,9 (7,90 - 7,86)

Jag ser ju av mätvärden att absorber ger en högre pH topp vid dagens slut, men att pH dippen på morgonen är ganska jämn ner på 7,9 +/- 0,04.

Nu blir det ju så noggrannt att det är varken intressant på hobby nivå eller ens pålitligt med en billig mätare, men det känns som att det finns någon "jämvikts botten" (i brist på bättre term) som man åker ner i under natten som inte luftväxlingen rår på.

Jag har tillsvidare kopplat bort CO2 filtret eftersom jag utan den får mindre relativ pH förändring under dygnet.

Får göra ett nytt försök när jag fått bort mer alger...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...